خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / گپی با نخبگان جوان؛ مهدی عزیزی (رتبه‌ی ۲ کارشناسی ارشد سال ۹۶) + فایل پیشنهادی منابع ارشد کتابداری

گپی با نخبگان جوان؛ مهدی عزیزی (رتبه‌ی ۲ کارشناسی ارشد سال ۹۶) + فایل پیشنهادی منابع ارشد کتابداری

مصاحبه مجله کتابدار ۲.۰ با جناب آقای مهدی عزیزی – رتبه دوم آزمون کارشناسی ارشد – سال ۱۳۹۶

۱. جناب آقای مهدی عزیزی، ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک، به نمایندگی از مجموعه مجله کتابدار ۲.۰ کسب رتبه برتر در آزمون کارشناسی ارشد را به شما تبریک می‌گویم. لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید.photo_2017-06-19_23-13-44
مهدی عزیزی هستم. رتبه ۲ ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، از استان ایلام، شهرستان آبدانان، روستای سیاهگل

۲. رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ‌التحصیل شده‌اید؟
رشته علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه شهید چمران اهواز-معدل تا ترم هفت، ۶۹/۱۶
در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟ دانشجو بودم

۳. اگر بخواهید رشته کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی را به کسی معرفی کنید چگونه آن را معرفی می‌کنید؟
رشته ایست که به مطالعه و بررسی شیوه‌های گوناگون تولید دانش، گردآوری منابع، سازمان‌دهی و بازیابی اطلاعات می­پردازد.

۴. از نحوه ورودتان به رشته بگویید و اینکه چرا تصمیم به ادامه آن گرفتید؟
بدون شناخت قبلی و به‌صورت اتفاقی وارد رشته شدم و در ابتدا علاقه‌ای نداشتم و حتی قصد انصراف از رشته را داشتم ولی بعد از مشورت با اساتید گروه کتابداری چمران و دانشجویان مقاطع بالاتر این دانشگاه به شناخت نسبی در رشته رسیدم و سعی کردم که در رشته موفق و مؤثر باشم ان­شالله.

۵. لطفاٌ درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید؟

ردیف

نام درس

نمره به درصد

۱

زبان عمومی و تخصصی/ انگلیسی

سفید

۲

مرجع شناسی عمومی و تخصصی

۳۳/۴۸

۳

سازمان‌دهی منابع

۴۴/۴۴

۴

مدیریت مجموعه‌سازی

۳۳/۵۳

۵

آشنایی با مدیریت دانش

۲۲/۴۲

۶

آشنایی با علم‌سنجی

۱۰۰

۷

مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

۳۳/۵۳

۸

آمار و روش تحقیق و آیین نگارش و ویراستاری علمی

۶۷/۲۱

۹

مبانی آرشیو

۸۰

۱۰

پایگاه داده و نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای

۶۷/۱۱

رتبه ۲ در گرایش مدیریت اطلاعات و رتبه ۱ در گرایش مطالعات آرشیوی

۶. از درصدهای کسب شده راضی بودید؟ یا فکر می‌کردید نتیجه بهتری به دست آورید؟
خداروشکر راضی‌ام جز درس فناوری که البته الآن شده پایگاه داده و نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای. برای زبان هم برنامه‌ریزی نکرده بودم.

۷. آیا در کلاس‌های کنکور و آزمون‌های آزمایشی مؤسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمون‌ها و کلاس‌ها را تا چه حد در موفقیت خود مؤثر می‌دانید؟
متأسفانه آزمون و موسسه‌ای نبوده که شرکت کنم.
اگر می‌بود شرکت می‌کردید؟ بله حتماً شرکت می‌کردم.

۸. از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به‌طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
از مهرماه سال ۹۵ و به‌طور مفید ۱۰ ساعت در روز مطالعه داشتم.

۹. کتاب‌ها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته کدام هستند و در هر درس چه توصیه‌های خاصی به داوطلبان دارید؟

مرجع شناسی تخصصی و عمومی
نمایه‌­های تخصصی الکترونیکی/ نوروزی چاکلی، لاله صمدی
جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی/محمدرضا داورپناه
مرجع شناسی لاتین/کریشان کومار
مرجع شناسی: شناخت خدمات و کتاب‌های مرجع/ نورالله مرادی
اصول و خدمات مرجع در کتابخانه‌­ها و مراکز اطلاع­رسانی/محمدحسین دیانی
مرجع شناسی علوم اسلامی/افشین موسوی

سازمان‌دهی منابع
فهرست‌نویسی: اصول و روش‌ها/ رحمت‌الله فتاحی
فهرست‌نویسی و رده‌بندی منابع اطلاعاتی/ زهیر حیاتی
فهرست‌نویسی رایانه‌­ای منابع/ فتاحی
رده‌­بندی ده‌دهی دیویی: راهنمای عملی شماره سازی/ احمد لاری، فاطمه مکی زاده (۳۵ ص اول)

مدیریت مجموعه­‌سازی
مجموعه‌­سازی در کتابخانه‌­ها/ علی سینایی جلد ۱ و ۲
مجموعه‌­سازی و خدمات تحویل مدرک/ حمید محسنی

آشنایی با مدیریت دانش
مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت‌­ها/ حسن‌زاده
مدیریت دانش سازمانی/ قلیچ

آشنایی با علم‌سنجی
آشنایی با علم‌سنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه­‌ها)/ نوروزی چاکلی
از کتاب‌سنجی تا وب‌سنجی/ عصاره

مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاع‌­رسانی
مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاع‌­رسانی/ عبدالحسین فرج پهلو
اداره کتابخانه/ طاهره علومی
فنون مدیریت برای کتابداران/ اوانز ترجمه فرشته ناصری

مبانی آرشیو
مقدمه‌­ای بر شناخت اسناد آرشیوی/ فدایی عراقی

پایگاه داده و نرم‌­افزارهای کتابخانه
دستنامه پایگاه‌­های اطلاعاتی/ زهیر حیاتی، ویدا شهسواری و…

آمار و روش‌­های تحقیق آیین نگارش و ویراستاری علمی
آیین نگارش علمی/ عباس حری
خلاصه مباحث آمار و روش­‌های تحقیق/ سمیه آخشیک
خلاصه مباحث در کتابداری/ منصور کوهی رستمی
روش­‌های تحقیق در کتابداری/ دیانی

به داوطلبان توصیه می‌کنم که همه منابع را بخوانند. برای درس مرجع کتاب نمایه‌های تخصصی نوروزی را بخوانند و خلاصه‌برداری کنند. حتماً کتاب ویلیام کتس را بخوانند. درس خدمات مرجع دیانی (چهار فصلی که هر سال سؤال می­آید) را بخوانند کتاب مرجع شناسی نورالله مرادی را خلاصه‌برداری کنند.

۱۰. آیا در درسی احساس ضعف می‌کردید؟ برای حل این مشکل چکار کردید؟
احساس ضعف نداشتم جز زبان که اصلاً برنامه‌ای برای آن نداشتم. خداروشکر بقیه درس‌ها را تسلط داشتم.

۱۱. مطالعه دروس را کی به پایان رساندید؟ آیا همه دروس را تمام کردید؟
من همه دروس که ممکن بود حتی یک سؤال از آن بیاید را خوانده بودم. قبل از عید کتاب‌ها را یک دور کامل و حساب شده زده بودم. بعد از عید هم با برنامه‌ریزی که کرده بودم مرور مجددی داشتم.

۱۲. برنامه شما برای خلاصه‌برداری و مرور چطور بود؟ برای جلوگیری از فراموشی مطالب چکار کردید؟
مطالب مهم که فراموش می‌کردم را یادداشت‌برداری می‌کردم و آخر شب مطالعه می‌کردم و روزهای آخر را به یادآوری مطالب و دست نوشته‌­هایم می‌گذراندم. از کتاب خلاصه مباحث قاسمیان هم استفاده می‌کردم.

۱۳. برنامه شما برای هفته‌های آخر و روزهای آخر به چه صورت بود؟
مطالعه کردن مطالب و یادداشت‌هایی که از هر درس نوشته بودم.

۱۴. آیا غیر از مطالعه برای کنکور فعالیت دیگری داشتید؟
فعالیت‌های انجمن علمی (دبیر انجمن علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به مدت ۳ سال)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی: شیوه­‌های سرچ کردن، آموزش ورد، پاورپوینت و اکسل. کارورزی و کار دانشجویی در دانشگاه هم داشتم.

۱۵. کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده‌اید؟
مدیریت اطلاعات – دانشگاه تهران

۱۶. از الآن تا شروع ترم دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد چه برنامه‌ای دارید؟
شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی و افزایش مهارت‌های کامپیوتری به‌صورت پیشرفته-اصول نگارش و پژوهش و استناددهی

۱۷. چه کسانی در این راه پر پیچ‌وخم کمکتان کردند و در موفقیت‌تان بیشترین تأثیر را داشتند؟
اول از خانواده عزیزم تشکر می‌کنم. بعد از اساتید گروه کتابداری دانشگاه چمران اهواز و از دانشجویانی مثل آقای صادق یاری و آقای احمدرضا ورناصری به خاطر مشاوره‌هایی که به من می‌دادند تشکر می‌کنم.

۱۸. آیا مواقعی بود که دچار یاس، استرس و نگرانی شوید؟
استرس داشتم چون خیلی طبیعی است. بخصوص برای منابع جدید مثل آشنایی با علم‌سنجی، آشنایی با مدیریت دانش، پایگاه داده و نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای چون جدید بودن و اصلاً تستی هم نبود. می‌گفتم نکند بخوانم و از این منابع سؤالی نیاید. همیشه استرس داشتم.

۱۹. به‌طور کلی چه توصیه‌هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
برنامه‌ریزی کنید. حتماً همه منابع رو مطالعه کنید. اکتفا به یک منبع نکنید. مطمئن باشید با برنامه‌ریزی موفق میشید. منابع هسته و اصلی را خلاصه‌برداری کنید. سؤالات کنکور قبلی را چک کنید. درس‌هایی را که نخواندید اصلاً تست نزنید که امتیاز منفی می­‌گیرید.

۲۰. برایتان آرزوی موفقیت دارم، اگر نکته پایانی برای خوانندگان ما دارید بفرمایید.
دانشگاه چمران اهواز علی‌رغم وجود اساتید محترم و مجرب و با سطح علمی بالا دارای ضعف در مدیریت است. من‌باب مثال عدم به‌کارگیری نیروی متخصص در کتابخانه‌ها یعنی با وجود پذیرش ۴۰ نفر در هرسال در دوره‌ی کارشناسی باز هم در کتابخانه‌ها شاهد افراد غیرمتخصص هستیم که مدرک آن‌ها هیچ ربطی به کتابخانه یا علم اطلاعات ندارد. امیدوارم در سال‌های آتی این مشکل حل شود.

با تشکر از وقتی‌که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده در اختیارمان گذاشتید.

مصاحبه کننده: سمیه پروین
تاریخ مصاحبه: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
نوع مصاحبه: تلفنی

فایل پیشنهادی منابع ارشد  کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی)

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): سمیه پروین
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ مهدی عزیزی (رتبه‌ی ۲ کارشناسی ارشد سال ۹۶) + فایل پیشنهادی منابع ارشد کتابداری
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8483
Download PDF

درباره ی سمیه پروین

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز - کارشناس پژوهش و کارشناس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم پزشکی بهبهان - استاد مدعو دانشکده علوم پزشکی بهبهان

۳ دیدگاه

  1. سلام
    اطفا با رتبه های برتر کنکور ارشد ۹۷ این رشته هم مصاحبه نمایید.

    با تشکر

  2. سلام لطفا در مصاحبه با نفرات برتر آزمون دکتری منابع مورد مطالعه ایشان را هم ذکرکنید
    با تشکر از زحمات شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *