عنوان: جزیره هزار داستان
نویسنده: ادوارد پکارد
مترجم: شهین دخت بهزادی
انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال نشر: ۱۳۸۵، گروه سنی: ج – د
خلاصه:
با خواندن این کتاب خودت را تنها در جزیرهای میبینی که گرسنه و تشنه در فکر نجات خود هستی. هر راهی را که برای نجات خود انتخاب کنی، حوادث مختلفی برایت پیش میآید و با خطرهای گوناگونی روبهرو میشوی؛ بنابراین، در هر راهی که قدم بگذاری، داستان تازهای خواهی داشت. نویسنده کتاب با طرحی زیبا و ابتکاری مجموعهای از داستانهای مختلف و مربوط به هم را که در یک جزیره اتفاق میافتند خلق میکند. در این داستانها، قهرمان هر داستان ـ که همان خواننده داستان استـ میتواند قدرت تصمیمگیری، انتخاب و مسئولیتپذیری خود را بسنجد و نتیجه کار خود را ببیند.
شیوه اجرا:
از نوجوانان میخواهم به داستان کوتاهی که میخوانم خوب گوش دهند و سپس برای آنها چند صفحه ابتدایی داستان را تا قسمتی که هر شخص مجبور به انتخاب مسیر خود است میخوانم، در این قسمت از کودکان میپرسم کدام مسیر را انتخاب میکنند؟ هر کدام مسیری را میگوید. سپس از آنها میپرسم انتخاب یعنی چه؟ مسئولیت انتخاب یعنی چه؟ پس از بحث و گفتگو از کودکان میخواهم که هر کدام مسیری را که انتخاب کرده است بخواند. سپس کسانی که مسیر اولشان یکی است در کنار هم بنشینند و ادامه کتاب را بخوانند و مجدد بر سر دو راهی که رسیدند کسانی که هم انتخاب هستند از صندلی برخیزند و کنار هم مسیری خود بنشینند و بدینصورت تا پایان داستان مدام بچهها مسیرهایشان را عوض میکنند. پس از اتمام کتاب برای کودکان شرح میدهم که در زندگی همه ما مسیرهایی است که ما انتخاب میکنیم و نتایجی حاصل میآید که باید بپذیریم و اگر مطلوب نظرمان نیست تغییر مسیر دهیم تا بهجایی برسیم که مطلوب ماست.
فواید این تکنیک:
تجربه انتخاب، برانگیختن حس مسئولیت انتخاب، برانگیختن حس کنجکاوی نوجوان، تقویت مهارت تفکر
نویسنده: لیا عرفانی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | لیا عرفانی |
عنوان مقاله: | یک تکنیک، یک تجربه (شماره پنج: جزیره هزار داستان) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۳ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8601 |