خانه / کارآفرینی / استارتاپ‌ها / معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه‌ای بیبلیوتکا

معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه‌ای بیبلیوتکا

­سلسله معرفی شرکت‌ها، کسب‌وکارها و استارتاپ‌های حوزه‌ی علم اطلاعات، داده، کتابداری

معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه‌­ای بیبلیوتکا[۱]

مقدمه

 با رشد فناوری‌­ها و لزوم حضور این عناصر ارزشمند در محیط­‌های اطلاعاتی هم‌­زمان شرکت­‌ها و مؤسساتی هم متولد شدند که با به‌کارگیری این فناوری‌­ها و ارائه‌­ی خدمات جذاب و تسهیل­‌کننده‌­ی فرایندهای کتابخانه‌­ای میزان استفاده، رجوع و رفاه کاربران را در مراکز اطلاعاتی افزایش دادند به طوری که کاربران کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع­‌رسانی با کمترین زحمت بتوانند از تمامی امکانات و خدمات مراکز دانش استفاده کنند. بیبلیوتکا یکی از این شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات کتابخانه‌­ای است که با امکانات خوب، جذاب و تسهیل‌گر زندگی اطلاعاتی افراد جامعه را لذت‌بخش کرده است. به‌عنوان یک بازدیدکننده از خدمات این شرکت خیلی لذت بردم و آرزو کردم که کاش در ایران نیز در همین برهه از زمان (و نه دیرتر!) ما نیز از این امکانات استفاده می­‌کردیم. در متن زیر یک معرفی کوتاه از برخی از خدمات این شرکت داریم. لازم به ذکر است بیبلیوتکا با سابقه­‌ای در حدود ۵۰ سال و با تلاش­‌های سوادآموزی، برنامه­‌های جستجوی شغل، توسعه جوامع و موارد دیگر به کتابخانه‌ها کمک کرده است تا بر روی نیازهای روز افزون و در حال رشد جوامع خود تمرکز کنند. راه‌حل‌های فناورانه‌ی این شرکت به کتابخانه­‌ها قدرت می­‌دهد تا پیشنهاد‌های خود را دوباره معرفی کنند و افراد را به یادگیری مادام­العمر امروز و در آینده تشویق کند. این شرکت بنا بر گفته‌­ی خود در همه قاره­‌های اصلی دفاتری دارد و از طریق توزیع­‌کنندگان اختصاصی از کتابخانه‌ها در بیش از ۷۰ کشور پشتیبانی می­‌کند. با بیش از ۳۰،۰۰۰ کتابخانه منحصربه‌فرد همکاری می­‌کنند و به آن‌ها کمک می­‌کنند تا خدمات خود را تکامل بخشیده و با جوامع خود ارتباط برقرار کنند.

خدمات سلف سرویس

دامنه خدمات سلف سرویس کاربران را با تجربه­‌های بصری و جذاب سرویس­‌های شخصی توانمند می‌­کند. با راه‌­حل­‌های سلف سرویس بصری که برای کاربران کتابخانه طراحی شده است نه تنها کاربران کتابخانه می‌­توانند به راحتی منابع امانتی خود را در ایستگاه‌های سلف سرویس امانت بگیرند، بازگردانند و تمدید کنند، بلکه می­‌توانند از رویدادها و برنامه‌های کتابخانه مطلع شوند، توصیه‌­ها و پیشنهاد‌های خواندنی را دریافت کنند و جریمه و دیگر هزینه‌­های احتمالی (مانند هزینه عضویت یا هزینه‌­های جانبی دیگر) را نیز پرداخت کنند. کاربران همچنین حتی می‌­توانند مواردی را از تلفن‌های هوشمند خود امانت بگیرند، رسیدهای تعاملی دریافت کنند، از کارت‌های چندین کتابخانه مجازی استفاده کنند و عناوین دیجیتالی را در برنامه شخصی خود و در برنامه کتابخانه ابری ببینند و از آن‌ها آگاه شوند. این رویکرد واقعاً یکپارچه، تجربه‌ای را که امروزه مورد انتظار کاربران است، ارائه می­‌دهد.

اتصال سریع (بدون معطلی) بهترین تجربه کتابخانه را برای کاربران ارائه می­‌دهد. نرم‌افزار خدمات سلف سرویس بصری بیبلیوتکا تجربه‌­ای جذاب را برای کاربران کتابخانه در هر سنی و با هر توانایی ارائه می­‌دهد:

  • امکان امانت، برگشت و تمدید اقلام و منابع در دست امانت توسط خود عضو.
  • حضور در برنامه‌­ها و وقایع کتابخانه را هدایت کنید.
  • تجربه سلف سرویس کتابخانه خود را با سهولت سفارشی کنید.
  • تبلیغات را با استفاده از الگوهای آسان ایجاد کنید.
  • مجموعه دیجیتالی­‌تان را خودتان چک کنید.

این شرکت یک راهنما نیز برای کاربران و مراجعه کنندگان کتابخانه ارائه کرده است؛ که در آن تمام امکانات و مراحل مختلف دسترسی به خدمات را توضیح داده است. این کیوسک سلف سرویس که سلف چک هزار[۲] نامیده شده، می‌­تواند زندگی کارکنان کتابخانه و کاربران را ساده کند. با ارائه ارگونومیک­‌ترین و کاربر پسندترین تجربه، برای به حداکثر رساندن فعالیت­‌های روزانه یک کتابخانه طراحی شده است و فعالیت­‌ها و برنامه­‌های موجود در انجمن یا محیط دانشگاهی اعضا و مراجعه کنندگان را ارتقا می‌­بخشد.

با استفاده از خدمات خودکار بازگشت کتابخانه و راه‌حل‌های مرتب‌­سازی بیبلیوتکا، منابع در دست امانت را سریع‌تر از گذشته به قفسه کتابخانه برگردانید. کتاب­‌های کتابخانه باید در قفسه­‌ها باشد! بدون بازگشت و مرتب­‌سازی خودکار، برگرداندن کتاب‌های برگشتی به داخل قفسه برای امانت گیرنده بعدی می­‌تواند روزها طول بکشد. روند بازگشت کتابخانه را ساده‌­تر کنید و بهره‌­وری را با فلکس ای. ام. اچ.[۳] به حداکثر برسانید، روزها را به ساعت تبدیل کنید و از دقایق لذت ببرید و در نتیجه خوانندگان و همچنین کارکنان خوشحال‌­تر می­‌شوند. با بازگرداندن کتاب به روش هوشمند، چندین مورد را به طور هم‌زمان برگردانید و به سادگی منابع برگشتی خود را رها کرده و بروید، در حالی که فلکس ای. ام. اچ. بقیه کارها را انجام می­‌دهد. این قابلیت این‌گونه عمل می­‌کند که پس از جدا کردن منابع، آن‌ها را دوباره چک می­‌کند، با اطمینان همه‌چیز را به خوبی مرتب می­‌کند تا کارمندان بتوانند به سرعت دوباره قفسه را مرتب کنند و کتاب‌ها را در قفسه‌­ها قرار دهند.

فعالیت اُپن پلاس[۴]

اُپن پلاس یک سیستم جامع است که به کتابخانه‌ها امکان ارائه ساعات انعطاف‌پذیرتری را جهت ارائه خدمات می­‌دهد و باعث می‌­شود آن‌ها در دسترس جامعه قرار بگیرند. این ایده برای تکمیل ساعات کارکنان کتابخانه طراحی شده است، اضافه کردن ساعات بیشتر باز بودن در صبح یا عصر یک برنامه سازگار و راحت برای جامعه شما ایجاد می­‌کند و نیازهای کاربران مختلف را برآورده می­‌کند. این برنامه می­‌تواند به روش­‌های مختلفی برای برآورده کردن مدل­‌های مختلف خدمات کتابخانه اجرا شود و با سیستم کتابخانه شما ادغام و یکپارچه شود. این خدمت از گسترش دسترسی به کتابخانه کامل یا فقط بخشی از آن، تأمین منابع خودکاری کامل یا عمدتاً یک منطقه انتخابی، به کتابخانه­‌ها اجازه می­‌دهد انعطاف‌­پذیری بیشتری برای دسترسی به بهترین شیوه جهت رفع نیاز جامعه و گسترش فضا و خدمات به آن‌ها داشته باشند. فراهم آوردن دسترسی بیشتر به منابع ارزشمند خدمات سلف سرویس ساختمان کتابخانه، مجموعه‌­های فیزیکی، رایانه‌­های دسترسی عمومی، اینترنت بی‌­سیم و پایگاه‌­های داده تحقیقاتی منابعی هستند که کاربران می­‌توانند از هر ساعت از روز از آن بهره‌مند شوند. دسترسی به کتابخانه خود را برای همه نوع کاربران تغییر دهید تا حداکثر تأثیر و بهره­‌وری را ایجاد کنید.

کتابخانه ابری[۵]

برنامه کتابخانه ابری فعالیت امانت کتابخانه را افزایش می­‌دهد. کتابخانه ابری باعث می­‌شود تجربه کلی خدمات سلف سرویس کتابخانه بهتر شود. با سه ماژول قدرتمند که از مدل‌های خدمات و نیازهای جامعه پشتیبانی می‌­کند، کتابخانه‌­ها می‌­توانند یک تجربه دیجیتالی بصری و جذاب را به کاربران ارائه دهند که یکپارچه فعالیت‌های فیزیکی گردش کتابخانه را تکمیل می­‌کند. کتابخانه ابری از قابلیت­‌های پرداخت موبایل، سیستم خودکار (خودپرداز) یکپارچه و محتواهای کتاب‌های الکترونیکی و گویا جهت ارائه خدمات استفاده می­‌کند کاربران کتابخانه می‌توانند با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود به راحتی منابع امانت بگیرند، یادآوری­‌هایی را دریافت کنند، رسیدها را مدیریت کنند و از محتوای دیجیتالی جدید اطلاع پیدا کنند. کتابخانه‌ها می­‌توانند یک تجربه کاربری بهبود یافته ارائه دهند که به تقویت امانات و گردش فیزیکی و دیجیتال منابع کمک می­‌کند.

ریموت لاکر[۶]: تحویل گرفتن منابع بازگشتی از راه دور

این امکان از راه دور برای دسترسی کاربران به کتابخانه در هر کجا طراحی شده است. این خدمت به کاربران اجازه می‌­دهد تا بتوانند منابع در دست امانت خود را هر ساعتی و در مکان‌های مناسب در نظر گرفته شده در سرتاسر اجتماع به کتابخانه برگردانند. ریموت لاکر برای گسترش پوشش و دسترسی به کتابخانه، به کاربران یک خدمت سلف سرویس با استقرار باجه‌هایی در مکان‌ها و زمان‌های مناسب­‌تری را برای آن‌ها فراهم می­‌کند. این سیستم مدولار برای هر فضای کتابخانه یا جامعه قابل تنظیم است، همچنین در نظر بگیرید که بسته­‌های گرافیکی چشم‌نواز که برای این کار استفاده می­‌شود ­به گسترش برند کتابخانه شما کمک می­‌کند. آیا مکان بعدی کتابخانه شما می‌­تواند در فروشگاه­‌های مواد غذایی، باشگاه­‌ها، پارک­‌ها، مراکز اجتماعات مردمی یا ایستگاه آتش­نشانی باشد؟

سیستم امنیتی ردیابی

اگر کتابخانه شما سیستم (قفسه) باز است و اجازه می­‌دهید همه­‌ی کاربران از همه­‌ی ­مکان­‌ها بازدید کنند این خدمت به کار شما می­‌آید.

مزایای سیستم‌های امنیتی ردیابی

  • ضمن اجازه دسترسی کتابخانه به همه اعضا و مراجعه کنندگان، کمک می­‌کند از مواد اطلاعاتی خود محافظت کنید.
  • ردیابی امنیتی انعطاف‌­پذیر و جذاب برای هر فضای داخلی کتابخانه
  • پیشرفته‌­ترین فناوری امنیتی برای کتابخانه‌­ها
  • دسترسی بهتر به وسیع­‌ترین راهرو امنیتی که در دسترس کتابخانه‌ها است.
  • گزینه‌های امنیتی رفید[۷]، ای. ام؛ و آر. اف.

ابزارهای کاربردی برای کارکنان کتابخانه

ابزارهای کارکنان کتابخانه برای حداکثر بهره‌وری طراحی شده‌اند تا بتوانید بر تعامل معنی‌دار با کاربران متمرکز شوید. با ابزارهای در دسترس این شرکت کارکنان کتابخانه می­‌توانند تجهیزات را پیکربندی کنید و گزارش‌­هایی را از یک مکان مرکزی ایجاد کنید. سریع موجودی کتابخانه را چک کنید و مجموعه‌ها و مخازن کتابخانه را مدیریت کنید. به راحتی به کاربران کتابخانه در فعالیت‌های امانات و گردش منابع خود کمک کنید. در صورت تبدیل برچسب­‌های امنیتی از ای. ام.[۸] به رفید، برای مواد و منابع کتابخانه برنامه­‌ریزی کنید.

با رفید متحرک کتابدار می­‌تواند سریع قفسه را جستجو کند، کتاب‌ها را در قفسه مرتب کند و به طور کلی به منابع کتابخانه اشراف داشته باشد و به آسانی آن‌ها را مدیریت کند.

تدارکات و تجهیزات

منابع ما شامل:

  • طیفی از برچسب‌های رفید (برای کتاب و رسانه)
  • برچسب‌های رفید با ارزش بالا (برای لپ‌تاپ و تبلت)
  • موارد قفل چندرسانه­‌ای (برای استفاده با سیستم‌­های باز)
  • جایگزینی کاغذ دریافت (برای همه فرایندهای امانت و خدمات سلف سرویس)
  • استفاده از دستگاه متحرک دی. ال. ای[۹] (بارکدخوان)(این شرکت وبیناری در خصوص این دستگاه و مدیریت داده‌های دیجیتال برگزار کرده است)

پانویس:
[۱].bibliotheca
[۲]. selfCheck 1000
[۳]. Flex AMH
[۴].open+
[۵]. cloudLibrary
[۶]. Rimote Locker
[۷]. Radio Frequency Identification: سامانه‌های رفید از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌گیری می‌کنند. با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس­‌های رادیویی امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم می‌­نماید. عملکرد رفید وابسته به دو دستگاه تگ و کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می‌­نمایند.
[۸]. ElectroMagnetic
[۹].ِDLA Mobile

برگرفته از https://www.bibliotheca.com/

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه‌ای بیبلیوتکا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10811
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *