خانه / آرشیو / دوره پنجم (1398) / شاخص‌های نویسنده و مقاله‌ها در شبکه اجتماعی علمی آکادمیا

شاخص‌های نویسنده و مقاله‌ها در شبکه اجتماعی علمی آکادمیا

معرفی

آکادمیا یک شبکه اجتماعی علمی_پژوهشی است. این شبکه بستری را برای پژوهشگران فراهم کرده تا مقالات پژوهشی خود را به اشتراک گذارند و نظارت تحلیلی عمیق بر تأثیر تحقیقات خود داشته باشند. همچنین در کنار آن بتوانند پیشرفت تحقیقات را پیگیری کرده و همکاران پژوهشی خود را بیابند. هدف اصلی این شبکه، سرعت بخشیدن به انجام پژوهش‌های جهان است.

 تا تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۹ میلیون فرد دانشگاهی در آکادمیا ثبت‌نام کرده‌اند و ۲۴ میلیون مقاله در این شبکه ثبت شده است. آکادمیا ماهیانه بیش از ۶۷ میلیون بازدیدکننده یکتا را جذب و قابلیت نمایه شدن در موتور جست‌وجوی گوگل را برای مقالات فراهم ساخته است.

در برخی از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اشتراک و تبادل اطلاعات و ارتباط‌های علمی، شاخص‌های آلتمتریکس[۱] (شاخص‌های مدرن اندازه‌گیری تأثیر برای مقالات هستند که از وب اجتماعی به دست می‌آیند) برای سنجش تأثیرگذاری تولیدهای علمی در نظر گرفته شده است. در شبکه‌ اجتماعی آکادمیا علاوه بر این شاخص‌ها معیارهایی جهت ارزیابی نویسندگان ارائه شده که تعریف هر کدام از شاخص‌ها در قسمت بعدی توضیح داده می‌شود.

Profile (صفحۀ اصلی نویسنده)

شاخص‌های نویسندگان

شاخص‌های نویسندگان در پروفایلشان به صورت تصویر زیر قابل مشاهده است و در ادامه، به توضیح هر یک از شاخص‌ها خواهیم پرداخت؛

  1. AuthorRank (رتبۀ نویسنده): تابعی از رتبۀ‌ مقاله‌های نویسنده است.
  2. Total View: تعداد کل آمار بازدید پروفایل و مقالات است که شامل تکرارهای بازدیدهای یکتا هم می‌شود. با کلیک روی این گزینه، اطلاعات بازدیدکننده روی نمودار و جدول ارائه می‌شود.
  3. Top (Author): اگر در سی روز فعلی درصد بالایی از بازدید (پروفایل و مقالات) را در مقایسه با دیگر کاربران داشته باشید این گزینه برحسب درصد در پروفایل شما نمایش داده خواهد شد.
  4. Public Mention (اشارۀ عموم): این قابلیت نشان می‌دهد نام شما در کجای شبکه مورد اشاره واقع شده است. اشاره‌ها شامل استنادات مقاله و مکان‌های منابعی که به شما ارجاع داده‌اند، هستند. مکان‌های دیگر شامل منابع غیررسمی مانند؛ سپاسگزاری‌ها، بروشورهای کنفرانس، جزوه‌های افراد غیرمتخصص، پیشگفتار و متون خاتمه‌ باشد. با اطلاع از محل استناد و اشارۀ به مقالات خود، دربارۀ روش‌های پژوهش و حوزۀ موضوعی مورد تحقیق آگاه و از این طریق برای رشد و تکامل زمینۀ تحقیقاتی خود استفاده کنید. در این مسیر، ممکن است ارتباطات جدیدی با پژوهشگران دیگر برقرار کرده و همکاران جدیدی پیدا کنید.

شاخص‌های مقالات نویسندگان شامل:

  1. View: تعداد بازدید از مقاله را نشان می‌دهد.
  2. Top (Paper): اگر در سی روز فعلی هر کدام از مقالات شما درصد بالایی از بازدید را در مقایسه با دیگر مقالات شبکه داشته باشد؛ رتبه‌ای برحسب درصد برای مقالۀ شما حساب شده و در کنار عنوان آن مقاله نمایش داده می‌شود.
  3. PaperRanks (رتبۀ مقاله): تابعی است از تعداد توصیه‌هایی[۲] که یک مقاله، به وسیله کاربران آکادمیا با رتبۀ نویسندگی بالا دریافت کرده است. توصیه‌ها از طریق رتبۀ نویسندۀ توصیه‌کننده، وزن گرفته و توصیه‌هایی که یک مقاله دریافت کرده در سمت راست مقاله قابل مشاهده است.

 رتبۀ ۱۰ مقاله، بهتر از رتبۀ ۱ مقاله است (در بعضی از شبکه‌های اجتماعی این مقوله برعکس است و رتبۀ یک مقاله، به معنای رتبۀ برتر است). هیچ محدودیتی در رتبۀ مقاله وجود ندارد. در پروفایل بعضی از کاربران آکادمیا رتبۀ نویسنده ارائه نمی‌شود زیرا داشتن رتبۀ نویسنده بدون رتبۀ مقاله امکان‌پذیر نیست. از طرفی تخصیص رتبۀ مقاله هم بدون توصیه امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین برای نشان دادن هر گونه رتبه‌ای، حداقل یکی از مقاله‌های شما باید یک توصیه داشته باشد.

 فقط به تعداد مشخصی از کاربران اجازۀ توصیه داده می‌شود. این کار توسط نرم‌افزار Editor Program انجام می‌شود. هدف از برنامۀ Editor Program، توصیۀ خوانندگان مقاله به سایر پژوهشگران است. افرادی برای این کار انتخاب می‌شوند که مدرک دکتری یا استادی در آن رشته، تجربۀ انتشار مقاله و تجربۀ داوری مقالات را داشته باشند. افراد حائز شرایط جهت توصیه، به گزینۀ Recommend دسترسی خواهند داشت.

 هنگامی که یک مقاله توسط توصیه‌کننده‌ای، توصیه می‌شود؛ به انجمن‌های کوچک مرتبط با مقاله ارسال می‌شود. پس از هفت روز، ایمیلی شامل تعداد تأیید افراد خواننده برای شخص توصیه‌کننده ارسال می‌شود. باید در نظر داشت که اشخاص توصیه‌کننده، مقالاتی را توصیه می‌کنند که ارزش آن را درک کرده‌اند (مقالات مهم و معتبر). هدف از عدم ارسال مقالات توسط آکادمیا، توصیۀ مقالات سودمند به افراد ذینفع و توسط صاحب‌نظران است. انتظار می‌رود که یک شخص توصیه‌کننده، بین دو تا ده مقاله در ماه توصیه کند. البته میانگین این تعداد، حدود چهار مقاله در ماه است.

پانویس:
[۱]. Altmetrics
[۲]. Recommendation

منبع:

http://support.academia.edu/

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهدیه عسکری
عنوان مقاله: شاخص‌های نویسنده و مقاله‌ها در شبکه اجتماعی علمی آکادمیا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10605
Download PDF

درباره ی مهدیه عسکری

کارشناسی ارشد کتابداری در شاخه کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه آزاد تهران شمال - کارشناسی کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان - همکار واحد علم سنجی و شبکه های اجتماعی پژوهشی در شرکت یابش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *