خانه / کارآفرینی / استارتاپ‌ها / فرصت های کارآفرینی برای کتابخانه ها و متخصصان علم اطلاعات (بخش اول)
کارآفرینی در کتابخانه

فرصت های کارآفرینی برای کتابخانه ها و متخصصان علم اطلاعات (بخش اول)

مقدمه

کتابداری به عنوان یک حرفه، طیفی از فرصت‌های استخدامی را ارائه می دهد. بسیاری از متخصصان کتابداری، استخدام را برای چشم انداز حرفه خودشان انتخاب می کنند. راه های استخدام در تخصص کتابخانه محدود است و شمار متخصصان تحصیل کرده سال به سال افزایش می یابد؛ از این رو بیکاری نیز به سرعت در کتابخانه و تخصص علم اطلاعات رو به افزایش است. دلیل بیکاری در تخصص حوزه علم کتابخانه این است که متخصصان این حوزه مجبور به گزینش کارهای دیگر هستند. بعلاوه اساتید فناوریاطلاعات همچنین به این تخصص هجوم آورده اند و این یک تهدید برای متخصصانحوزه کتابداریبه عنوان یک مهارت کاری است. برای حفظ کتابداران در همان تخصص و برای خدمت کردن به تخصص کتابخانه، یک نیاز فوری برای مشخص کردن جایگزین برای این تخصص وجود دارد. بهترین راهکار فرعی می تواند کارآفرینی باشد. جایی که متخصصان علم کتابخانه می توانند شروع به سرمایه گذاری در کتابخانه و حوزه علم اطلاعات بکنند و کارآفرینان اولیه شوند که باید کتابداران کارآفرین ابداع شود.

فرصت های کارآفرینی

در ادامه تعدادی فرصت های کارآفرینی برای کتابداران کارآفرین وجود دارد.  کتابدارانی که علاقمند هستند ممکن هایی را برای شروع سرمایه گذاری جدید کشف کنند و موفق بشوند و رؤیاهای کارآفرینی خود را جامه عمل بپوشانند.

  • صنعت نشر کتاب:

02_Book_Publishing

چاپ و نشر یک شغل است و مشخصات همه‌ی شغل‌های دیگر را دارد. هدف اولیه صنعت چاپ و نشر تولید کتاب برای تحصیل که می تواند چشم انداز اجتماعی فرد را تغییر دهد و همچنین انتشارات به عنوان خدمتی به جامعه در نظر گرفته می‌شود. هدف اولیه ناشر از به وجود آمدن، سود رساندن به جامعه است تا به سهامداران خود. بنابراین صنعت نشر می‌تواند به عنوان شغل اجتماعی تلقی شود. از این رو متخصصان کتابداری ممکن است به عنوان یک فرصت برای گرفتن کار در شغل چاپ و نشر به آن نگاه کنند. براساس ظرفیت سرمایه گذاری، در ابتدا کتابداران کارآفرین برای شروع صنعت نشر به عنوان مالکیت یگانه یا شراکت انجام دهند. جزئیات گزارش پروژه می تواند براساس مهمترین جزئیات آورده شده در صنعت چاپ کتاب فراهم شود که عبارتند از: مدیریت، ویرایش، تولید، بازاریابی، حسابداری و مالی.

  • نمایندگی توزیع کتاب:

WB_ChristianBookDistributors_SEOAd_450x300_v2

نمایندگی توزیع کتاب یا توزیع کنندگان کتاب شریکان ناشران کتاب هستند. کسانی که کتاب را از طریق فروشنده های کتاب در سراسر جهان به بازار می برند. آن ها وسیله هایی برای توزیع کتاب هستند. توزیع کنندگان بروشورهایی از عناوین جدید فراهم می کنند و آن را در میان عمده فروشان، خرده فروشان بزرگ، فروشگاه کتاب شخصی و اشخاص خریدار ترویج می دهند. کتابداران کارآفرین، آن‌هایی که زیرساخت هایی مانند زمین، انبارهای کوچک دارند می توانند نمایندگی توزیع کتاب را به صورت یک فرصت شغلی عملی انجام دهند. قبل از سرمایه گذاری در این فرصت پیشنهاد می شود که جزئیات گزارش پروژه را فراهم کنند. حتی در این شغل یک نفر می تواند یک شریک در میان متخصصان کتابداری بیاید.

  • نمایندگی اشتراک نشریات دوره ای:

S02-ELSEVIER-ACCOUNTING-JOURNALS

هدف هر اشتراک مجله یا نشریات دوره ای نیاز اطلاعاتی مشترکین از مجلات، نشریات دوره ای، ژورنال های سراسر دنیا هم به شکل چاپی و هم به شکل الکترونیکی است. متخصصان کتابداری آن‌هایی که مشتاق خدمت به جامعه از طریق نشریات دوره ای، مجلات و ژورنال ها باشند ممکن است به راه اندازی نمایندگی اشتراک نشریات دوره ای فکر کنند.

  • نمایندگی روزنامه:

paper

هر جامعه شهری روزنامه های متعددی دارد. یک روزنامه معمولا هرروز منتشر می شود که شامل اخبار، عقیده ها، آگهی ها و انواع مختلفی از اطلاعات است. روزنامه یک رسانه جمعی مفیدی است زیرا مردم را درباره اتفاقات اخیر جهان آگاه می سازد. همچنین روزنامه می تواند یک فرصت شغلی بادوام باشد. کتابدار کارآفرین می تواند کاوش کند و ابتکارات لازم را برای شروع این شغل فراهم آورد.

  • فروشگاه کتاب:

logo

کتابدار کارآفرینی که علاقه مند به راه اندازی فروشگاه کتاب است باید یک فضای بهینه در یک منطقه نسبتاً ایمن، پر رفت و آمد و دارای پتانسیل کتابخوانی زیاد انتخاب کند. مناطق خوشه ای تحصیلی مانند دانشگاه ها، انستیتوها، سازمان های تحقیقاتی، دانشکده ها و مدارس، مناطقی امیدوار کننده و خوب برای بهتر انجام شدن کار هستند. فروشگاه کتاب برروی یک موضوع خاص مانند علوم اجتماعی میتواند حتی تؤسیس شود. همچنین فروشگاه کتاب که در برخورد با نیازهای مراجعان باتوجه به رده سنی آن ها راه اندازی می شود. حقیقتاً سرمایه گذاری بر فروشگاه کتاب سود خوبی می دهد و به آن دسته از کتابداران کارآفرینی که فروشگاه دارند پیشنهاد می شود که این نوع فروشگاه را راه اندازی کنند.

  • فروشگاه لوازم التحریر:

020-Design-Production-furnishings-fittings-Stationery-stores

این شغل می تواند یه پاداش به خوبی یک کار سود ده باشد. جایی که یک نفر می تواند لوازم نوشتن بفروشد که به مردم کمک کند تا احساسات خود را بیان کنند. افتتاح فروشگاه لوازم التحریر فقط پاداش در کلمه سوددهی نیست بلکه می تواند کمک کند یک لبخند بر روی صورت دیگران آورد زمانی که فرد  همان کاری را که میخواهد به دست آورد. از بچه هایی که به مدرسه می روند تا بزرگترها نیاز به این فروشگاه دارند تا بتوانند لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنند. این یک ایده و طرح خوب برای اضافه کردن شغل فروش لوازم التحریر به فروشگاه کتاب است یا به عنوان یک شغل مستقل راه اندازی شود. محل جغرافیایی نقش مهمی را در سوددهی بازی می کند.

  • کارگاه صحافی:

bookbinding500px

واحد صحافی کتاب یک واحد خدمات که در آن کتاب ها،کپی ها، پوشه ها، گزارشات اداری و…. جلد می شوند. نوع صحافی می تواند از دستگاه های چاپ مختلف  مدارس، دانشکده ها، بانک ها و دیگر ادارات به دست آورده شود. اگر کتابداران کارآفرین کار را باکیفیت انجام دهند؛ سپس این واحد، کار را به طور مستمر دریافت کرده و می تواند با موفقیت در مکان های مختلف آن را اجرا کند.

  • کتابخانه امانتی:

textbook_535_2

درحالی که این نوع کتابخانه می تواند برای راه اندازی آسان باشد اما ممکن است در نگاه اول همان اندازه ساده نباشد. عاقلانه است که در راه اندازی کتابخانه امانتی نسبت به پایدار بودن آن و سوددهی کم آن محتاط بود. کتابداران کارآفرین باید در مورد انگیزه در به راه اندازی این کتابخانه آگاه باشند و اولویت ها را مشخص کنند. هدف این کتابخانه خدمت به جامعه است. پیشنهاد می شود که مشخص شود چه تعداد از افراد جامعه واقعاً از کتابخانه استفاده می کنند و تا چه اندازه تعداد این افراد افزایش می یابد. اندازه کتابخانه نیز نقش مهمی را بازی می کند.

منبع:

Ganapathi, B. (2012, October). Entrepreneurial Opportunities for Library and Information Science Professionals. In MANLIBNET’s International Conference on Creating Wisdom and Knowledge Through Shared Learning: Role of Librarians and Information Managers, IIM, Indore.

نویسنده: فرزانه حبیبی

Share

درباره ی فرزانه حبیبی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *