خانه / آرشیو / آمار، واقعیت‌ها و روندهای جستجوی گوگل (۲۰۲۰)

آمار، واقعیت‌ها و روندهای جستجوی گوگل (۲۰۲۰)

Google بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان است. هنگامی‌که از منظر وسیع‌تری به آن نگاه می‌کنید، آمارهای بسیار قابل‌توجهی وجود دارد. دومین موتور جستجوی محبوب در بازار، رقیب چینی آن Baidu است که فقط سهم کمتری از بازار جهانی موتور جستجو را به خود اختصاص می‌دهد.

برای درک اندازه خالص گوگل، لازم است که وسعت اینترنت را به طور کلی بدانیم. گوگل یک سرویس نمایه‌سازی است که بر اساس جستجوی سؤالات خاص ما وب‌سایت‌ها و صفحات را در اختیارمان قرار می‌دهد. گوگل ممکن است هر آنچه را که می‌توانستید در مورد آن فکر کنید، فهرست بندی کند، اینترنت در کل یک چیز بسیار بزرگ‌تر است.

مطالعات نشان می‌دهد که گوگل فقط ۳۵ تریلیون صفحه وب را فهرست بندی می‌کند. بله باور کنید یا نه این حتی نمی‌تواند اینترنت را خراش دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که اینترنت به طور کلی، خانه‌ای با quadrillion[I] ۱۷.۵ صفحات متفاوت است. اگرچه گوگل هنوز راه طولانی‌ای دارد، اما بزرگ‌ترین مجموعه صفحات وب موجود در اینترنت است. این تعداد گسترده صفحات وب در دسترس، پتانسیل بازاریابی بالقوه‌ای را ایجاد می‌کند که آن را به ابزار بازاریابی سودمندی برای مشاغل تبدیل می‌کند.

جالب‌ترین واقعیت‌ها

  • فهرست جستجوی گوگل حاوی بیش از ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ گیگابایت است
  • هر ثانیه ۴۰،۰۰۰ جستجوی گوگل وجود دارد
  • بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از کل جستجوهای سالانه گوگل جدید است

تسلط جهانی گوگل

گوگل ممکن است بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان باشد، اما آیا می‌دانید این ۷۶ درصد از جستجوهای جهانی در موتورهای جستجو را شامل می‌شود.

برای اطلاع از چگونگی جهانی شدن گوگل، باید بدانید که در همه کشورها به طور کامل سانسور نمی‌شود، به غیر از کریمه، کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه که در آن ممنوع است یا سانسور می‌شود. گوگل تنها موتور جستجو نیست، بلکه صاحب یک تجارت کلان است.

گوگل دارای سرویس‌های آنلاین مختلف فراوانی است. در آنجا با غول‌هایی همچون Apple، Amazon، Facebook و Microsoft همراه است. ترکیب این شرکت‌ها بیشترین فعالیت گسترده اینترنت را به خود اختصاص داده است. گوگل همچنین یک محرک در دنیای تجارت است، زیرا پتانسیل بازاریابی آن بسیار زیاد است. از آنجا که محبوب‌ترین موتور جستجو است، صنایع مختلف از تبلیغات آن سود می‌برند. این به حدی افزایش یافته است که درآمد تبلیغاتی گوگل در سال ۲۰۱۷ به ۹۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰ دلار رسیده است.

۱) پنج دامنه برتر با بیشترین بازدید در فوریه ۲۰۲۰ (منبع SimilarWeb)

به عنوان دامنه پیشتاز، گوگل ۷۴.۱۴ میلیارد بازدید را به خود اختصاص داده است، پس از آن یوتیوب (۲۷.۳۶۵ میلیارد)، فیس‌بوک (۲۱.۳۵ میلیارد)، باید و (۶.۳۸ میلیارد) و توییتر (۴.۵۴ میلیارد)

۲) فهرست جستجوی گوگل حاوی بیش از ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ گیگابایت است (منبع: google)

فهرست جستجوی گوگل بیش از ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ گیگابایت است. این حجم ممکن است شگفت‌آور به نظر برسد، اما خزندگان[II] وب‌سایت گوگل صدها میلیارد صفحه وب را فهرست بندی کرده‌اند.

۳) در هر ثانیه ۴۰،۰۰۰ جستجوی گوگل وجود دارد (منبع: Internet Live Stats)

در هر ثانیه حدود ۴۰۰۰۰ جستجو در گوگل انجام می‌شود. این بدان معناست که به صورت جهانی، گوگل روزانه بیش از ۳.۵ میلیارد جستجو و هر سال ۱.۲ میلیارد جستجو را پردازش می‌کند.

 ۴) ۷۶٪ از کل جستجوهای جهانی در گوگل صورت می‌گیرد (منبع: Internet Live Stats)

Google بر سهم بازار جستجوی جهانی غالب است، زیرا ۷۶٪ از کل جستجوها در دامنه آن اتفاق می‌افتد.

 Baidu در رتبه دوم (۱۵٪) قرار دارد، در حالی که Yahoo، Yandex، Ask، DuckDuckGo، Naver، AOL و Dogpile سهم جمعی ۹% دارند.

 ۵) گوگل بالاترین سهم بازار جستجو در برزیل را دارد – ۹۵% (منبع: Statista)

گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان است که بیشترین محبوبیت را در برزیل (۹۵٪ سهم بازار جستجو) و هند (۹۵.۹٪) دارد. کمترین محبوبیت در چین است، جایی که سهم بازار آن تنها ۸.۰۴٪ است

عادات جستجوی مصرف‌کنندگان Google


از آنجا که تاکنون گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان است، این طبیعی است که کاربران قصد دارند عادات جستجوی متفاوتی را توسعه دهند. عادت‌های جستجوی کاربران گوگل به طرق مختلفی متفاوت است. ۱۵% از جستجوها به‌طور چشم‌گیری در نوع خود اولین هستند. این درصد حجم عجیب بالا مدیون برخی از غلط‌های املائی، سهوی و خطا در سؤال پرسشی هست. گوگل انواع مختلفی از صنایع، سرگرمی‌ها و سایر خدمات را فهرست بندی می‌کند که همگی به محبوبیت گسترده و پایگاه کاربر متنوع آن کمک می‌کنند.

۶) بیشتر جستجوهای گوگل دو کلمه‌ای هستند (%۲۳.۹۸) (منبع: Moz)

افراد معمولاً در پرس و جوی گوگل از یک کلمه (۲۷.۷۱٪)، دو کلمه (۲۳.۹۸٪) و سه کلمه (۱۹.۶۰٪) استفاده می‌کنند؛ و کمتر کسی از ۴ (۱۳.۸۹٪)، ۵ (۸.۷۰٪) یا ۶ کلمه و بالاتر (۱۲.۱۲٪) استفاده می‌کند.

۷) بین ۱۶ تا ۲۰٪ از کل جستجوهای سالانه‌ی گوگل جدید است (منبع: Internet Live Stats)

گوگل هر ساله بین ۱۶ تا ۲۰ درصد جستجوهای کاملاً جدید را پردازش می‌کند. این جستجوگرها عبارت‌هایی هستند که قبلاً هیچ‌کس از آن‌ها استفاده نکرده است.

۸) بیش از ۶۰٪ از کل جستجوهای گوگل از طریق تلفن همراه انجام می‌شود (منبع: Know Your Mobile)

استفاده از موبایل همچنان رو به افزایش است، بنابراین طبیعی است که جستجوهای انجام شده در گوگل بر روی دستگاه‌های تلفن همراه (بیش از ۶۰٪، برآورد سال ۲۰۱۹) نیز در حال افزایش است.

۹) در سال ۲۰۱۹، دستگاه‌های تلفن همراه ۶۹٪ از کل تبلیغات پرداخت شده گوگل در آمریکا را به خود اختصاص دادند (منبع: eMarketer)

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹، اکثر تبلیغات پرداخت شده گوگل در ایالات‌متحده از طریق تلفن همراه (۶۹٪) انجام شده است. این رقم بسیار بالاتر از تلفن همراه در Bing است که ۳۴٪ آن را شامل می‌شود.

۱۰) گوگل بیش از ۱ میلیارد کاربر از محصولات و خدمات خود دارد (منبع: Popular Science)

محصولات و خدمات گوگل بیش از یک میلیارد کاربر در سرتاسر جهان را به خود اختصاص داده و تعداد آن‌ها همچنان در حال افزایش است. با داشتن ۲۵۰.۵ میلیون کاربر، سایت‌های Google بزرگ‌ترین پایگاه مشتری را دارند.

۱۱) بین سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۹، جستجوهای محلی گوگل در تلفن همراه بیش از ۲۵۰٪ افزایش یافت (منبع: ۹۹firms)

از کل جستجوهای Google، ۴۶٪ محلی هستند و با افزایش زیاد جستجوهای محلی در تلفن همراه (۲۵۰٪)، مشاغل باید تلاش بیشتری را در بهینه‌سازی محلی [III]SEO و موبایل انجام دهند.

۱۲) به ازای هر ۱ دلار که یک شرکت در Google Ads[IV] سرمایه‌گذاری می‌کند، ۸ دلار سود از طریق جستجوی گوگل کسب می‌کند (Source: Google)

سرمایه‌گذاری در جستجوی گوگل و تبلیغات می‌تواند بسیار پرسود باشد – تبدیل هر ۱ دلار به ۸ دلار. گوگل سرچ در سال ۲۰۱۸، اقتصاد ایالات‌متحده را ۳۳۵ میلیارد دلار افزایش داد.

۱۳) آمار تصادفی جالب گوگل سرچ

در جستجوی گوگل، جستجوی صوتی (۲۰٪) و جستجوی تصویری (۲۲.۶٪) در حال افزایش هستند. واقعیت جالب دیگر این است که یک جلسه جستجوی متوسط در گوگل بیشتر از ۱ دقیقه طول نمی‌کشد.

نتیجه

گوگل از زمان تأسیس تاکنون در حال افزایش است و به نظر می‌رسد هیچ نشانه‌ای از کند شدن سرعت خود نشان نمی‌دهد. تعداد اندکی از وب‌سایت‌ها می‌توانند به خودشان مباهات کنند که به اعدادی رسیده‌اند که گوگل دارد.

آینده‌ای که موتورهای جستجو نقش مهمی در زندگی روزمره ما نداشته باشند، قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین می‌توانیم با اطمینان تصور کنیم که گوگل به زودی جایی نمی‌رود.

پانویس:
[I] عدد یک با ۱۵ صفر بتوان ۲
[II] موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزنده‌ها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده می‌کنند.
[III] بهینه‌سازی موتور جستجو که گاهی در فارسی به آن سئو گفته می‌شود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وب‌گاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که می‌تواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، می‌گویند. این یکی از روش‌های بازاریابی موتور جستجو است. علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مسترها و مدیران سایت‌های بزرگ شروع شد
[IV] (Google AdWords) سرویس تبلیغات شخصی Google است که به شما امکان می‌دهد با پرداخت هزینه برای آن‌ها، نتایج جستجوی وب‌سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) قرار دهید

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Google Search Statistics, Facts, and Trends (2020)

مترجم: ملیحه پردال

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ملیحه پردال
عنوان مقاله: آمار، واقعیت‌ها و روندهای جستجوی گوگل (۲۰۲۰)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11062
Download PDF

درباره ی ملیحه پردال

کارشناسى کتابدارى - کتابدار کتابخانه عمومى - مدرس جهاددانشگاهى

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *