خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / دهمین شماره – سخن مدیر مسئول

دهمین شماره – سخن مدیر مسئول

بسمه تعالی
سلام بر همراهان نشریه
در محیط های دانشگاهی و پژوهشی و …. حدود یک ماهی بساط پژوهش و گرامیداشت آن برپا بود،عده ای برای منافعشان دست آوردها و آمار و ارقام به رخ کشیدند و عده ای هم به روند ها و برنامه ها و … انتقاد کردند.
در زندگی ما چیزی وجود دارد به نام مسئولیت اجتماعی و من چند نکته ای را در این باره اشاره می کنم:
۱.  مسئولیت اجتماعی داریم پژوهشی بکنیم که برای علم یا عمل مفید است.
۲.  پژوهش ما به افزایش بی نظمی در جهان منجر نشود (خیلی ساده است وقتی ما عدد سازی می کنیم و بروندادی حاصل می شود آنگاه دامنه ی آن نوسانی ایجاد خواهد کرد تعداد نوسانات بیشتر که بشود ….)
۳.  وحی نازل نشده که پژوهش ما مقاله ی WOS یا اسکوپوس یا ISC باشد.
۴.  می توانیم عوض ۱۰ تا مقاله ی تیکه تیکه یک مقاله ی جامع و کافی بنویسیم و به گسترش علم کمک کنیم (مورد داریم که سوالات پرسش نامه ۱۱ تا بوده است و دوست گرامی تعداد آن را به ۵+۶ تقسیم کرده تا دو مقاله استخراج شود و احتمالا سومی هم جمع بندی آن ها است)
۵.  نیازی نیست هر چیزی را مقاله کنیم؛ گاهی کاری که انجام داده ایم در همان حد رفع و رجوع کار کلاسی یا پایان نامه ای کفایت می کند.
۶.  پژوهش هایمان را نخریم و نفروشیم اصالت علم چیز دیگریست.
۷.  به فکر خودمان باشیم پژوهشی بکنیم که در انتهای آن بتوان کاری انجام داد، حداقل برای خودمان یک کسب و کاری، شرکتی … (نام آن هست تجاری سازی)
۸.  چه انتظاری داریم از جامعه و دولت که با این پژوهش های کتابخانه ای و نه چاره ساز بتواند مشکلات بیکاری را رفع کند وقتی خود ما نتوانیم یک گام مثبت برداریم.
۹.  چقدر تفکرات سطح پایینی هست در سازمان های مربوطه و دانشگاه ها که فکر می کنند این همه پژوهش های در قالب پایان نامه باید بماند یکجا و دور از دسترس مبادا که (احتمالا دشمن) از آن برای خلق فناوری و تولید و …. استفاده ای ببرد. ( بروید یک نگاهی به دانشگاه های تولید کننده در جهان بیاندازید که پایان نامه ها اپن اکسس در دسترس عموم است ولی درآمدهای آنچنانی دارند!!!)
۱۰.  اساتید ما نیز مسئولیت اجتماعی دارند که جلوی تقلب در پژوهش را بگیرند، برای ارتقا، تعداد مناسبی مقاله کفایت می کند لازم نیست کل یک کلاس ۱۰-۲۰ نفره مقاله WOS بنویسد و نمره ی بیست به افراد بدهیم این باعث متقلب بار آوردنشان می شود.
۱۱.  مسئولیت اجتماعی داریم که بیشتر فکر کنیم و عمل کنیم ان شاءالله.

حسین حیدری
مدیرمسئول – ۱۹ دی ماه ۹۵

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: دهمین شماره – سخن مدیر مسئول
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7466
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *