خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / بررسی اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی فیدیبو، طاقچه و آمازون

بررسی اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی فیدیبو، طاقچه و آمازون

چکیده

در سال‌های اخیر، کتاب‌های بسیاری به صورت الکترونیک به بازار عرضه شده است که این خود گویای رشد و رواج روزافزون کتاب الکترونیک در میان کاربران است. از طرفی موبایل و فضای مجازی با جذابیت‌هایی که دارد پیر و جوان را به تسخیر خود درآورده‌اند. با استفاده از این فرصت، اپلیکیشن های کتاب‌خوانی در تلاش هستند تا شاید بتواند جایگاه خود را در این میان به دست آورند.

این مقاله به معرفی و مقایسه اپلیکیشن های کتاب‌خوانی می‌پردازد. در ابتدا تعریفی از کتاب‌های الکترونیکی و انواع آن‌ها و نقاط قوت و ضعفشان ارائه می‌شود. سپس اپلیکیشن های معروف کتاب‌خوانی در ایران (فیدیبو، طاقچه، واوبوک) و بخش‌ها و ویژگی‌های آن‌ها توضیح داده شده‌اند و بعد بزرگ‌ترین و معروف‌ترین اپلیکیشن کتاب‌خوانی دنیا و الگوی بسیاری از اپلیکیشن های کتاب‌خوانی یعنی اپلیکیشن کیندل آمازون بررسی شده‌اند. در انتها تحلیل و مقایسه‌ای از اپلیکیشن های مذکور و عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها ارائه خواهد شد.

مقدمه

همه ما تا چند سال قبل کتاب را مجموعه‌ای از صفحات کاغذی می‌دانستیم که یا در کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رسید یا در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شد. اواخر قرن بیستم هم‌زمان با فناوری‌های جدید تجهیزات ارتباطی مانند تلویزیون، رایانه و اینترنت مفهوم کتاب به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی را به چالش کشیده شد. مسلماً فضای پر نقش و نگار شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی درصدی از سهم مطالعه افراد را از کتاب‌های چاپی به خود اختصاص داده که به دلیل عدم انسجام و پراکندگی، قاطعانه جزء سرانه مطالعه محسوب نمی‌شود در نهایت دنیای دیجیتال درهای خود را به روی کتاب‌خوان‌ها نیز گشود. کتاب الکترونیکی و در پی آن خواننده‌های کتاب الکترونیک سهم حوزه کتاب از فناوری نوین دیجیتال بودند.

کتاب الکترونیک

ای بوک[۱]، مخفف کتاب الکترونیک یا همان الکترونیک بوک[۲] است که محتویات کتاب را در قالب الکترونیک فراهم می‌آورند البته کتاب‌های الکترونیک صرفاً نسخه‌های الکترونیک مطالب مکتوب نیست، بلکه علاوه بر متن می‌تواند تصویر، فیلم،‌ نمودار و انیمیشن را نیز شامل شود. این نسخه‌ها داده‌های کدگذاری شده‌ای هستند که به شکل دیجیتال و با فرمت‌هایی چون هاش تی ام ال، ایکس ام ال، دی اف و آرتی[۳] ال تهیه می‌شوند و نیازمند نرم‌افزارهایی هستند تا فرمت آن‌ها را تشخیص دهند و قابل خواندن شوند به عنوان مثال آکروبات ریدر و آی ایی[۴] از جمله این نرم‌افزارها هستند. (صدیقی،۱۳۸۴)

پیدایش کتاب‌های الکترونیکی به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد. این کتاب‌های الکترونیکی، با به‌کارگیری لامپ پرتو کاتدی، تصاویری را بر روی پرده پدید می‌آورد که می‌توانست جایگزین چاپ و کاغذ شود اما نخستین کتاب الکترونیکی دیجیتال، به نام نوومدیاس روکت[۵] در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. (ویکی‌پدیا،۱۳۹۶)

انواع کتاب‌های الکترونیکی
کتاب‌های الکترونیکی با توجه به ویژگی‌ها، امکانات و کاربردهایشان انواع مختلفی دارند از جمله:

۱-کتاب‌های الکترونیکی فقط متن ـ در این دسته، کتاب‌های الکترونیکی فقط شامل اطلاعات متنی هستند و هیچ‌گونه تصویر، نمودار و جز آن را شامل نمی‌شوند.
۲-کتاب‌های الکترونیکی دارای تصاویر اسکن شده ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر اسکن شده نیز وجود دارد.
۳-کتاب‌های الکترونیکی با تصاویر متحرک ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم نیز وجود دارد.
۴-کتاب‌های الکترونیکی سخنگو ـ این دسته کتاب‌های الکترونیکی با استفاده از امکانات صوتی و الکترونیکی تا حدی با کاربر رابطه برقرار می‌کنند.
۵-کتاب‌های الکترونیکی چندرسانه‌ای ـ ‌در این دسته از کتاب‌های الکترونیکی یک رابطه چندرسانه‌ای و دو سویه میان کتاب و خواننده برقرار می‌شود. این دسته کاملاً با کتاب‌های سنتی و چاپی متفاوت‌اند و امکانات کمکی برای جستجو و تحقیق در آن‌ها در نظر گرفته شده است.
۶-کتاب‌های الکترونیکی در محیط وب بیشتر در قالب پی‌دی‌اف، هاش تی ام ال و یا متن ساده در دسترس قرار می‌گیرند. برای مطالعه برخی کتاب‌های الکترونیکی باید همه متن کتاب‌ها را به کامپیوتر شخصی خود انتقال داد و یا صفحه یا فصل آن‌ها را مطالعه کرد. (جولاهی،۱۳۹۶)

مزایا و معایب کتاب الکترونیک

کتاب الکترونیک در مقایسه با کتاب سنتی از مزایای قابل توجهی سود می‌برد که عبارت‌اند از:

  1. ذخیره انبوهی از اطلاعات در حجم بسیار کم، به‌طور متوسط ۵۰۰ جلد کتاب بر روی هر لوح فشرده
  2. امکان ذخیره‌سازی و یادداشت‌برداری از بخش‌های مورد نیاز برای مطالعه و دسترسی بعدی
  3. امکان استفاده هم‌زمان از امکانات جانبی، به‌طور مثال، یافتن معنای واژگان ناآشنا در یک فرهنگ لغت در حین مطالعه یک کتاب
  4. تسهیل فعالیت‌های پژوهشی از قبیل جستجوی واژگان کلیدی و مقایسه متون
  5. امکان بهره‌گیری از سایر رسانه‌ها مانند صدا و تصویر همراه با متن
  6. امکان تغییر قالب و شکل متون همچون: تعیین اندازه قلم، طول سطر و حجم صفحه‌نمایش بنا بر سلیقه کاربر
  7. حمل‌ونقل آسان

البته امتیازات یادشده نسبی است و به عواملی مانند نرم‌افزار، قالب‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و زیرساخت‌های اطلاعاتی بستگی دارد.

کتاب‌های الکترونیک با وجود برخورداری از مزایای ارزشمند و کارآمد، در مقایسه با کتاب‌های سنتی نقاط ضعفی نیز دارند که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. ضرورت استفاده از ابزار مطالعه کتاب الکترونیک برای مطالعه آن
  2. لزوم آشنایی با روش کار دستگاه کتاب الکترونیک، اعم از رایانه و ابزار مطالعه کتاب الکترونیک
  3. هزینه سنگین کتاب الکترونیکی و ابزار آن
  4. ‌عدم پشتیبانی فرمت‌ها: بسیاری از کتاب‌های الکترونیک در کتاب‌خوان‌های الکترونیکی[۶] قابل خواندن نیستند چرا که برخی از آن‌ها از بعضی فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند
  5. کیفیت نامطلوب نمایش متن در کتاب‌های الکترونیک
  6. خستگی چشم و بعضاً ضعف بینایی حاصل از مطالعه مداوم صفحه‌نمایش، از بزرگ‌ترین کاستی‌های کتاب‌های الکترونیکی به شمار می‌رود. (صدیقی،۱۳۸۴)

اپلیکیشن‌ها

 اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی سعی در پر کردن شکاف بین مطالعه و شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی (به عنوان فنّاوری روز جامعه) دارد این اپلیکیشن ها فضایی مثل یک فروشگاه کتاب و کتابخانه را برای افراد تداعی می‌کند که فرد می‌تواند از محتوای این کتابخانه در ابزارهای الکترونیکی (گوشی و تبلت) بهره ببرند.

اپلیکیشن‌های اولیه شامل پی‌دی‌اف انتشارات یک ناشر بودند یک اپلیکیشن ساده در گوشی بدون هیچ قابلیت یا ویژگی که فقط کاربر می‌توانست منابع اش را از آنجا تهیه یا خریداری نماید: مثل نشر چشمه، نشر نی، نشر قطره

در نمایشگاه کتاب تهران سال ۹۱ اپلیکیشن هایی به ناشران معرفی شدند نه فقط برای یک ناشر و نه فقط برای ارائه پی‌دی‌اف منابعشان بلکه اپلیکیشن هایی با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و خدمات به نسبت قابل توجه نسبت به گذشته، اپلیکیشن هایی مثل نرم‌افزار کتاب‌راه، فراکتاب، کتاب‌خوان دیجیتال ایرانسل، نرم‌افزار فیدیبو و نرم‌افزار طاقچه

اپلیکیشن کتاب‌خوانی فیدیبو

فیدیبو اولین سامانه مولتی پلتفرم[۷] تولید و توزیع کتاب الکترونیک و صوتی در خاورمیانه است که مبتنی بر استانداردهای جهانی صنعت نشر اجرا شده است این سامانه، با پشتیبانی مهدی فیروزیان که از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرده است، توانسته بیش از ۳۰۰ ناشر نامدار ایرانی و همچنین چندین ناشر برجسته بین‌المللی را با خود همراه کند. ) فیدیبو،۱۳۹۵)

فیدیبو، با افتتاح دفاتر پشتیبانی و فنی در کشورهای اسپانیا (مورسیا)، لبنان (بیروت) و ایران (تهران) امیدوار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن شعار اولیه خود که همانا «مطالعه آزاد برای همه، همه‌وقت، همه‌جا» است را تحقق بخشد. (فیدیبو،۱۳۹۵)

محتوای فیدیبو در ۵ سربرگ دسته‌بندی شده است. در ادامه در مورد هر سربرگ توضیح مختصری داد خواهد شد:

  • فروشگاه:  پرفروش‌ترین، پربازدیدترین و کتاب‌های صوتی برای کودکان کتاب‌ها به علاوه کتاب‌هایی که تخفیف خورده‌اند در این سربرگ خلاصه شده‌اند
  • با انتخاب هر کتاب، اطلاعاتی درباره کتاب و فهرست‌های آن را مشاهده می‌کنید حتی می‌توانید نظرات افرادی که این کتاب را خوانده‌اند را ببینید خودتان به آن کتاب نظر و امتیاز دهید.
  • دسته‌بندی: در این سربرگ از طریق سه دسته‌بندی کتاب، صوتی و درسی و نیز بر اساس ژانر مورد نظر می‌توانید کتاب خود را پیدا کنید.
  • کتابخانه: مجموع کتاب‌های خریداری شده و دانلود شده شما در این بخش قرار دارند به ویژه اینکه همه کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های مخصوص خود قرار گرفته‌اند.
  • جستجو: در این سر برگ بر اساس اسم کتاب، نویسنده، ناشر یا مترجم می‌توانید برای جستجو اقدام کنید.
  • حساب کاربری: در این سربرگ به لیست آخرین تراکنش‌ها هم‌چنین بخش‌هایی مثل پشتیبانی، راهنما و تغییر مشخصات و رمز از دیگر امکانات دسترسی خواهید داشت. (شیرانی،۱۳۹۶)

ویژگی‌های اپلیکیشن فیدیبو

  • طراحی برای سیستم‌عامل اندروید،آی او اس[۸] و ویندوز دسکتاپ
  • تخفیف‌های هفتگی فیدیبو و تخفیفی ۵۰ درصدی برای اولین خرید از فیدیبو
  • هدیه دادن کتاب موردنظر خود را به دوستان و یا آشنایان خود
  • دانلود قسمت‌هایی از متن کتاب قبل از خریدن آن
  • علامت گذاشتن روی صفحه مورد نظر
  • درخواست کتاب مورد نظر در صورت عدم وجود کتاب در برنامه
  • هایلایت قسمتی از متن، گذاشتن یادداشت
  • جستجوی کلمه‌ای در صفحات کتاب
  • تنظیم صفحات، فاصله خطوط، اندازه کلمات، رنگ پس‌زمینه و نور صفحه‌ی نمایش با سلیقه کاربر
  • مرتب‌سازی و یا فیلتر کردن نتایج در دسته‌بندی‌ها

اپلیکیشن کتاب‌خوانی طاقچه

طاقچه یکی از مراجع خرید کتب الکترونیکی به طور قانونی است که از آبانمان سال ۹۳ با مدیریت محمد صدوقی به طور رسمی در اختتامیه همایش ملی نشر الکترونیک در دانشگاه تهران رونمایی شد.

 این اپلیکیشن در حال حاضر با حدود ۳۰۰ ناشر از ناشران خوب و بزرگ کشور مانند سوره مهر، چشمه، ثالث، سروش، جامی، هیرمند و… همکاری می‌کند و بیش از ۱۲ هزار محتوا شامل کتاب، مجله و روزنامه در طاقچه در دسترس است

طاقچه برگزار کننده دومین مسابقات کتاب‌خوانی برنامه محبوب خندوانه با عنوان بخون و ببر است که در تابستان ۹۵ اجرا شد. (مالکی،۱۳۹۵)

طاقچه از چهار بخش تشکیل شده است: کتابخانه، جستجو، حساب کاربری و کتاب‌گردی

  • فروشگاه: در این صفحه «پیشنهاد طاقچه» کتاب‌های رایگان، پرفروش‌ها، داستان خارجی، داستان ایرانی، شعر، تاریخ، روان‌شناسی، کودک و نوجوان، مجله و روزنامه قرار دارند.
  • کاوش: که در آن کتاب‌ها بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند. حتی می‌توان از طریق ناشر و نویسنده نیز جستجو را انجام داد
  • کتابخانه: در بخش کتابخانه می‌توان به کتاب‌هایی که خریده‌اید دسترسی پیدا کرد
  • کتاب‌گردی: در قسمت آخر یا کتاب‌گردی می‌توان قسمتی از کتاب‌های منتخب را مطالعه کرد و نظرات دیگر کاربرها را هم مشاهده و نظر خود را بیان کنیم.
  • (سلیمانی،۱۳۹۶)

ویژگی‌های اپلیکیشن طاقچه

  • عرضه شدن در دو نسخه اندروید و آی او اس[۹]
  • قیمت‌گذاری کتاب‌ها را بر اساس درخواست ناشر
  • تنوع خوب و قابل قبول کتاب‌ها و روزنامه‌ها و مجلات
  • کتاب‌گردی به سبک مدرن همراه با دوستان کتاب‌خوان
  • اشتراک‌گذاری از طریق ایمیل، تلگرام و…
  • وجود امکاناتی مثل تغییر نور و سایز فونت، تغییر رنگ پس‌زمینه
  • هایلایت کردن متن، علامت‌گذاری صفحه، جستجو در متن و دفترچه یادداشت
  • رمزگذاری مجزا هر کتاب، در نرم‌افزار بر روی دستگاه شخص خریدار
  • تهیه آرشیو به صورت خودکار از حساب کاربری کاربرها

اپلیکیشن کتاب‌خوانی واو بوک

واو بوک بستر مشارکتی تولید کتاب گویاست. واو فعالیت خود را با کمپینی در اسفند ۹۴ آغاز کرد این کمپین با شعار «واو حرف ربط است» و با ثبت دامنه‌ی  “واو بوک دات کام  “[۱۰] همه اهالی فرهنگ را به تولید کتاب صوتی در چرخه‌ی مشارکتی واو تشویق می‌کنند

این کمپین که متمرکز بر تولید مشارکتی گویا به صورت استاندارد و انبوه است. با حمایت پیشکسوتان دوبله نظیر خسرو خسروشاهی، بهرام زند، ژرژ پطروسی، ژیلا اشکان، زهره شکوفنده و کسانی از  پیشکسوتان ادبیات و هنر نظیر ع. پاشایی، حافظ موسوی،  حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور، محمدعلی سجادی، مسعود رایگان و رؤیا تیموریان شروع به کار کرده است.

اپلیکیشن واو بوک از چهار بخش فروشگاه، جستجو، کتابخانه و حساب کاربری تشکیل شده است:

  • فروشگاه: صفحه اصلی و اولین صفحه ایست که با آن مواجه می‌شوید کتاب‌هایی که تازه به آن اضافه شده پرفروش‌ترین‌ها و غیرهرا می‌توان دید.
  • جستجو: در این بخش می‌توانید کتاب مورد نظر خود را بر حسب عنوان، نویسنده و یا مترجم جستجو کنید
  • کتابخانه: در این بخش کتاب‌های صوتی که دانلود کردیم را می‌توانیم ببینیم هر کتاب از یک الی چند پارت صوتی تشکیل شده که با پخش‌کننده‌های گوشی یا تبلت هم قابلیت پخش دارند در هر پارت شما می‌توانید ۱۰ ثانیه به جلو و ۲۰ ثانیه به عقب بروید.
  • حساب کاربری: شما برای خرید کتاب یا فعالیت باید در واو بوک عضو شوید. می‌توانید در این بخش فعالیت‌های ارزی و موجودی خود را بررسی کنید

ویژگی‌های اپلیکیشن واوبوک

  • افزودن هر روز یک کتاب گویای تازه نیز به لیست کتاب‌­های موجود (ایرنا،۱۳۹۶)
  • وجود کتاب‌هایی برای هر کاربر و هر سلیقه هر گروه سنی، حتی گروه سنی حتی نوجوان
  • سهیم بودن هریک از عوامل تولید در فروش محصول نهایی
  • جست‌وجو آثار نویسنده‌ها و مترجمان با صدای خود مؤلف یا مترجم
  • همکاری افراد غیرحرفه‌ای در فرایند تولید کتاب به عنوان نویسنده، گوینده و غیره

اپلیکیشن کتاب‌خوانی کیندل آمازون

آمازون یکی از شرکت‌های خوش‌نام در زمینه فروش آنلاین محصولات دیجیتالی است که با ارائه کتاب‌خوان‌های الکترونیکی آمازون کیندل[۱۱] که فقط و فقط برای کتاب خواندن تولید شده‌اند و اپلیکیشن کیندل آمازون این امکان را به شما می‌دهد تا از یک کتابخانه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد استفاده کنید

اما اپلیکیشن آمازون از چهار بخش خانه، فروشگاه، کتابخانه و بیشتر تشکیل شده است.

  • فروشگاه: در فروشگاه آمازون با موضوعات بسیار گسترده از رمان و ادبیات تا برنامه‌نویسی مواجه می‌شوید بین دسته‌بندی‌ها بگردید
  • خانه: در صفحه هوم[۱۲] می‌توانید که چند کتاب نزدیک به سلیقتان پیشنهاد شده و کتاب‌هایتان را دانلود کنید.
  •  کتابخانه: گزینه کالکشن[۱۳] یک کتابخانه شخصی است و در آن می‌توانید کتاب‌هایتان را دسته‌بندی کنید بر اساس مترجم، عنوان، موضوع، نویسنده
  • زمانی که  صفحه‌ای از کتاب باز است دکمه منو را بزنید با اولین گزینه، پیشنهاد‌های برنامه رسومند[۱۴] می‌توانید برنامه را آن از طریق ایمیل، فیس‌بوک، واتس آپ به دیگران ارسال کنید. با باز کردن هر کتاب به تنظیمات متن دسترسی پیدا می‌کنید با آن می‌توانید میزان نور برنامه را به صورت جداگانه از نور دستگاه تنظیم کنید، تغییر رنگ پس زمینه و سایز و فونت را تغییر دهید و یا حتی فاصله بین خطوط را مشخص کنید.
  • بیشتر: در این قسمت می‌توان تنظیمات برنامه به روز کردن کتاب‌هایی که دانلود کردیم یا همگام‌سازی را انجام دهیم.

ویژگی‌ها اپلیکیشن آمازون

  • متصل شدن به بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های الکترونیکی در دنیا
  • امکان دسته‌بندی کتاب‌ها و ساختن کتاب‌خانه شخص
  • علامت گذاشتن صفحه موردنظر، تغییر رنگ پس‌زمینه و سایز و فونت حتی فاصله بین خطوط
  • امکان معرفی و ارسال کتاب از طریق شبکه‌های اجتماعی
  •  امکانات آمازون برای کاربران نابینا (متین،۱۴،۱۳۹۶ آذر)
  • دفترچه یادداشت شامل: هایلایت ها نت‌ها، کتاب‌های علامت‌گذاری شده و کتاب‌های ستاره‌دار
  • تنظیم میزان نور برنامه جدا از نور دستگاه
  • امکان استفاده از دیکشنری با کلیک کردن بر روی هر کلمه
  • ارائه کتاب‌هایی مرتبط با علائق کاربر
  • وجود اطلاعات در مورد مکان‌ها و اشخاص نام برده در هر کتاب و جستجو در گوگل
  • جستجو تکرار یک کلمه در کتاب (کمان کامپیوتر،۱۳۹۶)

نتیجه‌گیری و مقایسه اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی در ایران

اپلیکیشن کتاب‌خوانی رسانه‌ای نوپا و روبه رشد است و هنوز در آغاز راه قرار دارد و همانند. سایر محصولات جدید برای تکامل و تداوم نیازمند زمان است هر چند عمر این رسانه‌ها در ایران به یک دهه هم نمی‌رسد ولی با این وجود با ارائه خدمات قابل قبول و مشابه بزرگ‌ترین اپلیکیشن های کتاب‌خوانی دنیا سعی در جذب کاربرهای خود دارند

فیدیبو یکی از بهترین اپلیکیشن های کتاب‌خوانی است که با ارائه خدماتی مثل هدیه دادن کتاب به آشنایان و دوستان و درخواست کتاب در صورت عدم وجود کتاب موردنظر در برنامه حتی مرور خودکار، سعی در پیشی گرفتن از رقیب خود اپلیکیشن طاقچه دارد

طاقچه با ارائه خدماتی مثل رمزگذاری برای هر کتاب در نرم‌افزار کاربر و تهیه آرشیو از حساب کاربری کاربران، سعی در جذب اعتماد دو رکن اصلی اپلیکیشن یعنی ناشران و کاربران دارد امکان معرفی کتاب به دوستان از طریق شبکه‌های اجتماع و جستجو در متن کتاب از جمله ویژگی‌های طاقچه است که تقریباً شبیه اپلیکیشن آمازون است فیدیبو در بخش کتابخانه و هنگام مطالعه کتاب خدمات جالبی برای کاربران خود در نظر گرفته حتی در قسمت جستجو، ولی طاقچه در بخش‌هایی مثل کتاب‌گردی و فروشگاه جالب و زیبا عمل کرده، فیدیبو با انتخاب رنگ آبی و سفید، آرامش خاصی به کاربرهایش می‌دهد ولی رابط کاربری طاقچه چشم‌نواز است و نیازی به توضیح ندارد طاقچه با برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، خود را به مخاطبان معرفی و با به روز کردن امکانات و خدمات برنامه سعی در نگه‌داشتن کاربرهای قدیمی و جذب کاربرهای جدید دارد

فیدیبو با ارائه تخفیف‌ها و همچنین گسترده کردن عملکرد خود یعنی عقد قرارداد با ناشران خارجی سعی در تحقق بخشیدن به شعار خود «مطالعه آزاد برای همه، همه‌وقت؛ همه جا» دارد

آمازون در قسمت کتابخانه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مثل ایکس ری یا جستجو در سایت یادداشت‌گذاری یا دفترچه یادداشت و غیره استفاده می‌کند که باعث می‌شود کاربر احساس کند یک رابطه دو سویه یا تعاملی با کتاب دارد داشتن یک کتابخانه شخصی، دسترسی به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی الکترونیکی دنیا و غیره کاربر را به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌کند ارائه کتاب‌هایی مرتبط با علائق کاربر و گزینه ویس اوور[۱۵] که جزء خدمات آمازون برای نابینایان و کم‌بینایان محسوب می‌شود نشان از توجه این اپلیکیشن به تمام کاربران خود دارد.

اپلیکیشن واو بوک یک فروشگاه کتاب گویاست که دو ویژگی فقط تولید کتاب گویا و تعاملی بودن تولید کتاب‌ها، نقطه تمایز آن نسبت به بقیه اپلیکیشن ها است، گوش دادن به یک کتاب که می‌تواند با صدای خودتان باشد یا با صدای نویسنده یا مترجم کتاب، برای کاربران هیجان‌انگیز و جالب‌توجه است ویژگی که هیچ‌کدام از اپلیکیشن ها به آن توجه نکردند حتی آمازون که بسیاری از خدمات آن الگوی اپلیکیشن های ایرانی است

اگر به دقت به ویژگی‌های اپلیکیشن ها دقت کنیم بسیاری از خدمات این اپلیکیشن مشابه خدماتی است که اپلیکیشن آمازون به کاربرهایشان ارائه می‌دهند این تشابه خدمات شاید در نگاه اول تقلید ساده از بهترین اپلیکیشن کتاب‌خوانی دنیا باشد ولی نشان از اهمیتی است که مدیران اپلیکیشن ها برای کاربران خود قائل‌اند جدا از عرصه رقابتی که در آن مشارکت دارند. در انتها می‌توان گفت اپلیکیشن های جدید کتاب‌خوانی با توجه به قابلیت‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند عملکرد مطلوب و قابل قبولی دارند.

پانویس:
[۱]e-book
[۲] Electronic Book
[۳] HTML، xml، pdf، RTL
[۴] Acrobat Reader، IE
[۵] Nuvomedia’s Rocket
[۶] E-Book Reader
[۷] multi-platform
[۸] iOS 
[۹] iOS
[۱۰] vavbook.com
[۱۱] Amazon Kindle
[۱۲] Home
[۱۳] Collection
[۱۴] Recommend
[۱۵] Voiceover

منابع

۱-صدیقی، رسول (۱۳۸۴). نگاهی به پیشینه و کاربرد و آینده کتاب‌های الکترونیکی. فصلنامه رهاورد نور. ۱۰ ص ۲۴
۲-جولاهی، لاله (۱۲،۱۳۹۶ آبان(. دسترسی به کتاب الکترونیکی در وب. بازیابی شده از گروه utischool
۳-ویکی‌پدیا (۱۰،۱۳۹۶ آبان). بازیابی شده ازhttps://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8
۴-فیدیبو (۱۵،۱۳۹۶ آبان). درباره ما. بازیابی شده ازhttp://fidibo.com/staticpages/about
۵-شیرانی، زیبا (۲۹،۱۳۹۶ آبان). فیدیبو، دریایی از کتاب‌ها – بررسی برنامه فیدیبو. ذره‌بین،. بازیابی شده ازhttps://izarebin.com/android/single.php?package=com.fidibo.reader#authors-description
۶-مالکی، حمیدرضا (۲۳،۱۳۹۵ آبان). اپلیکیشن طاقچه: دریچه ای رو به دنیای کتاب های الکترونیکی . زوم اپ، بازیابی شده ازhttps://www.zoomit.ir/2016/9/13/135895/taaghche-new-update/
۷-سلیمانی، آرش (۱۸،۱۳۹۶ آبان). معرفی و بررسی تخصصی اپلیکیشن: طاقچه
۸. جی اس ام، بازیابی شده ازhttp://yon.ir/6gxrk
۹-ایرنا (۱۱،۱۳۹۶ آذر). آغاز فعالیت رسمی واوخوان؛ وب‌سایت و اپلیکیشن کتاب‌های صوتی، بازیابی شده ازhttp://www.irna.ir/fa/News/82485575
۱۰-علیزاده، متین (۱۴،۱۳۹۶ آذر).Amazon Kindle بررسی ابزار آمازون کیندل: نرم‌افزار برگزیده برای کتاب‌خوانی در موبایل. Appogame، بازیابی شده از
۱۱-کمان کامپیوتر (۱۷،۱۳۹۶ آذر). اپلیکیشن رایگان کیندل برای مطالعه، بازیابی شده ازhttps://www.kamancomputer.com/kindle-app/

نویسنده: مریم اسماعیلی

سپاس

از او که آموخت مرا تا بیاموزم، استاد گرامی سرکار خانم صراف زاده به دلیل نظرات و راهنمایی‌های بی چشم داشتشان

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم اسماعیلی
عنوان مقاله: بررسی اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی فیدیبو، طاقچه و آمازون
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9737
Download PDF

درباره ی مریم اسماعیلی

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *