خانه / خواندنی ها / چگونه می شود کتابدار شد؟

چگونه می شود کتابدار شد؟

۹ گام که برای کتابدار شدن باید بردارید:

کتابداران نگهبان و اشاعه دهندگان دانش هستند. آنها اطلاعات را سازماندی و برای دیگران دسترس پذیر می سازند. کتابداران با توجه به تخصصی که انتخاب میکنند ممکن است مسوولیت های گوناگونی مانند اجرای برنامه های آموزشی، مدیریت پروژه ها در دانشگاه های برتر، آموزش کودکان برای علاقمند شدن به خواندن یا مدیریت کارکنان کتابخانه داشته باشند.

برای فهم بیشتر از جنبه های مختلف علم کتابداری ، مسیر آموزشی را که کتابداران باید طی کنند و سرانجام گام هایی که قبل از کسب عنوان کتابدار نیاز خواهید داشت  بردارید، متن زیر را بخوانید.

بخش اول

شناخت رشته علوم کتابداری

  1. درک اینکه چه چیزی به عنوان علوم کتابداری تعریف می شود. مطالعه علم کتابداری شامل مدیریت کتابخانه، حفاظت، آرشیو، انتشار اطلاعات، توسعه تکنولوژی های اطلاعاتی و آموزش روش های پژوهش می شود. کتابداران می توانند در هر یک از این زمینه ها تخصص و اکثرأ مسوولیت هایی که متناسب با این تخصص هاست را کسب کنند. وظایف کتابداران ممکن است شامل موارد ذیل شود:
  • فهرستنویسی مواد در پایگاه داده کتابخانه
  • گسترش رده بندی ها جهت سازماندهی داده
  • پیاده سازی تکنولوژی های جدید به منظور روزآمدسازی مجموعه های قدیمی سازمان
  • استفاده از مهارتهای پژوهش برای پاسخ گویی به سوالات مرجع
  • تسهیل برنامه های آموزشی برای دانشجویان و عموم مردم
  • مدیریت کتابخانه و دیگر کارکنان
  • روزآمد نگه داشتن مجموعه کتابخانه از طریق سفارش کتب و منابع جدید
  1. شناخت انواع مختلف کتابداری. شاید شما علاقه مندهستید که یک کتابدار کودک باشید، ممکن است بخواهید در آرشیو اطلاعات علمی مشارکت کنید. اناع مختلفی از کتابخانه ها وجود دارد، و کتابداران ممکن است مسوولیتهای متفاوتی در آنها داشته باشند.
  • کتابخانه های عمومی شعبه هایی دارند که به روی هر کسی که می خواهد کارت کتابخانه دریافت کند، باز هستند. آنها اغلب برنامه های آموزش عمومی جهت ارتقای سطح سواد بزرگسالان و کودکان دارند. آنها نقش مهمی در فراهم آوری امکان دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات دارند. کتابداران کتابخانه های عمومینقش مهمی در خدمات دهی به مراجعه کننده دارند و بایدمطمئن باشند که مجموعه روزآمد است، با دیگر کتابخانه ها ارتباط برقرار کنند و برنامه های عمومی را تسهیل کنند.
  • کتابخانه های مدارس بخش مهمی از مدارس ابتدایی و متوسطه هستند و وظیفه تهیه منابع برای کودکانی که جهت تکمیل مطلوب آموزش شان نیازمند دریافت آن ها هستند،  را دارد. کتابداران مدارس مهارتهای پژوهش را به کودکان آموزش می دهند و به به افزایش علاقه کودکان به مطالعه و همچنین مدیریت کتابخانه خودشان کمک می کنند.
  • کتابخانه های دانشگاهی در کالج ها و دانشگاه ها تأسیس می شوند، و مجموعه جامعه دارند که در خدمت نیازهای دانشجویانی است که به دنبال تحصیلات عالیه هستند. کتابخانه های دانشگاهی اغلب تخصصی هستند، با ساختمان های مجزا برای یک قرائتخانه، یک کتابخانه علوم و یک کتابخانه هنر و … . کتابداران در کتابخانه های دانشگاهی در بخش میز مرجع، فهرستنویسی مواد جدید، کمک به دانشجویان با طرح های پژوهشی پیچیده، آرشیو مواد خاص و حفظ عملکرد کتابخانه ها به عنوان تولیدکنندگان دانش .. کتابداران در کتابخانه های تخصصی اغلب به یک مدرک ثانویه نیاز دارند، مانند مدرک حقوق یا در یک رشته از علم تا واجد شرایط برای موقعیت خود باشند.
  1. تصمیم بگیرید که آیا قطعا میخواهید کتابدار باشید. اکثر مردم که خواندن را دوست دارند علاقه مند هستند که کتابدار شوند، اما این شغل به چیزی بیش از خوش آمدن از کتابهای خوب نیاز دارد. کتابداران خوب اشتیاق شدیدی نه فقط به دانش بلکه برای پیدا کردن بهترین راه سازماندهی آن دارند. آنها نگران حفاظت از اطلاعات و احتمال دسترس پذیری آن برای کسانی که به اطلاعات نیاز دارند، هستند.
  • اکثر کتابداران دلیل تصمیم شان برای انتخاب علم کتابداری را، به عنوان یک شغل برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران بیان می کنند.
  • با چشم انداز در حال تغییر تکنولوژی اطلاعات در دنیای امروز، کتابداران باید استاد فناوری باشند. بعضی از برنامه های علوم کتابداری هم اکنون نیاز به طبقه بندی در برنامه نویسی دارند.
  • نه همه کتابداران در تعامل با مردم، فقط بعضی از کتابداران بیشتر وقت خود را برای آرشیو، فهرستونیسی و کارهای دیگر می گذارند. اگر اطلاعات را دوست دارید، اما لزوما احساس خوبی درباره آموزش و پرورش ندارید، علوم کتابداری هنوز هم میتواند رشته خوبی برای شما باشد.
  1. انجام مصاحبه های اطلاعاتی برای یادگیری بیشتر. با یک کتابدار در کتابخانه ای که مورد علاقه شماست، خواه عمومی باشد یا مدرسه ای یا دانشگاهی، تماس داشته باشید. یک جلسه ترتیب بدهید بنابراین شما فرصت بحث در مورد کتابداری با کسی که آن را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده است، خواهید داشت.
  • درباره وظایف خاص شغلی کتابدار از او بپرسید، در نهایت خواهید دانست چه چیزی از شما انتظار می رود.
  • بپرسید او چگونه تصمیم گرفت یک کتابدار شود و یک کتابدار باید چه ویژگی هایی داشته باشد.
  • بپرسید که او برای مهارت در علوم کتابداری چه برنامه هایی را توصیه می کند.

بخش دوم

مدارک آموزشی مورد نیاز

  1. یک مدرک کارشناسی بگیرید.برای درخواست یک برنامه کارشناسی ارشد، یک مدرک کارشناسی از یک کالج یا دانشگاه نیاز خواهید داشت. اگر شما می خواهید کتابدار شوید به هیچ چیز خاصی نیاز نیست، اما مهارتهای رایج انگلیسی، تاریخ هنر، علوم کامپیوتر و دیگر علومی که نیازمند پژوهش و مهارتهای تکنولوژی هستند را در بر میگیرد.
  • اگر شما برنامه دارید که کتابدار کتابخانه تخصصی شوید، مثل حقوق یا علوم کتابداری، ممکن است نیازمند یک مدرک ثانوی در یک رشته خاص باشید. در این گونه موارد، مطمئن شوید که یک دسته بندی با در نظر گرفتن پیش نیازهایی که شما برای پذیرش یک برنامه کارشناسی ارشد در رشته خودتان نیاز خواهید داشت، انتخاب کرده اید.
  1. یک مدرک کارشناسی ارشد مورد تایید انجمن کتابداری آمریکا فراهم کنید. وب سایت ALA ، http://www.ala.orgیک منبع عالی اطلاعات در زمینه برنامه های کارشناسی ارشد است. شما یک راهنما از برنامه های معتبر با توضیحات هر کدام پیدا خواهید کرد.
  • تعدادی از تحقیقات را قبل از اینکه انتخاب کنید کجا به کار گرفته می شوند، رهبری کنید. هر برنامه کاملا منحصر به فرد است، برخی بر تکنولوژی تمرکز دارند، بقیه بر ضوابط دسترسی به اطلاعات و… .
  • بعضی از برنامه ها نیاز دارند که در فضای واقعی اجرا شوند، در حالیکه بقیه کاملا به صورت آنلاین هدایت می شوند. اگر درباره برنامه ای از طریق منبعی غیر از سایت ALAمطلب پیدا کنید، قبل از اینکه آن را به کسی ارسال کنید، دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که براساس ALA معتبر باشد.بیشتر کتابخانه ها داوطلبان دارای مدرک نامعتبر را استخدام نمی کنند.
  • برخی از موسسات معتبر در زمینه تکنولوژی اطلاعات برنامه هایی ارائه می دهند که مورد تأیید ALA نیستند.اگر علاقمند به تکنولوژی اطلاعات هستید، اما نه لزوما در مدیریت یک کتابخانه یا دیگر مسئولیت هایی که یک کتابدار ممکن است داشته باشد، امکان دارد شما بخواهید به این جایگزین ها نگاه کنید.

بخش سوم

کتابدار شوید

  1. منتظر نباشید که یک مدرک داشته باشید. شما می توانید قبل از اینکه کارشناسی ارشدتان را تمام کنید در یک کتابخانه تجربه بدست بیاورید، و حتی در حالیکه هنوز در مقطع کارشناسی هستید. برای یک شغل در دانشگاه تان یا کتابخانه عمومی محل تان درخواست بدهید. بیشتر کالج ها دانشجویان را برای میز مرجع و جاگذاری کتابها در کنار وظایف دیگر استخدام می کنند. این برای پیدا کردن جو کتابخانه ای که از آن لذت می برید و یک شغل در علوم کتابداری فرصت خوبی است.
  • بعضی از کتابخانه ها کارآموزی را یا با حقوق یا بدون حقوق، به عنوان فرصتی برای دانشجویان جهت کسب تجربه دنیای واقعی پیشنهاد می کنند. اگر دانشگاه شما قبلا چنین چیزی را ارائه نکرده است یک جلسه با کتابداران تنظیم کنید تا بپرسید که اگر این روش را قبول دارند شما می توانید انجام دهید.
  • بیشتر مدارس در انجمن دانشجویی کتابخانه(SLA) دوره هایی برای دانش آموزان علاقه مند به فناوری اطلاعات دارند.مدرسه خود را به SLA وصل کنید یا اگر مدرسه شما یکی از آنها را ندارد یک دوره را شروع کنید.
  • ارتباط با کتابداران. کار داوطلبانه شما، شغل پاره وقت، کارآموزی یا شرکت دردوره SLAهمگی فرصت هایی هستند، برای شروع ارتباط با کتابدارانی که باید کمک کنند شما یک کار مناسب را پیدا کنید، از شور و شوق تان برای کتابداری صحبت کنید، سوال کنید و تماس خود را بعد از اینکه دوره کارآموزیتان تمام شد همچنان حفظ کنید.
  1. زمانیکه متقاضی کار هستید راههایی برای مقاومت پیدا کنید. متأسفانه، با قطع بودجه کتابخانه های عمومی و اغلب کتابخانه های دانشگاهی، رشته کتابداری به شدت رقابتی شده است. گرفتن کارشناسی ارشد و داشتن تجربه کتابداری برای تضمین شغل شما کافی نخواهد بود.
  • در رزومه و نامه درخواست کار خود از علاقه تان به کتابها صحبت نکنید. با وجود تعداد زیاد داوطلبان برای انتخاب آنها، افراد مسوول استخدام به دنبال دلایل جالب تر هستند که چرا باید شما را برای کار انتخاب کنند. ویژگی های خاص و تجربیاتی که شما را برای آن موقعیت مناسب جلوه می دهد را بیان کنید.
  • همیشه رزومه و نامه درخواست کار خود را برای هر شغلی که می خواهید قوی کنید. خصوصیات خاص آن موسسه خاص که منجر به پیگیری استخدام در آنجا شده است را ذکر کنید. پیگیری با یک ایمیل تشکر از شما نشان دهنده تداوم شور و شوق شماست.
  • بر ارتباط با افرادی که در مدرسه ملاقات می کنید، تکیه کنید. از طریق کارآموزی و شغل پاره وقت و دوره SLA . اجازه دهید مردم بدانند شما در جستجوی کار هستید و برای بعضی از موقعیت ها آغوشتان باز است.
  1. آماده باشید کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. حتی اگر شما برای یک موقعیت حرفه ای واجد شرایط هستید، ممکن است از یک سطح مقدماتی شروع کنید. از فرصت به منظور شناخت بیشتر مردم و فهم راه های اثربخشی کتابخانه تان استفاده کنید. زمانیکه شما خودتان را ثابت کنید، مطمئنا فرصت برای پیشرفت به وجود خواهد آمد.

نکته

  • اگر می خواهید در یک کتابخانه عمومی کار کنید، باید طیف وسیعی از مهارتها را به دست آورید. مهارتهای مدیریت و مهارتهای سرویس دهی به مراجعان را برای پیشی گرفتن بر دیگر متقاضیان کار یاد بگیرید.
  • زمانیکه در جستجوی شغل هستید با فارغ التحصیلان از آموزشگاه هایی که در علوم کتابداری حرفه ای هستند در تماس باشید. آنها قادر خواهند بود مشاوره هایی را به شما بدهند و اگر موفق نشدید، ممکن است تا دفعه بعد که یک موقعیت در کتابخانه شان باز شود، شما را به خاطر داشته باشند.
  • اگر شما از قبل یک کتابدار محلی را می شناختید اول با سوالاتی به سراغ آنها بروید، آنها خواهند دانست که کتابدار شدن برای شما گزینه خوبی هست یا خیر.

 

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: How to Become a Librarian

مترجم: مهناز کریم زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهناز کریم زاده
عنوان مقاله: چگونه می شود کتابدار شد؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/4719
Download PDF

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *