خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / کتابداران در دامپزشکی‌ها: فرصت‌های پژوهشی و اجرایی

کتابداران در دامپزشکی‌ها: فرصت‌های پژوهشی و اجرایی

کتابداران در دامپزشکی‌ها: فرصت‌های پژوهشی و اجرایی

«کتابداران در خارج از محیط کتابخانه» عنوان مقاله‌ای پرخواننده در مجله کتابدار ۲.۰ است. اگر متخصصان اطلاعات علاقه‌ای به فعالیت خارج از کتابخانه‌ها دارند یکی از راه‌های اشاعه مهارت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی در دامپزشکی‌هاست!

در سرتاسر جهان سازمان‌ها و گروه‌های بسیاری در زمینه شناخت، استفاده و گسترش علوم اطلاعات در حرفۀ دامپزشکی تلاش می‌کنند. از اوایل دهۀ ۱۹۹۰ محققان بحث دربارۀ تأثیر فنّاوری‌های وابسته به اینترنت و نحوۀ استفاده از آن برای دسترسی به بهترین و روزآمدترین اطلاعات سلامت حیوانات را آغاز کردند. به همین ترتیب، از سال ۱۹۹۸ انجمن اطلاع‌رسانی دامپزشکی[۱] (AVI) تأسیس شد. این سازمان غیرانتفاعی و بین‌المللی شامل گروهی از متخصصان علوم اطلاعات و علوم کامپیوتر و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی است که به امور ذخیره‌سازی، پردازش و دسترسی اطلاعات در زمینۀ دامپزشکی و همچنین مطالعۀ تقابل انسان و رایانه برای ارتقای سلامت حیوانات می‌پردازند. این سازمان به یاد دکتر ریچارد تالبوت، پیشگام در علوم اطلاع‌رسانی دامپزشکی، سمپوزیوم تالبوت[۲] را به طور سالانه برگزار می‌کند.

«اطلاعات بهتر برای نجات حیوانات خانگی[۳]»، شعار امسال سمپوزیوم تالبوت است که در اوت ۲۰۱۸ در کانزاس سیتی آمریکا با همکاری کنفرانس آموزشی دامپزشکی فتچ[۴] برگزار خواهد شد. این کنفرانس فرصتی است برای ایجاد همکاری‌های مشترک میان متخصصان اطلاعات و دامپزشکان و امسال برای اولین بار یکی از سخنران‌های بخش اطلاع‌رسانی دامپزشکی از ایران خواهد بود. نیلوفر صلح‌جو با همکاری دکتر نادر نقشینه از دانشگاه تهران، دربارۀ رمزگشایی از اطلاعات سلامت الکترونیک حیوانات صحبت خواهد کرد.

همچنین، کنفرانس متخصصان اطلاعات سلامت حیوانات[۵] (ICAHIS) گروه بین‌المللی دیگری است که بیش از بیست سال در زمینۀ پیوند کتابخانه‌ها با جامعۀ دامپزشکی در اروپا و سراسر جهان فعالیت داشته است. دکتر استر کاریگان[۶]، دبیر علمی کنفرانس، معتقد است این گردهمایی دوسالانه به منظور همکاری و اشتراک منابع و ایجاد علاقه به موضوعات مرتبط با اطلاعات سلامت حیوانات برای متخصصان و علاقه‌مندان به حوزۀ سلامت حیوانات و کتابداران دامپزشکی برپا می‌شود. نهمین کنفرانس ICAHIS ژوئن ۲۰۱۸ در کشور مجارستان برگزار می‌شود که دو مقاله از ایران در این دوره ارائه خواهد شد.

با توجه به تأسیس تعداد بیمارستان‌های دامپزشکی و فروش واکسیناسیون حیوانات در کشور، می‌توان مشاهده کرد که از دهه‌های اخیر سلامت حیوانات به طور فزاینده‌ای مورد توجه بوده است. در ایران ما کتابداران و متخصصان اطلاعات باید فرصت‌هایی برای ارتقاء اطلاعات سلامت حیوانات و درمان‌های دامپزشکی مبتنی بر اطلاعات را فراهم سازیم. دامپزشکان و مراجعه کنندگان آن‌ها نیازمند اطلاعات معتبر و قابل اعتماد هستند که وظیفه کتابداران شناسایی، ذخیره‌سازی و اشاعۀ این اطلاعات است. مراکز دامپزشکی فرصتی عالی برای فعالیت متخصصان اطلاعات است که به دنبال اشتغال خارج از کتابخانه هستند، جایی که می‌توانند به ارائه خدماتی چون آموزش سواد اطلاعاتی، سواد سلامت و تجویز اطلاعات بپردازند.

پانویس:
[۱] The Association for Veterinary Informatics
[۲] Talbot Informatics Symposium
[۳] Better Data Save Pets
[۴] Fetch Veterinary Continuing Education Conference
[۵] International Conference of Animal Health Information Specialist
[۶] Esther Carrigan

نویسنده: نیلوفر صلح‌جو

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نیلوفر صلح جو
عنوان مقاله: کتابداران در دامپزشکی‌ها: فرصت‌های پژوهشی و اجرایی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9688
Download PDF

درباره ی نیلوفر صلح جو

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران - دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *