خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / ۴۵ اپلیکیشن بسیار هیجان انگیز برای کتابداران – بخش پایانی

۴۵ اپلیکیشن بسیار هیجان انگیز برای کتابداران – بخش پایانی

   ۳۱. ولفرام آلفا – این نرم افزار چند منظوره می تواند از طریق انواع ابزار آموزشی به سوالات ریاضی، تاریخ، جغرافیا و غیره پاسخ دهد. ویژگی های مختلف این برنامه این است که با موضوعات مختلفی در ارتباط است که می تواند به درک بهتر موضوع های مختلف در کتابخانه کمک کند.

  1. ReferenceUSA – این نرم افزار در حال حاضر تنها برای در آیپد قرار دارد، اما اپلیکیشنی فوق العاده برای کتابدارانی می باشد که باید به پایگاه داده های پژوهشی در سراسر شمال امریکا دسترسی زمان واقعی داشته باشند. شما باید برای استفاده از این اپلیکیشن باید یک کارت عضویت در کتابخانه داشته باشید که اگر در کتابخانه کار می کنید، برای شما بسیار مناسب می باشد.
  2. ArticleSearch- یک برنامه رایگان می باشد که مانند ReferenceUSA، اجازه دسترسی به انتخاب نامحدود مقالات علمی، مجلات علمی و سایر نشریات را به شما می دهد. این امر برای تحقیقات مربوط به پروژه های دانشگاهی صورت گرفته در درون کتابخانه بسیار عالی می باشد و همچنین برای آن دسته از مددجویان کتابخانه که قصد دارند تا در کتابخانه مدرسه کارکنند، مفید خواهد بود.
  3. Farlex دیکشنری هایی در سطح رایگان و حرفه ای در اختیار کتابداران و سایر کاربرانی که قصد جستجوی لغات و یافتن معنی و همچنین گوش دادن به تلفظ صحیح آن را دارند، ارائه می نماید. از آنجا که یک کتابدار همیشه با خوانندگان کودک و بزرگسالانی سرو کار دارد که در حین مطالعه در مورد عنوان کتاب و سایر کلمات دشوار سوال می پرسند، این اپلیکیشن می تواند برای وی واقعا کمکی باشد.
  4. Mango Mobile – نسخه کتابخانه ای Mango Mobile به یادگیری زبان کمک می کند و در آیفون و آندروید به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. شما می توانید با این اپلیکیشن درس های فرهنگی بگیرید و به تلفظ کلمات با زبان بومی گوش دهید. این روش برای کتابدارانی که از خواندن کتاب به زبان های دیگر لذت می برند، فوق العاده است و همچنین کتاب هایی را که در کتابخانه نگهداری می شود را در برنامه های خواندن و سایر رویدادها با کودکان به اشتراک می گذارد.
  5. TurboScan – این نرم افزار با اجازه پویش اسناد متعدد با استفاده از دستگاه های تلفن برای کتابداران مفید می باشد. این نرم افزار برای رسیدها و کارت های تجاری و همچنین برای سایر منابع خواندنی که تمایل به ذخیره آنها دارید، مناسب می باشد.
  6. CamDictionary – به شما اجازه متن ترجمه به زبان های مختلف را می دهد و همچنین تلفظ صحیح آن را به شما ارائه می دهد. این اپلیکیشن بسیار موثر است، زیرا نیازی به تایپ کلمه و متن ندارید، بلکه به سادگی اشاره نموده و کلیک می کنید و در آن برای مشخص نمودن معنا در زبان های دیگر از عکس استفاده خواهد شد.
  7. Google Goggles – این یک نرم افزار آندرویدی می باشد که می تواند برای کتابدارانی که قصد جستجوی یک فرد ، مکان یا آیتم خاص را دارند، عالی باشد، اما نمی تواند به اسامی بپردازد. شما به سادگی با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود عکس می گیرید و سپسGoogle Goggles در پایگاه داده خود آن را جستجو می نماید و اگر آن را بیابد، اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می دهد.
  8. ادوب ریدر- این اپلیکیشن در اکثر دستگاه های تلفن همراه کار می کند و به دلیل دارا بودن برخی از برنامه های pdfخوان، بدون هیچ مشکلی به خواندن فایل های با فرمت pdf کمک می کند. این برنامه در مجموعه منتخبی از تلفن های دستی و تبلت ها در دسترس قرار دارد.
  9. iAnnotate PDF – این برنامه یکی دیگر از نرم افزارهایpdf خوان می باشد که این مزیت را در اختیار کتابداران قرار می دهد که فایل های pdf خود را توسط دستگاه های تلفن همراه شان ویرایش نمایند.
  10. Offline Pages – این برنامه کل صفحات وب را برای کتابدارانی که بدون دسترسی به شبکه کار می کنند، ذخیر می نماید تا بتوانید در صورت عدم دسترسی به وای فای نیز آنها را بررسی نمایند. این یک راه عالی برای ذخیره اطلاعات گذرا می باشد یا حتی زمانی که نیاز دارید یک نگاه سریع به چیزی بیندازید، اما نمی خواهید صبر کنید تا کل صفحه به صورت آنلاین بارگذاری شود نیز کاربرد دارد.

برای اینکه از اخبار روز مطلع باشید:

  1. The Guardian Eyewitness – این اپلیکیشن یک منبع خبری اروپایی بسیار شناخته شده می باشد که گاردین آن را برای اتصال کاربران جهان به یک سطح کاملا جدید توسعه داده است. این نرم افزار بر خلاف سایر برنامه های خبری جهان، طراحی شده تا تصاویر بسیار زیبایی را از سراسر جهان برای شما نمایش دهد که این تصاویر از لحاظ بصری منعکس کننده وقایع کنونی هستند. در آن یک تصویر روز و همچنین تصاویر بایگانی شده از تصاویر با مضمون وجود دارد که می توان آنها را ذخیره نمود.
  2. سی ان ان –سی ان ان سرفصل های مهم و آخرین لحظه را از سراسر جهان گزارش می دهد. یک کتابدار می تواند به واسطه این نرم افزار، در حلقه موضوعات مختلف جهانی و اطلاعات واقعی مورد نیاز برای پروژه های بعدی و دانش شخصی اش قرار گیرد.
  3. NewsRack– این نرم افزار یکRSS خوان برای اخبار جهانی می باشد که دربردارنده داستان های برتر کشورهای مختلف می باشد و کتابداران می توانند از آن استفاده نمایند تا از موضوعات مختلف اطلاع یابند. این برنامه یک راه عالی برای آن است که قبل از هر کار از اخبار آگاه شویم یا به منظور اهداف پژوهشی به بررسی داستان های برتر بپردازیم.
  4. USA Today – این برنامه در مورد اخبار تاثیرگذار بر ایالات متحده می باشد و تقریباً در هر تلفن دستی یا تلفن همراهی موجود است. همچنین این برنامه خبری، اخبار جهان را دنبال می نماید و شامل موضوعاتی مانند پول، ورزش، سفر، زندگی، فن آوری و آب و هوا می باشد.

هر یک از این برنامه های کاربردی برای ارائه در محل کار یا سازماندهی امور و به روز بودن کتابداران در منزل و البته برای مطالعه آنها دارای کیفیت بسیار خوبی می باشند. اگر چه برخی از این برنامه ها دارای ویژگی های مشابهی هستند، اما هر یک از آنها ابزاری منحصر به فرد با مزیت های خاص می باشند.

اگر فکر می کنید که برنامه دیگری وجود دارد که که می تواند زندگی یک کتابدار را راحت تر، جالب تر یا سرگرم کننده تر نمایند، در بخش نظرات توضیح دهید.

منبع: این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۴۵Most Exciting Apps For Librarians

 مترجم: نازنین مؤمن زاده

—————————————————————

۴۵اپلیکیشن بسیار هیجان انگیز برای کتابداران – بخش سوم

فایل pdf از یک تا چهل و پنج ۴۵app

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نازنین مؤمن زاده
عنوان مقاله: ۴۵ اپلیکیشن بسیار هیجان انگیز برای کتابداران – بخش پایانی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7042
Download PDF

درباره ی نازنین مؤمن زاده

کتابدار کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای- مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مراغه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *