سلسله معرفی شرکتها، کسبوکارها و استارتاپهای حوزهی علم اطلاعات، داده، کتابداری
آکسیل ارائه کننده خدمات نرمافزارهای کتابخانهای
مقدمه
کتابخانهها دسترسی به دانش و اطلاعات را فراهم میکنند؛ اما خدمات و اقدامات آنها بسیار عمیقتر است: کتابخانهها فضاهای تقویتکننده زندگی در جوامع ما هستند، یک مکان یا مرکز به اصطلاح سوم که استرسها و خواستههای خانه و محل کار را متعادل میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی برای رسیدن به اهداف و رسالت خود از ابزارها و خدمات گوناگون استفاده میکنند و با رشد روزافزون فناوریها وجود و لزوم این فناوریها و رسانههای جدید در این مراکز نیز احساس میشود و ضرورت آن طوری است که گاه نبودشان اگر نگوییم فاجعه اما روند خدمات را بسیار کند و گاهی مختل میکند. استفاده از فناوریهای جدید این مراکز را کارآمدتر و آن را به یک مزیت رقابتی و برتر در بین مراکز علمی و فرهنگی تبدیل میکند. در این میان شرکتهای مختلف در سطح جهان شروع به تولید نرمافزارها و ابزارهای کمکی جهت تسهیل و کارآمدی بهتر خدمات کتابخانهای کردهاند. آکسیل یکی از این شرکتها است. این شرکت در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک ارائهدهندهی نرمافزار برای کتابخانههای عمومی در سوئد تأسیس شد؛ و از آن زمان تاکنون با گسترش و توسعه فعالیتها و ادغام شرکتهای مشابه با اهداف خود و تشکیل تیمی قویتر خدمات ارزشمندی برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و سازمانهای مختلف به ارمغان آورده است.
این شرکت بنا بر ادعای خود برای بیشتر مراکز اطلاعرسانی از کتابخانههای کوچک مدارس گرفته تا کتابخانههای کشور، کتابخانههای پاپ آپ، کتابخانههای بزرگ شهر و کتابخانههای تخصصی، برنامهریزی کرده و کمک میکند تا به مشتریان خود خدمات مفید و ارزندهای ارائه کنند و به کتابداران فرصت بیشتری میدهد تا کارهای مهم خود را در زمینه ارتقاء خواندن، یادگیری و خلاقیت، حمایت از پژوهشگران و جویندگان اطلاعات و ایجاد محیطی خوشایند برای کاربران کتابخانه بهتر انجام دهد.
در متن زیر فعالیتها و خدمات این شرکت که از سایت این شرکت گرفته شده است، ارائه میشود.
راهحلهای آکسیل برای کتابخانههای عمومی:
«با آکسیل میتوانید داراییهای دیجیتال، مطالب خواندنی دیجیتالی و فیزیکی را مدیریت کنید. راهحلهای آکسیل به شما امکان میدهد رسانههای دیجیتال الکترونیکی و مخزن کتابخانه فیزیکی خود را در یک مکان مدیریت کنید و برای شما چشماندازی برای کل مجموعه و مراجعهکنندگان شما با ارائه یک متن خواندنی متنوع پیشنهاد میدهد.»
- برای فعالیتهای کتابخانه تبلیغ کنید.
- فعالیتها و رویدادهای کتابخانه خود را با استفاده از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی، سازماندهی برنامهریزی و تبلیغ کنید.
- حامیان خود را به صورت آنلاین درگیر کنید و خدمات ارائه دهید.
- یک محیط وب کاملاً پاسخگو ایجاد کنید که به مشتریان امکان دهد فعالیتهای آنلاین، جستجو، مرور، امانت و رزرو را انجام دهند.
- کتابخانه خود را در هر زمان و هر مکان با امکانات مبتنی بر فضای اَبری مدیریت کنید. با استفاده از فضای ابری، کاربران شما میتوانند به کتابخانه شما از طریق هر وسیله فعال اینترنت دسترسی پیدا کرده و کارها و برنامههای خود را مدیریت کنند.
- ابزارهای کارآمد کمک میکنند شما وقت بیشتری را صرف کارهای مهمتر خود کنید.
کتابخانههای عمومی که راهحلهای آکسیل را انتخاب کردهاند تمام داراییهای کتابخانه و گردش کار خود را در یک مکان، از جمله مجموعه فیزیکی، منابع دیجیتالی، فعالیتهای کتابخانه، رویدادهای جامعه و کلیه کانالهای ارتباطی خود را مدیریت میکنند. به این ترتیب با راهحلهای آکسیل تمام وظایف خود را کارآمدتر انجام میدهید و زمان بیشتری برای تعامل با کاربران خود دارید.
آکسیل و کتابخانههای مدرسهای
کتابخانههای مدرسه منبع مهمی برای ذهن جوان هستند. آنها به رشد عادات خوب خواندن کمک میکنند و فضایی بیخطر و آرام را برای دانش آموزان فراهم میکنند که بیدردسر باشند. بهترین نتایج یادگیری هنگامی حاصل میشود که معلمان و کتابداران برای آموزش دانش آموزان با یکدیگر همکاری کنند. هسته اصلی راهحل کتابخانه مدارس ما تعامل بین معلمان، کتابداران و دانش آموزان است.
- همه را در یک جا مدیریت کنید
- منابع یادگیری خود را در یک مکان در دسترس تثبیت کنید
- یادگیری را با ایجاد یک مخزن مرکزی و در دسترس برای همه منابع کتابخانه مدرسه و مواد آموزشی تسهیل کنید.
- کار مشارکتی همکاری بین معلمان، کتابداران و دانش آموزان را تسهیل میکند.
- به معلمان، کتابداران و دانش آموزان کمک کنید تا بیشتر با هم همکاری کنند. ابزاری را فراهم کنید که از فرایند یادگیری پشتیبانی کند، وظایف را اختصاص داده و به همه افراد امکان ایجاد مجموعههایی از منابع فیزیکی و دیجیتال و همچنین انتشار مطالب مربوط به خود را فراهم کنید.
- مطالب خواندن دیجیتالی و فیزیکی را مدیریت کنید
- راهحلهای ما به شما امکان میدهد رسانههای دیجیتال الکترونیکی و مخزن کتابخانههای فیزیکی خود را در یک مکان مدیریت کنید. این به شما امکان میدهد به کاربران خود متون خواندنی متنوع ارائه دهید.
- دانش آموزان خود را به صورت آنلاین درگیر کنید و خدمات ارائه دهید.
- یک وب کاملاً پاسخگو و جذاب ایجاد کنید که به دانشجویان امکان جستجو، مرور، امانت گرفتن و رزرو فعالیتهای اینترنتی بهصورت آنلاین، در هر زمان و در هر دستگاه را میدهد.
- کتابخانه مدرسه خود را در هر زمان و هر مکان با فضای ابری مدیریت کنید.
- میتوانید از طریق هر دستگاه فعال شده به اینترنت، به مرکز مدیریت کتابخانه خود دسترسی پیدا کرده و مدیریت کنید.
مجموعه نرمافزاری پیشرو آکسیل
با اطمینان و ایمن مجموعه خود را گردآوری، مدیریت و سازماندهی کنید. تمام کلکسیونهای داده خود را مدیریت کنید. فهرستنویسی، مدیریت مجموعهسازی و امانت، مدیریت فعالیتها، ذخیرهسازی یا حفاظت یا سازماندهی رویدادها، میتوانید همه این فرآیندها و موارد دیگر را با سهولت اداره کنید.
- از طریق مرورگر وب به نرمافزار خود در همه جا دسترسی پیدا کنید.
- بر خلاف نرمافزار مدیریت مجموعههای سنتی، مجموعههای آکسیل شما را به میز خود محدود نمیکند. مجموعههای خود را در هر زمان و هر مکان و از طریق میز کار، لپتاپ، رایانه یا تبلت خود مدیریت کنید. اگر شما در یک فضای نمایشگاهی کار میکنید، در یک مخزن و یا در یک جلسه هستید، دادههای مجموعه شما در دست شما است.
- طراحی شده برای کاربران با هر سطح توانایی که بتوانند آسان استفاده کنند.
- طراحی بصری مجموعه آکسیل برای درک کاربران جدید آسان است، بنابراین زمان کمتری برای جذب کارمندان و داوطلبان و کار با نرمافزار صرف میشود.
- قابل انعطاف است با کمک آن بستر مورد نیاز کاربران خود را شخصیسازی و سازگار کنید.
- همه افراد در یک موسسه با یک مجموعه به همان روش کار نمیکنند و کاربران مختلفی به دسترسی متفاوتی نیاز دارند. این نرمافزار میتواند متناسب با نیاز هر کاربر تنظیم و سفارشیسازی شود.
- مجموعه آکسیل مطابق با استانداردها ساخته شده و با استانداردهای اسپیکتروم و صنعت موزه[۱]، رسانهها را با کیفیت بالا مشاهده کنید: سازگار با چارچوب بینالمللی همکاری (سازگاری) تصویر[۲]
- همچنین مشاهده چندرسانهای درون نرمافزار و بزرگنمایی عمیق بر روی تصاویر با وضوح بالا و با جستجوی پیشرفته اشیاء یا گروههایی از اشیاء موجود در مجموعه خود را میتوانید بیابید.
- با نرمافزار نشر وب میتوانید مجموعههای خود را به صورت آنلاین و با مدیریت موقعیت مکانی منتشر کنید.
- مکانهای مورد نظرتان را مدیریت کنید، امانات و گردش را پیگیری و مجدداً گردشها را سازماندهی کنید.
- ذخیره، جستجو و ارائه اطلاعات به زبانهای مختلف (چندزبانگی): اطلاعات را به هر زبانی که مایلید ورود و ثبت و مجموعهسازی کنید.
- منابع ورودی را ثبت و مجموعه منابع خود را مدیریت کرده و قراردادها و اسناد مربوط را ذخیره کنید.
- بر اساس نیاز مؤسسه خود گزارشهای انعطافپذیر و خودکار را در مورد مجموعه خود ایجاد کنید.
- بررسی شرایط و حفاظت از آثار چند رشتهای و مدیریت آنها.
- همه چیز را از بایگانی، از طریق هنر تا انسانشناسی در یک پایگاه داده اصلی مدیریت کنید.
- امکان برنامهریزی نمایشگاهها و ذخیره اطلاعات روایی.
اسپارک[۳]
سیستم مدیریت کتابخانه مبتنی بر ابر
اسپارک سیستم عاملی برای مدیریت ساده و ایمن کتابخانه است. اسپارک برای شما چه کاری میکند؟
این نرمافزار ساده و شهودی مدیریت کتابخانه با استفاده از جدیدترین استانداردهای وب، امنیت و دسترسی، به کارکنان حرفهای کتابخانه، اعضای تیم و داوطلبان اجازه میدهد تا به راحتی با نرمافزار کار کنند. دسترسی مبتنی بر ابر و کاملاً موبایلی، قابلانعطاف، قابل تنظیم با انواع مختلف کاربر است. سطوح دسترسی و مجوزهای کاربر را متناسب با کارکنان دارای مهارت حرفهای، مدیران، دستیاران کتابخانه و داوطلبان با ترکیبی از مهارت و تجربه تعیین میکند. مدیران کتابخانه کنترل کامل بر امور دارند و میتوانند تعیین کنند که چه کسی به چه چیزی دسترسی داشته باشد.
ارزیابی ریسک و ابزارهای آنلاین و آفلاین از دیگر مزیتهای اسپارک است. با اتصال به اینترنت، از طریق هر دستگاهی میتوانید به سیستمعامل اسپارک دسترسی داشته باشید. همچنین این نرمافزار قابلیت آفلاین را هم پوشش میدهد به طوری که میتوانید اطمینان حاصل کنید در صورت از دست دادن اینترنت قادر هستید به مشتریان خود خدمات جامع ارائه دهید. با انتخاب مدیریت اسپارک میتوانید:
- نقشها و مجوزها را برای دسترسی به طیف وسیعی از سطح کارمندان پیکربندی کنید.
- همه جوانب امانت و گردش را کنترل و مشاهده کنید.
- ارتباط خود را بین امانتگیرندگان و مخزن با یک رابط بصری مدیریت کنید.
- هزینههای مجموعهسازی خود را مدیریت و نظارت کنید. از طریق مرکز ایی دی آیِ آکسیل[۴] میتوانید از طریق نرمافزار اسپارک به تأمینکنندگان خود متصل شوید.
- انتخاب گزینههای فهرستنویسی و معیارهای جستجو برای مدیریت مخزن کتابخانه و همچنین مدیریت موجودی از پرداخت تا بانک بهصورت آنلاین یا در شعبه نیز از طریق اسپارک امکانپذیر است.
- اطلاعات مدیریت، نظارت و ارزیابی عملکرد، چارچوب یکپارچهسازی لایه رابط کاربری نرمافزار[۵]، ادغام با دادهها و خدمات کاربران هم قابلیت دیگر نرمافزار اسپارک است.
- یک رابط کاربری باز به شما امکان میدهد تا سومین بخش نرمافزار را کامل کنید.
- مجموعه آکسیل با سرور اینترنتی آکسیل[۶] کار میکند.
سیستمهای مدیریت محتوای دیجیتال آکسیل[۷]: آکسیل دامز
مجموعههای خود را به صورت آنلاین منتشر کنید.
- آکسیل دامز مدیریت محتواهای دیجیتال
- آکسیل موو[۸] مدیریت جابجایی موارد با اسکن بارکد
با آکسیل دامز تمام منابع و محتواهای دیجیتال خود را حفظ و مدیریت کنید این فناوری دسترسی ساده و کاربرپسند به رسانههای دیجیتالی ذخیره شده در سیستم مدیریت مجموعه شما و دسترسی به طیف گستردهای از رسانههای دیجیتال (مانند وثیقه بازاریابی و سایر فایلهای دیجیتال) در سراسر سازمان شما را امکانپذیر میکند. همچنین به اشتراکگذاری کارآمد و امن رسانههای دیجیتالی در یک سازمان کمک میکند و حمایت، حفاظت و مدیریت محتواهای دیجیتال را پشتیبانی میکند.
این سیستم مدیریت به شما اجازه میدهد تا با یک روش معنیدار محتواها را بفهمید و با آنها درگیر شوید. بزرگنمایی، قاب و چرخش در وضوح بالا برای مطالعه جزئیات تصویر، همچنین امکان و قابلیت تماشا و گوش دادن به فایلهای ویدئوئی و صوتی از دیگر مزایای آکسیل دامز است.
تمام محتواهای دیجیتالی خود را سازماندهی و به اشتراک بگذارید. برای دسترسی در آینده گروههای محتوایی را در بانکهای تصویر ذخیره کنید. به منابع و محتواهایی که اخیراً اضافه شده و مشاهده شده است از لیستهای سریع دسترسی پیدا میکنید و همچنین میتوانید محتواهای مشابه یا مرتبط را از توصیهها مشاهده کنید. با ارسال لینک مستقیم به محتواهای دیجیتال، پروندهها را با دیگران به اشتراک بگذارید.
طیف گستردهای از انواع پروندهها را با هر دستگاه مدرن مدیریت کنید و با استفاده از هر مرورگر، رایانه، لپتاپ، تبلت یا مک به بیش از ۱۰۰ نوع پرونده دسترسی داشته باشید و آنها را مدیریت کنید.
چرا آکسل دامز را انتخاب میکنید؟
- آکسل دامز کمک میکند منابع و محتواهای دیجیتالی را با استانداردهای صنعت مدیریت کنید.
- تولید دیجیتال و تکثیر با کیفیت بالا با استانداردهای[۹] اُ اَی آی اس[۱۰] را مدیریت کنید.
- مجوزهای کاربر را مدیریت کنید.
- یکپارچگی محتواهای دیجیتالی خود را با حفظ کنترل حقوق دسترسی کاربر حفظ کنید.
- یکپارچگی مجموعه دادهها را حفظ کنید.
- سیستمهای برچسبزن و بارکدگذاری خود را در سیستم مدیریت مجموعه خود حفظ کنید و به سایر بخشها اجازه دهید برچسبها را دامز اضافه کنند.
- استراتژیهای حفظ دیجیتال را پیادهسازی کنید.
- نظارت و گزارش بر روی بیتهای خراب و مدیریت تبدیل انواع فایل انبوه
- بر مجموعههای دیجیتالی خود نظارت کنید و از آنها گزارش بگیرید.
- محتواهای دیجیتالی خود را با ساخت گزارشهای سفارشی و خودکار تجزیهوتحلیل کرده و از آنها گزارش بگیرید.
- استفاده از ابر داده، ایجاد مشتقات و پروکسی و ایجاد گردش کار برای پشتیبانی از دیجیتالی شدن از دیگر قابلیتهای آکسیل دامز است.
سرور اینترنتی آکسیل
- مطالب خود را با جهان منتشر و به اشتراک بگذارید.
- بر روی هر دستگاه مدرن کار میکند
- اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط همه قابل مشاهده است.
- با استفاده از ابزارهای انتشار وب، سایت شما کاملاً پاسخگو بوده و با استفاده از هر وسیله مدرن قابل مشاهده است.
- یک ظاهر طراحی شده قابل تنظیم دارد.
- تصویر سایت خود را متناسب با هویت خود هماهنگ کنید
ظاهر وبسایت شما برای تصویر عمومی سازمان شما مهم است. ظاهر صفحات سرور اینترنتی آکسیل میتواند متناسب با سبک خانه شما تنظیم شود و این باعث میشود که صفحات این سرور با وبسایت موجود خود یکی شود. - آسان و در دسترس است
- سایت را برای مخاطبان مختلف تطبیق دهید
وبسایت شما ممکن است توسط بسیاری از مخاطبان مختلف مورد استفاده قرار گیرد: محققان، دانشجویان، کارمندان خود یا اعضای عمومی، هر یک با شرایط مختلف. به همین دلیل سرور اینترنت گزینههای جستجوی مختلف و همچنین گزینههای مختلف ارائه نتایج جستجو را ارائه میدهد. - مخاطبان خود را درگیر کنید.
ما ابزارهایی را برای کمک به مخاطبان شما در تعامل با سایت شما در نظر میگیریم. کاربران میتوانند برچسبها و کلمات کلیدی را در سوابق بانک اطلاعاتی برچسب بزنند و از آن استفاده کنند و عملکردی از نظرات به شما امکان میدهد تا کاربران را برای دادن بازخورد و بررسی مواد پایگاه داده دعوت کنید. - از یکپارچگی دادههای مجموعه خود محافظت کنید.
سیستمهای مدیریت مجموعه ممکن است حاوی اطلاعات حساس مانند جزئیات ارزیابی، نامهای شخصی و آدرسها باشند. سرور اینترنتی آکسیل فقط اطلاعاتی را که میخواهید عمومی کنید، نشان میدهد. شما کنترل کامل بر دسترسی به دادههای خود را حفظ میکنید.
چرا سرور اینترنتی آکسیل را انتخاب میکنید؟
-کاملاً مجهز به اداره محتواهای دیجیتال
چند رسانهایها از جمله تصاویر، فیلم و صدا را میتوان به همراه ابر دادههای مرتبط ارائه داد. کلیپهای ویدیویی و صوتی را میتوان مدیریت و پخش کرد.
-گزینههای جستجوی قابل تنظیم
کاربران میتوانند بر اساس نیاز خود، از جستجوی ساده گرفته تا پیشرفته، از بین طیف وسیعی از گزینههای جستجو انتخاب کنند.
-به تصویر خود سبک دهید.
ما میدانیم که حضور آنلاین شما باید منحصربهفرد باشد، به همین دلیل میتوانید صفحات مجموعه سرور اینترنت خود را به دلخواه و سبک خود طراحی کنید. اضافه کردن موضوعی که به بهترین وجه با تصویر مؤسسه شما مطابقت داشته باشد.
-همیشه پشتیبانی میشود.
با راهاندازی سیستم جدید خود، میتوانید یک قرارداد پشتیبانی را امضا کنید که کمک و پشتیبانی مداوم را ارائه میدهد. قرارداد تعمیر و نگهداری ما ارتقاء منظم نرمافزار ما را برای اطمینان از به روز ماندن سیستم شما فراهم میکند.
-رابط کاربری این برنامهها دنیایی از امکانات را باز میکند.
ابزاری قدرتمند برای تعامل با بانکهای اطلاعاتی ما، میتوانید ابر داده را با سیستمهای مدیریت محتوای دیجیتال (دامز) به اشتراک بگذارید یا دادهها را برای استفاده در برنامههای وب، تجارت الکترونیکی یا برنامههای تلفن همراه ارائه دهید.
-پتانسیل کامل خود را ارائه کنید.
استفاده از نرمافزار ما آسان است اما از لحاظ کارکردی غنی است. دورههای آموزشی ما به شما کمک میکند تا با بسیاری از کارکردهایی که به شما در کار روزانه شما کمک میکند، آشنا شوید. ما دورههایی را برای همه سطوح تجربه از مبتدی تا مدیر برنامه در دسترس ارائه میکنیم.
چه چیزهایی با سرور اینترنتی آکسیل کار میکند؟
- ادلیب
- نرمافزار مدیریت مجموعه
- مجموعههای آکسیل
- نرمافزار مدیریت مجموعه مبتنی بر وب
- مدیریت و جابجایی اشیاء با دقت و کارآمد
آکسیل موو
با آکسیل موو[۱۱] میتوان حرکات شی را با اسکن آیفون و بارکد مدیریت کرد. به تمام نیروی کار شما میتوان اجازه داد که مسئولیت سلامت و امنیت آثار با ارزش خود را به عهده بگیرد.
چرا آکسیل موو را انتخاب میکنید؟
- بارکدها را با آیفون یا آی پد اسکن میکند.
- میتوانید مکانهای شی و اطلاعات لجستیک را در سیستم مدیریت مجموعه خود با دوربین آیفون یا آیپد به عنوان یک اسکنر به روز کنید.
- به دادههای مجموعه خود در هر مکان دسترسی پیدا کنید.
- بارکدهای شیء را اسکن کنید تا توضیحات، تصاویر، دستورالعملهای مراقبت و اطلاعات بیمهای راجع به شیء یا بسته روبروی خود مرور کنید.
- بستهبندی اسناد / باز کردن اشیاء
- بستهبندی اشیاء یا بستههای کوچکتر را درون جای بزرگتر مستند سازید. همچنین هنگام بستهبندی اجسام جزئیات را ضبط کنید.
- مکانهای شی را در زمان واقعی به روز کنید.
- ثبت اقلام (کارتونها، جعبهها و هر نوع اشیاء بدون بسته) حتی در مکانهای موقت، حتی از صحت و امنیت مجموعههای خود اطمینان حاصل کنید.
آکسیل موو با چه چیزی کار میکند؟
- مدیریت مجموعه انعطافپذیر و بصری از طریق یک مرورگر به اینترنت دسترسی پیدا میکند.
- مدیریت مجموعهها برای مؤسسات با اندازههای مختلف نرمافزار
راهحلهای میزبانی وب بدون دردسر از آکسیل
ما میتوانیم برنامه شما را در مرکز داده خود میزبان باشیم و سختافزار سرور، شبکهها، سیستمعاملها، تهیه نسخه پشتیبان از دادهها و برنامهریزی بازیابی فاجعه را مدیریت کنیم. میزبانی از راهحل شما سادهترین راه برای دستیابی و کار با سیستم شما و رفع دردسر مدیریت سرورها و میزبانی در مکان دلخواه شما است.
ما میتوانیم زیرساختها را برای ایمن کردن سیستم شما، کاهش زیرساختها و هزینههای کارکنان فراهم کنیم و آن را مدیریت کنیم، کارهایی که شما میتوانید انجام دهید را مدیریت میکنیم:
وقتی میزبان سامانه مدیریت محتوای[۱۲] شما هستیم:
- تهیه نسخه پشتیبان از دادههای شما را مدیریت میکنیم.
- مراقب به روزرسانیها هستیم و اطمینان حاصل میکنیم که سیستم شما همیشه به روز است.
- سختافزار درجه حرفهای را در یک مرکز داده ایمن اجرا کنید.
- دسترسی ایمن به سامانه مدیریت محتوای خود از هر اتصال وب را فراهم میکنیم.
- اطمینان حاصل کنید که همیشه فضای ذخیره کافی دارید.
———————–
آرنا[۱۳]
آرنا یک نرمافزار ساده، شیک و جذاب، برای نمایش و سازماندهی مجموعههای خود در حوزه عمومی برای آرشیوها، کتابخانهها و موزهها مناسب است.
- آرنا جستجوی ساده فهرست و امانت را برای کاربران کتابخانه فراهم میکند: یکپارچگی سیستم مدیریت کتابخانه شما به کاربران کمک میکند تا لیستهای پویا از عناوین محبوب و اخیراً استفاده شده را پیدا کنند.
- کتابهای الکترونیکی و کتابهای صوتی در جستجوی فهرست قابل کشف هستند که کاربران میتوانند جریمه دیرکرد و یا هزینه آن را بهصورت آنلاین پرداخت کنند
- توصیههای شخصی شدهای را برای یک تجربه کاربری بهتر ارائه دهید
- آرشیوهای بایگانی
- جستجوی ساده و کاربرپسند برای مجموعههای موزه و بایگانی
- آرنا کالای ساده و کاربرپسندی را برای جستجوی مجموعهها فراهم میکند:
- یکپارچگی با سیستم مدیریت مجموعه شما کاربران را قادر میسازد با استفاده از قابلیتهای آسانتر به جستجوی موارد مورد نیاز خود به راحتی با دسترسی به موارد دیگر دسترسی پیدا کنند.
- برای نمایش مجموعه خود و افزایش گردش و امانت خود از اسلایدها و تصاویر چرخشی استفاده کنید
- رویدادها و سایر فعالیتهای ایجادکننده درآمد را از طریق تقویم رویدادها تبلیغ کنید لیستهای رویدادها و نمایش اسلایدها ایجاد کنید تا وقایع خود را برجسته کنید.
- برای ارتقاء گفتگوهای نویسنده آینده مورد جدیدی ایجاد کنید یا با ایجاد یک وبلاگ برای کمک به بازخورد کاربران بسازید. موفقیت خود از طریق سئوی سایت خود (توسط موتورهای جستجو) اندازه بگیرید.
- برای پاسخگویی به نیازهای برند تجاری خود سفارشیسازی کنید
- آرنا به گونهای طراحی شده است که با برند سازمان شما مطابقت داشته باشد و شما را به عنوان یک سازمان فرهنگی متفکر متعهد جلوه دهد:
- امکان طراحی پاسخگو برای مرور دسکتاپ و موبایل را دارد.
- طیفی از الگوهای مدرن و جذاب دارد.
- بسیار مناسب برای رعایت دستورالعمل های برند تجاری شما و ایجاد ایستادگی در شما
- کارشناسان طراحی برای افرادی که منابع طراحی محدود دارند در دسترس است
چرا آرنا را انتخاب میکنید؟
- سیستم مدیریت محتوا
- محتوای خود را در صفحات آرنای خود کنترل کنید
- از محتوای پویا استفاده کنید تا صفحاتتان تازه به نظر برسند
- اطلاعات را به کاربران خود ارائه دهید
- نمایش زمانهای افتتاحیه، ارسال مقالات خبری و چرخش صفحهنمایش / کتاب به منظور الهام بخشیدن به کاربران
- بهبود تعامل با ویژگیهای اجتماعی
- ابزارکهای (پیامرسانها و شبکههای) اجتماعی خود را وارد کنید و کاربران را قادر کنید تا از طریق کانالهای رسانه اجتماعی خود، محتوا را به اشتراک بگذارند.
- آرنا میتواند سایر خدمات مرتبط با کتابخانه، بایگانی یا موزه را ادغام کند.
——————–
ایی اچ یو بی[۱۴]
- ادغام محتوای دیجیتال برای کتابخانه شما
- یکپارچگی محتوای دیجیتال مانند کتابهای الکترونیکی را با امکانات کتابخانه موجود خود ادغام کنید.
- از طریق وبسایت خود به محتوای دیجیتالی دسترسی پیدا کنید.
- یکپارچه محتوای دیجیتالی را با راهحل موجود در کتابخانه از طریق آکسیل آرنا، راهحل مدیریت محتوای کتابخانه، ادغام کنید.
- برای بهبود تجربه کاربر و ارائه انتخاب بیشتر در محیطی که مالکیت دستگاههای دیجیتال و خوانندگان کتابهای الکترونیکی در حال افزایش است، محتوای دیجیتالی را از ارائهدهندگان (نویسندگان) مختلف در کنار هم گردآوری کنید.
چرا ایی اچ یو بی را انتخاب کنید؟
– یکپارچگی
هزاران کتاب دیجیتالی محبوب و پرفروش را با فهرست موجود این کتابخانه ادغام میکند.
– دسترسی به دادههای مربوط به رفتار امانت کتاب الکترونیکی کاربران (رفتار اطلاعاتی) را در اختیار کتابخانه قرار میدهد
– رابط مداوم
یک رابط یا اتصال ثابت برای همه ارائهدهندگان منابع الکترونیکی خود نگه دارید و رابطه را حفظ کنید
این معامله در وبسایت کتابخانه صورت میگیرد به این معنی که بازدیدکنندگان به یک سایت دیگر هدایت نمیشوند.
آکسیل ام آی[۱۵]
یک ابزار تحلیلی و گزارشگر قدرتمند است که شیوه استفاده از دادهها برای مدیریت کتابخانه شما را تغییر خواهد داد. با این ابزار برای مدیریت کارآمدتر کتابخانه، برنامهریزی برای آینده و رشد خدمات خود بینش بیشتری نسبت به مشتریان و خدمات کتابخانه خود داشته باشید.
ویژگیهای آکسیل ام آی
- گزارشگیری
گزارشهای جامع برای درک و بینش عمیق - تصویرسازی
تصویرسازی ساده دادهها برای تفسیر سریع و تصمیمگیری ساده - برنامهریزی
برنامهریزی مبتنی بر شواهد برای آمادهسازی بهتر که قادر است کتابخانه شما را توسعه دهد. - همکاری
گزارشهای خود را با گذشت زمان مقایسه کنید تا شاهد پیشرفتها باشید
——————-
سلف لیب[۱۶]
راهحل نرمافزاری ساده و قابلانعطاف
نرمافزاری برای خدمات پایدار کتابخانهای
سلف لیب یک برنامه وب سلف سرویس است که بر روی تبلت یا رایانه شخصی اجرا میشود. با استفاده از سلف لیب، کتابخانهها میتوانند امکان ورود به سیستم و بررسی را به کاربران از هر جایی در کتابخانه و شامل موارد مشاهده و تمدید امانت و رسیدهای ایمیلی را ارائه کنند. این نرمافزار همچنین گزینه پرداخت جریمه دیرکرد و دیگر هزینهها را از راه دور در اختیار شما قرار میدهد.
مزایای استفاده از سلف لیب
- نصب، نگهداری و استفاده آن ساده است.
راهاندازی آسان به این معنی است که شما در عرض چند دقیقه شروع به کار میکنید.
تنظیم نرمافزار فقط چند دقیقه طول میکشد و طراحی بصری و ساده بدان معنی است که دسترسی و استفاده از آن آسان است. بهروزرسانیهای سیستم خودکار هستند بنابراین نیازی به نگرانی نیست که آیا از آخرین نسخه استفاده میکنید یا خیر.
- انعطافپذیر و مقیاسپذیر
محل انجام کارهایتان را در هر کجای کتابخانه قرار دهید.
محل جدید کارهایتان را میتوانید در هر نقطه از کتابخانه در نزدیکی پریز برق و با اتصال اینترنت بیسیم قرار دهید. اگر مسئولیت چندین کتابخانه را بر عهده دارید، برنامهریزی و تغییر مجدد برنامههای کاری شما مطابق با نیازهایتان آسان است.
- ریسک پایین
راهحل آیندهنگر، ساخته شده برای سازگاری و تغییر
با تغییر خواستههای موجود در کتابخانهها، داشتن یک راهحل که انعطافپذیرتر و کارآمدتر باشد، کتابخانه شما را در معرض خطر کمتری قرار میدهد. حتی در درازمدت، میتوانید سختافزار خود را مجدداً مورد استفاده قرار دهید تا از سرمایهگذاری خود نهایت استفاده را ببرید.
چرا از سلف لیب استفاده میکنیم؟
- انتشار
بررسی وضعیت سنی کاربران، نمایش وضعیت حسابهای کاربری جاری، سررسید منابع امانتی و ارسال پیامهای موفقیت / عدم موفقیت - برگشت
با استفاده از استثنائات سیستم مدیریت، بهوضوح در مورد قوانین وضعیت و هشدارهای جریمه دیرکرد امانات موجود در حساب کاربری، خود اطلاع داشته باشید - امانت و تمدید
لیست تمام منابع امانت داده شده، تاریخ بازگشت و مدیریت تمدید سریع آیتمهای چندگانه و تکی - مدیریت آسان
مزایای استفاده از مدیر متمرکز از راه دور، آمارها و انواع تراکنشهای جدید برای انجام گزارش پرداخته است.
جرائم را به جای اضافه کردن بستانکاری به حساب (جایگزین کردن عملکرد تدریجی) بگیرید. فعال کردن پرداخت جرائم انتخاب شده، پرداخت بدون تماس، نمایش جزئیات جریمههای دریافتی
به جای رسیدهای کاغذی ایمیل بفرستید، هشدارهای روی صفحه از شماره «رسید/ مرجع» را برای امانتگیرندگان که میخواهند رسیدهای کاغذی دریافت کنند را فعال کنید (بدون امکان چاپ و فقط رؤیت). رسیدهای قابل تنظیم و رسیدهای ایمیل اچ تی ام ال[۱۷] را ایجاد کنید.
«اگر واقعبین هستید در مورد آنچه میتوانید به آن برسید و کاربران در موقعیتی قرار بگیرند که به شما گوش دهند و نیز پاسخ دهند، آنها شما را درگیر خواهند کرد و به نظر من راهی که آنها میروند بسیار خوب است؛ و من فکر میکنم که این یک حرکت فوقالعاده مثبت است.»
—————————
خدمات میزبانی شده
ما میتوانیم برنامه شما را در مرکز داده خود قرار دهیم و سختافزار سرور، شبکهها، سیستمعاملها، تهیه نسخه پشتیبان از دادهها و برنامهریزی بازیابی فاجعه در صورت نقص فنی را مدیریت کنیم. میزبانی راهحلهای شما سادهترین راه برای دستیابی و کار با سیستم شما و رفع دردسر مدیریت سرورها و میزبانی در خانه است.
اگر به دادههای خود روی سرورهای درون سایت نیاز دارید اما منابع داخلی زیادی برای مدیریت آنها ندارید، ما میتوانیم سرورهایی با سرعت بالا و مقرون به صرفه را در محل شما ارائه دهیم. ما سختافزار، پشتیبانگیری و بازیابی نقصهای فنی و مشکلزا را مدیریت میکنیم، درحالیکه شما کنترل شبکه را حفظ میکنید. میزبانی اَی پی اَی[۱۸] میتواند عملکرد سیستم مدیریت مجموعه شما را بهبود ببخشد و بتواند هزاران دلار در هزینه سالانه سرور شما صرفهجویی کند.
اگر از قبل زیرساخت فناوری اطلاعات را در اختیار دارید، برنامههای ما روی سرورهای شما نصب میشوند و کنترل کامل پشتیبان، پشتیبانی، سیستمعاملها و شبکه را حفظ خواهید کرد
رابطهای کاربری آکسیل[۱۹]
امکان ادغام نرمافزار کتابخانه خود را با سایر فناوریهای موجود در کتابخانه شما فراهم میکند. رابطهای کاربری آکسیل گزینههایی را برای بهبود قابلیت استفاده از خدمات خود و صرفهجویی در وقت کارکنان با ادغام با سایر خدمات بیشماری به شما پیشنهاد میدهند.
به عنوان مثال شما میتوانید از ویژگیهای وبسایت خود به سایت آرنای خود اجازه ورود به سیستم را بدهید. با نرمافزار مدیریت ارتباط با کاربران[۲۰] خود یکپارچه شوید تا کارهای تکراری را کاهش داده و بتوانید عملکرد مدیریت هزینه را برای سایر محصولات موجود در کتابخانه انجام دهید.
ما طیف وسیعی از رابطهای کاربری شامل:
- رابطهای کاربری شخص ثالث
برای تقویت پیشنهاد خود با نرمافزار دادههای شخص ثالث ادغام شوید.
- رابطهای کاربری عمومی و کارمندان
ساخته شده است برای دسترسی به سطح عمومی و کارمندان
- رابطهای کاربری مبتنی بر استاندارد
ساخته شده است برای مطابق با استانداردهای مانند چارچوب ارتباطات کتابخانه بیک[۲۱]
- رابطهای کاربری توسعهای آکسیل
رابطهایی که به نرمافزار آکسیل اجازه همکاری میدهند.
برنامه کتابخانهای
کتابخانه در هر نقطه
ما یک همکاری منحصربهفرد با شرکت سلوس ایجاد کردهایم تا برای اعضای شما یک برنامه تلفن همراه ارائه کنیم که خدمات کتابخانهای را در دست آنها قرار دهد. برنامه دسترسی به خدمات کتابخانه را چه در خانه و چه در محل کار آسانتر از همیشه میکند.
مزایای برنامه کتابخانه
- ساده و در دسترس است
- دسترسی آسان به خدمات برای کاربران خود
دسترسی به مراجعین به خدمات کتابخانهای معمولی، از جمله رزرو، ثبت، بارگیری مطالب دیجیتالی مانند کتابهای الکترونیکی و همچنین مشاهده و یادگیری در مورد سایر خدمات ارائه شده توسط این کتابخانه را برای شما فراهم میکند. - مرکز اطلاعاتی برای مراجعهکنندگان کتابخانه
- اجتماعی
نتایج جستجو و محتوای شخصی شده از طریق تعامل اجتماعی - قابل تنظیم
میتواند متناسب با نیاز شما مجدداً نشانهگذاری و سفارشیسازی شود - سازگار
با سایر خدمات دیجیتال مانند رویدادهای کتابخانه ادغام میشود
پانویس:
[۱]. Spectrum And Museum Industry Standards
[۲].IIIF(International Image Interoperability Framework)
[۳]. Spark
[۴]. Axiell EDI hub
[۵]. API
[۶]. Axiell Internet Server
[۷]. Axiell DAMS
[۸]. Axiell Move
[۹]. یک سیستم اطلاعات بایگانی آزاد (یا OAIS) یک بایگانی است، متشکل از یک گروه از افراد و سیستمها که مسئولیت حفظ اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن برای یک جامعه مشخص را پذیرفته است. مدل OAIS را میتوان در بایگانیهای مختلف، بهعنوانمثال، دسترسی آزاد، بسته، محدود،«تاریک» یا اختصاصی اعمال کرد. برای مطالعه بیشتر از اینجا بخوانید https://public.ccsds.org/pubs/650x0m2.pdf
[۱۰]. OAIS) Open Archival Information System(
[۱۱]. Axiell Move
[۱۲]. CMS
[۱۳].Arena
[۱۴]. EHUB
[۱۵]. Axiell MI
[۱۶]. SelfLib
[۱۷]. HTML
[۱۸]. APA
[۱۹]. Axiell API
[۲۰]. CRM
[۲۱].Bic library
گردآورنده: ثریا زنگنه
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ثریا زنگنه |
عنوان مقاله: | آکسیل ارائه کننده خدمات نرمافزارهای کتابخانهای |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۵ |
شماره مجله(Issue): | ۵ |
سال(Year): | ۱۳۹۸ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/10504 |