خانه / آرشیو / کنسرسیوم بین المللی حفاظت اینترنت (آی.آی.پی.سی)

کنسرسیوم بین المللی حفاظت اینترنت (آی.آی.پی.سی)

 مقدمه

کنسرسیوم، ائتلاف یا هم فرجام به پیوند دو یا چند فرد، شرکت، سازمان یا حکومت(یا ترکیبی از این ها) با هم برای انجام کنش های هماهنگ یا ادغام منابعشان برای رسیدن به هدف یکسان گویند. کنسرسیوم بین المللی حفاظت اینترنت، یک سازمان بین المللی شامل کتابخانه­ ها و دیگرسازمان ها است که برای هماهنگی حفاظت از محتوای اینترنت برای آینده تلاش میکنند. این کنسرسیوم در ۲۴ جولای ۲۰۰۳ با ۱۲ عضو شرکت کننده در پاریس بنیانگذاری شد. این اعضا عبارتند از: کتابخانه ­های ملی استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، نروژ، سوئد، کتابخانه بریتانیا، کنگره آمریکا و آرشیو اینترنتی و مجری این کنسرسیوم کتابخانه ملی فرانسه است.

کار کنسرسیوم

رسالت این کنسرسیوم، حفاظت و قابل دسترس ساختن دانش و اطلاعات اینترنتی برای نسل های آینده در اقصی نقاط دنیا است.

اعضا آی.آی.پی.سی.

اعضا اعضای این کنسرسیوم سازمان هایی از بیش از ۴۵ کشور هستند، از جمله این اعضا می توان به کتابخانه ها و بایگانی های ملی، دانشگاهی و منطقه ای اشاره کرد.

گروه های کاری

اعضای آی.آی.پی.سی. برای پیشبرد کار بایگانی وب به گروه های کاری که در پروژه های کوتاه مدت یا بلند مدت مشغول فعالیت هستند، می ­پیوندند.

گروه های کاری فعال:

 گروه کار توسعه محتوا، گروه کار حفظ حافظه، گروه کار تحقیقاتی و گروه کار آموزش هستند. گروه­ های کاری گذشته آن هم، گروه کارگری و گروه کار دسترسی بودند.

رهبری آی.آی.پی.سی.

آی.آی.پی.سی. توسط یک کمیته راهبری، هدایت می­شود که ضمن رهبری راهبردی،­ کارکنانی دارد که تجارت کنسرسیوم را انجام می ­دهند. اعضای کمیته راهبری توسط مجمع عمومی آی.آی.پی.سی. انتخاب می ­شوند و سه دوره دارند. آیین نامه موافقت نامه کنسرسیوم ۲۰۲۰-۲۰۱۶ سه نمونه از کارها را تعریف می­کند: 

توسعه ابزارها

مشارکت اعضا 

مشارکت ها و ارتباطات

پروژه ها

آی.آی.پی.سی. هزینه ­ی پروژه های فنی و مهندسی را براساس اهداف مشخص شده در یک درخواست پیشنهادی سالانه تامین هزینه می­کند. این کنسرسیوم همچنین با به اشتراک گذاری داده ها و ابزار آزمایش در پروژه های تحقیق و توسعه همکاری می ­کند. نیروهای ویژه برای مطالعه و توصیه در مورد مسائل یا مشکلات خاص تشکیل می­شوند. گروه های کاری هم از پروژه ها و بسته های کاری خود حمایت می­کنند.

لیست پستی آی.آی.پی.سی.

کنسرسیوم بین المللی حفاظت از اینترنت، یک لیست پستی برای همه ی علاقه مندان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجربیات در مورد مسائل منابع وب و بررسی کیفیت مرتبط و مسائل بایگانی ایجاد کرده است. لیست پستی به ابزارهای کتابدار برای جمع آوری مطالب وب، استفاده از­بایگانی وب، کار با مواد بایگانی شده و دسترسی به مواد بازیابی شده تمرکز دارد.

ابزار و نرم افزار

بایگانی وب فرایند جمع آوری بخش هایی از شبکه جهانی وب است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات در بایگانی برای محققان، مورخان و مردم آینده نگهداری می ­شود. بایگانی کنندگان وب به دلیل گسترده بودن وب، از خزنده های وب برای گرفتن اطلاعات استفاده می­کنند. استانداردهای وب که همیشه درحال پیشرفت هستند، برای اطمینان از ضبط و پخش قابل اعتماد و‌‌‌‌‌‌معنی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار صفحات وب بایگانی شده، به تکامل مداوم ابزار بایگانی نیاز دارند. Openwayback یکی از نرم افزارهای کلیدی است که بایگانی وب در سراسر جهان از آن برای  پخش وب سایت های بایگانی شده در مرورگر ­کاربر­ استفاده می­ کنند.

بپیوندید به آی.آی.پی.سی.

چه کسانی می ­توانند به کنسرسیوم ملحق شوند؟ کتابخانه ها، موزه ها و دیگر بخش های مرتبط با آنها، سازمان های تجاری یا تحقیقاتی که تجربه یا سطح قابل توجهی از تعهد را در زمینه بایگانی وب نشان می ­دهند، حق عضویت در کنسرسیوم را دارند. سایر­کنسرسیوم ها نمی ­توانند به عنوان یک گروه تقاضای عضویت کنند. موسسات درون یک کنسرسیوم باید به صورت جداگانه اقدام کنند.

تعهدات کلی

 انتظار می رود که هر عضو در چارچوب قانون گذاری کشور خود، برای شناسایی، توسعه و تسهیل اجرای راه حل های انتخاب منابع، جمع آوری، حفظ و دسترسی به محتوای اینترنت همکاری کند.

مناسبت های آی.آی.پی.سی.

جامعه ما سالانه گرد هم می آید تا تجربیات خود را ارائه دهد و راه حل هایی را در طول مجمع عمومی سالیانه و کنفرانس بایگانی وب ارائه دهد.  

منابع:

https://netpreserve.org

 fa.m.wikipedia.org

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه اندامی
عنوان مقاله: کنسرسیوم بین المللی حفاظت اینترنت (آی.آی.پی.سی)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12228
Download PDF

درباره ی فاطمه اندامی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *