گپی با نخبگان جوان؛ مهدی رحمانی – کتابدار 2.0
خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / گپی با نخبگان جوان؛ مهدی رحمانی
mehdiRahmani

گپی با نخبگان جوان؛ مهدی رحمانی

 

13950529-112900

مهدی رحمانی جوانی است خوش فکر و اهل عملکرد سریع. هر فعالیتی را به سرعت تحلیل کرده و بهترین و سریعترین راه حل را می یابد و به سرعت تمام نتیجه را روی میز می گذارد. جاه طلبی مثبتی دارد که انگیزه قوی برای کار به او می دهد.توان تیم سازی و تحرک جمعی دارد و هم خودش حرکت می کند و هم جمعیت همراه را به تحرک و اقدام وا می دارد.
با ابزارهای پژوهش و فناوری آشنایی دارد و به خوبی در فعالیت هایش به کار می گیرد.
برایشان شادکامی و آرامش طلب می کنم.

دکتر محسن حاجی زین العابدینی

 

+ از خودتون شروع کنید  معرفی نمایید از کجا هستید، چه کردید و چه می کنید و…

– مهدی رحمانی هستم اهل استان کردستان، شهرستان دیواندره، مقطع ابتدایی را در مدرسه اکرام، راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی ادب شهرستان سقز و دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی شهید بهشتی بیجار طی کرده ام. رشته دوره دبیرستانم ریاضی فیزیک بود. در سال ۸۹  در کنکور سراسری شرکت کردم و رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (تربیت معلم) پذیرفته شدم. از سال ۸۹ تا ۹۲ دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودم، ۳ سال دبیر انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی و ۴ سال مسئول سایت دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی بودم. در سال ۱۳۹۳ در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردم و در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم. از سال ۹۳ سمت های زیر را داشته امphoto_2016-10-16_15-04-06

  1. دبیر انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
  2. دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
  3. عضو کمیته حمایت و نظارت برانجمن های علمی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  4. مسئول سایت و داور جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
  5. کارشناس اجرایی فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی کاربردی
  6. مسئول سایت دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
  7. دبیر شورای دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی
  8. دبیر جشنواره ملی و داخلی حرکت دانشگاه شهید بهشتی

و …

در این چند سال نیز افتخاراتی را کسب کرده ام که از آن مورد می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد در دو سال متوالی
  2. انتخاب به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۴
  3. انتخاب به عنوان دبیر برگزیده در ششمین جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی
  4. برگزیده جوایز بنیاد ملی نخبگان در سال ۹۴

و …

+ چگونه به کتابداری کشیده شدید؟

– از ابتدا بدون آگاهی و به نوعی می توان گفت با رتبه بد کنکور سراسری به سمت رشته کتابداری و اطلاع رسانی رفتم و این رشته را برگزیدم. در اولین روزهای کلاس مقطع کارشناسی تنها کسی بودم که تمایلی به تغییر رشته نداشتم و به  نوعی می توان گفت کنجکاو بودم که رشته را بهتر بشناسم. بعد از گذشت یک نیم سال علاقه وافری به رشته پیدا کردم و به مدت شش سال هست که در این رشته فعالیت دارم و همواره هدفم پیشرفت و تعالی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بوده است. در حد توان هم کارهایی برای دستیابی به این مهم انجام دادم که در این جا مجال ارائه نیست.

+ آیا فرد یا افرادی در فعال شدن و انگیزش بیشتر شما موثر بودند؟

– بله قطعا

افرادی همچون دکتر فتاحی، دکتر کوکبی و دکتر هدایتی بسیار در علاقمند شدن من به رشته موثر بودند. البته اساتید ترم اول هم همچون خانم فرقانی، دکتر شهبازی و سایر دوستان نیز بی تاثیر نبودند. در اواسط ترم اول بود که در گروه کتابداری و اطلاع رسانی مشهد عضو شدم و در آنجا به صورت ایمیلی با دکتر فتاحی آشنا شدم. تواضع و فروتنی ایشان بی تاثیر در علاقمندی شخص من در رشته کتابداری و اطلاع رسانی نبود. هر ایمیلی که از جانب من برای ایشان ارسال می شد با حوصله و دقت فراوان بدون توجه به اینکه من کی هستم و کجا درس می خوانم پاسخ می دادند و این تاثیر عجیبی بر من گذاشت. دکتر کوکبی و دکتر هدایتی هم بسیار موثر بودند و با انتخاب این بزرگان به عنوان الگو انگیزه و توان من دو برابر شد. حضور بزرگانی همچون این اساتید بسیار در بهبود و ارتقای رشته موثر است. ان شاءالله همیشه سایه شان مستدام باشد.

+ جایگاه الان کتابداری در ایران چگونه است؟

– وضعیت رشته را در ایران مناسب ارزیابی نمی کنم. نسبت به گذشته بهتر است اما متاسفانه برخی مشکلات همواره وجود دارد و به بدنه رشته لطمه می زند. به چند نمونه می شود اشاره کرد. برخی گروه ها از هم دور افتاده اند و هر کدام جزیره خودمختاری شده اند، ارتباط چندانی میان گروه های علم اطلاعات و دانش شناسی نیست، برخی از اساتید فقط تاکید بر درس آموزی متکی بر جزوه دارند که این نیز در بی انگیزه و گوشه گیر کردن دانشجویان بی تاثیر نیست. وجود برخی نشریات بی کیفیت و نبود معیارهای صحیح گزینش دانشجو در مقاطع بالاتر از مشکلات دیگر رشته هست. نبود انجمن صنفی و بی علاقه بودن به کار داوطلبانه نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی است که رشته کتابداری با آن دست و پنجه نرم می کند.

+ پیش بینی آینده شما چه خواهد بود و یا به چه سمتی باید برود؟

– به نظرم وضعیت رشته بهتر خواهد شد. اما باید استاد، دانشجو و کتابدار همه یک گام به سوی جلو بردارند، ما باید بپذیرم که کتابداری از سطح کتابخانه ها فراتر رفته است و باید پنجره ها را باز کنیم نیازهای جامعه را ببینیم و براساس نیاز جامعه نیرو تربیت کنیم. اتحاد میان کتابداری وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز گامی مهم در جهت دستیابی به اهداف عالی است. اما همه باید مسئولیت و رسالت خود را در مسیر تعالی رشته بدانیم و برای دستیابی به آن تلاش کنیم.

 

+ تأثیرفناوری های هم اکنون و آینده بر رشته رو چگونه ارزیابی می کنید؟

– فناوری های نوین همواره بر تمامی فعالیت های انسان تاثیر می گذارند و رشته کتابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست به نظرم باید کتابداری نیز خیلی سریع خود را با پیشرفت فناوری ها وفقه دهد و همواره در جهت رشد خود کوشا باشد. کتابداری باید به حد پویایی خود برسد و تمامی این تغییرات را به عنوان فرصت تلقی کند چون واقعا پیشرفت فناوری فرصتی برای رشد رشته است.

+ فکر میکنید مهارت های مورد نیاز یک دانشجوی کتابداری که بتواند برای بعد فارغ التحصیلی خود آرامش خاطر در جهت کسب و کار داشته باشد چه چیزهاییست؟

– نظام آموزشی باید یک دانش آموخته توانمند را تحویل بازار کار دهد. اما متاسفانه در رشته کتابداری این اصل یا اتفاق نمی افتد یا آنقدر کم است که دیده نمی شود. بنابراین دانشجو باید خود در پی کسب مهارت های لازم باشد. به نظرم هر دانشجوی کتابداری باید از ترم اول به دنبال شناسایی بازار کار رشته باشد و براساس نیاز سازمان ها خود را آماده کند. دیگر زمان مدرک گرایی گذشته است و اکنون همه شرکت ها براساس توان و مهارت اقدام به استخدام نیرو می کنند. بنابراین دانشجویان ما نیز باید با تکیه بر دانش روز سعی در کسب مهارت های لازم کند. البته نباید به اصول اساسی رشته نیز بی اهمیت باشند و به نوعی فناوری زده باشند. باید هر توان را در خود همراه با هم رشد دهند. آینده از آن ماست. اگر منظور اشاره به چند بحث خاص هست که در زیر چند دانش خاص رو اشاره می کنم.

  1. دانش کامپیوتری (آشنا بودن با نحوه انجام جستجوی صحیح، شناسایی پایگاه های اطلاعاتی و ..)
  2. آشنایی با مجموعه نرم افزارهای آفیس
  3. آشنایی با اصول اساسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی
  4. آشنایی با نحوه ایده پردازی و پرورش ایده

و…

+ کمبودهای حال حاضر در مرحله آموزشی رشته رو چه چیزهایی می بینید؟

– در نخستین کنگره علم اطلاعات و دانش شناسی نشستی با عنوان موازنه کمیت و کیفیت در آموزش: فرآیند و برآیند برگزار شد که بنده افتخار دبیری آن را برعهده داشتم در این نشست مهم ترین مسائل آموزش رشته کتابداری و اطلاع رسانی به شرح زیر ارائه شد.

  1. سرفصل‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسیIMG_0270 Copy
  2. وضعیت تعدادی از استادان رشته و کم‌کاری آنها
  3. وضعیت تعدادی از دانشجویان رشته و و کم‌کاری آنها
  4. مشکلات عمده نظام آموزشی در مقیاس کلان
  5. محتوای ضعیف تعدادی از منابع اطلاعاتی
  6. مشکلات مربوط به پذیرش دانشجو
  7. رشد بی‌رویه تعداد دانشجویان رشته
  8. عدم تخصیص زمان کافی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سوی تعدادی از استادان
  9. انتظارات نابه‌جای تعدادی از استادان از دانشجویان در زمینه نگارش مقاله در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  10. مباحث مربوط به احترام متقابل، و هماهنگی میان استادان و دانشجویان
  11. ضرورت اجرای کلاس‌های بازآموزی و آموزش ضمن خدمت برای استادان
  12. انحطاط اخلاقی تعدادی از اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی

برای اینکه دانشجویان و کتابداران شاغل نیز بتوانند مهارت های فراتر از آموزش های دانشگاهی داشته باشند شما چه توصیه ای دارید. شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی معتبر بسیار مهم است. تمرین آموزش ها هم بسیار در آماده کردن دانش آموخته توانمند موثر است. دانشجویان باید چشم انداز و اهداف بزرگی را در سر بپرورانند و بیشتر بر روی خلاقیت تمرکز کنند. اکنون در حال سپری کردن دوره خلاقیت و کارآفرینی هستیم پس باید دانشجویان ما نیز در این مسیر گام بردارند و این دو را سرلوحه کار خود قرار دهند

+ برنامه آینده خود شما چیست؟درس و تحصیل؟ اشتغال؟

– سوال سختی است. اما اهداف بزرگی در سر دارم و همواره در تلاشم تا به آن دست یابم. ذکرش شاید درست نباشد اما همواره در تلاشم تا هم به تعالی خود دستیابم و هم گامی مهم در راه تعالی رشته بردارم انشالله.

+ راستی اگر کسی الان بشما رجوع کند برای انتخاب رشته ی کتابداری آیا توصیه می کنید؟

– صد درصد. اولین پیشنهاد من رشته کتابداری است، چون تنها رشته ای است که می توانی در کنار درس خواندن آموزش های دیگر را ببینی و خود را برای آینده ای درخشان آماده کنی، باتوجه به شرایط درسی رشته و اینکه دانشجو تا شب امتحان سختی درس و کلاس را ندارد می تواند از امکانات فضای دانشگاهی استفاده کند و آموزش های لازم را از هر جا و همه جا ببیند. پس تاکید من به  ایشان انتخاب رشته کتابداریست.

+ در پایان خوشحال می شویم خاطره ی زیبایی از خودتون و کتابداری بفرمایید.

– خاطره زیاد است اما اولین خاطره ام مربوط به نحوه انتخاب رشته است. من رتبه ام ۱۰ هز ار منطقه بود به نوعی جز بدترین رتبه ها چرا این اتفاق افتاد برای من که همه انتظار زیر ۱۰۰ داشتند بماند اما در زمان انتخاب رشته بسیار علاقمند بودم که عمران قبول شوم مهم نبود کجا؟ کارشناسی یا کاردانی؟ فقط عمران باشد. بیش از ۵۰ دانشگاه را در دو مقطع متفاوت انتخاب کردم و بعد از آن به مهندسی آب و صنایع و علوم کامپیوتر علاقه داشتم که ۵۰ رشته دیگر را نیز از این بین انتخاب کردم. دو رشته آخری که انتخاب کرده بودم کاردانی عمران کازرون و قوچان بود. اولین بار که در کافینت اقدام به انتخاب رشته کردیم سامانه به علت دیر زدن کدها خطا داد و انتخاب رشته را نپذیرفت. بار دوم که کدها را میزدم برادرم گفت که طبق نظر مشاوران تو در فاصله رشته های ۲۰ تا ۳۰ که انتخاب کردی قبول می شوی پس به جای یکی از این دو رشته کاردانی عمران، کتابداری تبریز را بزن من شنیده ام که رشته خوبی است و فکر کنم تربیت معلم باشد. گفتم باشد من که خیالم راحت است عمران چابهار قبول می شوم پس آخرین رشته را کتابداری زدم. این شد که اکنون دانشجوی کتابداری هستم یعنی انتخاب صدم. شاید قسمت این بود که پشت در کنکور نمانم و الان به اینجا برسم. اما واقعا اکنون راضی هستم و بارها گفته ام که کتابداری را با عمران عوض نمی کنم.

+ جناب آقای رحمانی از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید از شما صمیمانه سپاسگزاریم، اگر نکته‌ای در انتها دارید بفرمایید.

– در پایان برای شما و همکارانتان آرزوی بهروزی دارم.

بهروز باشید.

تاریخ مصاحبه: ۹۵/۰۷/۲۱

مصاحبه کننده: سمیه پروین

Share

درباره ی سمیه پروین

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز - کارشناس پژوهش و کارشناس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم پزشکی بهبهان - استاد مدعو دانشکده علوم پزشکی بهبهان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *