خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / چهار روش برای گسترش حضور کتابخانه‌ها در جامعه

چهار روش برای گسترش حضور کتابخانه‌ها در جامعه

مقدمه مترجم

کتابخانه مکانی که از گذشته تاکنون دسترسی به دانش بشری را به سهولت امکان‌پذیر کرده است. این نهاد فعالیت‌ها و خدمات مختلفی را به مخاطبان خویش ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان از خدمات عمومی کتابخانه‌ها نام برد که شامل مجموعه اقدامات و روش‌هایی است که برای جذب مخاطب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، سرگرمی، خلاقیت و … در بین اقشار مختلف جامعه انجام می‌شود. هر چه این روش‌ها نوآورانه‌تر و دسترس‌پذیر تر باشند مخاطبان بیشتری را به‌سوی کتابخانه‌ها جذب می‌کنند و موجب گسترش بیش‌ازپیش حضور کتابخانه‌ها در جامعه می‌شوند.

در این مقاله چهار روش برای گسترش حضور کتابخانه‌ها در جامعه از طریق دیدار مخاطبان در مکان‌هایی که بیشتر اوقاتشان را صرف می‌کنند، بررسی می‌شود که به‌طور خلاصه شامل موارد ذیل است:

  • دیدار با مخاطبان با تخفیف
  • دیدار با مخاطبان آنلاین
  • دیدار با مخاطبان در فضای باز
  • دیدار با مخاطبان در یک مرکز خرید

به امید اینکه اینکه شاهد گسترش روزافزون حضور کتابخانه‌ها در جوامع مختلف باشیم.

یک روش فوق‌العاده برای گسترش حضور کتابخانه در جامعه و ایجاد آگاهی عمومی از تمامی فرصت‌های بزرگ در کتابخانه، دیدار با مخاطبان در مکان‌هایی است که بیشتر اوقاتشان را می‌گذرانند.

مردم می‌خواهند کتابخانه‌ها در مکان‌هایی قرار داشته باشند که بتوانند خدمات کتابخانه را با سایر فعالیت‌ها از قبیل خرید یا سایر فعالیت‌های اوقات فراغت (فعالیت‌های تفریحی) ترکیب کنند.

در این هفته، ما ۴ روش را بررسی خواهیم کرد که چگونه کتابخانه‌ها می‌توانند حضورشان را در جامعه از طریق دیدار مخاطبان در مکان‌هایی که بیشتر اوقاتشان را صرف می‌کنند، گسترش دهند.

  1. دیدار با مخاطبان با تخفیف

چرا کارت کتابخانه را به کارت تخفیف تبدیل نمی‌کنند؟
اهالی محل مایل‌اند با کارت کتابخانه علاوه بر دسترسی به مجموعه غنی دیجیتالی کتابخانه، تخفیف برای تسهیلات موردعلاقه‌شان در شهر نیز داشته باشند.
از این راه شما می‌توانید از کتابخانه و کسب‌وکارهای محلی ضمن ایجاد ارتباط با جامعه، پشتیبانی کنید.
برای مثال «برنامه فلش کارت شما» توسط کتابخانه عمومی ناحیه پودر ریور (پودر ریور یک سکونتگاه مسکونی در ایالات‌متحده آمریکا است که در ایالات مونتانا واقع‌شده است.)

این کارت دسترسی آزاد به کتاب‌ها، موسیقی و فیلم را در سراسر کتابخانه‌های پودر ریور و همچنین تخفیف‌ها و مزایای کسب‌وکار در منطقه فورت کالینز فراهم می‌کند.

برنامه فلش کارت کتابخانه شما در کتابخانه عمومی پودر ریور

  1. دیدار با مخاطبان آنلاین

نزدیک شدن به جامعه به این معنی نیست که کتابخانه‌ها باید فقط روی گسترش فضای فیزیکی‌شان تمرکز کنند. بلکه یک روش عالی برای بهبود حضور کتابخانه شما در جامعه تمرکز بر تعداد کمی ابزارهای آنلاین (درون‌خطی) است چرا که مردم بیشتر و بیشتر وقتشان را به‌صورت آنلاین صرف می‌کنند.

استراتژی کتابخانه دیجیتال کلمبوس متروپلیتن یک مثال عالی از یک کتابخانه است که باهدف ایجاد «نسل بعدی کتابخانه» برای کاربران کار می‌کند.

کتابخانه کلمبوس متروپلیتن از چند کانال دیجیتال همچون برنامه‌های موبایل، خبرنامه‌ها، اتاق‌های مطبوعات، محتوای الکترونیکی، رسانه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر برای انعکاس رویدادها و فعالیت‌های کتابخانه و هدایت راهبردهای آن استفاده می‌کند.

وب‌سایت کتابخانه کلمبوس متروپلیتن

برای درک بیشتر درباره ایجاد یک استراتژی (راهبرد) دیجیتال مکالمه ما را با گِرگ دود مدیر بازاریابی کتابخانه کلمبوس متروپلیتن مطالعه کنید.

  1. دیدار با مخاطبان در فضای باز

طراحی استراتژیکی فضاهای بیرونی کتابخانه می‌تواند یک روش فوق‌العاده برای جلب‌توجه شهروندان باشد ضمن اینکه فعالیت‌های کتابخانه را در بیرون از دیوارها گسترش می‌دهد.

همان‌طور که سوزان بنتون (مدیر اجرایی شورای کتابخانه‌های شهری) در مصاحبه‌ای با مجله لایبرری می‌فرماید، کتابخانه‌ها می‌توانند از فضاهای باز برای ترویج سوادآموزی، برگزاری جشن‌های متنوع و تقویت توسعه اقتصادی در جوامع خود استفاده کنند.

کتابخانه اسکوئر که توسط کتابخانه عمومی ونکوور ایجاد شده است یک مثال قابل‌توجه از ترکیب فضای داخلی و بیرونی کتابخانه‌ها است.

این فضاها به‌منظور حمایت از اعضای جامعه برای دسترسی آن‌ها به منابع کتابخانه، ملاقات با قهوه، خرید یا استفاده از خدمات شهری خدمات‌رسانی می‌کنند.

  1. دیدار با مخاطبان در یک مرکز خرید (پاساژ)

همان‌طور که کتابخانه‌ها خدمات خود را گسترش می‌دهند و برای کاربرانشان جذاب‌تر می‌شوند، به گسترش فضاهای فیزیکی خود نیز نیاز دارند تا اینکه بتوانند درخواست‌های جدید را حفظ کنند؛ بنابراین چرا از یک مکان خالی در یک مرکز خرید که در آن غذا، نوشیدنی‌ها و سایر امکانات اوقات فراغت که چند قدم دورتر است، استفاده نکنیم؟

شما می‌توانید کتابخانه خود را به‌صورت مدرن با هزینه‌های کمتر و در طول راه، برای رسیدن به مخاطبان بزرگ‌تر که به‌طورمعمول از کتابخانه بازدید نمی‌کنند، ارائه دهید.

 بیایید ببینید کتابخانه تازه باز شده در داخل مرکز خرید کواِکس مال را که، بزرگ‌ترین مجتمع خرید زیرزمینی در آسیا است! با یک ناحیه وسیع، این کتابخانه دو طبقه به‌صورت روباز و برای عموم رایگان است و یکی از جاذبه‌های اصلی شهر محسوب می‌شود

به‌طور خلاصه، فضاهایی که کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند یک روش عالی برای یادآوری خدمات عمومی‌ای هستند که کتابخانه‌ها باید ارائه دهند. با توسعه دادن به جامعه، چه از طریق کسب‌وکارهای محلی یا داشتن حضور آنلاین، کتابخانه‌ها برای کاربران خود جذاب‌تر می‌شوند.

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۴ways to extend the library’s presence into the community

 مترجم: فاطمه عبداللهی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه عبداللهی
عنوان مقاله: چهار روش برای گسترش حضور کتابخانه‌ها در جامعه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9269
Download PDF

درباره ی فاطمه عبداللهی

دانشجوی کارشناسی ارشد علم‌سنجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *