خانه / آرشیو / اس تی ایی ام در کتابخانه‌های آموزشگاهی: آیا آن روی علاقه دانش‌‌آموزان تأثیر می‌‌گذارد؟

اس تی ایی ام در کتابخانه‌های آموزشگاهی: آیا آن روی علاقه دانش‌‌آموزان تأثیر می‌‌گذارد؟

مقدمه مترجم
رشد چشم‌‌گیر و روزافزون و بسیار شتابنده فناوری ما را در آستانه ورود به یک انقلاب صنعتی فناورانه قرار داده است. این پدیده مطمئناً بر نحوه زیست، ارتباطات و به طور کلی شیوه زندگی جوامع تأثیر می‌‌گذارد. احتمالاً بسیاری از حرفه‌‌ها در آینده نه‌چندان دور به شکل ماشینی درخواهد آمد و کارها جنبه اتوماسیونی پیدا خواهند کرد. بسیاری از حرفه‌‌ها از بین خواهند رفت و ماشین‌‌ها جای انسان‌‌ها را خواهند گرفت. در این میان صاحبان صنایع و مشاغل به دنبال متخصص و افراد مسلط و دارای مهارت هستند؛ بنابراین کسب مهارت برای بقا در این انقلاب فناورانه امری لازم و بسیار واجب است.

مقدمه

امروزه در اقتصاد جهانی قرن ۲۱، ایالات‌متحده باید یک رهبر در نوآوری‌‌های فناوری و علمی باشد. اس تی ایی ام[۱] اختصار برای علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. دانش‌‌آموزان باید توانایی‌‌های خود را در آموزش علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات برای سطوح بالاتر بیش‌ازپیش ارتقاء دهند (انجمن ملی علم[۲]، ۲۰۰۷). مسئله این است که کمبود فارغ‌التحصیلان اس تی ای ام به‌ویژه در میان زنان و اقلیت‌‌ها وجود دارد. تلاش‌‌های زیادی برای افزایش علاقه دانش‌‌آموزان در سطوح مختلف آموزشی شکل گرفته است. معلمان در همه سطوح موافقند که یک مارکراسپیس[۳] (فضا‌‌ساز) کتابخانه می‌‌تواند یک مبنای ایده‌‌آل برای کشف اس تی ایی ام باشد (مایر[۴]، ۲۰۱۷). آکادمی ملی علوم در سال ۲۰۱۱ سه هدف را در نظر گرفت: افزایش تعداد دانش‌‌آموزان علاقمند به حوزه اس تی ایی ام، گسترش نیروی کار توانمند در حوزه اس تی ایی ام و افزایش مشارکت زنان و اقلیت‌ها. کتابخانه دارای امکان تبادل و به اشتراک‌‌گذاری دانش در شرایط کامل برای همه دانش‌‌آموزان هدف است، نه فقط آن‌‌هایی که آن به دنبال آموزش بالاتر یا حرفه‌‌مندان در اس تی ایی ام یا زمینه‌‌های مربوط به اس تی ایی ام خواهند بود. با در نظر گرفتن همه دانش آموزان، جامعه‌‌‌‌ ما شهروندان را در مواجهه با چالش‌‌های یک جامعه علم و فناوری محور بهتر آماده خواهد کرد (شورای ملی پژوهش[۵]، ۲۰۱۱).

سؤالات پژوهشی زیر این بررسی را در مورد تأثیر آموزش اس تی ای ام بر علاقه دانش‌‌آموزان راهنمایی خواهد کرد.

  1. برای دانش‌‌آموزانی که در فعالیت‌‌های اس تی ایی ام در کتابخانه شرکت می‌‌‌‌کنند، آیا علاقمند به تغییر اس تی ایی ام در دوره تحصیلی می‌‌شوند؟

الف. آیا تغییر علاقه در دانش‌‌آموزان دختر بیشتر است؟
ب. آیا تغییر علاقه در آمریکایی‌‌های آفریقایی‌تبار و اسپانیایی‌تبار بیشتر است؟

بررسی پیشینه

مطالعات زیادی جهت تعیین یک تعریف مشترک از اس تی ایی ام و شناسایی موانع معلمان در مواجه با ادغام اس تی ایی ام صورت گرفته است. پژوهشگران معتقدند که یک تعریف مشترک به سیاستگذاران کمک می‌‌کند تا اس تی ایی ام را در آموزش اجرا کنند. در سال ۲۰۱۲، یک مطالعه توسط برینر، هارکنس، جوهانسون و کوهلر[۶] در پاسخ به پرسش پژوهشی «اس تی ایی ام چیست؟» انجام شد و پژوهشگران دریافتند که «هر آنچه راه‌‌حلی برای این معضل باشد، زمان به سرعت در حال پیشرفت است و ما به عنوان یک ملت، در مقابل همتایان جهانی‌مان قرار داریم بنابراین همه مذاکرات میان ذینفعان مربوط به اس تی ایی ام ارزشمند هستند (ص ۱۰)».

یک مطالعه موردی چالش‌‌های مکرر در اجرای آموزش اس تی ایی ام شامل پرسنل/معلمان واجد شرایط، بودجه، تعلیم/توسعه حرفه‌‌ای و برنامه‌ریزی آموزشی را شناسایی کرد (روهریگ، مور، وانگ و پارک[۷]، ۲۰۱۲). به دست آوردن بینش عمیق در مورد مزایای بیشتر اس تی ایی ام ممکن معلمان و سیاستگذاران را به اجرای آموزش اس تی ایی ام در مدارس ۱۲ کلاسه تشویق کرد (بری، رید و ریدز[۸]، ۲۰۰۴).

محققان باید از تلاش جهت یافتن یک تعریف جهانی از اصطلاح اس تی ایی ام و تمرکز روی یکپارچگی اس تی ایی ام برخوردار باشند. مطالعات گذشته در مورد ادغام اس تی ایی ام با برنامه‌‌های آموزشی کوچک یا بعد از برنامه‌‌های مدارس انجام می‌‌شده است. پژوهش محدودی برای جدا کردن آموزش پنج کلاس از سطوح بالای ۱۲ کلاس صورت گرفته است. در نهایت اجرای آموزش اس تی ایی ام در سطح ابتدایی ممکن است کاتالیزوری مورد نیاز برای آماده‌سازی دانش‌‌آموزان جهت نیروی کار قرن بیست و یکم باشد و آمریکا را به سمت بازار جهانی نوآوری و فناورانه بازگرداند (تولیور[۹]، ۲۰۱۶).

کتابداران به طور مداوم به دنبال راه‌‌هایی برای مشارکت دانش‌‌آموزان در تفکر، ایجاد، اشتراک‌گذاری و رشد می‌‌باشند؛ بنابراین مشارکت معلمان علوم و کتابدار برای تشویق این مهارت‌‌ها بسیار نیرومند است (جولیان و پاروت[۱۰]، ۲۰۱۷). نیاز روزافزون به متخصصین کتابخانه آموزشگاهی جهت تعریف نقش خود در ارتقاء اس تی ایی ام در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، آموزش‌وپرورش و آموزش اس تی ایی ام وجود دارد (سابرامانیام، آهن، فلیشمن و دراین[۱۱]، ۲۰۱۲).

مطالعه پیشنهادی

هدف از این مطالعه شبه آزمایشی بررسی تأثیر عملکردهای اس تی ایی ام بر سطح علاقه دانش‌‌آموزان در اس تی ایی ام است. متغیر مستقل در این مطالعه، معرفی عملکردهای اس تی ایی ام در کتابخانه است. هر دوره آموزشی واحد اس تی ایی ام در ۵ جلسه ۴۵ دقیقه‌‌ای تدریس خواهد شد.

موضوعات: در این مطالعه دانش‌‌آموزانی از دو مدرسه ابتدایی متفاوت ۵ کلاسه واقع در حومه شهر ویرجینیا بررسی شدند. هر دو مدرسه شامل متغیرهای جمعیت‌شناختی مشابه، تعداد دانش آموزان و در فاصله دو مایل از همدیگر واقع شده‌‌اند.

ابزار: یک پرسشنامه با مقیاس لیکرت که توسط دکتر ماسونی طراحی شده است، ابزار به‌ کار رفته در این مطالعه است. پاسخ‌‌ها به معادل‌‌های عددی آن‌ها با استفاده از مقیاس پنج بخشی تبدیل خواهد شد (ماسونی[۱۲]، ۲۰۱۵).

فرآیند: در این مطالعه از پیش آزمون، پس آزمون گروه کنترل استفاده شده و مداخله در طول دوره سال تحصیلی اتفاق خواهد افتاد. مداخله عملکردهای اس تی ایی ام در دروس کتابخانه خواهد بود. کتابدار شرکت کننده در مداخله آموزش اس تی ایی ام در روزهای توسعه حرفه‌‌ای حضور خواهد داشت. فرم‌‌های مجوز والدین و فرم‌‌های موافقت دانش‌‌آموزان به خانه ارسال خواهد شد. شرکت‌کنندگان در هر دو گروه کنترل و مداخله یک پرسشنامه پیش و پس آزمون برای جمع‌آوری داده‌‌ها در اختیار دارند. خطرات جزئی مربوط به پرسشنامه وجود دارد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌‌ها: نتایج حاصل از بررسی دانش‌‌آموزان با تجزیه‌وتحلیل داده‌‌های استاندارد تحلیل خواهد شد. این مطالعه اثربخشی مداخله را با استفاده از یک طرح پیش آزمون و پس آزمون با هدف اصلی برای بررسی علت و معلول ارزیابی می‌‌کند.

محدودیت‌‌های شناسایی شده شامل تعداد کمی از شرکت‌کنندگان یک مدرسه ابتدایی هستند. همچنین این اولین بار است که کتابدار پس از یک روز تمرین درس‌‌های اس تی ایی ام را آموزش خواهد داد. عوامل دیگر مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و یا واژگان فرهنگی مورد استفاده در پرسشنامه، پیش‌بینی نرخ بازده پایین فرم‌‌های مجوز، غیبت دانش‌‌آموزان در روزهای آموزشی و انتقال دانش‌‌آموزان در میانه‌سال به مدرسه دیگری می‌‌تواند بر روی داده‌‌ها تأثیر بگذارد.

پژوهش آینده

پیشنهاد می‌‌شود پژوهش‌‌هایی انجام شود که نمونه‌‌های یک جمعیت بیشتر، پیشرفت دانش‌آموزان را در طول چندین سال دنبال کنند تا ببینند که چگونه علاقه اس تی ایی ام دانش‌آموزان در طول زمان تغییر می‌‌کند و اثرات ادغام اس تی ایی ام اولیه را بررسی می‌‌کند. مطالعات کیفی بیشتری باید برای شناسایی عوامل مؤثر در عدم علاقه به اس تی ایی ام در زنان، دانشجویان آمریکایی آفریقایی و اسپانیایی انجام شود. لازم است مطالعاتی برای درک چگونگی علاقمند کردن جوانان به منابع کتابخانه در حوزه اس تی ایی ام انجام گیرد.

 

پانویس:

STEM (Scientific Technological Engineering Mathmatics) [۱]
National Science Board [۲]
Meyer [۳]
National Research Council [۴] Breiner, Harkness, Johnson, and Koehler [۵] Roehrig, Moore, Wang and Park [۶]
Berry, Reed, and Ritz [۷] Tolliver [۸]
Julian and Parrott [۹] Subramaniam, Ahn, Fleischmann, and Druin [۱۰]
Masoni [۱۱]

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: STEM in an Elementary Library: Does it impact student interest?

مترجم: حسین ادبی فیروزجاه
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، کتابدار کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین ادبی فیروزجاه
عنوان مقاله: اس تی ایی ام در کتابخانه‌های آموزشگاهی: آیا آن روی علاقه دانش‌‌آموزان تأثیر می‌‌گذارد؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۷
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۴۰۰
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12352
Download PDF

درباره ی حسین ادبی فیروزجاه

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی - کتابدار کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *