خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / گپی با نخبگان جوان؛ الهه حسینی

گپی با نخبگان جوان؛ الهه حسینی

+ از خودتون شروع کنید  معرفی نمایید از کجا هستید، چه کردید و چه می کنید و…1

– من الهه حسینی متولد ۱۳۶۵هستم. در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری «علم اطلاعات و دانش­شناسی» دانشگاه الزهرا می­ باشم. مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم در همین دانشگاه گذرانده ام. مقطع دبیرستان را هم در رشته «ریاضی و فیزیک» مطالعه کرده ­ام. چند سالی زبان انگلیسی تدریس می­کردم و کار ترجمه انجام می ­دادم. مدتی در کتابخانه عمومی انصار مشغول به کار بوده ­ام و در حال حاضر به عنوان مدرس در دانشگاه الزهرا و نیز دستیار آموزش در دوره مجازی دانشگاه شهید بهشتی هستم. زمانی را به عنوان همکار افتخاری با گروه محترم لیزنا به عنوان خبرنگار و مترجم همکاری داشتم که بسیار ارزشمند بود. در سال ۸۹، دانشجوی نمونه دانشگاه الزهرا بودم و در سال ۱۳۹۲به عنوان برترین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد (رتبه سوم) در جشنواره برترین­های کتابداری و اطلاع­ رسانی ایران انتخاب شدم.

+ چگونه به کتابداری کشیده شدید؟

– در زمان انتخاب رشته، تحصیل در تهران برایم مهم بود و جزء اولویت انتخاب برایم محسوب می ­شد. هرچند که در کنکور زبان نیز «مترجمی فرانسه» دانشگاه علامه هم قبول شدم و با پرس و جوهایی که کردم ترجیح دادم در کتابداری ادامه تحصیل دهم و تا امروز از این انتخاب و گذران وقت در این مسیر پشیمان نیستم. همان جمله معروف که مهم نیست چه بخوانیم، مهم این است که چگونه می­ خوانیم.

+ آیا فرد یا افرادی در فعال شدن و انگیزش بیشتر شما موثر بودند؟

– علاوه بر خانواده ­ام، حمایت و تشویق اساتید و دوستان مهربانم بسیار تأثیرگذار بوده است. و البته افرادی هم بوده ­اند که بارها و بارها مرا ناامید کرده­ اند، اما گویا امید من از موانع آن­ ها قوی­تر بوده است.

+ جایگاه الان کتابداری در ایران چگونه است؟

– آنگونه که قابل قبول ارزیابی شود، نیست و تا رسیدن به آن نقطه ایده ­آل، راه­ های نرفته بسیاری داریم. از مشکلات و چالش­ های موجود می ­توان به نبود فرهنگ کتابخوانی مردم تا دیدگاه مردم به این رشته، نبودن انگیزه دانشجویان و مشکلات آموزش در این حوزه و نیز نبودن انجمنی صنفی اشاره کرد.

+ پیش بینی آینده ی شما چه خواهد بود و یا به چه سمتی باید برود؟

– برای بهبود وضعیت کنونی نیاز داریم تا وضعیت کتابخانه­ های ایران بخصوص کتابخانه ­های عمومی ارتقاء یابند تا ضرورت مطالعه و وجود کتابدار احساس شود. ضرورت دارد تا کتابخانه­ های آموزشگاهی جایگاه کتابدار را به رسمیت بشناسند. ضروری است تا کتابدار مرجع به قدری به روز و بااطلاعات باشد که همگام با دانشجویان در کتابخانه ­های تخصصی و دانشگاهی بتوانند نیازهای اطلاعاتی کاربران نهایی را تشخیص دهند و آن­ ها را ارزیابی کنند. متخصصان علم اطلاعات و دانش ­شناسی باید هویت خود را بشناسند و رسالت این حرفه را بیشتر برای خود و افراد جامعه اطلاعاتی بازنمون کنند و از همه مهمتر، اتحاد بین گروه­ های کتابداری و اساتید بیشتر از همیشه احساس می ­شود. برای پیشرفت به هم­ صدایی نیاز داریم.

+ تأثیرفناوری های هم اکنون و آینده بر رشته رو چگونه ارزیابی می­ کنید؟

– فناوری­ ها ظهور پیدا کرده­ اند تا کارهای روتین و وقت ­گیر را انجام دهند تا زمان داشته باشیم به فعالیت­ های فکری و ضروری برسیم. فناوری­ ها، تحولات گسترده ­ای در این حوزه داشته ­اند که بسیار مفید بوده­ اند. فقط باید احتیاط کنیم که فناوری زده نشویم. تلاش برای تحقق وب معنایی از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات،پیاده­ سازی استانداردها و پروتکل ­های واقعی کتابخانه دیجیتال، تقویت نرم ­افزارهای کتابخانه­ ای و تقویت تکنیک­ های علم ­سنجی فرصت ­های پیش رو از تأثیر حضور فناوری­ هاست.

+ فکر می کنید مهارت های مورد نیاز یک دانشجوی کتابداری که بتواند برای بعد فارغ التحصیلی خود آرامش خاطر در جهت کسب و کار داشته باشد چه چیزهایی است؟photo_2016-11-10_09-58-51

– فردی که در این رشته تحصیل می ­کند باید مهارت زبان انگلیسی و مهارت­ های آماری را به خوبی بداند.به آن­ ها پیشنهاد می ­کنم برای کسب این مهارت­ ها برنامه ­ریزی کنند و به طور مستمر مقالات و منابع به ­روز را مطالعه نمایند تابا چالش ­ها و مباحث روز آشنا شوند. مهارت ­های فناورانه خود را تقویت نموده و اطلاعات مرجع خود را افزایش دهند. تفکر انتقادی داشته  و به عبارتی دیگر یادگیرنده مادام العمر باشند .

+ کمبودهای حال حاضر در مرحله ی آموزشی رشته را چه چیزهایی می بینید؟

– متاسفانه برخی سرفصل­ های رشته با نیازها و مهارت­ های بازار همگام نیست. امیدوارم  این خلأها شناسایی شوند و مسئولان امر تلاش ­هایی در کمیته برنامه ریزی انجام دهند تا این هم­راستایی، ارزش افزوده­ ای به همراه داشته باشد.

+ برای اینکه دانشجویان و کتابداران شاغل نیز بتوانند مهارت های فراتر از آموزش های دانشگاهی داشته باشند شما چه توصیه ای دارید.

– مطالعه، مطالعه، مطالعه و شرکت در نشست­ های علمی، کارگاه ­های آموزشی و همایش­ ها و نیز تقویت مهارت­ هایی که در دو سؤال قبل به آن­ ها اشاره کردم.

+ برنامه ی آینده خود شما چیست؟درس و تحصیل؟ اشتغال؟

– امیدوارم بتوانم مقطع دکتری را بدون مشکل به بهترین شکل تمام کنم و منتظر می ­مانم تا ببینیم خداوند چه خواسته است.امیدوارم ایده­ آل ­های من با خواست و رضایت ایشان همواره در یک مسیر باشد.

+ راستی اگر کسی الان به شما رجوع کند برای انتخاب رشته ی کتابداری آیا توصیه می کنید؟

– در مقطع کارشناسی خیر ولی برای مقاطع بالاتر این رشته را پیشنهاد می­ کنم.

+ در پایان خوشحال می شویم خاطره ی زیبایی از خودتان و کتابداری بفرمایید.

– زمانی که در بخش مرجع کتابخانه شاغل بودم، هر وقت می­ توانستم پاسخ کاملی به پرسش مرجع اعضاء بدهم، بهترین خاطره و تجربه برای من بود.

بابت وقتی که صرف کردید و فرصتی که برای گفتگو در اختیارم گذاشتید، سپاسگزارم.

 

مصاحبه کننده: سمیه پروین

تاریخ مصاحبه: ۲ آبانماه ۱۳۹۵

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): سمیه پروین
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ الهه حسینی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6902
Download PDF

درباره ی سمیه پروین

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز - کارشناس پژوهش و کارشناس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم پزشکی بهبهان - استاد مدعو دانشکده علوم پزشکی بهبهان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *