خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / طراحی مجدد وب سایت کتابخانه ها برای کاربران تلفن همراه

طراحی مجدد وب سایت کتابخانه ها برای کاربران تلفن همراه

هدف اولیه تعیین این موضوع است که آیا طراحی وب­ سایت پاسخگو، برای کتابخانه و خدمات آنلاین می­ تواند از نیازهای تحقیقاتی دانش­ آموزان حمایت کند؟ دوم، بررسی این­که کاربر تجربه ثابتی را در بازدید از وب­ سایت دوباره طراحی‌ شده از طریق دستگاه­ های مختلف به دست آورد. طراحی پاسخگو یا واکنشی راه­ حل مفیدی برای وب­ سایت کتابخانه است، اما کامل و بی­ عیب نیست. کاملاً مشهود است که تجربه ­ی منحصربه‌فردی در میان کاربران از دستگاه ­های مختلف وجود ندارد. طراحی واکنشگرا برای وب ­سایت­ ها قابلیت هایی به همراه دارد اما در تمام دستگاه­ ها یکسان نیست. واضح است کاربران گوشی­ های هوشمند، در مقایسه با کسانی که از طریق تبلت یا ایستگاه کاری از سایت بازدید می­ کنند در نقطه‌ ضعف قرار دارند. کاربران گوشی­ های هوشمند نه‌تنها از نظر اندازه صفحه نمایش کوچک‌تر و یک رابط صفحه نمایش لمسی در نقطه ضعف قرار دارند همچنین آن­ ها با مشکلات خاصی در رابطه با طراحی واکنشگرا از جمله سیستم شبکه، شکل کارکرد و عملکرد و مسیریابی روبرو می­ شوند.
نیاز کاربران را در دهه­ های گذشته نمی­ توان فقط با تقویت و بهینه­ سازی وب­ سایت کتابخانه پاسخ داد بلکه برای پاسخگویی به کاربران نیاز به طراحی دوباره وب­ سایت برای کتابخانه ­ها احساس می­ شود.
اسلاید زیر طراحی وب­ سایتی را که سه سال پیش انجام شده است نشان می­ دهد که تقریباً شبیه وب­ سایت موردنظر کتابخانه­ ها است. در یک نگاه قالب وب ­سایت کاملاً مشخص است که شامل بالا و پایین صفحه و سه ستون و یک کادر بزرگ برای جستجو می شود.

درحالی‌که به پایان این دهه نزدیک می­ شویم این سایت­ ها ممکن است به‌طور خودکار و واکنشی عمل کنند و به شاخص سرعت نزدیک به ۱۰۰۰برسند اما مطالعات چند سال اخیر حاکی از کافی نبودن امکانات این سایت­ ها برای کاربران است.
با مشاهده رفتار کاربران گوشی­ های هوشمند از وب­ سایت مشخص شد، کاربران گوشی­ های هوشمند به اندازه کافی از این وب­ سایت استفاده نکردند.
قسمت جستجو در بالای صفحه به کاربران اجازه می­ دهد در منابع عمومی یک دانشگاه و یا دیگر منابع تخصصی دانشگاه به جستجو بپردازند. دکمه تعویض زمانی که در یک صفحه نمایش کوچک­تر قرار می­ گیرد باعث بسته شدن قسمت جستجو می­ شود که این خود مشکلی برای اشتراک و ویرایش جستجو برای کاربران گوشی­ های هوشمند محسوب می ­شود. کاربران همچنین مشکل پیدا کردن محتویات نوار کناری را نیز دارند. اطلاعات کتابخانه مانند ساعات کاری کتابخانه و… نمایش داده نمی­ شود. کاربران مشکلاتی در دیدن اندازه­ های رسانه­ ها داشتند.
درحالی‌که هنوز ده سال از ورود اولین سری از گوشی ­های هوشمند به بازار نمی ­گذرد کتابخانه ­ها برای برقراری ارتباط با جمعیت بی­شماری از افراد پیر و جوان، تحصیل­کرده و باسواد و دارای عقاید سیاسی و آموزشی متفاوت با چالشی منحصربه‌فرد روبرو هستند.
این خود کتابخانه را وادار به طراحی مجدد وب سایتشان با توجه به نیاز کاربران گوشی­ های هوشمند می­ کند، طراحی که پاسخگو نیاز کاربران تلفن همراه باشد.

منبع:
این متن ترجمه مطلبی است با این عنوان: Libraries need to redesign web services for mobile users

مترجم: پری حسین زاده

———————————-

  “یابش خدمات طراحی وب سایت روز و حرفه ای برای کتابخانه ها انجام می دهد به پرشین دی اسپیس مراجعه کنید!”

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): پری حسین زاده
عنوان مقاله: طراحی مجدد وب سایت کتابخانه ها برای کاربران تلفن همراه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7592
Download PDF

درباره ی پری حسین زاده

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،گرایش مدیریت اطلاعات، نماینده بیمه های زندگی پاسارگاد علاقمندی ها; وب 2, گارگروهی, پژوهش, وب معنایی, شرکت درانجمن ها, نقشه دانش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *