بازاریابی هنری است که به شغل پر درآمد در دنیا مبدل شده و سرمایه اصلی آن کاربران یا همان مشتریان هستند و نیاز به کسب تجربه و تخصص برای موفقیت دارد.
هنر بازاریابی در کتابخانه تنها ارایه محصولات مناسب و به روز به مراجعان نیست بلکه حفظ و جذب کاربران برای استفاده از این محصولات از طریق تعریف دقیق نیازهای اطلاعاتی آنها است.
زمانی که کسب و کار در صنایع توسعهیافته به بخشهای دیگر سازمانی نفوذ کرده باشد، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز مورد توجه قرار میگیرد.
مفهوم خدمترسانی به مخاطبان در کتابخانه از دیرباز مورد توجه کتابداران بوده و در عصر حاضر با رقابتی شدن ارایه خدمات و جلب رضایت مشتری بیش از پیش مورد توجه سازمانهای فرهنگی قرار گرفته است.
هماهنگ شدن هر سازمان با آخرین روشها و تغییرات در حوزه تخصصی اهمیت زیادی در جذب مخاطب خواهد داشت.
اگر کتابخانهها بتوانند به صورت حرفهای اقدام به برندسازی و ارایه محصولات چاپی و غیرچاپی خود به اشکالی نوین نمایند، بیشترین تاثیر را بر مشتری یا همان مراجعین کتابخانه خواهند گذاشت.
یکی از نقشهای مهم کتابداران کارآفرین ترکیب دانش فنی و تکنولوژی با نیازهای بازار است. آنها با ارایه محصولات و خدمات جدیدی که قادر به رفع یک خواسته باشد، سعی در برطرف کردن نیازهای افراد دارند. محصولات و خدمات کتابداران به هر اندازه که خواستههای افراد را برآورده کند، دارای ارزش است. یکی از راههایی که از توجه به نقش مخاطب (مشتری) در فعالیتهای بازاریابی نشات گرفته، طراحی برند (برندینگ) است.
علائم تجاری[۱] (برند) یکی از مصادیق مالکیت صنعتی محسوب میشود که نقش به سزایی در توسعه و کسب در آمد برای سازمانهای تجاری داشته است.
داشتن ذهنی خلاق در وجود کتابداران نوآور، عرصه را برای ایجاد ارتباط با کاربران، مشتریان و یا مخاطبان کتابخانه گستردهتر ساخته و کتابخانه میتواند روشهای مختلف بازاریابی را برای جذب و کنترل نیاز مخاطبانش به سمت برند خود آغاز کند که این عمل خود منجربه افزایش سود برای سازمان میگردد.
شناخت رفتار مراجعهکننده به کتابخانه از طریق طراحی برند مناسب یکی از هنرهای بازرایابی موفق است.
نمودار ۱: اهداف مراجعهکننده به کتابخانه
چارلز اف. کترنیگ[۲] یکی از بزرگترین کارآفرینان نوآور دنیا میگوید: “در کسب و کار آن کسی که هرگز دربارهاش فکر نمیکنید و او را نمیشناسید، مینشیند و کل جریان را کنترل میکند، آن شخص مشتری شما است. همیشه گفتهام تمام سود و زیانی که در دفاتر یک تولید کننده دیده میشود، حاصل تشویقها و تحذیرهای مشتریان است”.
بنابراین برندسازی میتواند اولین مرحله در این بازار رقابتی را برای سازمانهای فرهنگی همچون کتابخانهها فراهم سازد تا کتابداران از طریق نظرسنجی و جمعآوری اطلاعات سعی در برآورده کردن نیازهای مراجعانش کند.
تصویر ۱: ویژگیهای یک طراح برند در کتابخانه
پانویس:
[۱] Trademarks
[۲] Charles F. Kettering
نویسنده: سمیه مردمی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | سمیه مردمی |
عنوان مقاله: | طراحی برند و هنر بازاریابی در کتابخانه |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۳ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/5119 |
سلام
متشکرم. جالب بود ولی ناتمام رها شد!
سلام دوست عزیز
از اظهار نظر و توجهتان صمیمانه سپاسگزارم، این مطلب با توجه به طولانی بودن ادامه دارد و بخشی از آن در این شماره مجله درج گردیده است، ان شالله در شماره های آتی ادامه مطلب نگاشته خواهد شد.
جالب بود ممنون از شما