خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / الگوریتم‌های گوگل در بهبود رتبه‌بندی وب‌ سایت‌ها (SEO)

الگوریتم‌های گوگل در بهبود رتبه‌بندی وب‌ سایت‌ها (SEO)

سئو چیست؟
سئو مخفف سه کلمه Search Engine Optimization می‌باشد و به معنی بهینه‌سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو است. امروزه اگر یک وب‌سایت بخواهد در گوگل به عنوان نتایج اول نمایش داده شود باید به قوانین سئو احترام گذاشته و بخش گسترده‌ای از آن قوانین را در وب سایت‌اش رعایت نماید.

مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب به کاری می‌برد به قرار ذیل می‌باشند:

الگوریتم پنگوئن (google penguin):
این الگوریتم در تاریخ ۲۴ ماه آپریل ۲۰۱۲ بر روی هسته گوگل قرار گرفت و به طور رسمی معرفی شد. وظیفه اصلی این الگوریتم مقابله با سایت‌های اسپمر است که از روش‌های غیر اصولی (Black hat) برای بهینه سایت‌شان استفاده می‌کنند. پنگوئن الگوریتمی است که سایت‌های بسیاری را پنالتی و از نتایج جستجو حذف کرد و سایت‌های بسیاری را از صفحات آخر به اول و بالعکس از صفحات اول به آخر برد.

الگوریتم دزد دریایی گوگل(Google Pirate):
دزد دریایی گوگل نام یکی از آپدیت‌های الگوریتم موتور جستجوی گوگل است که در آگوست سال ۲۰۱۲ با هدف جریمه کردن و یا پایین آوردن رنک سایت‌هایی که از آن‌ها شکایت شده و قوانین کپی رایت را نقض کرده‌اند انجام شد.

الگوریتم پاندا (Panda algorithm):
پاندا برای اولین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ راه اندازی شد. این یک اتفاق بزرگ بود. هدف پاندا تلاش برای نمایش سایت‌های با کیفیت بالا در رتبه‌های بالاتر نتایج جستجو بود و کاهش رتبه سایت‌هایی که ممکن بود کیفیت پایین‌تری داشته باشند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird):
این الگوریتم بر اساس دو اصل دقت و سرعت ایجادشده است. الگوریتم مرغ مگس‌خوار تمرکز بیشتری روی موضوع مباحث دارد. این الگوریتم بر تمامی جملات و مکالمات تمرکز دارد به‌جای اینکه بر روی یک کلمه خاص تمرکز کند. هدف این الگوریتم یافتن صفحاتی است که موضوع مرتبط دارند و نه صفحاتی که فقط چند کلمه کلیدی را استفاده کرده باشند.

الگوریتم کبوتر (Pigeon):
در سال ۲۰۱۴ گوگل الگوریتم جدیدی به نام کبوتر را معرفی کرد. این الگوریتم کبوتر گوگل باعث می شود نتایج جستجو در گوگل بر اساس موقعیت مکانی و محلی نمایش داده شود. این الگوریتم باعث سرعت بیشتر برای رسیدن به نتایج و همچنین موجب نمایش نتایج نزدیکتر به آنچه که شما می خواهید می‌شود. برای مثال زمانی که شما به دنبال یک دانشگاه می‌گردید گوگل دانشگاه‌ها را به نسبت نزدیکی به شما نمایش می‌دهد.

الگوریتم کافئین گوگل (Caffeine):
آنچه برای گوگل اهمیت زیادی دارد، محتوای سایت است. از این رو تولید محتوا یک امر حیاتی در بهینه‌سازی وب‌سایت می‎باشد. گاهی وبمسترها برای بهینه‌سازی سایت خود، اقدام به آنالیز سایت می‌کنند که در آن تغییراتی در قسمت محتوا صورت می‌گیرد. در این صورت گوگل باید متوجه تغییرات صورت گرفته در وب‌سایت باشد. بدین منظور از الگوریتم کافئین استفاده می‌کند. با استفاده از الگوریتم کافئین، گوگل به‌طور مداوم در وب در حال جستجو است. در این صورت وب سایت‌ها را در کمترین زمان ممکن ایندکس می‌کند. گوگل در گذشته برای نشان دادن صفحه نتایج از سیستم index استفاده می‎کرد. در حالی که اکنون به جای آن کافئین را مورد استفاده قرار داده است. سیستم ایندکس گوگل به صفحات موجود در فهرست خود رجوع می‎کند. در حالی که کافئین به صورت Live انجام می‌شود.

الگوریتم گور خر گوگل (Google Zebra):
این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه‌های اینترنتی طراحی و اجرا شده است و پس از آن فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت و بی‌ارزش را از رتبه‌بندی گوگل دور می‌ریزد.

الگوریتم Mobilegeddon:
این الگوریتم وب سایت‌هایی که ریسپانسیو (Responsive) نیستند یا قابلیت استفاده توسط موبایل و یا تبلت را ندارند، به تدریج از نتایج جست و جو حذف می‌کند.

الگوریتم  Payday Loan:
این الگوریتم  سایت‌هایی که از کلمات کلیدی پرکاربرد استفاده می‌کنند و عملاً نوعی کار اسپم را انجام می‌دهند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می‌کند.

الگوریتم Page Layout:
این الگوریتم وب سایت‌هایی که تبلیغات آزار دهنده مانند تبلیغات پاپ آپ، بین پست‌ها و فلشی دارند که در نتیجه باعث کند شدن سرعت سایت و سخت پیدا کردن مطالب سایت می‌شوند، را شناسایی می‌کند.

الگوریتم Authority Page:
این الگوریتم با تحلیل اطلاعات سایت نظیر لینک‌های ورودی، تعداد بازدید کننده‌ها، زمان ماندن بازدید کننده در سایت، کیفیت مطالب و میزان قدرت وب سایت را می‌سنجد، همچنین این الگوریتم شباهت زیادی با پیج رنک گوگل دارد.

الگوریتم ماه عسل (Honey moon):
ماه عسل گوگل وب‌سایت برای مدت کوتاهی جایگزین یکی از رتبه های بالا در نتایج گوگل می‌شود و در این مدت روبات‌های گوگل برخورد کاربران با سایت را بررسی می‌کنند، تعداد کلیک کاربر روی لینک‌ها و میزان ضریب خروج از سایت عوامل مهمی هستند که بر رتبه نهایی وب‌سایت تاثیرگذار خواهند بود. در این مدت گوگل علاوه بر الگوریتم‌های خود میزان استقبال کاربران از صفحه وب‌سایت را تحت نظر گرفته و در پایان جایگاه اصلی را تعیین خواهد کرد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پیشرفت خوبی داشته‌اند ولی به یک‌باره سایت آن‌ها جریمه شده است، در‌حالی‌که جایگاه واقعی آن‌ها از ابتدا همین بوده است. ماه عسل گوگل معمولاً برای وب سایت‌های تازه ثبت شده اتفاق می‌افتد.

نویسنده: میثم داستانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): میثم داستانی
عنوان مقاله: الگوریتم‌های گوگل در بهبود رتبه‌بندی وب‌ سایت‌ها (SEO)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8156
Download PDF

درباره ی میثم داستانی

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش بازیابی اطلاعات، دانشگاه پیام نور مشهد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *