خانه / کارآفرینی / بازاریابی کتابخانه ای / چگونه این کتابخانه آموزشگاهی عضویت دانش‌آموزانش را به سقف ۱۰۰۰ درصد افزایش داده است؟

چگونه این کتابخانه آموزشگاهی عضویت دانش‌آموزانش را به سقف ۱۰۰۰ درصد افزایش داده است؟

جهت انطباق با نیازهای در حال تغییر دانش‌آموزان، بعضی از کتابخانه‌های مدارس در حال بازسازی خود به‌عنوان فضاهای سازنده هستند اما این کتابخانه اوهایو رویکردی متفاوت به کار گرفت که در حال حاضر شاهد نتایج باورنکردنی آن هستند.

سال گذشته در دبیرستان بیگ والنوت[۱] در سانبوری اوهایو، بعضی از روزها کمتر از ۱۰ دانش‌آموز از درب کتابخانه رد می‌شدند. درست مثل بسیاری از مدارس دیگر، دانش‌آموزان و معلمان به اکثر منابع از طریق تبلت‌هایشان، کروم بوک‌ها[۲]،  [E-reader ها و وایت‌بردهای هوشمند دسترسی داشتند؛ بنابراین آن‌ها دیگر نیازی به کتابخانه حتی برای بازدید از آن احساس نمی‌کردند.

بعضی از مدارس از طریق تبدیل کتابخانه‌هایشان به فضاهای سازنده نسبت به حل این مشکل اقدام کردند. این محیط‌های پویا به دانش‌آموزان امکان ساخت، خلق، طراحی و آزمایش را می‌دهد. وقتی‌که ما با فضاهای سازنده روبرو می‌شویم، تمایل به دیدن میز بزرگ لگو، ابزارهای محاسبات و برنامه‌نویسی مانند آر پی[RP))و پرینترهای سه‌بعدی داریم، جائیکه خلاقیت دانش‌آموزان در آنجا به عرصه ظهور می‌رسد.

اما پنی استروانت[۵] مدیر مدرسه بیگ والنوت می‌گوید تصوری که او از فضاهای سازنده دارد اندکی متفاوت است. او می‌خواهد که کتابخانه‌اش مکانی باشد که تاحدامکان نظام‌اند است، مکانی که دانش‌آموزان کارهای خلاقانه انجام دهند، اما چیزی فراتر ازآنچه در کلاس‌های درسشان اتفاق می‌افتد. به‌جای الهام گرفتن از جنبش ساز، استروانت نسبت به متمایل کردن دانش‌آموزان به خودآموزی بیشتر علاقه‌مند بود.

مثلاً او شروع به تصویرسازی مجدد فضا کرد و از من خواست تا به‌عنوان یک مشاور خدمت کنم. او مرا به اِد کیچن[۶] که اخیراٌ او را برای توسعه و اداره مرکز آموزشی استخدام کرده بود معرفی کرد و هر سه ما بر روی اسکایپ[۷] و به اشتراک گذاشتن گوگل داک[۸] به‌منظور کشف تمامی احتمالات به توافق رسیدیم، بر روی نمادهای منطقی هم فکر کردیم و یک برنامه را طراحی کردیم. حتی در مراحل اولیه، می‌دانستیم که ممکن است قضیه‌ای که در ذیل بیان خواهم کرد اتفاق بیفتد، به‌طوری‌که کتابخانه‌های دیگر که امکان داشت برای یک فضای سازنده کامل آماده نباشند هم می‌توانستند آن را به‌عنوان جایگزینی مناسب ببینند.

پس چطور همه این‌ها امکان‌پذیر می‌شود؟ خب، مرکز آموزشی با نام جدید بیگ والنوت قطعاً فاقد مشکلات کاربری برای دانش‌آموزان است. دریک روز معمولی، بیش از صد دانش‌آموز جهت کار بر روی پروژه‌ها، همانند استفاده از تکنولوژی‌های تعاملی، فیلم و ویرایش فیلم‌ها و نیز نحوه‌ی امانت کتاب‌ها بازدید خواهند کرد.

BWMS-1

تنظیمات مکانی

برای شروع طراحی مجدد فضا، کیچن یک نظافت حسابی انجام داد. استروانت می‌گوید: اولین چیزی که آقای کیچن آن را تمیز کرد، تقریباً پاک کردن محتواها بود. اگرچه آن‌ها را بیرون نینداخت اما فضا باز شد. کتاب‌ها هم‌اکنون در امتداد دیوار جای گرفته‌اند.

هم استروانت و هم کیچن می‌خواهند مکانی ایجاد کنند که دانش‌آموزان بتوانند به روش‌های مختلف زیادی با یکدیگر همکاری کنند، بنابراین آن‌ها به انعطاف‌پذیری جهت استفاده مفید از فضای موجود، نیاز دارند. برای انجام این کار، آن‌ها مبلمانی که به‌آسانی قابل‌حمل باشد را جستجو کردند. کیچن می‌گوید شما نمی‌توانید اشیایی که در یک نقطه ثابت هستند را داشته باشید. اگر اشیا در چهار طرف قرار دهید آن‌ها کل فضا را اشغال خواهند کرد، بنابراین هر چیزی که ما داریم خواه صندلی باشند یا میز امانات یا پنل‌های مسطح، همگی قابل‌حمل هستند.

برای استروانت مبلمان بیش از هر قطعه دیگر از تجهیزات یا تکنولوژی، ارزشمند هستند. او می‌گوید: تکنولوژی‌ای وجود نخواهد داشت که من بتوانم آن را جایگزین مبلمان کنم. مسیر به‌گونه‌ای است که بچه‌ها می‌توانند حرکت کنند و بروند… با هم به‌صورت دونفره، یا با دوستانشان یا گروه‌های بزرگ‌تر کار کنند، یا اگر معلم پایین بیاید و از آن استفاده کند ما دوباره وسایل را مرتب می‌کنیم- آنجا جایی است که من می‌بینم آن‌ها چطور خلاقانه با یکدیگر کار می‌کنند.

BWMS-2

دانش‌آموزانی که به‌صورت دسته‌جمعی کار می‌کنند، می‌توانند از کروم بوک‌هایی که قابل اتصال به تلویزیون نصب‌شده روی دیوار که برای تماشای گروهی است، استفاده کنند.

نحوه‌ی کار آن چگونه است؟

کیچن به‌طور مداوم با معلمان جهت آگاه کردن آنان از اهداف آموزشی‌شان ملاقات می‌کند چون او می‌داند تکنولوژی مرکز آموزشی چه چیزی می‌تواند انجام دهد، او آماده است به معلمان کمک کند تا با در نظر گرفتن روش‌های جدید فعالیت‌های کلاس درس کنونی خود را به فضای بزرگ‌تری گسترش دهند. او می‌گوید آن‌ها می‌آیند و به من می‌گویند، من چگونه می‌توانم این پروژه را به شکل متفاوتی بسازم؟ چراکه آن‌ها از انجام کارهای مشابه خسته هستند، خواه آن فقط ارائه یک اسلاید گوگل باشد یا ایستادن و انجام دادن یک گزارش یا نوشتن یک مقاله.

هنگامی‌که معلمان در محل مذکور برنامه‌ای دارند و آماده هستند که دانش‌آموزان را به مرکز آموزشی بفرستند، آن‌ها یک فرم (پایین را ببینید) پر می‌کنند تا نشان دهند که دانش‌آموزان در طول مدت‌زمان حضورشان در مرکز باید بر روی چه چیزی کار کنند. همزمان با ورود دانش آموزان، شناسه دانش‌آموزی آن‌ها را با یک بارکد خوان اسکن می‌کنند که سپس یک گوگل اسپرد شیت[۹] با اسامی و یک بازه زمانی برایشان ایجاد می‌کنند. معلمان از طریق کامپیوترهای شخصی‌شان به این صفحه دسترسی دارند به‌طوری‌که می‌توانند دقیقاً ببینند دانش‌آموزان چه زمانی به مرکز آموزشی می‌رسند. دانش‌آموزان سپس فرم‌ها را به کیچن یا دستیار او تحویل می‌دهند بنابراین کارکنان می‌دانند دانش‌آموزان دقیقاً باید چه‌کاری را انجام دهند.

این ترتیب به‌طور چشمگیری سبب بزرگ‌تر شدن هر کلاس درس شده است. کیچن توضیح می‌دهد فقط خودتان را به‌عنوان یک معلم در کلاس درس تصور کنید، شما احتمالاً می‌خواهید بچه‌ها را به راهرو بفرستید، اما نگران مشکلات x و y و z هستید که بعضی از معلمان در مورد آن‌ها مردد هستند؛ بنابراین در حال حاضر این فضا این مشکلات را برطرف کرده است. اگر می‌خواهید آموزشتان را منحصربه‌فرد کنید که امروزه درهرصورت ما به دنبال آن هستیم، می‌توانید ۳ یا ۴ نفر از بچه‌ها را به مرکز آموزشی بفرستید با این معرفی‌نامه که به ما اجازه می‌دهد واقعاً با آن‌ها کار کنیم.
BWMS-6

در صورت نیاز تجهیزات و تکنولوژی بر روی چرخ‌هایی متحرک قرار می‌گیرند که میزان انعطاف‌پذیری فضا را به حداکثر می‌رساند.

فنّاوری

BWMS-5

پروژکتور اپسون برایت لینک[۱۰] این امکان را می‌دهد که دانش‌آموزان با یک تصویر طرح‌شده به همان روشی که می‌خواهند از وایت برد تعاملی[۱۱] استفاده کنند، برخورد کنند.

غیرازاین تجهیزات، چه تجهیزات دیگری برای استفاده دانش‌آموزان وجود دارد؟ تکنولوژی‌های این مرکز آموزشی به تفکیک در ذیل بیان می‌شود:

  • ۲ صفحه‌نمایش لمسی تعاملی هوشمند
  • ۱ پروژکتورتعاملی اپسون برایت لینک
  • ۲ تلویزیون دیواری که می‌تواند به لپ‌تاپ متصل و به‌عنوان مانیتور استفاده شود
  • ۱ صفحه‌نمایش سبزرنگ که به‌عنوان آی پد[۱۲] با برنامه صفحه‌نمایش سبزرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • ۵ کامپیوتر رومیزی
  • ۱۰ کروم بوک
  • ۳ دوربین دیجیتال

BWMS-3

این صفحه‌نمایش لمسی تعاملی هوشمند می‌تواند به‌صورت قائم یا قابل چرخش به طرفین همانند یک سطح لوح گونه مورداستفاده قرار گیرد.

درباره کتاب‌ها چطور؟

آیا دانش‌آموزان هنوز هم می‌توانند کتاب امانت بگیرند؟ مسلماً می‌توانند. بیگ والنوت مجموعه‌اش را کاهش نمی‌دهد، بلکه آن را یکپارچه می‌کند. در حقیقت دانش‌آموزان در حال حاضر به هر کتابی بیش‌ازپیش دسترسی دارند، چون این مرکز در حال کار بر روی ایجاد همکاری با یک کتابخانه عمومی محلی است تا امکان امانت بین‌کتابخانه‌ای منابع آن کتابخانه و مدرسه به‌صورت هفتگی فراهم شود.

استروانت می‌گوید: در اصل ما داریم مجموعه کتابخانه خود را گسترش می‌دهیم نه اینکه آن را کاهش دهیم.

در عمل ببینید

دبیرستان بیگ والنوت می‌خواهد از خیّر ناشناسی بنیاد دلور کانتی[۱۳] تشکر کند که کمک مالی ایشان سبب فراهم شدن امکانات زیادی ازجمله تکنولوژی در مرکز آموزشی جدید شد.

آیا شما هم علاقه‌مند به تبدیل کتابخانه خود به یک مرکز آموزشی هستید؟

اِد کیچن مدیر مرکز آموزشی دبیرستان بیگ والنوت برای مشاوره و توسعه حرفه‌ای در دسترس است. شما می‌توانید در دبیرستان بیگ والنوت یا در شبکه اجتماعی توئیتر با نام کاربری @ekitchen87 به وی دسترسی داشته باشید.

پانویس

[۱] . Big Walnu

[۲]. Chromebook یک رایانه شخصی است که سیستم‌عامل گوگل کروم را اجرا می‌کند. نسبتاً نازک است. این لپ‌تاپ فقط برای استفاده کاربرانش از اینترنت ساخته‌شده است.

[۳] .  E-Book Reader ها دستگاه‌هایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها اجرا و نمایش پسوندهای مختلف کتاب‌های الکترونیکی یا همان e-book ها هستند.

[۴]. Raspberry Pi kits(رزبری پای) نوعی کامپیوتر ارزان‌قیمت و هم‌اندازه یک کارت عابر بانک است که می‌تواند به مانیتورها و تلویزیون متصل شود. می‌توان از رزبری پای برای یادگیری چگونگی نوشتن یک برنامه برای کامپیوترها به زبان‌های مختلف مانند پایتون و اسکرچ استفاده نمود. این دستگاه از مرور صفحات وب و پخش آهنگ و فیلم‌های HD گرفته تا نرم‌افزارهای صفحه گسترده، پردازش متن و تصویر و اجرای بازی را انجام می‌دهد.

[۵]. Penny Sturtevant

[۶]. Ed Kitchen

[۷]. Skype: نرم‌افزاری است که امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. برای برقراری ارتباط، طرفین رابطه باید این برنامه را بر روی دستگاهشان نصب کنند. این نرم‌افزار از کیفیت بالایی در انتقال صدا و تصویر برخوردار است.

[۸]. سرویس Google Docs که تقریباً شبیه به Office Word است امکان قرار دادن و ذخیره اسناد را به کاربر می‌دهد و با اتصال به اینترنت می‌توان از هرجایی به آن‌ها دسترسی داشت. گوگل داکس به کاربران این امکان را می‌دهد که اسناد را به‌صورت آنلاین ایجاد یا ویرایش کنند.

[۹].: Google Spreadsheet گوگل شیت امکان سازمان‌دهی، ویرایش و آنالیز اطلاعات با فرمت‌های متفاوت، ذخیره‌سازی و سازمان‌دهی انواع اطلاعات مختلف را نظیر نرم‌افزار اکسل را فراهم می‌کند و نیز به‌عنوان ابزاری جهت مدیریت کارهای روزانه (everyday tasks) نیز قابل‌استفاده است.

[۱۰]. Epson Brightlink

[۱۱]. (Interactive White board) iwb صفحه کامپیوتر را که توسط پروژکتور بر روی پرده، نمایش داده‌شده است را لمسی می‌کند و می‌توان تنها با لمس کردن (به‌وسیله انگشت یا قلم مخصوص) روی تصویر کار کرد. می‌توان بدون استفاده از کیبورد و ماوس به مدیریت اطلاعات و نرم‌افزارهای مختلف سیستم پرداخت، عکس و ویدئو نمایش داد، روی محتواهای مختلف یادداشت نوشت یا قسمت‌های مختلف یک متن را هایلایت کرد.

[۱۲]. iPad

[۱۳]. Delaware County

منبع: این نوشته برگرفته از مطلبی با این عنوان است:

 How This School Library Increased Student Use by 1,000 Percent

مترجم: مهناز کریم زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهناز کریم زاده
عنوان مقاله: چگونه این کتابخانه آموزشگاهی عضویت دانش‌آموزانش را به سقف ۱۰۰۰ درصد افزایش داده است؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5181
Download PDF

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *