خانه / خواندنی ها / کتابداران در خارج از محیط کتابخانه: اشاعه مهارت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بیرون از کتابخانه

کتابداران در خارج از محیط کتابخانه: اشاعه مهارت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بیرون از کتابخانه

هفت سال پیش زمانی که تصمیم گرفتم مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­ رسانی[۱] را دنبال کنم، عرصه‌ی گسترده‌ای از موقعیت‌های این رشته به‌راحتی در دسترس نبود. من این کار را به دلیل علاقه ای که به این حرفه داشتم انجام دادم تا از نحوه ی تغییر کتابداری با ورود تکنولوژی­ های جدید آگاهی یابم. اولین شغل من به‌عنوان مبتدی واقعاً یک خوش‌شانسی بود: من برای پیدا کردن محلی که به دنبال کسی با یک‌پایه قوی در مدیریت پروژه و توسعه وب و همچنین علاقه‌مند به کتابداری باشد (که درواقع این بهترین تعریفی است که شما می‌توانید از حرفه من داشته باشید) اقدام کردم. در ادامه قسمت‌هایی ازآنچه برای من اتفاق افتاد تا در نهایت به یک کتابدار حرفه‌ای تبدیل شدم را خواهید خواند.

زمانی که پروژه‌ای که روی آن کار می‌کردم در حال اتمام بود من و همسرم تصمیم به ترک نیویورک و بازگشت به ساندیگو گرفتیم. در اینجا من قصد ندارم درباره علل این مهاجرت صحبت کنم چراکه به بحث مرتبط نیست. کافی است که گفته شود اهداف حرفه‌ای من نیاز به‌قرار گرفتن در قالب و جو دیگری داشتند. نکته این است که من به بازار کار بازگشته بودم. در این زمان چندان خوش‌شانس نبودم؛ مدتی طول کشید تا کاری پیدا کنم و زمانی آن را انجام دادم که به دوره قبل از شغل کارشناسی ارشد من مربوط می‌شد. من هنوز هم در دانشگاه کار می‌کنم، اما موقعیت اخیر من نوعی تحلیل گری کسب‌وکار و مدیریت پروژه است. اوه، گاهی فقط مجبورید صورت‌حساب‌ها را پرداخت کنید. این تجربه اخیر مرا به فکر واداشت که درباره آنچه یک کتابدار در شرایط کار روزمره و مهارت‌های عرضه در بازار به آن‌ها احتیاج دارد را ارائه دهم.

من قصد ندارم به لینک مقالات نگران و ناامید کننده در مورد بازار کار کتابداری لینک دیگری اضافه کنم یا ماهیت شکننده‌ای در مورد آینده این حرفه ارائه کنم. کافی است که گفته شود افراد زیادی با درجه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی در خارج ازاینجا وجود دارند و بسته به اینکه کجا زندگی می‌کنید موقعیت‌های کاری خیلی زیادی برای یک کتابدار سنتی وجود ندارد. در تمام دوره‌هایی که در ماه‌های آینده قصد دارم برگزار کنم به انواع فرصت‌های مختلف پیش رو برای تعیین یک شعبه دیگر برای کتابداران یا بهبود شرایط کاری خواهم پرداخت. ضمناً به سه سؤال ذیل پاسخ‌خواهم داد:

  1. چه چیزی شما را (به‌عنوان یک کتابدار) نامزد خوبی برای تصدی پست کاری در یک سازمان می‌کند؟
  2. چگونه به تجربه و رقابت در بازار کاری دست پیدا کنیم؟
  3. چرا می‌خواهید در آن سازمان کارکنید؟ چه چیزی می‌تواند شما را نه‌تنها به‌عنوان یک کتابدار بلکه به علت نیازهای حرفه‌ای در آنجا تثبیت کند؟

این انتقادی به درجه MLIS و یا دلایلی که مردم به دنبال این رشته می‌روند نیست. هدف من تهیه اطلاعات مفید برای شماست که در تلاش برای رسیدن به شغل کتابداری در یک کتابخانه سنتی است و اگر شما فقط می‌خواهید که مهارت‌های خود را که به‌سختی آن‌ها را به دست آورده‌اید امتحان کنید این مقاله می‌تواند چیز جدیدی برای شما باشد.

Librarian-2016-08-17-1024x726

من امیدوارم که بتوانم فرصت برجسته‌ای را ایجاد کنم که در آن کتابداران نه‌تنها می‌توانند در صورت استخدام نشدن ناراحت نشوند بلکه مهارت‌های فردی و پاسخ‌گویی به نیازهای فردی در مقام کتابدار را نیز بهبود بخشد. اگر شما پیشنهاد یا نظر و انتقادی در این زمینه‌دارید لطفاً آن‌ها را ارسال نمایید.

پانویس:

[۱] .Master of Library and Information Science )MLIS): مدرک کارشناسی ارشد که برای کتابداران حرفه ای در ایالات متحده و کانادا مورد نیاز است.

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Librarians in the Wild: Selling Librarian Skills Outside of Libraries

مترجم: مهناز کریم زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهناز کریم زاده
عنوان مقاله: کتابداران در خارج از محیط کتابخانه: اشاعه مهارت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بیرون از کتابخانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6649
Download PDF

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *