تعریف کتابخانه دیجیتال:
اشیاء اطلاعاتی دیجیتال باید مبتنی بر اصول مجموعه سازی، گردآوری یا تولید شده باشند؛ کارکنان متخصصی به انتخاب و سازماندهی منابع اطلاعاتی بپردازند؛ اشیای دیجیتال از طریق شبکه به جامعه کاربران آن کتابخانه ارائه شود؛ مدیریت اشیاء دیجیتال با استفاده از سازوکارهای مدیریت فایل، مانند مدیریت در نمایش و ارائه اطلاعات به کاربران، و مدیریت سطح دسترسی صورت پذیرد؛ و اطلاعات دیجیتالی به مدت زمان طولانی به مثابه منابع اطلاعاتی پایدار قابل دسترس باشند. کتابخانه هایی که همه این عناصر را دارا باشند، بدون توجه به کمیت آنها، کتابخانه دیجیتال نامیده می شوند.(علیپور حافظی، مهدی)
در اینفوگرافی زیر که توسط نویسنده بر اساس تجربه و مطالعات نگاشته شده است بخش های مختلف یک سیستم کتابخانه دیجیتال بنمایش درآمده است لازم است کاربر به جهت فلش های موجود در اینفو توجه داشته باشد.
داده ها، فراداده،زیرساخت ها و رهبری (شاید عنوان دیگری هم بشود بر آن نهاد) از ورودی های سیستم کتابخانه ی دیجیتال محسوب می شوند.
آنگاه کتابخانه ی دیجیتال توانایی پاسخگویی به نیازمندی های یک کاربر را که در ۱۲ بخش مشخص شده اند، باید دارا باشد. آخرین گام در این اینفو عملیات پشتیبانی از کتابخانه دیجیتال است که بخش عمده ای از آن شامل محافظت می شود.
اینفوگرافی کتابخانه ی دیجیتال
نویسنده: حسین حیدری
طراحی: گرافیک مجله ی کتابدار ۲.۰
تاریخ : اول – خردادماه -۱۳۹۶
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | حسین حیدری |
عنوان مقاله: | اینفوگرافی کتابخانه ی دیجیتال |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8366 |