سواد داده برای سازمان ها

مقدمه مترجم

در هر سازمانی اقدام مناسب و بجا و گاهاً سریع در تمام سطوح و علی‌الخصوص در سطح مدیریت سازمان بسیار مهم است به طوری که برای پیشبرد اهداف سازمان مدیران باید به شکل مناسب و درست تصمیم‌گیری کنند. برای تصمیم‌گیری به اطلاعات نیاز است و داده‌ها می‌توانند به تولید اطلاعات ارزشمند برای سازمان‌ها کمک کنند. داده‌ها اطلاعات خامی هستند که در هر بخش از سازمان می‌توان آن‌ها را یافت، اعداد و ارقام، تصاویر، فرایندها، دیدگاه کارکنان به مسائل سازمانی و …

گردآوری داده‌ها و تجمیع آن‌ها به شکل هدفمند جهت استخراج اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های صحیح سازمانی نیاز است تا بتوان بر مبنای این تصمیم‌ها مسیر رشد و موفقیت سازمانی را طی کرد. از داده‌ها می‌توان برای حل مسائل سازمانی و پیشگیری از بحران‌های چالشی سازمانی استفاده کرد.

سواد داده: کلید مقبولیت

برای پاسخگویی به نیاز سازمان‌ها، جهت پیاده‌سازی طرح‌های ابتکاریِ توانمندِ سواد داده، یک رویکرد شش مرحله‌ای برای کمک به سازمان‌ها در ایجاد یک برنامه‌ی سواد داده، ارائه شد. روی‌هم‌رفته کلید موفقیت برنامه‌های سواد داده، رویکردی تکرار‌شونده است که باید انجام شود.

رویکرد شش مرحله‌ای موردنظر اصول نیرومندی را دنبال می‌کند و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور طبیعی و با استفادۀ مؤثر از داده‌ها رشد کند. این شش مرحله عبارت‌اند از:

  1. برنامه‌ریزی و چشم‌انداز – سازمان‌ها باید یک دیدگاه سواد داده‌ی صحیح را برنامه‌ریزی کنند، آن را در سطح مدیر ارشد داده‌ها در نظر بگیرند و اطمینان حاصل کنند که این برنامه و چشم‌انداز در سازمان پذیرفته می‌شود.
  2. ارتباطات – ارتباطات واقعی مورد نیاز است، بنابراین سازمان‌ها کاملاً از تحولات رخ داده در اقتصاد تحلیلی آگاه هستند.
  3. ارزیابی نیروی کار – برای اطمینان از اینکه کارکنان می‌دانند چگونه باید یاد بگیرند و مهارت‌های خود را توسعه دهند، باید از سطح آسایش خود با وجود سواد داده‌ای اطلاع داشته باشند. این ارزیابی به ایجاد موقعیت مناسب برای یادگیری و ابتکار سواد داده‌ای کمک می‌کند.
  4. یادگیری تجویزی- هر فرد برنامۀ خود را برای توسعۀ سواد داده داشته باشد. هر کس سطح آسایش سواد داده‌ی خود را دارد و باید آن را به گونه‌ای بیان کند!
  5. اندازه‌گیری – ما باید رشد سواد داده‌ای سازمان‌ها را اندازه‌گیری کنیم. چرا که هنگامی که ما آن را اندازه‌گیری می‌کنیم می‌توانیم پیشرفت سازمان به سمت داده‌های بیشتر را ببینیم.

این متن تنها یک مقدمه دربارۀ شش مرحلۀ یک چارچوب انتخابی برای سواد داده بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Data Literacy: The Key to Adoption

مترجم: ثریا زنگنه

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: سواد داده برای سازمان ها
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10296
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *