خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / چگونه در ۲۰ دقیقه یک مقاله بنویسیم؟

چگونه در ۲۰ دقیقه یک مقاله بنویسیم؟

واقعاً نمی‌خواهم بیش از ۲۰ دقیقه در روز را به نوشتن مقاله بگذارم. برای نوشتن این مقاله هم بیش از ۲۰ دقیقه وقت صرف نکردم. می‌دانم که این به نوعی توهین به نوشتن است. بازاریابی اینترنتی با محتوا قدرت می‌گیرد و محتوا پادشاه است؛ اما وقتی برنامه‌ای روزانه برای ارسال و اجرای کسب‌وکار داشته باشم زمان کافی برای ویرایش هر پست وبلاگ یا مقاله‌های ۲۰۰۰ لغتی ندارم.

سریع نوشتن به معنای افت نوشته نیست.

در اینجا ۷ نکته را در اختیار شما قرار می‌دهم تا به کمک آن‌ها بتوانید در ۲۰ دقیقه بدون فدا کردن کیفیت مقاله بنویسید.

۱. داشتن فهرستی از اندیشه‌ها
وقتی اندیشه‌ای برای نوشتن در ذهنتان جرقه زد سریعاً آن را در دفترچه یا فایل ورد بنویسید. برای بسیاری از وبلاگ نویسان و تولیدکنندگان محتوا یافتن موضوع، نیمی از وقتشان را می‌گیرد؛ بنابراین داشتن فهرستی از اندیشه اجازه می‌دهد تا زمانی که آماده نوشتن هستید، به‌سرعت وارد پست جدید شوید.

۲. اندیشه‌هایتان را مدتی بخوابانید
اگر سعی کنید خودتان را تحت فشار قرار دهید تا فوراً برای یک ایده ناب خود دنبال نوشته باشید، عمری به طول می‌انجامد. اجازه دهید موضوع چند روزی بدون تغییر باقی بماند، با اینکه می‌توانید هر اندیشه جدیدی را که برای شما اتفاق می‌افتد اضافه کنید و زمانی که برای نوشتن آماده هستید، تمام اطلاعات مورد نیاز را واقعاً در اختیار دارید.

۳. قبل از شروع ویرایش کنید
احتمالاً در این مرحله دو برابر نظریاتی که لازم هست را دارید بنابراین وقت آن است که کمی ظالمانه برخورد کنید و جملات حمایتی که مناسب موضوع اصلی مقاله نیست را حذف کنید. به یاد داشته باشید که بحث ما در نحوه نوشتن مقاله در ۲۰ دقیقه است نه داستان حماسی. همیشه می‌توانید از ایده‌هایی که در موضوع خاصی به آن نیاز ندارید در پست‌های بعدی استفاده کنید.

۴. استفاده از نکات کلیدی
نکات تأکیدی یا نکات شماره‌دار مثل «۱۰ روش دریافت اشتراک بیشتر» نوشته شما را منظم‌تر و منسجم‌تر می‌کند زیرا با این تکنیک مجبور نیستید تا در انتقال از یک مورد به مورد دیگر دچار سختی شوید. لازم به ذکر است که مهم‌ترین و از سوی دیگر سودمندی آن برای خوانندگان این است که فهرست‌ها را بیشتر دوست دارند و مرور چشمی این‌گونه نوشته‌ها آسان‌تر است.

۵. کوتاهی متن را رعایت کنید
اگر می‌خواهید متن را در ۲۰ دقیقه به پایان برسانید سعی کنید تا آن را در کمتر از ۵۰۰ لغت نگه دارید. این‌گونه فکر نکنید که با این کار از ارزش محتوایش کاسته می‌شود یا اینکه مقاله‌تان فقط ۵۰۰ لغت دارد. در عوض از حیث اطلاعات پر و غنی است. اجازه دهید هر لغت به‌حساب بیاید و بدون خطا در کیفیت در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

۶. دو مرتبه به متن خود بازگردید
اگر احساس کردید که خیلی در متنی اسیر و محصور شده‌اید، اصلاً خودتان را جهت پیدا کردن لغت تحت فشار قرار ندهید. مقاله را در همان حالت ذخیره کنید و خود را مشغول کار دیگری کنید. اگر چیزی در ذهنتان جرقه زد فایلتان را باز کنید و بنویسید. حتی می‌توانید از یک بلاگ به بلاگ دیگری منتقل شوید چند دقیقه‌ای در هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد وقت صرف کنید. این کار زمان زیادی را صرفه‌جویی می‌کند. نقش بالایی در ذخیره زمانی شما دارد.

۷. هرگز یک ایده خوب را ذخیره نکنید
گاهی اوقات که نگاهی اجمالی به فهرست اندیشه‌ها می‌اندازید، وسوسه‌انگیز است که بهترین آن‌ها را برای بعد ذخیره کنید چون فکر می‌کنید نوشتن آن‌ها در آینده آسان‌تر است. در واقع می‌خواهید در زمان کنونی خود صرفه‌جویی کنید نه در زمان آینده. مقاله‌ای را که می‌دانید به آسانی خواهد آمد انجام دهید و بهترین تلاشتان را در همان زمان بکار ببرید.

از این گام‌های ساده ذکر شده پیروی کنید و خود را در راهی خواهید یافت که در کسری از زمان مقاله‌های عالی می‌نویسید. در قسمت نظریات لطفاً برخی از گام‌های مورد علاقه خود را در خصوص نوشتن مقاله به اشتراک بگذارید.

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: How to Write an Article in 20 Minutes

مترجم: سهیلا صولتی
کارشناس کتابداری، ارشد روانشناسی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: چگونه در ۲۰ دقیقه یک مقاله بنویسیم؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7872
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *