خانه / آرشیو و موزه / آرشیو ملی و دولت صریح

آرشیو ملی و دولت صریح

آرشیو ملی و دولت صریح؛ چگونگی پشتیبانی نارا[۱] از دموکراسی به نقل از دیوید فریرو

جورج ام. ابرهارت/۱۷ آگوست۲۰۱۶

دیوید فریرو، آرشیویست امریکایی ، سخنرانی جامعی را در باره چگونگی پشتیبانی نارا از دولت در کنگره جهانی علم اطلاعات (ایفلا) ۲۰۱۶مطرح کرد.
دیوید فریرو، آرشیویست امریکایی، سخنرانی جامعی را درباره چگونگی پشتیبانی نارا از دولت در جمع شرکت کنندگان ایفلا در ۱۷ اگوست ۲۰۱۶ ایراد کرد. فریرو اولین کتابداری است که در هنگام تاسیس نارا در ۱۹۳۴ حضور داشته است. وی درسال ۲۰۰۹ مورد توجه باراک اوباما قرار گرفت و به سمت مسئول طرح پشتیبانی از دولت صریح منصوب شد.
هم اکنون آرشیو ملی و اسناد اداری با ۵ بند مسئول پشتیانی از دولت است. این طرح مکمل دوره سوم از طرح فعالیت ملی است که با بازبینی و تایید بین المللی آغاز و در سپتامبر ۲۰۱۱ توسط ۷۰ کشور پذیرفته شد. طرح فعالیت ملی درراستای ایجاد دسترسی به اطلاعات است.

فریرو ادامه داد طرح فعالیت ملی شامل۱۱بند برای دسترسی به اطلاعات است که ۵ شرط متعلق به آرشیو ملی و اسناد اداری است. شامل؛

    1. بهبود مدیریت اسناد دولت (خصوصا ایمیل ها)
    2. اجرای نوین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات (برای پنجاهمین سال در ۲۰۱۶)
    3. ساده کردن فرایند سازماندهی(اطمینان از شفافیت دولت)
    4. کنترل اجرای کنترل برنامه‌های اطلاعات سازماندهی نشده (اطمینان از انتشار کنترل شده شامل قوانین و قراردادها)
    5. توسعه چارت سازمانی دولتی ماشین خوان (از طریق ثبت فدرالی)

وی گفت دولت یک طرح مشترک با دستگاه‌های مختلف اجرایی را در جهت برای بهبود زندگی مردم ایجاد کرده‌است. شعاری که مطبوعات آمریکایی منتشر کردند“بیایید جهان را درباره بسازیم”
فریرو در فاصله کوتاهی که باید به سوالات پاسخ می‌داد بعضی از اطلاعات مدیریت پت پیوز[۲] را مطرح کرد. وی گفت من جدا نسبت به نبود ساختار مدنی در برنامه ک۱۲ نگران هستم. افزود بچه‌ها بدون اینکه بدانند چگونه دولت کار می‌کند، چگونه قوانین ایجاد می‌شوند، سه بخش دولت چیست یا بخش‌های قدرت یعنی چه فارغ التحصیل می‌شوند. این مشکل بزرگی است که در جامعه معاصر منعکس شده است. درپاسخ به این مشکل ابزار داکس تیچ[۳] آنلاین را برای ارائه اسناد به طور ساده به معلمان و دانش آموزان ایجاد کردند.
فریرو گفت بزرگترین چالش او چگونگی ضبط اطلاعات تولیدشده رسانه های اجتماعی توسط سازمان‌های دولتی است و دستورالعمل‌هایی برای نگهداری اطلاعات ارائه داد. برای مثال اگر اطلاعات دست اول باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است و اطلاعات تکراری اهمیت کمتری دارد. ۹سال پیش نارا کارزیادی برای ضبط اطلاعات رسانه‌های اجتماعی انجام نداد. اوگفت امروزه ۱۶ زمینه موضوعی متفاوت داریم که نیاز به استفاده از ابزارهایی برای تولید و ارزیابی داده داریم که بر آن تاثیرگذار باشد.
وی گفت که نارا هنوز اسنادکاغذی را ذخیره می‌کند اما این یکی از اهداف من در استراتژی دیجیتال سازی است که فراتر از اسناد کاغذی عمل کنیم و همه چیز را دیجیتال سازی کنیم. همانطور که بچه ها می‌گویند اگر انلاین نباشد وجود ندارد.
در سال ۲۰۱۹ اسناد کاغذی حجم زیادی ندارد و از سوی دولت پذیرفته نخواهد شد و فقط اسناد الکترونیکی پذیرفته می‌شود. او افزود که دولت فدرال زیرساخت‌های ضعیفی دارد ولی درحال تغییر به سوی تکنولوژی است ما در تلاشیم که اعضای دولت و کارمندان دارای امکانی جهت مدیریت اسناد خودشان باشند و تاکید کرد ما می‌خواهیم این حقیقت را بگوییم، “ما به مدیران ارشدی نیاز داریم که از عهده‌ی سازماندهی اسناد برآیند نه فقط اینکه مدیر اسناد باشند.

پانویس:

[۱] National Archive and Records Administration

[۲] Pet Peeves

[۳] DocsPTeach

منبع : این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: The National Archives and Open Government

مترجم: فرزانه بهارلو

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرزانه بهارلو
عنوان مقاله: آرشیو ملی و دولت صریح
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7146
Download PDF

درباره ی فرزانه بهارلو

دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی دانشگاه الزهرا ، سردبیرنشریه آرشیو دانشگاه الزهرا ، عضو انجمن علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه الزهرا ، عضو انجمن علمی کتابداری واطلاع رسانی ایران ، کتابدار کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *