خانه / آرشیو / شاخص کیفیت مجلات علمی quartile

شاخص کیفیت مجلات علمی quartile

هنگامی که شما می‌خواهید مقاله‌ای را به عنوان مرجع جهت استناد به آن پیدا کنید، باید از اعتبار مقاله و مجله‌ای که آن مقاله را به چاپ رسانده است، اطمینان حاصل نمایید. هم‌چنین در صورتی که قصد دارید مقاله‌ای را در یک مجله خاص به چاپ برسانید می‌بایست از رتبه مجله در بین مجلات مشابه اطلاع داشته باشید. فاکتورهای گوناگونی می‌توانند در این مسیر شما را یاری کنند که یکی از آنها رتبه‌بندی مجلات بر اساس quartiles یا همان چارک‌ها می‌باشد.
 
چارک‌های مجلات از شاخص‌های کیفیت مجلات است که ۴ دسته‌بندی دارد Q1-Q2-Q3-Q4 و به این معناست که مثلاً مجله‌ی X در رشته‌ی مهندسی مکانیک در ۲۵ درصد بالای رتبه‌بندی مجلات قرار دارد یا ۲۵ درصد بعدی و یا …
یعنی اینکه مجلات Q4 در ۲۵ درصد آخر هستند و اعتبار پایین‌تری از بقیه دارند.
 
چارک جی سی آر

مهم‌ترین چارک توسط این پایگاه ارائه می شود. مجلات جی سی آر را اشتباهاً ISI می‌نامند ولی صحیح آن JCR است زیرا که اطلاعات مرتبط به مجلات وب آو ساینس در پایگاه جی سی آر ارائه می‌شود.

برای شاخص‌های ضریب تاثیر مجله و شاخص Q باید به jcr.yabesh.ir رجوع کنید که امکان دسترسی مستقیم به جی سی آر را فراهم می‌کند.

چارک اسکوپوس

الزویر مالک اسکوپوس است که در بخشی از این پایگاه شاخص‌های استنادی مجلات را به صورت سالیانه ارائه می‌دهد.

با مراجعه به https://www.scopus.com/sources امکان مشاهده اینکه مجله موردنظر شما در کدام چارک است را دارید.

نکته کلیدی

چارک اسکوپوس با چارک جی سی آر یک مجله متفاوت است مثلاً مجله‌ی X در یکی در چارک سوم است و در دیگری در چارک دوم و ضمناً ممکن است اصلا یک مجله در اسکوپوس باشد و در دیگری نباشد و بالعکس.

چارک موضوعی یک مجله ممکن است متفاوت باشد مثلا مجله‌ی X در رشته‌ی مکانیک در چارک دوم است و در رشته‌ی مواد و متالورژی در چارک اول.

 

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید. instagram.com/lib2mag.ir

نویسنده: حسین حیدری

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: شاخص کیفیت مجلات علمی quartile
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12113
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *