خانه / کارآفرینی / خلاقیت / یک تکنیک، یک تجربه (شماره چهار: زرد و صورتی)

یک تکنیک، یک تجربه (شماره چهار: زرد و صورتی)

عنوان کتاب: زرد و صورتیzard-va-soorati
نویسنده و تصویرگر: ویلیام استیگ
مترجم: کلر ژوبرت
انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال نشر: ۱۳۸۷، گروه سنی: ج – د

خلاصه:
داستان «زرد و صورتی»، داستان تخیلی دو آدمک چوبی است که یکی زرد است و دیگری صورتی، یکی چاق است و دیگری لاغر. این دو آدمک پرسش‌هایی درباره پیدایش خود دارند و نمی‌دانند چرا و چگونه به وجود آمده‌اند. آن‌ها درصدد فهم و کشف چگونگی به وجود آمدنشان٬ کنکاش می‌کنند. در لحظه پایانی داستان، مردی دست به کمر می‌آید و با گفتن این‌که «خوب دیگر خشک شده‌اند» آدمک‌ها را بر می‌دارد و با خود می‌برد درحالی‌که هنوز هم نمی‌دانند و به پاسخی قطعی نرسیده‌اند، این مرد با ورودش سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند این مرد کیست؟ آیا او همان سازنده است؟ اگر بله او چرا آن‌ها را به وجود آورده است؟

علاوه بر موضوع داستان که متمرکز بر چرایی و علت به وجود آمدن آدمک‌ها است، فضای داستان گفتگوهای حلقه‌ی کندوکاو را تداعی می‌کند، گفتگوهای زرد و صورتی که با پرسش، دلیل‌آوری و شک در پاسخ همراه است به‌خوبی باعث شده تا داستان از عهده‌ی این شبیه‌سازی بربیاید. همچنین پایان‌بندی باز داستان که با طرح یک پرسش جدید و تلاش برای فهمیدن حقیقت داستان را در ذهن مخاطب- کودک-  ادامه می‌دهد.

شیوه اجرا:

بخشی از کتاب برای کودکان خوانش می شود:
آدمک زرد پرسید: «می دانی اینجا چه کار می کنیم؟» آدمک صورتی گفت:«نه. حتی یادم نمی آید چطور شد که اینجا هستم» آدمک زرد ادامه داد: «یادم نمی آید چطور به اینجا آمده ایم. همه چیز جدید و عجیب و غریب به نظر می آید. ما کی هستیم؟»….

سپس از بچه ها می پرسم مگه آدم صورتی هم داریم؟ آدم زرد چطور؟ چرا آدم صورتی چاقه و چرا آدم زرده لاغره؟ اینها چرا یادشون نمیاد کجا هستند؟ به نظرتون آلزایمر دارند؟ و سوالاتی در خصوص موضوع کتاب که سبب انگیزه کودک به مطالعه اثر گردد، سپس از آنها می خواهم که به کتابی که خوانده می شود گوش کنند و بعد از خوانش پاسخ سوالات من را بدهند. پس از خوانش کتاب در خصوص سوالات مطرح شده با کودکان به گفتگو می پردازم و آنها را تشویق به کشف علت پدیده ها می کنم و از آنها می خواهم عادت پرسشگری را در خود پرورش دهند.

فواید این تکنیک:
برانگیختن حس کنجکاوی کودک، تقویت مهارت تفکر، تقویت روحیه پرسشگری، مهارت یافتن پاسخ از میان اطلاعات ارائه‌شده

نویسنده: لیا عرفانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): لیا عرفانی
عنوان مقاله: یک تکنیک، یک تجربه (شماره چهار: زرد و صورتی)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7881
Download PDF

درباره ی لیا عرفانی

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کارمند کانون پرورش فکری شاغل در واحد کانون زبان ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *