خانه / آرشیو / جزوه ی آشنایی با دی اسپیس

جزوه ی آشنایی با دی اسپیس

آشنایی:

دی اسپیس سیستم آرشیو و مدیریت دارایی های دیجیتالی یا مخزن اطلاعات سازمانی برای بسیاری از مقاصد سازمانی/پژوهشی/شرکتی/تجاری/شخصی مورد استفاده واقع می شود یا می تواند بشود.

این نرم افزارِ  بصورت کدمنبع باز open source با لیسانس BDS که اجازه ی هرگونه استفاده ای را به استفاده کننده می دهد، منتشر شده است.

راه اندازی این نرم افزار از سال ۲۰۰۲ میلادی اتفاق افتاد، که برگرفته از یک پروژه مشترک بین کتابخانه MIT و آزمایشگاه HP-   Hewlett-Packard است. (تاریخچه نرم افزار)

در این سالها چندین ویرایش مختلف منتشر شده است و هم اکنون آخرین نسخه ی پایدار ۶.۳ می باشد که در تاریخ ۲۷ June 2018 منتشر شده است و نسخه ی ناپایدار در حالِ آزمایش شماره ی ۷ می باشد (شکل شماره ۱)

این سیستم از پرکاربردترین و قدرتمندترین نرم افزارهای مدیریت اطلاعات سازمانی است که در بیش از ۲۸۰۰ مؤسسه بزرگ دنیا در اغلب کشور ها، مورد استفاده شرکت ها، سازمانها ، کتابخانه ها، مراکز پژوهشی و دانشگاه های معتبر جهان مانند دانشگاه ام.آی.تی، ملی استرالیا، کلمبیا، ، اوهایو، کمبریج، تورنتو و واشنگتن قرار گرفته است.

فهرست مناسبی از استفاده کنندگان در این آدرس ها وجود دارد ولی کامل نیست زیرای بسیاری از استفاده کنندگان ممکن است اطلاعات خود را ارسال نکرده باشند.

https://duraspace.org/registry

متن باز بودن این محصول و بسترهای تولید آن، باعث افزایش سرعت و سهولت افزودن امکانات به سیستم شده است که باعث شده تاکنون توسعه­های بسیار با کیفیتی روی آن صورت گرفته باشد.

سهولت دسترس جهانی به منابع محتوایی سازمان، جمع آوری محتوا در محلی متمرکز، نگهداری و ذخیره سازی دارایی های دیجیتال مانند پرونده های متنی و تصویر و صدا و فیلم، امکان انتقال اطلاعات و هماهنگی میان سیستم های نگهداری اطلاعات، از مهم ترین اهداف استفاده از این مخزن سازمانی است.

اهمیت دی اسپیس

اهمیت بالای دی اسپیس در سهل و آسان بودن استفاده ی از آن، قدرت بالای خدمات دهی به کاربران، قابلیت اضافه کردن ویژگی های مورد نیاز، کدهای منبع دسترسی باز ، نامحدودیت در تعداد رکوردها، نامحدودیت در تعداد کاربران همزمان، رابط کاربری با استفاده از مرور گر هم برای کاربران و هم برای مدیران، قابل دسترسی از هر جا و هر مکانی با ساده ترین وسیله ی دیجیتالی، امکان اشاعه ی جهانی، منطقه ای داده ها در راستای پرستیژ سازمان، امکان تعریف دسترسی های متفاوت از اینکه چه کاربری چه محتوایی از سیستم را ببیند و یا توانایی دانلود داشته باشد ، نگهداری و ذخیره سازی دارایی های دیجیتال مانند پرونده های متنی و تصویر و صدا و فیلم با هر نوع فرمت داده ای و با هر زبان فایل (فارسی، لاتین، عربی و…)، امکان استفاده در شبکه ی داخلی (اینترانت)، شبکه ی ملی، یا اینترنت بین الملل، قابلیت نمایه شدن در گوگل و گوگل اسکالر و…….

جمله ی این دلایل باعث استقبال و استفاده ی روز افزون از این نرم افزار در جهان شده است. در آدس زیر ، ملاحظه می­ کنید که از بین نرم افزارهای مختلف آرشیو/نگهداری و مدیریت اطلاعات/دارایی های دیجیتال، نرم افزار مورد گفتگوی ما بسیار بیشتر مورد استقبال جامعه ی جهانی قرار گرفته است.

http://v2.sherpa.ac.uk/view/repository_visualisations/1.html

 

این متن در شرکت داده پردازی تلاش و توسعه تهیه شده است و برای مطالعه ی کامل می توانید فایل پی دی اف را دانلود کنید.

همچنین برای سفارش نصب و راه اندازی به دی اسپیس فارسی رجوع بفرمایید!

 

می خواهید با دی اسپیس کار کنید و یاد بگیرید، به آدرس زیر بروید :
https://demo.dspace.org/xmlui
و یوزر و پسورد رو هم اینجا توضیح داده:
The following Demo Users are set up in the system (all users have password equal to the lowercase name of this software):

Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: جزوه ی آشنایی با دی اسپیس
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11371
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *