خانه / آرشیو / خدمات مرجع مجازی مشارکتی Question point

خدمات مرجع مجازی مشارکتی Question point

معرفی پایگاه  oclc                                                    

در سال ۱۹۶۷ مسئولین دانشکده‌ها و مدارس عالی در اوهایو یک سیستم کامپیوتری به نام مرکز کتابخانه‌ای کالج اوهایو را ایجاد نمودند و هدف از آن به اشتراک گذاشتن منابع کتابخانه‌ها و کاهش هزینه‌های آن‌ها، توسط رؤسای دانشگاه‌ها پایه‌ریزی شد.  در سال ۱۹۷۷ اعضای oclc  از اوهایو با عضویت کتابخانه‌های خارج از اوهایو موافقت کردند. در نهایت  oclc از یک سیستم کامپیوتری منطقه‌ای برای ۴۵ کالج اوهایو، به یک شبکه بین‌المللی تبدیل گردید. امروزه حدود ۶۹هزار کتابخانه از ۱۲۰ کشور و حوزه جغرافیایی در سطح جهان در فعالیت‌هایoclc  مشارکت داشته و از خدمات آن استفاده می‌نمایند و به صورت روزانه روزآمد می‌شود و هر سال حدود ۲ میلیون رکورد جدید به آن اضافه می‌شود.

خدمات و سرویس‌های oclc

۱.توسعه فهرست‌نویسی

در سال ۱۹۷۱ یک سیستم فهرست‌نویسی پیوسته مشترک را برای کتابخانه‌ها وارد عرصه کتابداری نمود که امروزه توسط کتابخانه‌های سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. World cat قلب همکاری OCLC  است. این خدمت سمبل ایده‌آلی از همکاری بین کتابخانه‌ها است که دسترسی به مجموعه‌ای مجازی را فراهم می‌آورد که هیچ کتابخانه‌ای به تنهایی قادر به داشتن چنین مجموعه‌ای در خود نیست.

۲.خدمات اشتراک منابع و توسعه بین‌المللی

خدمات امانت بین کتابخانه‌ای این سازمان در سال ۱۹۷۹ آغاز شد.

۳.خدمات مرجع و نشر الکترونیکی

در سال ۱۹۹۱ نیز خدمت FirstSearch  به عنوان یک ابزار مرجع به خدمات این سازمان افزوده شد.

 

معرفی پایگاه Question point  

این پایگاه زیرمجوعه‌ای از خدمات مرجع و نشر الکترونیکی oclc است. خدمات مرجع مشارکتی که توسطOCLC  در سال ۲۰۰۲ م. راه اندازی شد؛ و کتابخانه‌های عضو بایستی به صورت مجازی و در اسرع وقت پاسخگوی کاربران باشند.  طرح مشارکتی Question Point  که به خدمات مرجع مجازی مشارکتی ۷/۲۴ معروف است؛ نوعی خدمات مرجع بی وقفه است که حتی در ایام تعطیل هم ارائه خدمات می‌کند.

خدمات و سرویس‌های Question Point:

 Question Point   علاوه بر ارائه خدمات مرجع، یک سری خدمات دیگر به شرح زیر برای کاربرانش فراهم می‌کند:

مستندات و راهنمای آنلاین

برنامه‌ها و مواد آموزشی مختلف

کارگاه‌ها و فرصت‌های آموزشی دیگر

همچنین این پایگاه جهت پشتیبانی کاربران خدمات contact support را ارائه کرده است که شامل شماره‌های تماس با مرکز و ایمیل پشتیبانی است، و تحت عنوان view alerts؛ خدمات آگاهی‌رسانی جاری را برای پایگاه فراهم می‌آورد.

وبلاگ Question Point:

نکته‌ای در رابطه با استفاده از خدمات oclcبرای استفاده از خدمات oclc  و  Question point باید کتابخانه موردنظر اشتراک داشته باشد و برای اعضای خود نام کاربری  و رمز عبور تعیین کند. در ایران هیچ یک از کتابخانه‌های دانشگاهی و یا کتابخانه ملی اشتراک ندارند. درنتیجه استفاده از خدمات آن برای ما ممکن نیست. همچنین محدوده آی پی کشور ما جز کشورهای تحریم آمریکا بوده و به سبب کنترل‌های تجاری دسترسی نداریم.

صفحه لاگین Question point

جهت استفاده از خدمات مرجع مشارکتی، بایستی عضو پایگاه بود و وارد اکانت شخصی خود شد که نیاز به user id و password دارد. در حساب کاربری خود بخش‌های مختلف برای مطرح کردن پرسش، جستجو و سایر موارد دیگر وجود دارد که در تصاویر موردنظر آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

نکته مهم در رابطه  با  واگذاری خدمات Question point به Springshare  تحت عنوان خدمات libAnswers: در سال ۲۰۱۹ میلادی،  OCLC توافق‌نامه‌ای را برای انتقال خدمات  Question point در قالب Springshare  امضا کرد. همچنین خدمات مرجع مجازی مشارکتی، تحت عنوان libAnswers در Springshare ارائه خواهد شد. طبق اطلاعیه، در حال حاضر Question point برای کاربران خود ارائه خدمات می‌کند تا زمانی که نسخه Springshare تکمیل شود.  پس از تکمیل قالب دیجیتالی، طبق دستورالعمل‌های موردنظر همه مشترکین به libAnswers منتقل خواهند شد.

معرفی  Springshare 

یک پلت فرم دیجیتالی و نرم‌افزار کاملاً ابری برای خدمات و همکاری بین کتابخانه‌ها است. امکان مطرح کردن سؤال از طریق  LibChat, SMS, Email, Twitter, Facebook… را فراهم می‌کند. Slaven Zivkovic؛  مؤسس و مدیرعامل آن اظهار کرده است که هدف ما ایجاد فضایی برای کاربران و کتابخانه‌ها است که بتوانند در هر زمان و مکانی از بالاترین خدمات بهره ببرند. این نرم‌افزار، فضایی مناسب برای همکاری بین کتابخانه‌ها در سرتاسر جهان است که ارتباط بین ۶۰۰۰ کتابخانه در ۸۰ کشور مختلف را مؤثر می‌سازد.

منابع

  1. https://www.oclc.org
  2. https://www.questionpoint.org/
  3. https://springshare.com
  4. http://www.nlai.ir/
  5. https://vista.ir
  6. https://en.wikipedia.org

 

تهیه کننده: مریم محمدنژاد
دانشجوی ارشد تربیت مدرس

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم محمدنژاد
عنوان مقاله: خدمات مرجع مجازی مشارکتی Question point
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12197
Download PDF

درباره ی مریم محمدنژاد

دانشجوی ارشد دانشگاه تربیت مدرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *