خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / نرم افزارهای علم سنجی( نرم افزار Bibexcel قسمت ۴)

نرم افزارهای علم سنجی( نرم افزار Bibexcel قسمت ۴)

مقدمه

در آموزش امروز چگونگی اضافه کردن نام قاره به فایل ها و ایجاد فیلد جدید(مثلا قاره ها) در فایل doc، و هم چنین چگونگی ایجاد فایل همکاری علمی بین پژوهشگران و ایجاد ماتریس هم نویسندگی را یاد خواهیم گرفت.

فرض کنید ما در تحلیل ها یا مطابق با اهداف کارمان نیاز داریم، نگاه کلان داشته باشیم به داده ها مثلا بدانیم که آثارپژوهشی از چه قاره هایی هست؟ برای رسیدن به این هدف، ابتدا یک فهرست تعداد(فراوانی) تهیه کنید(ایجاد فایلcit).

بعد از اینکه start را بزنید پنجره ای باز می شود آن را ok کنید. فایل cit ایجاد می شود.

حالا فایل cit را مطابق عکس زیر ویرایش کنید.  

بعد از اینکه فایل را ویرایش کردید، با یک نام جدید و با فرمت text در مسیر فایل های قبلی آن را ذخیره کنید. من آن را به نام  continent نامگذاری می کنم. بعد روی جایی که فایل هاتون رو از داخل نرم افزار می بینید، کلیک کنید و F5 را بزنید تا فایل ها از حالت انتخاب خارج شوند و صفحه فایل ها عوض شود. فایل ویرایش شده (continent) را انتخاب می کنیم و بعد در قسمت type new file name here دو بار کلیک کنید که نام فایل در آنجا قرار گیرد (مطابق عکس).

در گام بعد فایل oux که حاوی نام کشورهاست را انتخاب کنید و بعد از منوی Add data Classify گزینه Binary Search را انتخاب کنید برای  پنجره هایی که باز می شود، به ترتیب ok/yes/ yes را انتخاب کنید. نتیجه ایجاد فایل cll می باشد.

ستون چهارم از این فایل نام قاره ها در مقابل نام کشور ها آمده است. اگر با اکسل این فایل را باز کنید واضح ترآن را می بینید.

حالا توی The box بنویسید: ۱/۴

و مطابق عکس زیر گزینه ها را انتخاب کنید.

پنجره را ok کنید. نتیجه ایجاد فایل col است که فقط شامل قاره هاست.

حالا اگر بخواهیم تعداد را بدانیم باید مطابق عکس زیر یک فایلcit بگیریم.

نتیجه ایجاد فایل oux است که نام قاره ها را دارد.

گاهی اوقات، برای استفاده در آینده، ممکن است بخواهید قاره ها را به عنوان یک فیلد جدید به یک فایل doc جدید اضافه کنید. برای این کار مطابق عکس زیر پیش بروید. من فیلد جدید قاره ها را با ct نامگذاری می کنم

نتیجه ایجاد فایل جدید doc است. که فیلد قاره ها را مطابق خواست ما دارد.

در بیشتر کارهای علم سنجی تاکید روی همکاری علمی هست. چه پژوهشگرانی(یا سازمان ها، یا کشورها و …) با هم همکاری علمی دارند؟ برای رسیدن به این هدف بعد از اینکه فایل doc را ایجاد کردیم مطابق دستورات زیر پیش می رویم:

ابتدا یک فایل out روی تگ AU بگیرید(به عکس دقت کنید و مطابق آن پیش بروید. در نظر داشته باشید بزرگی یا کوچکی حروف تگ (برچسب) روی کار هیچ تاثیری ندارد)

در گام بعد یک فایل cit بگیرید تا بتوانید فراوانی ها را ببینید.

بعد از اینکه فایل cit ایجاد شد میتوانید فراوانی هر پژوهشگر را ببینید حالا باید انتخاب کنید چه تعداد از نویسندگان این لیست را برای کارتان می خواهید در بخش The list آنها  را انتخاب کنید. و کپی را کلیک کنید. بعد clear را بزنید و در آخر دوباره paste را کلیک کنید.

یک شیوه دیگر انجام این کار این است که بعد از انتخاب نویسندگان مورد نظرتان از منوی Analyze  مطابق مسیر زیر بروید:

Co-occurrence/Select units via listbox

نتیجه یکی است  نویسندگانی که نمی خواهید از لیست حذف می شوند و دقیقا همان تعداد نویسنده که می خواهید در لیست باقی خواهد ماند.

حالا در حالیکه در لیست محتوای فایت cit را دارید، فایل out را انتخاب کنید، و مطابق عکس زیر پیش بروید.

حالا یک پنجره مانند شکل زیر باز می شود که از شما می پرسد می خواهید فراوانی همکاری را هم به شما نشان بدهم؟ که من  No را انتخاب کردم.

نتیجه ایجاد فایل coc است. این فایل همکاری یا هم نویسندگی پژوهشگران را نشان می دهد.

 تا اینجا ما همکاری و میزان همکاری را بدست آوردیم حالا ممکنه ماتریس بخواهیم که بتوانیم آن را در نرم افزار مصورکنیم. برای ساخت ماتریس هم نویسندگی ابتدا فایل cit را انتخاب کنید و نمایش دهید بعد فایل coc  را در حالت انتخاب قرار دهید و مطابق مسیر زیر بروید:

Analyze/Make a matrix for MDS etc

چهار پنجره پشت سر هم باز خواهد شد که برای  آنها به ترتیبNo/ Yes/Yes/ No را انتخاب کنید نتیجه ایجاد فایل ma2 است. این همان ماتریسی هست که برای ترسیم لازم داریم.

 

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: نرم افزارهای علم سنجی( نرم افزار Bibexcel قسمت ۴)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۸
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۴۰۱
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12878
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *