خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / موتور جستجوی Scinapse

موتور جستجوی Scinapse

      ساینپس[۱] یک موتور جستجوی دانشگاهی رایگان و غیرانتفاعی برای جست‌وجوی مقالات علمی است که توسط پایگاه پلتونتورک[۲] پشتیبانی می‌شود و بیش از ۱۷۰ میلیون مقاله را تحت پوشش قرار می‌دهد. به ادعای اطلاعات درج شده در صفحۀ اصلی وب‌سایت، ساینپس یک موتور جستجو است و صرفاً به دلیل ارائۀ اطلاعات مربوط به رفرنس‌ها و استنادها نباید آن را به عنوان پایگاه اطلاعات استنادی شناسایی و در نظر گرفت. البته  با توجه به اینکه چهار متغیر مطرح در علم‌سنجی (شکل ۱)؛ نویسنده، تولیدات علمی، استنادها و ارجاعات هستند و این موتور جست‌و‌جو امکان جستجوی مقالات و نویسندگان را مهیا کرده و در نتایج ارائه شده اطلاعات ارجاعات و استنادها ارائه شده است و زنجیره‌ای بین ارجاعات و استنادهای هر مقاله ایجاد شده است، می‌تواند تا حدودی برای تحلیل‌های علم‌سنجی مورد استفاده قرار گیرد اما به دلیل ناقص بودن زنجیرۀ ارتباطی بین این چهار متغیر نمی‌تواند به عنوان یک مأخد ارائۀ اطلاعات استنادی و علم‌سنجی به آن نگاه کرد.

جست‌وجو در Scinapse

برای آغاز، در موتور جست‌و‌جو ثبت نام کنید.

پس از ثبت نام و ورود به صفحۀ اصلی امکان جست‌و‌جوی «عنوان، پدیدآور، DOI و کلیدواژه» برای شما ممکن خواهد بود.

       در صفحۀ نتایج جست‌و‌جو، در قسمت Sort by، امکان مرتب‌سازی نتایج بر حسب میزان ربط، تعداد استناد، قدیمی و جدید بودن مقاله، در سمت راست پنجرۀ باز شده، امکان فیلتر مقالات به تفکیک سال انتشار (۳، ۵، ۱۰ سال اخیر و …)، شاخص IF مجلات، حوزۀ موضوعی مقالات، نام مجله‌ای که مقالات در آن منتشر شده‌اند وجود دارد.

       ذیل عنوان هر مقاله عنوان مجله و اطلاعات نویسنده یا نویسندگان به صورت لینک فعال درج شده است. در انتهای چکیدۀ مقاله، تگ‌های موضوعی مرتبط درج و در زیر آن‌ها، امکان دسترسی به ارجاع‌های مقاله، استنادهای دریافت شده توسط مقاله، فایل PDF متن کامل مقاله و دسترسی به منبع انتشار مقاله به صورت لینک مستقیم و DOI مقاله و تعداد کامنت های درج شده ذیل هر مقاله مهیا شده است.

           برای انتخاب و افزودن مقاله‌های مورد نظر خود در Bookmarked Paper نشانگر بوک‌مارک درج شده در ذیل هر مقاله را انتخاب کنید تا مقاله به لیست افزوده شود. جهت ارائۀ بازخورد روی Feedback کلیک کنید.

      با کلیک روی علامت بوک‌مارک سمت راست و بالای صفحه، مشاهدۀ مقاله‌های انتخاب شده امکان‌پذیر است.

      با انتخاب علامت “،،” انتهای هر مقاله، به اطلاعات استناد آن مقاله در فرمت‌های مختلف دسترسی خواهید داشت. در این قسمت امکان کپی کردن اطلاعات استناد وجود دارد.

     با توجه به انجام چند جست‌و‌جوی ساده Scinapse و اینکه ابرداده و اطلاعات مقاله‌های این موتور جست‌و‌جو از “MS Research”, “Semantic Scholar”, “PubMed” , “Springer-Nature” تأمین می شود می تواند مأخذ خوبی جهت جست و جوی اطلاعات پیرامون موضوعات مختلف باشد.

پانویس:
[۱] Scinapse
[۲] Pluto Network

مأخذ: https://scinapse.io

نویسنده: معصومه انصاری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انصاری
عنوان مقاله: موتور جستجوی Scinapse
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9829
Download PDF

درباره ی معصومه انصاری

- دانش‌آموختۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی - کارشناس علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *