خانه / آرشیو / دوره ششم (1399) / ساده و تاثیرگذار؛ کیوداس شبکه‌ی اجتماعی برای افزایش میزان رؤیت‌پذیری و ضریب تاثیر پژوهش‌ها

ساده و تاثیرگذار؛ کیوداس شبکه‌ی اجتماعی برای افزایش میزان رؤیت‌پذیری و ضریب تاثیر پژوهش‌ها

امروزه بسترهای بسیاری برای کمک به پژوهشگران برای بهتر دیده شدن منابع نشر یافته در حال خلق و توسعه هستند. ما در اینجا یک ابزار کاربردی مهم را به پژوهشگران ایرانی معرفی می‌کنیم. اغلب ذهن شما درگیر این موضوع می‌شود که آیا مخاطبان به‌ راحتی می‌توانند کارهای تحقیقاتی شما را یافته و آن را مطالعه کرده و به آن استناد کنند. برای موفقیت در این کار، شما الزاماً مجبور نیستید که یک متخصص ارتباطات باشید یا زمان زیادی را به آن اختصاص دهید.

با استفاده از ابزاری به نام کیوداس “Kudos” اطمینان حاصل کنید که افراد بیشتری می‌توانند کارهای تحقیقاتی شما را پیدا کنند، مطالعه کنند و آن را از شما درخواست کنند و در نهایت به پژوهش شما استناد کنند. کیوداس، با ارائه ابزارها و یک صفحه کاربری ساده به شما کمک می‌کند تا بتوانید خوانندگان و میزان استنادهای مطلب منتشر شده خود را به حداکثر برسانید. شایان ذکر است که معادل اصطلاح کیوداس در زبان فارسی «ستایش و تحسین کردن» است.

Kudos چیست و چه اهمیتی دارد؟

کیوداس ابزاری برای حمایت از فرآیند انتشار مقاله علمی و کمک به محققان برای ارتباط مؤثرتر و کارآمدتر در جامعه‌شان برای به حداکثر رساندن نتایج و تأثیر تحقیقات خود است. ایده ساخت Kudos توسط Association of Learned and Professional Society Publishers در همایشی در سال ۲۰۱۲ مطرح شد. این پایگاه برای همه محققان در همه حوزه‌های موضوعی قابل استفاده است. کیوداس پایگاهی مستقل برای محققان است تا مقالاتشان را توضیح دهند و با دیگران در سطح وسیع به اشتراک بگذارند و تأثیر آن‌ها را بر اساس دانلودها، استنادات و آلتمتریکس اندازه‌گیری کنند.

مزایای استفاده از کیوداس

  1. پویایی کارهای تحقیقاتی:

هدف از ساخت کیوداس این است که افراد بیشتری کار تحقیقاتی شما را یافته و دنبال کنند. کیوداس یک سایت شبکه‌ای یا فهرست نشریات نیست، بلکه یک ابزار ویژه برای کمک به شما برای به حداکثر رساندن میزان بازدید از مطلب شما است. در این ابزار لازم است فقط ۵ دقیقه برای توضیح کار خود به زبانی ساده وقت بگذارید. این کار سبب می‌شود که خوانندگان بالقوه بیشتری را جذب کنید، چرا که آنان می‌توانند کارهای تحقیقاتی شما را ساده‌تر پیدا کرده و به آسانی مطالب را درک کنند. پس از آن می‌توانید از لینک سفارشی Kudos برای به اشتراک گذاشتن پژوهش‌های خود از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های علمی و یا شبکه‌های دیگر استفاده کنید تا کاربران از انتشارات شما آگاه شوند.

  1. افزایش ۲۳٪ درصدی مخاطبان

استفاده از کیوداس پیگیری مؤثر فعالیت‌های شما را در زمینه دانلود مطالب، بحث، خواندن و در نهایت نقل‌قول‌ها برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. نتایج یک مطالعه اخیراً نشان داده است که مقالات و منابع انتشاراتی که از ابزارهای کیوداس استفاده کرده‌اند، نسبت به انتشارات گروه‌های کنترل شده دیگر، به افزایش ۲۳ درصدی سقف خوانندگان دست یافته‌اند.

  1. اندازهگیری میزان موفقیت شما

 کیوداس، نقشه ارتباطات علمی شما را آسان‌تر طراحی می‌کند. کیوداس ابزار منحصربه‌فردی است که «میزان شاخص‌های علم‌سنجی» از جمله استنادات، دانلودها و آلتمتریکس را به صورت جامع جمع‌آوری می‌کند و امکان ردیابی کار تحقیقاتی شما را در طیف‌های مختلفی از جمله پوشش رسانه‌ای، رسانه‌های اجتماعی و خط‌مشی‌های دولتی فراهم می‌کند. این ابزار به شما کمک می‌کند تا عملکرد کار تحقیقی خود را در هر کجا که آن را منتشر کرده‌اید و نتیجه تلاش‌هایتان برای برقراری ارتباط با مخاطب را در هر کجا که می‌خواهید ارتباط برقرار کنید را به‌طور آشکار مشاهده کنید.

  1. مطالعات موردی

مطالعات نشان می‌دهد که محققان در تمام سطوح حرفه‌ای و در همه زمینه‌ها با استفاده از کیوداس به موفقیت‌های بیشتری دست یافته‌اند. برای مثال می‌توانید فایل «بهترین کاربران top users»  را در سایت دانلود کنید. در این فایل محققانی معرفی شده‌اند که معتقدند که استفاده از کیوداس سبب به حداکثر رساندن تأثیر فعالیت‌ها و میزان بازخورد مخاطبانشان شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مصاحبه‌هایی با عنوان ” تجربیات با کیوداس” را با محققانی که در روانشناسی، زبان و زبان شناسی، شیمی و انگلیسی مشغول به کار هستند، را بخوانید.

  1. حمایت مداوم

ابزار کیوداس برای اشتراک‌گذاری مطلب شامل سه مرحله و همچنین ۱۵ دقیقه تلاش است. ما برای موفقیت بیشتر شما را همراهی می‌کنیم. وبلاگ ما تحت عنوان «۱۵ دقیقه برای تأثیرگذاری» به شما کمک می‌کند و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه برای چگونگی به دست آوردن بهترین نتایج را ارائه خواهد داد. تیم پشتیبانی ما به شما کمک می‌کند و همراه شما خواهد بود، همچنین می‌توانید از منوی راهنمای کاربر و بخش پرسش‌های متداول، سؤالات خود را مطرح کرده و یا از طریق توییتر و فیس‌بوک با ما تماس بگیرید.

  1. ویدئوهای ما را تماشا کنید.

اگر ترجیح می‌دهید که به جای خواندن مطلب فیلم تماشا کنید، بهتر است نگاهی به کانال یوتیوب ما داشته باشید. این ویدئوها شامل معرفی‌های کوتاه برای توضیح چگونگی اشتراک‌گذاری کارهای تحقیقاتی شما و همچنین یک راهنمای کاربری برای شروع کار با رسانه های اجتماعی است.

چگونه مطلب تحقیقاتی خود را در کیوداس منتشر کنیم

  1. برای ثبت‌نام در این سایت به لینکhttps://www.growkudos.com/مراجعه کنید. از راه‌های مختلفی نظیر  LinkedIn، FaceBook و twitter و یا ایمیل می‌توانید وارد این سایت شوید.
  2. اطلاعات کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا بتوانید به محیط کاربری خود دست پیدا کنید.
  3. در قسمت Meno با انتخاب گزینه My Profile محیط کاربری خود را طراحی کرده و اطلاعات لازم را در آن قسمت وارد کنید.

  1. با انتخاب گزینهPublicationبه صفحه زیر منتقل می‌شوید. با استفاده از قسمت مشخص شده می‌توانید مقاله خود را به پروفایلتان اضافه کنید.

       ۵.سه گزینه پیشنهادی برای یافتن مقاله شما وجود دارد.

  • جستجو بر اساسDOI
  • جستجو بر اساسDOI، عنوان، کلمه کلیدی و غیره
  • ورود مقاله از طریق پایگاه ORCID   

  1. در صورتی که مقاله متعلق به شماست گزینه claim را انتخاب کنید.

در این مرحله می‌توانید توضیحات کوتاه و مختصری را برای افزایش بازدید از مقاله وارد کنید.

  1. با قرار دادن یک تصویر مرتبط با مطلب خود می‌توانید شانس دیده شدن مقاله را چندین برابر کنید. در این مرحله با آپلود یک تصویر در قسمت مربوطه تصویر پس از عنوان قرار گرفته و رویت‌پذیری مطلب شما را افزایش می‌دهد.

      ۸.در این مرحله می‌توانید با اشتراک‌گذاری مطلب خود در شبکه‌های اجتماعی شانس بازدید آن را افزایش دهید. از امکانات کیوداس استفاده کنید تا بدانید کدام کانال‌ها و شبکه‌ها برای شما مؤثرتر هستند. پیشنهاد می‌شود مقالات خود را به چندین کانال ارسال کنید و سپس با استفاده از لینک‌های قابل ردیابی بررسی کنید که بهترین نتیجه را از کدام کانال دریافت کرده‌اید. با استفاده از قسمت metrics می‌توانید ملاحظه کنید که مقاله‌تان در کدام شبکه اجتماعی بیش‌تر بازدید داشته و دانلود شده است.

گزینه Suggested labels را کلیک کنید و شبکه اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  1. کیوداس دارای امکانات جانبی منحصربه‌فردی است که به شما برای اشتراک‌گذاری بهتر مطلب کمک می‌کند. به موارد زیر توجه کنید.
  • انتخاب نقطه جغرافیایی: با انتخاب این گزینه می‌توانید محدوده جغرافیایی را که مطلب شما می‌توان بیشترین بازدید را داشته باشد را انتخاب کنید.

  • اتصال منابع دیگر: در این بخش می‌توانید با افزودن فیلم‌ها، مطالب، عکس‌ها و سایر منابعی که مرتبط با موضوع مطلب شما هستند شانس بازدید از مطلب خود را افزایش دهید.

 

  • بررسی بازخورد مطلب: در این قسمت با انتخاب گزینه metric می‌توانید آمار مطلب منتشر شده خود را مشاهده کرده و بر اساس آن میزان استناد خود را بررسی کنید.

منابع:

مترجم: سمیه پناهی

 

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): سمیه پناهی
عنوان مقاله: ساده و تاثیرگذار؛ کیوداس شبکه‌ی اجتماعی برای افزایش میزان رؤیت‌پذیری و ضریب تاثیر پژوهش‌ها
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11112
Download PDF

درباره ی سمیه پناهی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی - ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه قم- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *