قانون ۱.
اطلاعات، ارتباطات، کتابخانهها، رسانهها، فناوری، اینترنت، و نیز دیگر شکلهای ارائهکننده اطلاعات، برای استفاده در اشتغالات بسیار مهم مدنی و توسعه پایدار هستند. آنها دارای جایگاهی همسان هستند و هیچیک بهتر از دیگری نیست و باید بر همین پایه با آنها رفتار شود.
قانون ۲.
هر شهروند، یک پدیدآورنده اطلاعات/ دانش است و پیامی دارد. آنان باید توان دستیابی به اطلاعات/ دانش جدید، و بیان نظرات خود را داشته باشند. سواد رسانهای و اطلاعاتی برای همه- بدون تفاوت بین زنان و مردان- و حلقه پیوند حقوق انسانی است.
قانون ۳.
اطلاعات، دانش، و پیامها همیشه دارای ارزش خنثی، یا همیشه برکنار از سوگیری نیستند. هر گونه مفهومسازی، بهرهبرداری و کاربست سواد رسانهای و اطلاعاتی باید این حقیقت را برای همه شهروندان، آشکار و قابل درک سازند.
قانون ۴.
هر شهروند میخواهد اطلاعات، دانش، و پیامهای تازه را دریافت و درک و نیز مبادله کند، حتی اگر از این امر آگاه نباشد، آن را نپذیرد، یا بیان نکند. اما حقوق وی هرگز نباید مورد مصالحه قرار گیرد.
قانون ۵.
سواد رسانهای و اطلاعاتی یکباره به دست نمیآید؛ بلکه یک تجربه و فرایند زیسته و پویا است و زمانی کامل میشود که دانش، مهارتها، و گرایشها را شامل گردد، و دسترسی، ارزیابی/سنجش، بهکارگیری، تولید، و تبادل محتوای اطلاعاتی، رسانهای، و فناوری را دربرگیرد.
مترجم: دکتر علی حسین قاسمی
گرافیک: ملیحه پردال
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | علی حسین قاسمی |
عنوان مقاله: | اینفوگرافی: قوانین پنج گانه سواد رسانه ای و اطلاعاتی (ام آی ال) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8350 |
یک دیدگاه
بازتاب ها: آشنایی با مدرسه سواد اطلاعاتی | | کتابدار 2.0