خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / چالش STEM و جعبه‌ابزارهای صورتی در مدارس دخترانه

چالش STEM و جعبه‌ابزارهای صورتی در مدارس دخترانه

حتماً تابه‌حال برای شما هم پیش آمده که در مقام مشاور تحصیلی به اطرافیان خود به‌ویژه نوجوانانی کمک کنید که قصد انتخاب رشته تحصیلی دارند، به طور حتم بعد از در نظر گرفتن علاقه فرد به رشته خاصی، ناخودآگاه توجه به جنسیت فرد تأثیر زیادی در راهنمایی شما خواهد داشت.
سال‌ها قبل دختران را به سمت رشته‌های علوم انسانی و تجربی و پسران را به سمت رشته‌های ریاضی و فنی و کامپیوتر تشویق می‌کردیم و هنوز هم این افکار به میزان زیادی در کشور ما رواج دارد.

شاید برای شما جالب باشد که د‌ر کشورهای پیشرفته نیز وضعیت به همین روال ادامه دارد و طبق تحقیقات در بیشتر کشورهای صنعتی تنها ۲۰ درصد زنان مدرک مهندسی دارند و از این میزان نیز، تعداد اندکی خود را درگیر مشاغل مهندسی می‌کنند و اغلب مایل‌اند در حوزه‌های آموزشی و بهداشت و سلامت کار کنند.

اگرچه ظهور رویکرد STEM در دهه نود میلادی توسط بنیاد علوم ملی امریکا سبب افزایش نوآوری‌ها شد و اما از سوی دیگر سبب نگرانی کارشناسان بابت بی‌رغبتی و فعالیت‌های کمرنگ زنان به کار در حوزه STEM شد؛ اما دلیل اینکه هرگز کارشناسان کشورهای پیشرفته به همسان ماندن جامعه‌شان با سایر جوامع تن در نمی‌دهد این است که اغلب راهی برای پیشی گرفتن و خلاقیت پیدا می‌کنند تا همواره گوی سبقت را دست خود داشته باشند!

جوامع پیشرفته، معتقدند که نیمی از خلاقیت بالقوه کشورشان در وجود زنان نهفته است! پس با سرعتی وصف‌ناشدنی و اتخاذ بودجه‌های کلان سعی دارند تا با توجه به روحیات لطیف دختران سعی در پر کردن خلأهای موجود در این زمینه کنند.

و اما چگونه و با چه سرعتی در حال پر کردن این شکاف هستند؟!

ایجاد میکراسپیس در مدارس دخترانه یکی از بهترین روش‌های اثبات شده برای تغییر از یادگیری ذهنی به سمت یادگیری عملی است؛ یعنی کاهش فاصله بین فکر تا عمل! فضای آزمون و خطا! فضای پرسش و پاسخ! حمایت و تقویت اعتماد به نفس دختران برای انجام کارهای فنی! و در نهایت خلاقیت زنان به علاوه خلاقیت مردان مساوی می‌شود با ارزش افزوده!

به عنوان مثال چالش جعبه ابزارهای مهندسی با رنگی صورتی از جمله راهکارهای ساده‌ی آنان برای آشتی دادن دختران با حوزه مهندسی است! در جعبه‌ها، ابزارآلاتی جورچین مانند تعبیه شده و از دختران می‌خواهند که با آن شی مشابه تصویر روی جلد آن بسازند! در حقیقت، آنان با کمک علم روانشناسی در حال تشویق و افزایش میزان علاقه‌مندی دختران به انتخاب رشته‌های فنی مهندسی و تحصیل و اشتغال در این حوزه‌ها هستند.

حرف آخر

اگر سرانگشتی و خیلی باملاحظه حساب کنیم پنجاه سال عقب مانده‌تر هستیم از دیار تساوی زن و مرد و هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم…

و اما من به عنوان یک فمینیسم در صورتی به رشته‌های فنی مهندسی علاقه‌مند می‌شوم که کلیدواژه‌های تصویری پروژه هام اینا باشه: جعبه ابزار صورتی 👛، میکراسپیس دخترانه‌ای💒

منبع:
این یادداشت کوتاه استنباطی بود از مقاله جذابی با این عنوان:
Makerspace in STEM for girls: a physical space to develop twenty-first-century skills

مترجم: سمیه پناهی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): سمیه پناهی
عنوان مقاله: چالش STEM و جعبه‌ابزارهای صورتی در مدارس دخترانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9661
Download PDF

درباره ی سمیه پناهی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی - ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه قم- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *