کتاب خوان فروردین ۱۳۹۶

در راستای اجرای برنامه‌ ی نشست کتاب خوان ماه ، محوریت جلسه نشست کتابداران و دانش آموزان مدرسه نمونه دولتی رضوان در تاریخ ۲۳فروردین ۱۳۹۶ در کتابخانه عمومی شهید جلال بارنامه سروآباد، معرفی ۱کتاب طرح کتاب خوان ماه فروردین (تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش انگیزه برای تحصیل از ابوالفضل ابراهیمی) توسط کتابدار بود. سپس در ادامه دقایقی دیگر کتابداران و هریک از اعضا تجربیات خواندن خود را در راستای شناساندن ۴ عنوان کتاب (گفتگو با خدا از والش نیل دونالد، مهر و مهتاب از تکین حمزه لو، پزشک خانواده از لطفعلی پورکاظمی، خشمگین ترین سیاه آمریکا: زندگینامه مالکوم ایکس از الکس هالی) به اشتراک گذاشتند. در ادامه به توضیحات کتابدار در نشست کتاب خوان پرداخته می شود.

به نام خدایی که فرمود: “هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ”
همانطور که می دانیم یکی از مهمترین رموز موفقیت در زندگی برخورداری از اطلاعات بیشتر است. وقتی دانش و اطلاعات بیشتر باشد، تصمیم گیری نیز عاقلانه تر خواهد بود، و این تصمیم های درست هستند که مار ا به سوی موفقیت پیش می برند، چرا که علم پیشاهنگ عمل است. علم و آگاهی به انسان، نور و هدایت و آگاهی می بخشد و همچون چراغی فرا راه اوست تا به بیراهه نرود. علم به انسان شناخت و توانایی بخشیده است. آدمی از دیر باز در پی آشنایی با علوم نوین وحتی قدیم بوده است. از همان ابتدا که بشر آفریده شد، شروع به یادگیری کرد. خداوند می فرماید: «و عَلَّمَ ادَمَ الاَسماءَ کُلَّها…؛ و آموخت (یاد داد) به آدم همه نام ها را …» فرشتگان نیز می دانستند که مقام انسان با دانشی که خداوند به او عطا کرده است از ملائکه بالاتر است؛ لذا انسان باید قدر خود را بداند و از دانشی که در اختیار دارد، استفاده درست ببرد.

تا اینجا خواستم با ذکر چند نکته که ارزش و اهمیت کسب علم و دانش را بیان می کند، به معرفی کتاب “تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش انگیزه برای تحصیل” از ابوالفضل ابراهیمی بپردازم. در واقع در جای جای این کتاب نکات و دستورالعمل هایی وجود دارد که چگونگی اندیشیدن، نوع احساس و انگیزش و شیوه ی رفتار کردن در موقعیت های مختلف تحصیلی را به شما دانشجویان و دانش آموزان آموزش می دهد.

در فرهنگ ما که هم ایرانی وهم مسلمان هستیم، علم ودانش جایگاهی وصف نا شدنی دارد که رسیدن به معبود و عشق واقعی محصول نهایی است . در تعالیم دینی ما بسیار ذکر شده که برترین مردم کسی است که بیشتر، سودش به مردم می رسد، هر چیزی در وقت کمی نایاب و عزیز می گردد مگر علم که در وقت فراوانی عزیزتر می شود. علم با بخشش و انفاق کم نمی شود ، و حال آن که ثروت با خرج کردن کم می شود. از این دسته افرادکه مراحل کمال را پی گرفته اند واز باب علم وآگاهی وارد شده واز دریای بی کران عرفان بهره ها برده اند، می توان به دانشمندان واندیشمندان کهنی چون ابن سینا وملا صدرا نام برد. برگ های کتاب به منزله ی بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور پرواز می دهند. به اصطلاح عالمی که از علمش بهره ببرد، از عبادت هفتاد هزار عابد برتر است. فرشتگان بالهای خود را زیر پاهای دانش پژوه می گسترانند و برای او استغفار می کنند.
1

در انتها دوست دارم این مبحث را بادعایی خاتمه دهم، چرا که او صاحب اصلی دانش است؛ پروردگارا یاری ام کن و دیدگان مشتاقم را به نور دانش روشن فرما. مگذار با چشم بسته قدم بردارم. مخواه که ندانسته و جاهل راهم را برگزینم. مگذار که از علم بی بهره بمانم. علمی عطایم کن که بال پروازم شود. دانشی به من بیاموز که مرا به تو برساند. با عالمی همراهم کن که همراهی اش عشق تو را در وجودم بیفروزد؛ عالمی که راه رسیدن به تو را بشناسد. معلمی که خود شیفته تو باشد و مرا به سوی تو بکشاند. خدایا! از تو نیز می خواهم که معلمانم را مرهون لطف خود بداری و بر بزرگ ترین معلم هستی، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم که تو را به همه انسان ها شناسانده، برترین درودها و سلام ها و برکات خویش را نازل فرمایی.

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ژیلا سعیدی
عنوان مقاله: کتاب خوان فروردین ۱۳۹۶
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7975
Download PDF

درباره ی ژیلا سعیدی

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه رازی کرمانشاه - کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان سروآباد

همچنین ببینید

داستان ضرب المثل ها

مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده‌(ها): ژیلا سعیدی عنوان مقاله: داستان ضرب المثل ها عنوان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *