خانه / آرشیو / معرفی استارتاپ‌های جهانی مبتنی فناوری و علم اطلاعات: بخش سوم

معرفی استارتاپ‌های جهانی مبتنی فناوری و علم اطلاعات: بخش سوم

مقدمه

دغدغه کسب‌وکار و کسب درآمد یکی از نیازهای افراد هست. واژه استارتاپ هم اگر چه جدید به نظر می‌رسد اما مفهوم آن قدیمی است و به معنی همان کسب‌وکار هست که البته امروزه فناوری به آن رونق دیگری داده است و معمولاً اکثر کسب‌وکارها و فعالیت‌های استارتاپی مبتنی بر فناوری‌های روز هستند. در دو مقاله گذشته با همین عنوان  تعدادی از استارتاپ‌های مختلف را معرفی کردیم در ادامه و به عنوان بخش آخر کار برخی دیگر از استارتاپ‌های جهانی را به شما معرفی خواهم کرد.

پروف‌پیلوت[۱]

 پروف‌پیلوت ابزارهای تحقیق به منظور تعیین اینکه چه چیزی برای بهبود سلامت مؤثر است، را دسترس‌پذیر می‌کند. همه ما بر اساس شواهد ناکافی تصمیمات مربوط به سلامتی را می‌گیریم. چرا؟ به این دلیل که هیچ‌کس به جز داروساز و دانشگاهی که بودجه خوبی داشته باشد، نمی‌تواند مطالعات بسیار پیچیده‌ای را انجام دهد که به این سؤال پاسخ دهد که چه چیزی برای بهبود سلامتی انسان مفید است. پروف‌پیلوت همه این‌ها را تغییر می‌دهد. این استارتاپ طراحی و اجرای یک تحقیق پیچیده تحقیقاتی را به اندازه مدیریت پست وبلاگ آسان کرده‌ است. به طوری که مشارکت در این مطالعات را به یک فعالیت سرگرمی تبدیل کرده‌ است. این بدان معنی است که هر کسی می‌تواند یک مطالعه تحقیقاتی را طراحی کند (دکتری اختیاری). با استفاده از این مطالعات، شما پاسخ بهتری در مورد اینکه چه چیزی مؤثرتر است (و چه چیزی خوب نیست) دریافت می‌کنید، و همه ما می‌توانیم تصمیمات بهتری راجع به آنچه واقعاً سلامت فردی و اجتماعی را بهبود می‌بخشد، بگیریم. متیو آمسدن [۲]بنیان‌گذار این استارتاپ است. او می‌گوید:” هدف نهایی من ایجاد تجدید نظر در دانش مبتنی بر شواهد در مورد آنچه واقعاً برای بهبود سلامت انسان و جامعه مؤثر است.”

با پروف‌پیلوت:

  • انجام مطالعات تحقیقاتی معتبر علمی را برای تعیین شواهد در مورد بررسی عوامل مؤثر و مضر برای بهبود زندگی، آسان کنید.
  • مشارکت در تحقیق را قابل دسترسی، جالب و حتی سرگرم‌کننده کنید.
  • شواهد به دست آمده برای تصمیم‌گیری بهتر، سرعت بخشیدن به نوآوری و کشف موفقیت‌هایی که به افراد بیشتری که از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند، کمک می‌کند.

برای مشارکت و استفاده از پروف‌پیلوت شیوه کار به این صورت هست که:

می‌توانید با برخی از اصطلاحات و موضوعات که علاقه‌مند هستید، کارتان را شروع کنید. می‌توانید از هر دستگاهی که امکان اتصال اینترنت را دارد، استفاده کنید. لازم نیست هیچ نرم‌افزاری دانلود و روی سیستم‌تان نصب کنید. ثبت‌نام و ورود ساده است و فقط چند ثانیه طول می‌کشد. یک آدرس ایمیل لازم دارید که  توسط آن یک کد به شماره تلفن همراه شما فرستاده می‌شود، بعد از درج و تائید یک کلمه ورود برای خودتان بسازید. بعد از ساخت حساب و پروفایل می‌توانید به سؤالات پاسخ دهید. اگر حس کردید سؤالات مناسب شما نیست، نگران نباشید مطمئناً سؤالات دیگری در زمینه‌های مورد علاقه شما وجود دارد. بنا بر حسب علاقه در مطالعات مختلف شرکت کنید و ببینید توانایی شرکت در آن مطالعات را دارید یا نه؟ و زمان انجام پروژه‌ها از چند روز تا چند سال می‌تواند باشد. با انجام امور محوله می‌توانید پاداش، کارت هدیه و … دریافت کنید به خاطر داشته باشید  با هر داده‌ای که برای مطالعات ارائه می‌دهید به بایدها و نبایدهای سلامتی  خود و جامعه کمک می‌کنید.

تایپسِت[۳]

تایپسِت یکی از معدود شرکت‌های بی۲سی ساس[۴] در خارج از هند است که به افراد کمک می‌کند مقاله‌های پژوهشی بهتری بنویسند. تایپست گوگل داکز[۵] محققان است. کاربران و مشتری‌های تایپست، دانشگاه‌ها، ناشران و محققان هستند. در حال حاضر ۴۰۰۰۰۰ محقق از ۱۰۳ کشور جهان در حال نوشتن مقاله بر بستر تایپست هستند. بنیان‌گذاران این استارتاپ شانو کومار[۶] و سایکیران چندا[۷] هستند. به گفته خالقان این استارتاپ “تایپست جایگزین هوشمندانه‌تری برای ام. اس. ورد [۸]و لاتکس[۹] است و کمک می‌کند مقالات تحقیقاتی را که مورد قبول واقع می‌شوند، بنویسید و ارسال کنید.” شما می‌توانید این محیط را به شکل رایگان تجربه و امتحان کنید. خالقان تایپست می‌گویند: “رقابت  ما با ورد[۱۰] و لاتکس در قالب بندی ارسال مقاله در مجله و کارهای دانشگاهی ما را به ساخت تایپست سوق داد. ما فهمیدیم که هیچ‌کس بستری را طراحی نکرده است که برای پاسخگویی به نیازهای محققان که سالانه میلیاردها کار آکادمیک تولید می‌کنند، اختصاص یابد. ما دریافتیم که ورد و گوگل داکز  بدون ساختار هستند و نیاز به ویرایش مجدد و قالب‌بندی مداوم دارند، در حالی که لاتکس برای اکثر محققان بسیار سخت است. تایپست در نظر دارد تا با دقت و قدرت لاتکس، ابزاری کامل، جهت سهولت نوشتن و همکاری بصری باشد. ما از سال ۲۰۱۴ در این زمینه کار می‌کنیم.”

اسکرایبد[۱۱]

اسکرایبد یک وب‌سایت، برنامه تلفن همراه و شرکت خدمات مرتبط است که مصرف و انتشار محتوای دیجیتال مبتنی بر صوت و نوشتار را تأمین می‌کند. هدف اسکرایبد ایجاد مکانی  راحت و ایمن است که هر کسی بتواند چه در وبسایت و چه با برنامه اسکرایبد، کتاب بخواند یا به آن‌ها گوش دهد. اسکرایبد قوانینی تدوین کرده است که حاوی محتوایی است که اعضای آن بارگذاری و منتشر می‌کنند. محتوایی که به این قوانین پایبند نباشد، می‌تواند در هر زمان و بدون اطلاع قبلی حذف شود.  اسکرایبد می‌تواند در هر زمان، حساب کاربرانی که شرایط و قوانین استفاده از این محیط، را نقض می‌کنند غیرفعال کند.

 اسکرایبد کتابخانه و کتاب‌فروشی دیجیتال شما است، با پرداخت یک هزینه اشتراک کم در هر ماه، می‌توانید مقدار نامحدودی کتاب و مجله از تلفن، تبلت یا رایانه خود بخوانید. اسکرایبد خدمات میزبانی اسناد را نیز ارائه می‌دهد. همچنین تمام سرگرمی‌های چاپی را با فرمت دیجیتال دسترس‌پذیر می‌کند. در صفحه اصلی  سایت این شرکت یک نسخه رایگان سی روزه برای استفاده قرار داده شده است که می‌توانید استفاده کنید. همچنین از گوشه سمت چپ می‌توانید یک فایل کشویی از خدمات این شرکت ببینید.

کتاب، مجله، موسیقی، شغل، مالی، تجاری، سیاست و… از جمله محتواهای ارائه شده توسط این بستر است.جارد فریدمن[۱۲] بنیان‌گذار اسکرایبد است. در صفحه لینکدین خود فعالیتش را در این استارتاپ ۹ سال و ۱۰ ماه ذکر کرده است ( از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۵) و در حال حاضر در شتاب‌دهنده‌ی وای کامبینیتور[۱۳] فعالیت می‌کند. ضمن اینکه مشاوره به استارتاپ مدیسن رید[۱۴]  و کلارا لیندینگ[۱۵] را نیز در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

شتاب‌دهندهF6S

این شرکت می‌تواند موجب پیشرفت و رشد چشمگیر میلیون‌ها بنیان‌گذار فناوری، شرکت‌های رشد و بیشتر اکوسیستم‌های استارتاپی جهانی شود. جامعه اف. ۶ اس.[۱۶] شامل ۱۶۰۰۰ نفر از برترین شرکت‌ها، دولت‌ها و برنامه‌های استارتاپی جهان است. که از طریق سرمایه‌گذاری، رهبری، کمک‌های مالی، مشارکت‌ها و خدمات در این استارتاپ  به رشد خود و اف. ۶ اس. کمک می‌کنند. نام اف. ۶ اس از کوتاه شدن شش حرف بین اف. و اس. در کلمه “بنیان‌گذاران[۱۷]” است. در انگلیس، کانادا و فرانسه، اف. ۶ اس. بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای رشد مشتریان شرکت‌های اس. ام. ایی.[۱۸] در قالب کمک‌های مالی دولت و تخفیف مالیاتی تحقیق و توسعه کمک کرده است.

 با اف.۶ اس. برای تأمین مالی از شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید. با کمک این محیط می‌توانید لوازم و استعدادهای رایگان را جستجو کنید و همچنین دیده شوید. با اف.۶ اس.  می‌توانید به ۳،۹۶۴،۴۶۴ موسس و استارتاپ همیشه رایگان بپیوندید. در بستر این استارتاپ می‌توانید با توجه به مهارت‌های خود به دنبال علایق و کارهای منطبق با استعداد و مهارت‌هایتان بروید، و حتی با دادن اطلاعات از خودتان اف.  ۶اس. می‌تواند موقعیت‌های مناسب برای شما را پیدا کرده و به شما معرفی کند ضمن اینکه لیست و فعالیت‌های بسیاری از استارتاپ‌های جهانی نیز برای شما دسترس‌پذیر هست.

استادیپول[۱۹]

استادیپول یک بستر آنلاین است که دانش‌آموزان یا دانشجویان را با معلمین و اساتید که می‌توانند به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند متصل می‌کند. با استفاده از استادیپول می‌توانید به هزاران معلم معتبر دسترسی پیدا کنید تا در هر زمان در هر مقطع تحصیلی به شما کمک کنند. گیرکردن در مشکلات دشوار، قلب یادگیری است، با این حال در مورد مسائل دشوار دانش‌آموزان یا دانشجویان می‌توانند آن‌قدر ناامید شوند که تسلیم شوند و علاقه خود را به دروس آکادمیک از دست بدهند. استادیپول به این موضوع پرداخته و روند یادگیری را تسهیل می‌کند. این استارتاپ بیشتر حوزه‌های علوم و دانش را پوشش می‌دهد و می‌توانید در اکثر علوم سؤالات خود را بپرسید.

 استفاده از امکانات این بستر مجازی راحت است. کافیست اگر سوالی در هر زمینه درسی دارید و به مشکل برخورده‌اید آن را ارسال کنید. ثبت‌نام کنید و سؤال علمی خود را ارسال کنید. محدودیت زمانی و دامنه قیمت را تعیین کنید. اگر نمی‌خواهید نام کاربری شما دیده شود، ناشناس بودن را انتخاب کنید. شما می‌توانید سؤالات را خصوصی کنید. اگر دچار بحران زمانی هستید، “مطالعه اضطراری” را انتخاب کنید. پیشنهاد‌هایی از مربیان تأیید شده دریافت کنید که می‌خواهند به شما کمک کنند. شما این گزینه را دارید که با مقایسه مرورها، آمارها و نمایه‌ها، یک معلم خصوصی انتخاب کنید یا استادیپول را بر اساس کسانی که به نظر مجریان ما بهترین پاسخ را دارند، خودکار کنید. حالا می‌توانید آرام بنشینید و با خیال راحت پاسخ مربی(استاد) راهنمای انتخابی خود را دریافت کنید.

 اگر می‌خواهید تجربه همکاری داشته باشید یا نیاز به توضیح بیشتر درباره یک سؤال دارید‌، از ویژگی پیام‌رسان استفاده کنید. شما فقط در صورت رضایت از خدمات هزینه آن را پرداخت می‌کنید. برای راحتی شما، استادیپول پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی و همچنین چندین کیف پول دیجیتال را می‌پذیرد. پرداخت هزینه به این شکل هست که تنها پس از انتخاب معلم خصوصی یا پس از انتخاب هماهنگی خودکار با معلم خصوصی، از دانشجویان هزینه می‌گیرد. تا زمانی که دانشجویان پاسخ سؤالات را بررسی نکرده باشند یا ۷۲ ساعت پس از سپری شدن مهلت زمانی هزینه‌ای به معلمان پرداخت نمی‌شود ، بنابراین اگر از پاسخی راضی نیستید، همیشه می‌توانید درخواست عودتِ هزینه کنید. جیمی ژونگ[۲۰] و ریچارد ورب[۲۱] بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند. در صفحات این دو مؤسس علاوه بر استارتاپ استادیپول، استارتاپ‌ها و فعالیت‌های موفق دیگری نیز می‌توانید ببینید. مثلاً ریچارد ورب در استارتاپ ویرجین[۲۲] نیز فعالیت دارد.

متریک‌وایر[۲۳]

یک بستر آنلاین برای محققان برای جمع‌آوری داده‌ها از طریق تلفن هوشمند است. کارلز دسوزا[۲۴] و برایان استوارت[۲۵] بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند. متریک‌وایر این امکان را برای محققان فراهم می‌کند تا مطالعات پیچیده را به صورت آنلاین طراحی کنند و امکان پاسخگویی با استفاده از تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. راه حل تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر ابر متریک‌وایر سازمان‌ها را قادر می‌سازد داده‌های با کیفیت بالا در مورد رفتارهای واقعی افراد برای دستیابی به تصمیمات مبتنی بر ارزش به دست آورند. متریک‌وایر به مشتریان کمک می‌کند تا از عهده مشکلات مهمی که بر زندگی خود و اطرافیانشان تأثیر می‌گذارد، برآیند.

متریک‌وایر به شما کمک می‌کند بینش قدرتمندی را که دیگران در مدت زمان کوتاه از دست داده‌اند، کشف کنید. پروتکل‌های هوشمند متریک‌وایر با رفتارهای فردی و بافت‌های مختلف سازگار می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا راهکارهای مناسب و برای افراد مختلف را بتوانید درک کنید. متریک‌وایر شرکت‌کنندگان و پروتکل‌های ارتباطی شما را از طریق دسترسی بی‌درنگ به اطلاعات عملی و بهترین ابزارهای مداخله دیجیتال در جهان پشتیبانی ‌می‌کند. فناوری متریک‌وایر به تحقیقات شما این امکان را می‌دهد تا با رفتارهای فردی و زمینه دنیای واقعی سازگار شوند تا مکانیسم‌های تغییر را سریع‌تر شناسایی کند.

سؤالات، اعلان‌ها و ضبط اطلاعات غیرفعال را بر اساس عناصر زمینه‌ای مانند مکان، پاسخ‌های قبلی، داده‌های غیرفعال، تاریخ‌ها و زمان‌ها یا گزینه‌های تصادفی فعال کنید. مخاطبان خود را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه و وب در محیط‌های متصل و «آفلاین» جذب کنید. پروتکل‌های مطالعه‌ای ایجاد کنید که با رفتارها و علائم فردی سازگار باشد و مداخلات دیجیتالی جدید را ارزیابی کنید. به شکل محسوس یا نامحسوس کلیه فعالیت‌های افراد را رصد کنید.

دیتازر[۲۶]

یک بستر تحقیقاتی ‌اند تو اند[۲۷] برای محققان در عصر فناوری‌های جدید برای درک و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و پژوهش‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل منبع باز، و تجزیه و تحلیل تعاملی، تجسم و گزارشگری پیشرفته است. دیتازر استودیو[۲۸]  که مبتنی بر سیستم ابری است، در وب از طریق مرورگر کامپیوتر در دسترس است. از هر دستگاهی و در هر مکانی، می‌توانید بدون نیاز به جابجایی فایل‌ها و پرونده‌ها، کار خود را به هرجایی برسانید. موتور محاسباتی اختصاصی دیتازر به شما امکان می‌دهد کد برنامه‌های آر و پایتون[۲۹] خود را مستقیماً از مرورگر برنامه کامپیوتر یا تبلت خود اجرا کنید. اگر برای کاوش داده‌های خود به نمودارهای سریع نیاز دارید، می‌توانید از نمودارهای دیتازر بدون تایپ کردن هیچ خط کدی استفاده کنید و از نمودارهای مختلف مانند نمودارهای پراکنده، نقشه‌ها و نمودارهای خطی را انتخاب کنید یا نمودارهای خود را با دی۳، پلاتلی، و چارت جی. اس.[۳۰] ایجاد کنید.

 می‌توانید مقالات تخصصی و فنی خود را با مصورسازی مؤثر، کد، داده، ویدئو و فرمول‌های متنی مفاهیم پیچیده با استفاده از رابط کاربری ساده جی.یو. آی. توضیح و ارائه دهید و نهایتاً گزارشی است که هر کسی می‌تواند تهیه کند و به وسیله افراد مختلف خوانده شود. برایان بک[۳۱] بنیان‌گذار این استارتاپ است. او در صفحه لینکدین خود ۲ سال و  ۸ ماه (۲۰۱۵-۲۰۱۸) فعالیت در این استارتاپ را ثبت کرده است. برای انتشار مقاله خود به قسمت پروژه اصلی بروید و روی دکمه منوی سه نقطه در سمت راست و بالای پروژه کلیک کنید. وقتی روی آن دکمه منو کلیک می‌کنید، می‌بینید که یک جعبه منو درست در زیر آن ظاهر می‌شود. در زیر مشاهده کنید:

سپس بر روی مورد منوی “انتشار” کلیک کنید. بعد یک صفحه‌ای باز می‌شود که در آن می توانید مقاله‌ای را که می‌خواهید برای انتشار پروژه خود استفاده کنید، انتخاب کنید. هنگامی که آن مقاله را انتخاب کردید، پروژه با استفاده از مقاله‌ای که انتخاب کردید رسماً منتشر می‌شود. اگر پروژه شما عمومی باشد، برای دنبال‌کننده‌های شما اعلان فرستاده می‌شود. دیتازر برای آن‌ها ایمیل و اعلانی درون پلتفرمی ارسال خواهد کرد که به آن‌ها بگوید شما پروژه‌ای را منتشر کرده‌اید و آن‌ها به مقاله جدید شما هدایت می‌شوند. پروژه شما همچنین در بخش “جدید” در صفحه جستجو نشان داده می‌شود و ممکن است در بخش ویژه در صفحه جستجو ظاهر شود.

اسپارهو[۳۲]

دکتر ویویان چان و  نیلوکا ساتاراسینگ[۳۳] ، یکی از هیجان انگیزترین استارتاپ‌های علوم مستقر در انگلستان را ایجاد کردند. اسپارهو بستر جدید که با ترکیب هوش مصنوعی و دانشمندان  در دسترس، درک و تأثیر در موضوعات مهم را فراهم می‌کند. در اسپارهو ، شما با استفاده از کلمات کلیدی جستجو می‌کنید و می‌توانید مقالات مورد علاقه خود را انتخاب کنید. این یک بستر هوشمند الگوریتمی است که از تعاملات و جستجوهای شما می‌آموزد ( با استفاده از کلیدواژه هایی که جستجو می‌کنید، نیاز اطلاعاتی شما را می‌فهمد!) و محتوای مربوط به کاربر را جمع‌آوری و معرفی می‌کند. اسپارهو  فقط برای مقالات نیست. این موتور جستجو همچنین اختراعات ثبت شده، پوسترها، رویدادها و کمک هزینه‌های تحصیلی را نیز شامل می‌شود و اخیراً به منظور گسترش و تعمیق محتوای آن با کتابخانه بریتانیا همکاری کرده است.

پابلونز[۳۴]

پابلونز محققان را قادر می‌سازد تا رکورد کامل‌تری از تأثیر خود را به عنوان یک نویسنده، ویراستار، و نویسنده همکار، و داور در یک مکان پیگیری کنند و آن را نشان دهند. با ایجاد یک پروفایل در پابلونز می‌توانید به ۵۳۰ هزار متخصص بپیوندید. پالونز ابزاری برای ناشران برای یافتن، غربالگری، تماس و ایجاد انگیزه در داوران همکار است. داده‌ها و انتشارات در مورد رفتار جهانی داوری همتایان را فراهم می‌کند، داوری را به محققان جوان آموزش می‌دهد؛ بحث و ارزیابی تحقیقات منتشر شده را برای دانشگاهیان تسهیل می‌کند. پابلونز به وسیله شرکت کلاریویت[۳۵] خریداری شده است. پابلونز با فراهم کردن یک بستر عالی کمک می‌کند محققان بتوانند داوری‌های خود را بررسی و به نمایش بگذارند.

 همچنین این اطلاعات در اختیار ادیتورها قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند در انتخاب داوران مناسب جهت انجام فرایندهای داوری مقالات بهره جویند. پژوهشگران می‌توانند با ثبت‌نام در پورتال پابلونز، داوری‌های خود را ثبت نمایند. همچنین می‌توانند داوری‌های انجام شده توسط دیگر محققان را مشاهده،  بررسی و امتیازدهی کنند. این سرویس برای تمامی پژوهشگران رایگان است. ادیتورهای مجلات می‌توانند از اطلاعات پابلونز جهت انجام داوری‌ها و دعوت داوران استفاده کنند. این اطلاعات شامل داوری‌ها، فعالیت‌های علمی، پروفایل، رزومه و دیگر اطلاعات آکادمیک و شغلی محققان است.

ساینس‌اسکیپ[۳۶]

ساینس‌اسکیپ یکی از مؤسسات ارزشیابی و فعالیت پژوهشگران در عرصه‌ی انتشار مقالات معتبر علمی ا‌ست، که مقالاتی را که در مجلات علمی بین‌المللی منتشر می‌شوند، به صورت سالیانه گزارش می‌نمایند. ساینس‌اسکیپ به سرعت به عنوان یکی از جامع‌ترین بسترهای اشاعه، جستجو و به اشتراک‌گذاری مقالات علمی زیست پزشکی داوری شده در جهان شناخته می‌شود. کاربران می‌توانند در مورد آخرین انتشارات مبتنی بر جریان مقاله تحقیقاتی شخصی شده به طور خودکار با جدیدترین مقاله‌های نویسندگان، مجلات و سایر زمینه‌های مشترک، بروز باشند. توسط نمودار دانش ساینس‌اسکیپ، یک نقشه پویای بی‌درنگ از مقالات و موجودیت‌ها در جهان زیست پزشکی ایجاد شده است که با استفاده از یادگیری ماشین و فناوری‌های داده‌های بزرگ برای ارتباط روابط پیچیده بین ۲۴ میلیون همکار ایجاد شده است. مقالاتی را مرور کنید که روزانه ۴۰۰۰ مقاله تازه منتشر شده پردازش می‌شود ، ۴۰۰ میلیون نقل قول ، ۱۳ میلیون محقق ، ۴۰۰۰۰۰ موسسه جهانی و تقریباً ۱۰۰ هستی‌شناسی در ساینس اسکیپ وجود دارد.

شازینو[۳۷]

شازینو خالق برنامه هایی است که به طور خاص برای ساده‌سازی زندگی محققان و دانشمندان ارائه شده است و بسیاری از برنامه‌ها را ارائه می‌دهد: تایمر آزمایشگاه ،. شمارنده سریع ، پیشخوان کلنی باکتری‌ها ؛ مقاله ، مدیر مرجع مقاله و پلاسمید آی. آُ[۳۸] (نوعی مولکول دی. ان. اَی.) بستر مشترک با سیستم عامل آی.اُ. اس از این موارد هستند. اما محصول پرچمدار استارتاپ‌های علمی اکنون یک دفترچه یادداشت آزمایشگاهی الکترونیکی است : هایوبنچ[۳۹] این محصول اصول دفترهای یادداشت آزمایشگاهی از جمله ویرایش متن پیشرفته، ادغام تصاویر و فیلم‌ها را ارائه می‌دهد. این برنامه با یک برنامه تلفن همراه آیفون ارائه می‌شود که به شما امکان می‌دهد ورودی‌های نوت بوک را مشاهده و ویرایش کنید در حالی که برای ۱۰ عضو تیم نیز رایگان است و تا ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری را به صورت رایگان فراهم می‌کند.

ساینس‌اکسچینج[۴۰]

بازاری برای همکاری‌های علمی است که از طریق آن محققان می‌توانند آزمایشات خود را از بهترین آزمایشگاه‌های جهان سفارش دهند. بنیان‌گذاران دن ناکس[۴۱] و الیزابت لورنز[۴۲] این شرکت را تأسیس کردند که واکنش بسیار مثبتی نسبت به خدمات آن مشاهده کرده است. لورنز اخیراً به عنوان یکی از زنان برتر حوزه فناوری[۴۳] در سال ۲۰۱۵ شناخته شد. الیزابت لورنز دکترای خود را در رشته زیست‌شناسی سرطان از انستیتوی تحقیقات سرطان (انگلستان) گرفت و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه میلر میامی بود که در آنجا رشد و پیشرفت سرطان پستان را بررسی کرد. ناسا از این استارتاپ برای کار با آزمایشگاهی در استرالیا برای تولید ماده جدید برای ماهواره‌ها استفاده کرده است.

شتاب‌دهنده وای‌کامبینیتور[۴۴]

زمینی که مشغول جستجوی استارتاپ‌ها بودم، متوجه شدم اکثر مؤسسان و بنیان گذران در استارتاپ‌های دیگری هم مشارکت دارند و با عناوین مختلف در آن شرکت یا استارتاپ فعالیت دارند، بنابراین معرفی‌ها را زنجیره‌ای ادامه داده و به استارتاپ های دیگری رسیدم از جمله استارتاپ وای‌کامبینیتور که یک نمونه از این موارد است. این استارتاپ یک شتاب‌دهنده است، در بخش معرفی این استارتاپ آمده است که بودجه اولیه خیلی از شرکت‌های استارتاپی را تأمین می‌کند. هدف این است که استارتاپ مذکور را  از مراحل اولیه عبور بدهند و شرکت استارتاپی را تا جایی پیش ببرند که به درآمدزایی برسد. بعد در مرحله بعد آن شرکت را با سرمایه‌گذاران و  خریداران آشنا می‌کنند و از این طریق در شرکت‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در وای‌کامبینیتور چه اتفاقی می‌افتد؟ مهم‌ترین کاری که انجام می‌شود کار با ایده‌های نوپای استارتاپ‌ها است. در وای‌کامبینیتور زمان زیادی صرف فهمیدن چگونگی برآورده کردن نیازهای افراد می‌شود. بنابراین این استارتاپ معمولاً می‌تواند جهتی را که باید یک ایده کوچک گسترش یابد یا نقطه شروع حمله به یک ایده بزرگ اما مبهم خیلی سریع دیده می‌شود. وای‌کامبینیتور در طی سه ماه معمولاً می‌تواند به بنیان‌گذاران کمک کند تا پاسخ‌های اولیه همه سؤالات خود را بیابند. همچنین این استارتاپ به بنیان‌گذاران در معامله با سرمایه‌گذاران و خریداران کمک می‌کند. این استارتاپ به مؤسسین کمک می‌کند که شرکت‌های نوپای خود را با سرمایه‌گذاران درگیر کنند.

استانداردآنالیتیکس[۴۵]

این استارتاپ دانشمندان را قادر می‌سازد، نمودار دانش علمی بسازند. بنیان‌گذاران این استارتاپ سباستین بالستروس [۴۶]و تیفانی بوگیچ[۴۷]، دو دانشمند سابق که از تجربیات خود در دانشگاه الهام گرفته بودند، با همکاری یکدیگر شرکت خود را برای استفاده از استانداردهای وب [۴۸]و ایجاد اطلاعات علمی قابل دسترسی و قابل کشف در سال ۲۰۱۴ تأسیس کردند. اولین محصول آن‌ها ساینس‌اَی. آی.[۴۹] که بستری برای انتشار هوشمند و ساخته شده با استانداردهای وب باز و متناسب با نمودار دانش است.

کیوداس[۵۰]

اولین جمله‌ای که در سایت این شرکت نوشته شده است: “بدون اشاعه، تحقیق هیچ تأثیری ندارد.” این معنی را‌ می‌دهد که کارهای پژوهشی باید قابل رؤیت باشند. کیوداس برای کمک به محققان در زمینه یافتن، خواندن و استناد به انتشارات آن‌ها در دنیایی مملو از اطلاعات، ساخته شده است. کیوداس در سال ۲۰۱۳ توسط سه متخصص چاپ و نشر و فناوری مورد استفاده قرار گرفت. جوایز زیادی برای نوآوری کسب کرده است. امروزه کیوداس توسط محققان در سراسر جهان برای ایجاد مخاطبان جهانی و توجه به کارهای آن‌ها استفاده می‌شود.

 کیوداس با ناشران، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان معیارها و سایر واسطه‌ها همکاری می‌کند تا به تلاش‌های کلان محققان برای ایجاد تأثیر بر کار آن‌ها کمک کند. با این کار به تقویت مشارکت بین محققان و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات کمک می‌کند. کیوداس یک بستر مبتنی بر ابر است که از طریق آن محققان می‌توانند تأثیر مثبت تحقیقات خود را در جهان تسریع و گسترش دهند. کیوداس یک شبکه اجتماعی با یک پلتفرم همتا به همتا (بین همکاری) است که به اعضای آن اجازه می‌دهد تا در زمان واقعی به یکدیگر شناخت و بازخورد معنی‌داری بدهند.

 بیشتر بخوانید

سخن پایانی

حضور فناوری و رشد آن بستر بسیار خوبی برای ظهور کسب‌وکارهای استارتاپی فراهم کرده است. کافی است کمی دقت داشته باشید تا شکاف‌های موجود در جوامع را ببینید و از دل همین شکاف‌ها دنیایی از فراوانی خلق کنید. دنیایی که بتوان در آن راحت‌تر زیست و طعم شادی و رفاه را احساس کرد. با بخش معرفی استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری و علم اطلاعات لحظاتی را مهمان نگاه و خاطر شما بودیم. هدف این بود که توانایی‌های شما را به شما نشان دهیم و گرنه فعالیت‌های استارتاپی به این یکی دو مقاله محدود نمی‌شود. کافی است واژه استارتاپ را در مرورگرتان تایپ کنید تا هزاران و بلکه خیلی بیشتر از آن، فعالیت استارتاپی را در نقاط مختلف جهان ببینید.

اگر دقت کرده باشید در تمام استارتاپ‌هایی که بنده معرفی کردم بنیان‌گذاران با دقت کاستی‌ها و کمبودهای محیط پیرامون خود را درک کرده بودند و همان کمبود را مبنای کار استارتاپشان قرار داده بودند. بسیاری از آن‌ها تخصصشان با حوزه استارتاپشان یکی نبود اما با ارتقاء مهارت‌های خود سکان امور را به بهترین شکل ممکن به دست گرفته بودند. بنابراین باید بخواهید که بشود. امیدوارم این چند خط انگیزه‌ای برای آغاز یک راه هیجان‌انگیز و مملو از آموختن چیزهای جدید باشد.

پانویس ها:

[۱] . ProofPilot

[۲] . Matthew Amsden

[۳] .typeset

[۴] . B2C SaaS به شرکت­هایی گفته می‌شود که خدمات نرم‌افزاری را به مشاغل دیگر می­فروشند. این محصولات به سازمانها کمک می­کنند تا عملکردهای داخلی را با کارآیی بیشتری انجام دهند. بسیاری از مشاغل برای بهینه سازی تلاشهای بازاریابی، فروش و خدمات مشتری خود به این خدمات اعتماد می­کنند (منبع)

[۵] .Google Docs

[۶] .Shanu Kumar

[۷] . Saikiran Chandha

[۸] . MS-Word

[۹] . LaTeX

[۱۰] . Word

[۱۱] . Scribd

[۱۲] . Jared Friedman

[۱۳] . y combinator

[۱۴] . Madison Reed یک استارتاپ در حوزه  زیبایی مو

[۱۵] . Clara Lending یک استارتاپ که در مورد تصمیمات مالی به افراد کمک می کند.

[۱۶].F6S

[۱۷] . Founders

[۱۸] . ( small and medium-sized enterprises(SME به طور کلی یک شرکت کوچک یا متوسط است که کمتر از ۲۵۰ کارمند دارد. اتحادیه اروپا همچنین این شرکت­ها را به عنوان مشاغل با کمتر از ۲۵۰ کارمند ، گردش مالی کمتر از ۵۰ میلیون یورو یا ترازنامه کمتر از ۴۳ میلیون یورو تعریف می­کند. این شرکتها قلب اقتصاد انگلیس هستند و ۹۹.۹ درصد از جمعیت تجاری این کشور را تشکیل می­دهند. (منبع)

[۱۹] . Studypool

[۲۰]. Jimmy Zhong

[۲۱] . Richard Werbe

[۲۲] .Virginویرجین یک گروه سرمایه­گذاری بین المللی پیشرو و یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین مارک های جهان است. گروه ویرجین که در سال ۱۹۷۰ توسط سر ریچارد برانسون ابداع شد ، به توسعه مشاغل موفق در بخش های مختلف از جمله تلفن همراه ، مسافرت ، خدمات مالی ، اوقات فراغت ، موسیقی ، تعطیلات و سلامتی و تندرستی پرداخت. در سراسر شرکت های خود ، ویرجین تقریباً ۵۰،۰۰۰ نفر استخدام می کند ، در ۳۴ کشور و درآمد جهانی مارک در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۳ میلیارد پوند (۲۱ میلیارد دلار) بود. ویرجین معتقد به ایجاد تغییر است. ما ارزش ارزش پول ، کیفیت ، نوآوری ، سرگرمی و احساس چالش رقابتی را داریم. ما تلاش می کنیم تا با توانمند سازی کارکنان خود برای ارائه مداوم تجربه بی نظیر مشتری ، به این مهم دست یابیم.

[۲۳] . MetricWire

[۲۴] . Charles De Souza

[۲۵] . Brian Stewart

[۲۶] .Datazar

End to End.2 مدلی از ارتباط رمزنگاری شده است که در آن فقط طرفینی که در ارتباط هستند، می‌توانند پیغام ها را بخوانند.  در این روش پیغام ها از منبع تا مقصد رمزنگاری می شوند. هیچ استراق سمعی نمی تواند به کلید هایی که برای رمزگشایی پیغام ها لازم هستند دسترسی داشته باشد، حتی ارائه دهنده اینترنت و شرکتی که نرم افزار ارتباطی را ارائه کرده است. در حال حاضر اکثر نرم افزارهای پیغام رسان فوری مانند Telegram و WhatsApp از روش رمزنگاری End-to-End استفاده می کنند (منبع)

[۲۸] . Datazar Studio

[۲۹] .R & Python

[۳۰] . D3 ، Plotly & ChartJS چارت جی اس یک فریم ورک محبوب جاوا اسکریپتی برای رسم نمودار (میله ای،دایره ای،…) می باشد.

[۳۱] . Brian Back

[۳۲] .Sparrho

[۳۳] . Vivian Chan and Niluka Satharasinghe

[۳۴] .publons

[۳۵] . Clarivate

[۳۶] . ScienceScape

[۳۷] .shazino

[۳۸] . Plasmid.Io

[۳۹] . Hivebench

[۴۰] . Science Exchange

[۴۱] . Dan Knox

[۴۲] . Elizabeth Iorns

[۴۳] .Elle

[۴۴] .Y Combinator

[۴۵] . Standard Analytics 

[۴۶] . Sebastien Ballesteros

[۴۷] . Tiffany Bogich

[۴۸] . HTML5 ,CSS3 to JSON-LD & RDFa

[۴۹] . Science.ai

[۵۰] .Kudos

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: معرفی استارتاپ‌های جهانی مبتنی فناوری و علم اطلاعات: بخش سوم
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12166
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *