در زمانهای گذشته کتابخانهها از فضاهای فیزیکی و کتابهای ملموس تشکیلشده بودند، جایی که سروصدا در آن ممنوع در نظر گرفتهشده بود به این دلیل که کتابخانه مکانی جدی برای مردم جدی بود – نه برای وقت گذراندن”. اگر به اطراف خود نگاه کنید، بهآسانی متوجه خواهید شد که کتابخانهها بهتدریج به سمت عصر دیجیتال تغییر جهت دادهاند کتابداران در همکاری با جامعه و همکاران خود میکوشند که مرکزی اطلاعاتی برای هرکسی ایجاد کنند. منظور از “هر کس” میتواند شامل جامعه کوچکی از کسبوکار باشد. کارآفرینان۱ نقش بزرگی در پیش بردن اقتصاد دارند و کتابخانهها بهعنوان رفع نیاز، در ترویج و حفظ کارآفرینی شناختهشدهاند.
این متن نشان میدهد که کتابداران چگونه میتوانند مشاور اطلاعاتی شخصی شما در کسبوکار و سرمایهگذاریهای حال و آینده باشند.
خلق دانش
کتابخانهها مرکز دانش هستند. در هر دو نوع کتابخانههای عمومی و دانشگاهی طیف گستردهای از منابع برای تأمین نیازهای اطلاعات کارآفرینان وجود دارد. ما در محیط دانش مبتنی بر اقتصاد زندگی میکنیم. و تحقیقات ثانویه باید بهمنظور دستیابی به یک مزیت رقابتی سرنوشتساز باشد. به کتابداران مهارتهای لازم برای شناختن و یافتن مکان و جایگاه منابع داده میشود، که موجب صرفهجویی در وقت کارآفرینان میشود و همچنین بهطور بالقوه آنها را در معرض دستیابی به برخی از اطلاعات جدید و مفید قرار میدهد که ممکن است در وهله اول کارآفرینان به آن توجه ای نکرده باشند. برخی از منابعی که کتابداران میتوانند در کسبوکار شمارا راهنمایی کنند عبارتاند از:
- لیست رقبا۲
- منابع کتابخانهای مانند پایگاههای دادهای کسبوکار۳، برنامهها و طرحهای کسبوکار۴
- منابع پژوهش صنعتی۵
اگرچه بهطور گسترده کتابخانههای عمومی بهعنوان خدمت دهندگان بهکل جامعه، شناختهشدهاند این نکته مهم است که کتابخانههای دانشگاهی کسبوکار، خدمات خود را تنها به دانشجویان و اساتید و برنامههای آنها محدود نمیکنند، بلکه اغلب فعالیتهای پشتیبانی خود را به کاربران جامعه نیز گسترش میدهد.
شخصیسازی۶: نه گفتن به دادههای اضافی
گوگل یک اختراع فوقالعاده مهم در زندگی ماست که همانند لزوم یک فعل متعدی در زبان انگلیسی لازم و ضروری است! باوجود قدرتمندی گوگل هنوز هم محدودیتهایی دارد. هنگامیکه جستجویی معمولی انجام میدهید، نتایج معمولاً بین میلیونها نتیجه متغیر است. بهعنوان کارآفرین، آخرین راه در فهرست کارهایتان صرف ساعتها وقت بر روی این مقالات برای به دست آوردن اطلاعات لازم در حوزه کسبوکار خود است. خوشبختانه، کتابداران آموزشهای لازم را برای جستجوی تخصصی، استراتژیهای کارآمد، شخصیسازی و مسئولیت محتوا با توجه به درخواستها و پرسوجوهای منحصربهفرد شما ، و شناسایی مبانی و زیرساختهای جستوجو، را دیدهاند.
شبکه ارتباطی در جامعه
بیشتر کتابخانهها محیطهایی برای رواج و پرورش روح کارآفرینی ایجاد کردهاند؛ که صرفاً به سمینارهای آموزش کارآفرینی، یادگیریهای علمی و تجربی و به اشتراکگذاری منابع و اطلاعات محدود نمیشود. حضور در مکانها و نهادهای عمومی، کتابخانهها را به مشارکت با سازمانهای معتبر و یا دیگر کارآفرینان همکار وامیدارد که ممکن است در حوزه کسبوکار کمکحال شما باشند. بهعنوانمثال، برای شروع، ممکن است شما ارتباط با سازمانی که مخصوص حمایت مالی است را مورد ملاحظه قرار دهید. گزینههای زیادی برای درآمدزایی وجود دارد که صرفاً فقط با جستجو در گوگل قادر به یافتن آنها نخواهید بود. کتابداران میتوانند با خلاصه کردن جستوجو به شما کمک کنند که به بهترین گزینههایی که نیاز دارید برسید. اگرچه کتابداران مسئول ارائه مشاوره نیستند، ولی آنها میتوانند شمارا به سازمانهای مناسب و معتبری ارجاع دهند که آن سازمانها میتوانند به شما مشاوره بیشتر و بهتری بنا بر درخواست شما ارائه دهند (اگر طبیعتاً حساس است) یا شمارا به ارتباط با یک کتابخانه در شبکه خود هدایت کند.
کمک به پرورش روح کارآفرینی
کتابداران میگویند “زمان مانند پول است” و کارآفرینان جوان قطعاً برای بررسی و گزینش از میان هزاران صفحه از دادهها برای جستوجوی اطلاعاتی که به آنها در اهداف پژوهشیشان کمک کند، زمان کافی را ندارند. کتابداران، بادانش خود در دسترسی به منابع مناسب، همیشه برای کمک به شناسایی بهترین گزینهها خود را بهسرعت و بهطور کارآمد آماده میکند؛ بنابراین شما میتوانید تمرکز خود را بر روی ایجاد کسبوکار بگذارید.
پانویس ها:
۱. Entrepreneurs
۲.lists of competitors
۳. business databases
۴.business plans
۵.Industry research sources
۶.Customization
منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Librarians and Entrepreneurship
مترجم: شیرین زاهدی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | شیرین زاهدی |
عنوان مقاله: | کتابداری و کارآفرینی |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۳ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/5221 |