برزیل رهبر شبکه های اجتماعی در دنیاست؛ این مقاله به نتایج حاصل از دو سال تجربیات کتابداران برزیلی در راستای استفاده از توئیتر در زمینه کاری خود تمرکز دارد؛ دو روش برای حضور در توئیتر شناسایی شده است. یک روش جدید روبه رو شدن با پاسخ سؤالات انتقادی کتابداران؛ در چشم انداز برنامه براساس توئیتر است. شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین فعالیتهای همه جاگیر در سرتاسر وب است٬ هرچه تعدادکاربران بیشتری درسرتاسرجهان با ارتباط دنیایی کردن منظورشان از طریق شبکه های اجتماعی در وب سایتها آشنایی داشته باشند٬ محیط آنلاین جدیدتری پدیدار میشود. به گفته comscore، شرکت تحقیقاتی جهان دیجیتال٬ امروزه نزدیک ۳ تا ۴ میلیون کاربر اینترنت جهانی هرماه به شبکه های جهانی دسترسی دارند. این پدیده همچنان برای به دست آوردن محبوبیت در سراسر جهان ادامه دارد و برزیل به عنوان یکی از سریعترین فزایندگان بازار شبکه های اجتماعی خود را نشان داده است. با توجه به گزارش منتشر شده در آوریل سال ۲۰۱۰ از Nielsen، شرکت تحقیقاتی رسانه برتر٬ برزیل کشوری با بیشترین کاربران دائمی شبکه های اجتماعی است. و بالاترین قیمت نموداری از مصرف کنندگان آنلاین محلی٬ و کسانیکه حداقل در یکی ازشبکه های اجتماعی اصلی نامنویسی کرده اند با درصدد بالای ۸۶ را به خود اختصاص داده است. در برزیل در جولای سال ۲۰۱۰، سایت های شبکه های اجتماعی ۳۵/۲ میلیون بازدید کننده منحصر به فرد در مقایسه با ۴۷ درصدی بودن سال قبل داشته است. رهبر بلامنازع گوگل٬ اورکات است که باکشش ۷۰درصدی اش گوگل را به رهبر جهان در مقابل مخاطبان داخلی رسانده است. با ۲۸/۹میلیون بازدید کننده منحصر به فرد در ماه جولای نشان دهنده افزایش ۲۷درصدی در ۱۲ماه بود. همزمان فیسبوک با رشد ۵۲درصدی مخاطبان خود را به ۸/۲ میلیون رساند.
نیل سین محبوبیت خود را در شبکه های اجتماعی در برزیل توسط اورکات افزود. این شبکه که توسط گوگل اداره می شود بیش از سه چهارم حضار علاقمند برزیل را به خود جذب کرده است. اما شبکههای اجتماعی مانند توئیتر یک انفجار در ترافیک محلی در سال گذشته ایجاد کرده است و خود را به عنوان یکی از پر بازدید کننده ترین شبکههای اجتماعی درست پشت سر اورکات و فیسبوک در برزیل مستقر کرد. توئیتر چهارمین شبکه عمومی و محبوب با حدود ۸/۶ میلیون بازدید کننده در آگوست سال۲۰۱۰ است. این سرویس(توئیتر) در دسترس ۲۳درصد از جمعیت آنلاین برزیل توئیتر است. به گفته comscore این بزرگترین نفوذ توئیتری جهان است. گسترش ارتباطات رادیو و تلویزیونی و دسترسی به تلفن همراه و گسترش پراکندگی رسانههای اجتماعی٬ عاملهای مهمی در همکاری وکمک کردن به توئیتری پدیده شبکههای اجتماعی در برزیل است. اما تاریخ و فرهنگ٬ بیشتر متمایل به توضیح دادن این است که چرا شبکههای اجتماعی برای افراد برزیلی جذاب است. ما درحال حاضرفوق العاده (بطورباورنکردنی) جامعگرا هستیم.
منبع:
Savard, R. (2011). Marketing libraries in a Web 2.0 world (Vol. 145). Walter de Gruyter. Chicago
نویسندگان: شیرین زاهدی*، ژیلا سعیدی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | شیرین زاهدی |
عنوان مقاله: | کتابداران برزیلی و توئیتر |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | |
شماره مجله(Issue): | |
سال(Year): | ۱۳۹۴ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/244 |