خانه / آرشیو / کتابداران مسئولان درجه دو در پاسخگویی به بحران کرونا

کتابداران مسئولان درجه دو در پاسخگویی به بحران کرونا

آنجلا هورش[۱] در خصوص چالش‌های پیش روی کتابخانه‌ها در طول همه‌گیری کووید ۱۹[۲] و اینکه چگونه می‌توانند بر این مشکل فائق آیند صحبت می‌کند. در اکثر اوقات کتابخانه‌ها یک پناهگاه و مآمن هستند، اما در دوران یک بیماری همه‌گیر جهانی (پاندمی)، کتابخانه‌ها یک نقش جدید پیدا می‌کنند: پاسخگویان درجه دو و آن‌ها سعی دارند بر این مشکل چیره شوند. کارکنان کتابخانه (کتابداران) معمولاً کتاب، آموزش و خدمات اجتماعی ارائه میدهند. در این شرایط آن‌ها به جامعه کمک میکنند تا از بحران بیرون آمده و از نظر اقتصادی بهبود یابند، با انجام این کار، آن‌ها ثابت می‌کنند وجودشان لازم و ضروری است. هرچند که قبلاً هم حضور کتابداران بسیار لازم بوده است. پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ کتابخانه‌ها با ارائه کلاس‌های سواد دیجیتالی، منابع تجاری کوچک و کمک به حرفهها، نقش مهمی را در خروج آن‌ها از بحران و بازگشت به شرایط پایدار داشتند.

اما این بار، کتابخانه‌ها با موانع دیگری روبرو هستند، درها و ساختمان‌های کتابخانه بسته است. در بعضی موارد، کارمندان خسته و بی‌رمق هستند و خدمات کتابخانه‌ای آنلاین توسط کارمندان اصلی انجام می‌شود. با این وجود کتابخانه‌ها کارهای نوین و الهام بخشی انجام می‌دهند. مثلاً کتابخانه چتام[۳] در کارولینای شمالی ایده توسعه نیروی کار آنلاین را بر اساس ابتکار یادگیری کارآفرینی آغاز کرده و درحال برگزاری است. آن‌ها با همکاری کارکنان دانشگاه کارولینای مرکزی، با ارائه مباحث مفید رایگان باعث توسعه و گسترش ذهنیت کارآفرینی می‌شوند.

استفاده از خدمات آگاهی‌رسانی جاری، کتابخانه ایمیل‌هایی را برای ترغیب و ایجاد انگیزه در اعضا (جامعه و مردم) برای شرکت در کلاس با هدف یادگیری مهارت‌های جدید جهت راه‌اندازی مشاغل در زمان بهبود شرایط کشور در زمان کرونا ارسال می‌کنند. چهارچوب این ایمیل‌ها به زودی در دسترس همه مشترکین و اعضا خدمات آگاهی‌رسانی‌جاری خواهد بود. کارکنان کتابخانه (کتابداران) برای دسترسی به مخاطبان جدید از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و فیلم نیز استفاده می‌کنند. بازاریابی دیجیتال بر محدودیت فیزیکی ساختمان کتابخانه‌ها غلبه کرده، به طوری که این برنامه این امکان را به هر کسی می‌دهد که از برنامه‌های کتابخانه بهره‌مند شوند. همچنین شبکه‌های اجتماعی به افرادی که ممکن است سال‌ها سر‌و‌کاری با کتابخانه نداشته باشند دسترسی پیدا می‌کنند.

کتابخانه عمومی دیوی کانتی[۴] از توییتر[۵] برای ارتقای تعامل کاربران و بحث‌های مربوط به کتاب به صورت آنلاین استفاده می‌کند. کتابخانه عمومی استوری‌های زنده روزانه را به چندین زبان فراهم کرده و میزبان گفتگوهای زنده نویسندگان، کارگاه‌های مباحث مالی شخصی و ملاقات مجازی از طریق فیسبوک نیز هست. کتابخانه‌ها شاهد افزایش درخواست و توصیه‌هایی برای مطالعه شخصی از سوی اعضا هستند، زیرا خوانندگان به دنبال راه‌های جدید درخواست و پیشنهاد کتاب از کتابداران هستند. کتابخانه عمومی ویموت[۶] میزبان برنامه‌ای با عنوان « کتابداران توصیه می‌کنند: زنده بمان! » به صورت آنلاین است که هر هفته در فیسبوک برگزار شده و کتاب‌هایی که زیاد خوانده نمی‌شوند در آن توصیه و معرفی می‌شوند. کتابخانه‌ها این خدمات و امکانات جدید مورد نیاز جامعه را در این موقعیت جدید هر روز بیشتر از قبل ارائه می‌دهند و به مقابله با ترس و انزوایی که با این بیماری همراه است کمک می‌کنند. کتابداران اغلب در مورد کار خود فروتن هستند، اما اکنون زمان ساکت بودن و در حاشیه بودن نیست (زمان پویایی و خودی نشان دادن است).

کتابخانه‌ها همچنین منبع حیاتی اطلاعات موثق و درست درباره کووید ۱۹ هستند. بسیاری از شایعات و نکات ایمنی کذب در اینترنت پخش می‌شوند؛ کتابخانه‌ها در تلاش‌اند تا اطلاعاتی دقیق و درست درباره نحوه محافظت شخصی در اختیار جامعه بگذارند. کتابخانه عمومی لانسینگ[۷] یکی از صدها کتابخانه در کشور است که یک صفحه وب با منابع و مستندات معتبر درباره کووید ۱۹ ایجاد کرده است تا جامعه بتواند اعتبار اطلاعات را بررسی کند. بسیاری از کتابخانه‌ها به پاسخگویی سؤالات مراجعان از طریق تلفن، رسانه‌های اجتماعی و از طریق گپ (چت آنلاین) ادامه می‌دهند. آن‌ها به اعضای جامعه کمک می‌کنند که چگونه بتوانند صحت اطلاعات را بررسی و نکات پزشکی را از منابع معتبر ارزیابی کنند. این سطح از تعهد کتابداران به سواد درست اطلاعاتی، موجب نجات جان انسان‌ها و آرامش آن‌ها در این همه‌گیری می‌شود.

حال کتابخانه‌ها باید از ارزشی که کارشان به جامعه ارائه می‌دهد صحبت بکنند. ذینفعان لازم است بدانند که کتابخانه‌ها به ارائه خدمات ضروری و موردنیاز از خانه ادامه می‌دهند. حال که کتابخانه‌ها خدمات حمایتی خود را در جامعه گسترش می‌دهند، باید درمورد تلاش‌هایشان در وبلاگ‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها برای اعضا و جامعه، صحبت کرده و در مطبوعات اطلاع‌رسانی کنند. کتابداران اغلب در مورد کار خود فروتن هستند، اما اکنون زمان دیده شدن است. از آنجا که دولت‌های محلی با کاهش درآمد مالیات مواجه هستند، بودجه کتابخانه‌ها نیز در معرض خطر است. اکنون زمان آن است که توجه جامعه را به سوی ارزش کتابخانه در جامعه سوق دهیم.

کتابخانه الدورادو[۸] شیلدهای مخصوصی با استفاده ازطراحی‌های پرینترهای سه بعدی خودش برای محافظت و سلامتی کارکنان خدمات سلامت (کتابدارانش) ساخت. در همان مقاله ذکر شده است که چگونه کتابخانه‌ها محوطه و پارکینگ‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد خود را به اینترنت مجهز کرده‌اند. برای اطمینان از آینده پایدار در کتابخانه، کتابخانه‌ها باید بر دوستداران و اعضا به‌عنوان یک سرمایه تمرکز کنند در واقع مهم‌تر از همه این‌ها پرورش مخاطب وفادار از بین کاربران و حامیانی است که مایل‌اند درباره ارزش کتابخانه صحبت کنند.

پانویس ها

[۱] Angela Hursh, NoveLis

[۲] Covid_19

[۳] Chatham County

[۴] DC _ Davie County Public Library_

[۵] Twitter

[۶] Weymouth Public Library

[۷] Lansing

[۸] The El Dorado County Library

منبع

https://www.ebsco.com/blog/article/librarians-rise-to-the-challenge-as-second-responders

 

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): شیما حجازی
عنوان مقاله: کتابداران مسئولان درجه دو در پاسخگویی به بحران کرونا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11923
Download PDF

درباره ی شیما حجازی

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *