خانه / خواندنی ها / کتابخانه‌ها نشان می‌دهند که رنگ‌آمیزی دیگر فقط برای بچه‌ها نیست

کتابخانه‌ها نشان می‌دهند که رنگ‌آمیزی دیگر فقط برای بچه‌ها نیست

گزارش جف مالاچوفسکی[۱]، عضو افتخاری میلفورد دیلی‌نیوز[۲] ازفعالیت گروه‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان در کتابخانه‌های ایالت ماساچوست[۳]

امی استینمتز[۴] یک هنرمند بومی ست، او قبل از شرکت درگروه رنگ‌آمیزی بزرگسالان که  به صورت هفتگی در کتابخانۀ رایگان بیکن[۵] برگزار می‌شود، هیچکدام از اعضای گروه را نمی‌شناخت. درطول چند ماه گذشته استینمتز، کارن لیس[۶]، مینا جین[۷] مدیر کتابخانه و دیگران گذشته از سرگرم شدن با کتاب‌های رنگ‌آمیزی توانسته اند در این فضای صمیمی آرامش خاطر داشته باشند، با هم به گفتگو بنشینند و رابطه‌ای دوستانه برقرار کنند.

کارن لیس 01از دیگر اعضای گروه یک منظرۀ رنگ‌آمیزی شده از یک کتاب رنگ‌آمیزی را که به عنوان هدیۀ کریسمس گرفته و از طرف دوستانش در گروه رنگ‌آمیزی بزرگسالان در کتابخانۀ رایگان بیکن ماساچوست هم مورد تعریف و تمجید قرار گرفته است را با افتخار نشان می‌دهد. استینمتز هم در حین رنگ‌آمیزی و قبل از برداشتن یک مداد رنگی سبز اظهار می‌کند که “زیباست” و به پرکردن فضای خالی روی صفحه‌اش ادامه می‌دهد. و لیس بیان می‌کند که در این گروه شما می‌توانید با دیگران آشنا شوید و رابطه‌ای دوستانه با آنها برقرار کنید و این واقعاً لذت بخش است.

جین مدیر کتابخانۀ بیکن در ادامه توضیح داد که هر چند در ابتدا در مورد فواید گروه رنگ‌آمیزی بزرگسالان شک و تردید وجود داشت، اما این گروه توانسته است که ساکنین مناطق مختلف جامعه را برای ساعتی استراحت، سرگرمی و گفتگو گرد هم آورد. و گذشته از این ارتباط یک‌ ساعته، من افراد فوق العاده‌ای را در این گروه ملاقات می کنم.

گروه رنگ‌آمیزی بزرگسالان کتابخانۀ بیکن تنها یکی از تعداد انگشت شمار از گروه‌هایی است که در ماه‌های اخیر در سراسر منطقه و کشور ایجاد شده‌اند. در کتابخانه‌های عمومی هادسون[۸]، مارلبرو[۹]، بلینگهام[۱۰]،  هالیستون[۱۱]، هاپکینتون[۱۲]، نوزتبرو[۱۳]، وست برو[۱۴]، رنگ‌آمیزی بزرگسالان به یک روش محبوب تبدیل شده است که بزرگسالان می‌توانند از این طریق یکدیگر را ملاقات کنند و بعد از یک روز پرمشغله کاری استراحت کنند البته با استفاده از رنگ و کتاب‌های رنگ‌آمیزی. نیکول کرامر[۱۵] کتابدار بخش مرجع کتابخانۀ عمومی هادسون اظهار داشت که “این یک روش خوب برای خارج شدن از خانه و انجام کارهای خلاقانه است.”

اکثر این برنامه‌های رنگ‌آمیزی در خلال جلساتی که حضور در آنها برای بزرگسالان و نوجوانان آزاد است برگزار می‌شود. کتابخانه‌ها کتاب‌های رنگ آمیزی و دیگر وسایل لازم را  برای آنها فراهم می‌کنند.

ایدۀ برگزاری برنامه رنگ‌آمیزی بزرگسالان در کتابخانۀ رایگان نوزتبرو زمانی مطرح شد که ملیسا استروسکیو[۱۶] کتابدار بخش بزرگسالان، اعلام کرد که گزارش‌ها حاکی از آن است که اخیراً کتاب‌های رنگ‌آمیزی از محصولات پرفروش فروشگاه آمازون[۱۷] بوده است و همچنین ایجاد گروه‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان در سراسر کشور روند رو به رشدی را داشته است و این مسئله همۀ ما را شگفت‌زده کرده است.

استروسکیو همچنین گزارش داد از ماه دسامبر که گروه رنگ‌آمیزی در کتابخانۀ نوزتبرو ایجاد شده است، بیش از نیمی از اعضای بزرگسال بطور منظم در جلسات حضور می‌یابند و بیشترشان در هر ماه حداقل در یکی از جلسات حاضر شده‌اند. درحدود ۲۵ نفر از آنها در اوایل سال در کارگاه آموزشی شرکت کرده‌اند وی در ادامه خاطر نشان کرد: حضور این افراد قطعاً از روی علاقه است و آنها واقعاً این برنامه را دوست دارند.

02

لسی مک دانل[۱۸] مدیر کتابخانۀ عمومی هالیستون هم بیان کرد که این امرکتابخانۀ آنها را هم در برگرفته است و از شش ماه پیش که گروه رنگ‌آمیزی در کتابخانه ایجاد شده به طور یکنواخت در حال رشد است. و به نظر نمی‌رسد که از این روند کاسته شود چون‌که این فعالیت واقعاً سرگرم کننده است. برخی از درخواست‌ها برای شرکت در برنامه رنگ‌آمیزی بزرگسالان به این دلیل است که این فعالیت نیاز به هیچ استعدادِ هنری یا توانایی خاص ندارد و  هرکسی می‌تواند رنگ‌آمیزی کند.

هرچند حضور در گروه رنگ‌آمیزی بزرگسالان کتابخانۀ عمومی مارلبرو کمی کمتر از هالیستون یا نوزتبرو است اما میزان شور و اشتیاق افراد و ماهیت استقبال ازاین سرگرمی فرقی نمی‌کند و کتابخانه برای ایجاد یک فضای آرامش بخش قهوه سرو می‌کند و موسیقی ملایم پخش می‌کند.

بتسی لندرز[۱۹] که چند جلسه‌ای است در این برنامه شرکت می‌کند در حین رنگ‌آمیزی می‌گوید “من برای معاشرت با دیگران به اینجا می‌آیم، در اینجا افراد جدیدی را ملاقات می‌کنم و با هم اوقات خوشی را سپری می‌کنیم، اغلب افرادی که به اینجا می‌آیند افرادی اجتماعی هستند و این کاملاً لذت بخش است.” 

کتی پترسون[۲۰] یکی دیگر از افراد شرکت‌کننده در این گروه‌ها می‌گوید که رنگ‌آمیزی یک سرگرمی آرامش بخش و کم استرس است و هیچگونه فشاری روی افراد نیست و این خیلی لذّت‌بخش است که شما بتوانید یک پروژه کوچک را بدون تعهد انجام بدهید.

هدر بکمن[۲۱] کتابدار بخش بزرگسالان کتابخانۀ هاپکینتون نیز بیان داشت که بسیاری از بازدیدکنندگان نسبت به برنامه او بازخورد مشابهی داشته‌اند، آنها معتقدند که رنگ‌آمیزی یک فعالیت فکری است. او همچنین اشاره کرد که این برنامه به افراد فضایی را در زندگی‌های پرمشغله و پرسرعت امروزی‌شان می‌دهد تا ساعاتی را در آرامش باشند و از اوقاتشان لذّت ببرند. هنر و صنایع دستی علاوه بر اینکه ارزش مضاعفی به زندگی ما می‌بخشد، فرصت ابراز وجود را نیز برای ما فراهم می‌آورد.

بکمن در ادامه گفت: مشکل بتوان گروه را فقط به بزرگسالان اختصاص داد، ما فضای زیادی نداریم بنابراین برنامۀ رنگ‌آمیزی درسالن اصلی کتابخانه انجام می‌شود و ما می‌بینیم بچه‌هایی که از آنجا عبور می‌کنند هم می‌خواهند رنگ‌آمیزی کنند. اگرچه گروه هدف ما بزرگسالان هستند اما این اصلاً اشکال ندارد اگر یک کودک به آرامی برای رنگ‌آمیزی به ما ملحق شود. حتی آنها می‌توانند والدینشان را هم درگیر این برنامه کنند و یا یک صفحۀ رنگ‌آمیزی برای دفعات بعد بگیرند.

با ایجاد گروه رنگ‌آمیزی یک فعالیت محبوب برای بزرگسالان و کودکان فراهم شده است، کتابخانۀ رایگان بیکن گروه رنگ‌آمیزی خانوادگی نیز تشکیل داده که بسیار محبوبیت پیدا کرده است. جین اذعان داشت شرکت در فعالیتی مثل رنگ‌آمیزی باعث می‌شود صحبت‌کردن و تعامل برای بچه‌های بزرگتر با والدینشان و سایر بزرگسالان راحت‌تر شود. چون شما لازم نیست ارتباط چشمی برقرار کنید و این امر صحبت کردن را آسان می‌کند.

فلیشیا اوتی[۲۲] مدیر کتابخانۀ03 عمومی فرانکلین[۲۳] گفت هرچند این کتابخانه گروه رنگ‌آمیزی ندارد اما گاهی اوقات رنگ‌آمیزی بزرگسالان در روزهای شنبه به عنوان یک ویژه برنامه انجام می‌شود. مارگارت پرکینز[۲۴] مدیر کتابخانۀ عمومی مِدوی[۲۵] گفت مِدوی هم برنامۀ رنگ‌آمیزی ندارد اما کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان و دیگر وسایل لازم برای کاربران کتابخانه فراهم شده است.

سیسیلی کریستنسن[۲۶] کتابدار مرجع کتابخانۀ عمومی بلینگهام بیان کرد که برنامۀ رنگ‌آمیزی بزرگسالان فواید مضاعفی دارد چون شرکت‌کنندگانِ در این گروه  با دیگر برنامه‌ها و رویدادهای کتابخانه آشنا می‌شوند. ما در کتابخانه با تعداد کمی از افراد مواجه می‌شویم که آنها را قبلاً هرگز ندیده باشیم. این فعالیت به ترویج کتابخانه‌ها کمک می‌کند.

لسی مک دانل مدیر کتابخانۀ عمومی هالیستون در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد که برخی از درخواست‌های تشکیل گروه رنگ‌آمیزی برای بزرگسالان به این دلیل است که این فعالیت نیاز به هیچ استعداد هنری یا توانایی خاص ندارد. هرکسی می‌تواند رنگ‌آمیزی کند.

 

پانویس:

[۱] . Jeff  Malachowski

[۲] . The Milford Daily News http://www.milforddailynews.com

[۳] .  Massachusetts

[۴] .  Amy Steinmetz

[۵] .  Natick’s Bacon

[۶] . Karen Leese

[۷] . Meena Jain

[۸] . Hudson

[۹] . Marlborough

[۱۰] . Bellingham

[۱۱] . Holliston

[۱۲] . Hopkinton

[۱۳] . Northborough

[۱۴] . Westborough

[۱۵] . Nicole Kramer

[۱۶] . Melissa Stroscio

[۱۷] . Amazon

[۱۸] . Leslie McDonnell

[۱۹] . Betsy Landers

[۲۰] . Kathy Patterson

[۲۱] . Heather Backman

[۲۲] . Felicia Oti

[۲۳] . Franklin

[۲۴] . Margaret Perkins

[۲۵] . Medway

[۲۶] . Cecily Christensen

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:  LIBRARIES SHOW THAT COLORING ISN’T JUST FOR KIDS ANYMORE

مترجم: لیلا فتحی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): لیلا فتحی
عنوان مقاله: کتابخانه‌ها نشان می‌دهند که رنگ‌آمیزی دیگر فقط برای بچه‌ها نیست
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7253
Download PDF

درباره ی لیلا فتحی

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *