خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / معرفی کتاب راهنمای کارآفرینی

معرفی کتاب راهنمای کارآفرینی

عنوان کتاب: راهنمای کارآفرینیphoto_2017-05-25_23-51-41
نویسنده: ام‌البنین آزادیان
نشر: آرون
سال انتشار: ۱۳۸۹

شاید اگر ۲۰ سال پیش فرد یا افرادی که دارای سرمایه‌ای می‌بودند به‌جای سرمایه‌گذاری آن، اقدام به ایجاد یک شرکت استارتاپ می‌کردند همگان آن‌ها را دیوانه می‌پنداشتند؛ اما در جامعه امروز ایران و با توجه به عواملی مانند کاهش جذب نیرو از سازمان‌های دولتی، افزایش نیروی جوان و تحصیل کرده، حرکت دولت به سمت فضای رقابتی و غیر دولتی و… سبب شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت و سوی کارآفرینی حرکت کنند و دولت نیز حمایت‌های خوبی را از این افراد به عمل بیاورد.

در حال حاضر کشور ما بیش از هر زمان دیگر به افرادی نیاز دارد که با تلاش فراوان، ارائه ایده‌های نو، توان ریسک‌پذیری بالا و به کمک عوامل دیگر از جمله نیروی انسانی، تجهیزات، مواد اولیه و سرمایه، محصولات و خدمات جدیدی را ارائه نمایند که علاوه بر تولید محصول جدید منجر به ایجاد ارزش‌افزوده نسبت به قبل شده و همچنین متناسب با نیازهای روز بازار بوده و پاسخگوی تقاضای موجود مصرف‌کنندگان باشد. به چنین افرادی کارآفرین و به فعالیت آنان فعالیت کارآفرینانه می‌گویند. (ص ۹، پیشگفتار)

کتاب راهنمای کارآفرینی به تألیف خانم ام‌البنین آزادیان که در سال ۱۳۸۹ و توسط نشر آرون در تهران منتشر شده است تلاش دارد تا فرایند کارآفرینی را به صورت ساده و روان آموزش دهد. در مقدمه این کتاب که بر اساس سرفصل‌های طراحی شده در دانشگاه علمی کاربردی تنظیم شده است، پنج هدف کلی زیر به‌عنوان اهداف کتاب بیان شده‌اند:

  • راهنمایی افراد برای شروع یک کسب و کار یا کارآفرینی
  • آموزش افراد برای تفکر خلاقانه
  • آموزش شیوه تحقیق (به آن معنا که کارآفرین پس از آنکه ایده نو به ذهنش رسید بایستی فکر و محصول خود را به بازار عرضه نماید، بنابراین آگاهی از نحوه تحقیق در بازار ضروری به نظر می‌رسد.)
  • آموزش نحوه نگارش طرح تجاری
  • آموزش مهارت‌هایی که به یک کارآفرین تازه کار کمک می‌کند تا طرح کسب و کار خود را حرفه‌ای‌تر اجرا نماید.

بر طبق ۵ هدف بالا، کتاب حاضر در پنج فصل نیز تقسیم‌بندی شده است که هر فصل تلاش دارد تا یکی از اهداف را محقق سازد. فصل اول کتاب با عنوان «اصول و مبانی کارآفرینی» تلاش دارد تا مخاطب را با مفاهیم پایه و اساسی کارآفرینی آشنا سازد. در این فصل پس از ارائه تعاریف متنوعی از کارآفرینی به بحث در مورد ویژگی‌های کارآفرینان پرداخته می‌شود و ویژگی‌هایی مانند مرکز کنترل درونی، استقلال‌طلبی، تحمل ابهام مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس به رابطه بین کارآفرینی و اشتغال پرداخته می‌شود که نویسنده معتقد است که مترادف گرفتن واژه کارآفرینی با اشتغال‌زایی منجر به ارائه تعریفی ناقص از کارآفرینی می‌شود وی همچنین معتقد است: «فعالیت هر شرکت کوچک یا بزرگ و یا حتی تازه تأسیس که اشتغال‌زایی را به دنبال داشته باشد، نمی‌توان شرکت کارآفرینی نامید مگر با داشتن خصیصه‌های خاص کارآفرینی»

«مفاهیم خلاقیت و ارائه کاربردی‌ترین تکنیک‌های خلاقیت» عنوان فصل دوم از کتاب است که در مقدمه آن چنین بیان می‌شود: «تا مدت‌ها قبل کشورهایی که دارای کارگزاران و مواد خام بودند از مزیت خوبی نسبت به کشورهای فاقد این سرمایه‌ها برخوردار بودند اما به تدریج با گذر از انقلاب صنعتی به انقلاب اطلاعات و بروز جامعه مبتنی بر دانش تا حد زیادی این مزیت را از دست داده‌اند و عرصه رقابت در بازارهای منطقه‌ای و جهانی با توسعه فناوری شکل خاصی به خود گرفت. در حال حاضر تغییر و تحولات به قدری شتابان و سریع در حال وقوع است که سازمان‌های امروزی را واداشته تا با عرضه محصولات و خدمات نوآورانه که دارای فناوری پیشرفته باشد، بقای خود را تضمین کنند و این امر مستلزم خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی می‌باشند.» با این مقدمه این فصل ابتدا ارائه تعریفی از خلاقیت، اجزا و عناصر آن، افراد خلاق و ویژگی‌های آن‌ها، محیط خلاق، پرورش خلاقیت و در نهایت تکنیک‌های خلاقیت و موانع آن می‌پردازد.

فصل سوم کتاب با عنوان «فرایند کارآفرینی» را شاید بتوان ورود جدی کتاب به بحث کارآفرینی دانست چرا که در این فصل به چگونگی راه‌اندازی کسب و کار می‌پردازد که این فرایند از کشف ایده‌ها و فرصت‌های کسب و کار آغاز و با ارزیابی طرح کسب‌وکار پایان می‌یابد. در واقع این فصل در تلاش است تا به این سؤالات پاسخ دهد که فرایند کارآفرینی را به کمک چه عواملی می‌توان دنبال نمود؟ و از کجا باید شروع کنیم؟

فصل چهارم با عنوان «مهارت‌های جانبی لازم در کارآفرینی» قصد دارد تا مهارت‌هایی را که موجب می‌شود کارآفرین محصول جدید خود را بهتر به بازار عرضه کند، معرفی نماید. از جمله این مهارت‌ها آشنایی با مفاهیم بازاریابی، آشنایی با مفاهیم روانشناسی رنگ‌ها، تکنیک‌های جذب و متقاعد کردن مشتری و پنج اصل برای دستیابی به کیفیت عالی در محیط کار است که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل پنجم و پایانی کتاب نیز که عنوان آن «تدوین طرح تجاری» است تلاش دارد تا مخاطب را با چگونگی نوشتن یک طرح تجاری مناسب آشنا کند. یک طرح تجاری شامل تمام جزئیات یک کسب‌وکار است که این جزئیات شامل نام طرح، نحوه بازاریابی، شیوه تأمین مالی، عملیات راهبردی و غیره را شامل می‌شود.

نویسنده: ایمان نریمانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ایمان نریمانی
عنوان مقاله: معرفی کتاب راهنمای کارآفرینی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8386
Download PDF

درباره ی ایمان نریمانی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *