خانه / خواندنی ها / چالش‌های پیش روی تازه واردان رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

چالش‌های پیش روی تازه واردان رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

مقدمه:

شاید کمتر کسی را پیدا کنید که بعد از مرحله‌ی سخت کنکور کارشناسی و انتخاب رشته با آغوش باز منتظر پذیرفته شدن در رشته‌ی کتابداری باشد. خیلی از افراد حتی تا زمانی که دفترچه انتخاب رشته را بررسی نکرده‌اند با این رشته آشنایی ندارند.
این عدم استقبال از رشته‌ی کتابداری از جهات مختلف قابل بررسی و آسیب‌شناسی است.
اما موضوعی که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم به مرحله‌ی بعد از پذیرش در این رشته و چالش‌هایی که تازه‌واردان رشته‌ی کتابداری با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند می‌پردازد، اینکه چطور با آگاهی بیشتر با این چالش‌ها مواجه شویم و از پس مشکلات راحت‌تر بربیاییم. چطور خود را در این مسیر پیدا کنیم و با اطمینان بیشتری آن را طی کنیم.
از اولین چالش‌هایی که از روز اول قبولی با آن مواجه می‌شوید نام رشته است. اینکه به هر صورتی که عنوان رشته را مطرح کنید مثلاً بگویید کتابداری پزشکی، اطلاع‌رسانی پزشکی و یا حتی عنوان رشته را کامل بگویید کمتر کسی دقیقاً متوجه می‌شود از چه رشته‌ای با چه حوزه‌ی کاری صحبت می‌کند.
بهترین کاری که می‌توانید بکنید اول شناخت از رشته است، این به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد تا هر بار با سؤال‌هایی از این دست که «دقیقاً چه می‌خوانید؟» روبرو شدید نه‌تنها احساس بدی نکنید بلکه با حوصله برای افراد توضیح دهید.
توجه کنید که مخصوصاً در ابتدای مسیر افراد زیادی این ابهام را دارند، حتی خود شما، اما بدانید که اگر شما نماینده‌ی خوبی از رشتیتان باشید نه‌تنها خودتان حس بهتری خواهید داشت بلکه دیدگاه دیگران را نیز تغییر می‌دهید.
شاید دومین چالش بی‌انگیزگی و بی‌علاقگی اغلب دانشجویان باشد. این نه‌تنها باعث می‌شود خود فرد احساس خوبی نداشته باشد بلکه جوی منفی در سطح کلاس و دانشکده ایجاد می‌کند. افراد باید بدانند عدم علاقه به رشته شاید در مدت کوتاه قابل تحمل باشد اما در مدت طولانی می‌تواند بدترین کابوس زندگی فرد شود. پس اگر در ابتدای مسیر مطمئن شدید که این رشته برای شما مناسب نیست آن را ترک کنید؛ اما این را نیز به خاطر داشته باشید که شاید این عدم علاقگی ناشی از عدم آشنایی کافی است پس به جای اینکه درگیر جو منفی شوید به دنبال آشنایی و آگاهی از نقاط قوت و ضعف رشته باشید و سپس راه درست را انتخاب کنید. از اساتید، دانشجویان فارغ‌التحصیل و افراد شاغل در این رشته پرس‌وجو کنید و بعد سعی کنید دید کلی و منصفانه‌ای به تمام ابعاد رشته پیدا کنید.
این را به یاد داشته باشید تمام رشته‌ها برای رفع نیاز به خصوصی از جوامع ایجاد شده‌اند پس به دنبال این باشید که توانایی‌هایی که در این مدت کسب می‌کنید قرار است چه نیازی از جامعه را رفع کند. این به شما انگیزه برای ادامه دادن و رضایت خاطر از مفید بودن کارتان به شما می‌دهد.

چالش بعدی که اغلب تازه‌واردان با آن روبرو هستند دروسی است که هر ترم به آن‌ها ارائه می‌شود.
این چالش برای دانشجویان ورودی سال ۹۷ و بعد از آن شاید بیشتر از دانشجویان ورودی‌های قبلی باشد؛ زیرا سرفصل‌های رشته از این سال تغییر نسبتاً عمده‌ای داشته‌اند و این مستلزم آزمون‌وخطاهای بسیاری در ارائه درس‌ها و آموزش است.
نه‌تنها اساتید با این چالش روبرو می‌شوند بلکه دانشجویان جدید نیز نه می‌توانند با دانشجویان پیشین مشورت کنند تا راه را بهتر بشناسند نه آن‌قدر بخش آموزش پخته شده و به بلوغ رسیده که تمام ضعف‌ها و کمبودها را پوشش دهد.
بهترین کاری که یک دانشجو می‌تواند انجام دهد بسنده نکردن به آموزش صرف در کلاس‌های درسی است. آن‌ها باید بر مهارت‌های کامپیوتر و زبان انگلیسی خود تمرکز کنند. این دو مهارت می‌تواند در آینده ویژگی اصلی‌ای باشد که آن‌ها را از دیگر کتابداران جدا و به موفقیت نزدیک‌تر کند.

دروس حفظی و تکراری یکی از چالش‌هاست که در تغییر سرفصل‌های جدید سعی شده مباحث تکراری جای خود را به مباحث کاربردی‌تر و نوینی بدهند که با تغییرات جدید حوزه‌ی اطلاع‌رسانی و فناوری هم گام تر باشد؛ اما این را نیز فراموش نکنید بعضی مباحث پایه‌اند و اگر در چند درس تکرار می‌شوند صرفاً برای یادآوری است و نمی‌توان بدون مباحث پایه به موارد جزئی‌تر پرداخت.

از دیگر چالش‌هایی که نه‌تنها پذیرفته‌شدگان این رشته بلکه تمام تازه دانشجویان با آن مواجه‌اند آینده شغلی آن‌هاست. اینکه آیا این رشته می‌تواند انتظارات آن‌ها را در رضایت شغلی تأمین کند؟ آیا سرمایه‌گذاری در این رشته می‌تواند آن‌ها را به رؤیای یک زندگی هدفمند و مفید برساند؟ آیا باید این مسیر را هرچه پر قدرت‌تر ادامه دهند یا اینکه رشته با انتظارات آن‌ها مطابقت ندارد؟

اگر افراد برای این دست سؤالات و نگرانی‌ها پاسخ صحیحی را جست‌وجو نکنند باعث سردرگمی، بی‌علاقگی و عدم رضایت می‌شود. قطعاً برای آشنایی بیشتر با آینده رشته اساتید و مربیان کمک‌کننده هستند اما باید بدانید که پیگیری و تلاش خود دانشجویان در اولویت است. دانشجو می‌تواند با تحقیق در سایت‌های معتبر، خواندن جدیدترین مقالات مرتبط با آینده شغلی رشته، پرس‌وجو از افراد شاغل و فارغ‌التحصیل، بازدید از محیط‌های کاری مختلف اطلاعات لازم و کاربردی حاصل کند و در پی کسب مهارت در جهت ارتقا خویش تلاش کند.

حتی ممکن است در پایان تحقیقات به این نتیجه برسد که این رشته و آینده‌ی آن چیزی نبوده که برای آن تلاش کرده و تصمیم بگیرد تغییر مسیر دهد. مهم آن است که افراد با خود صادق باشند و با اطلاعات نسبتاً جامع و منصفانه مسیر درست برای خود را انتخاب کنند.

در پایان لازم است ذکر کنم این‌ها از کلی‌ترین چالش‌های پیش روی شماست. مهم آن است که با آگاهی و اعتمادبه‌نفس راه خود را ادامه دهید و به یاد داشته باشید هر رشته‌ای مشکلات و چالش‌های خود را دارد، کسی در این راه به آنچه می‌خواهد می‌رسد که اول به خود و توانایی‌هایش اطمینان داشته باشد و سپس تمرکز خود را بر به روز بودن اطلاعات در تمام این مسیر حفظ کند. امیدوارم این مقاله کمکی هر چند کوچک به تازه‌واردان این رشته باشد.

نویسنده: کیمیا یادی‌پور

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): کیمیا یادی پور
عنوان مقاله: چالش‌های پیش روی تازه واردان رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10178
Download PDF

درباره ی کیمیا یادی پور

دانشجوی کارشناسی کتابداری پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *