خانه / کارآفرینی / خلاقیت / “استودیوی ایده” در کتابخانه عمومی فوند دولاک

“استودیوی ایده” در کتابخانه عمومی فوند دولاک

امروز ما بخاطر میزبانی مل کلستاد، از عاشقان هنر و کتابخانه، هیجان زده هستیم. وی درباره راه اندازی فعالیتی جدید با عنوان استودیوی ایده در کتابخانه عمومی فوند دولاک برای ما توضیح می دهد. لذت ببرید!

بعد از سه سال طراحی، شامل مجوز نوشتاری و ساختمانی، “استودیوی ایده” بصورت واقعی انجام شد و کتابخانه فوند دولاک دارای فضای طراحی شده  اختصاصی خود گردید. شنبه مورخ ۲۳ جولای در حضور ۴۰۰ نفر مراجع مراسم بازگشایی صورت پذیرفت که یک موفقیت بزرگ بود.

به اواخر ۲۰۱۳ باز می گردیم، مدیر کتابخانه عمومی فوند دولاک، جان مارک بولتوز، به فکر امکان ایجاد یک فضای خلاقانه در کتابخانه خود بود. این فکر از طریق ایجاد یک پنل مشورتی شامل بنده و همسرم، برایان، که حضور ما در این پنل بسیار باعث افتخار ما بود، به همراه حدودا ۱۲ نفر دیگر به شور و مشورت گذاشته شد. در ابتدا مقرر شد جلسات شبه ماهانه ای برگزار گردد که بعدها پس از پیشرفت برنامه به صورت ماهانه برگزار گردید.

در ابتدای برنامه ­ریزی چندین موضوع مطرح گردید اما در نهایت، در میانه سال  ۲۰۱۵ شهر فوند دولاک فرصتی برای خرید ساختمانی را برای کتابخانه مهیا کرد درست در کنار دربی که به عنوان کتابفروشی دست دوم بود که این کتابفروشی توسط کتابخانه اداره می شد. بنابراین وقتی کتابفروشی شروع به کار کرد یک فضای زیادی در طبقه همکف کتابخانه ایجاد شد که بسیار مناسب راه اندازی “استودیوی ایده” بود.

هنگامی که فضا شکل گرفت هیجان ساخت “استودیوی ایده” شدت بیشتری یافت.

بسیاری از ما در پنل مشورتی به عنوان گروه آزمایش طبقه بندی شده بودیم، بدین مفهوم که چگونه فردی قادر است از یک وسیله پیچیده به صورت کامل در این فضای تخصیص داده شده استفاده نماید. خوشحالم که بگویم اکنون به عنوان چرخ خیاطی و یا دستگاه حکاکی و یا استودیوی ضبط، طبقه بندی شدیم. بدین مفهوم که اکنون قادریم از هر وسیله ای بدون دریافت هیچ نوع کمکی در هر زمان که “استودیوی ایده” باز شود استفاده کنیم و این بسیار عالی است!

idea-studio-melاینجا من اکنون در حال نشانه گذاری برای استفاده از چرخ خیاطی هستم!

بنابراین این نکته قابل توجه است که دقیقا  وقتی در “استودیوی ایده” حضور دارید این حضور برای شما بسیار هیجان انگیز خواهد بود. فضای “استودیوی ایده” به مناطق متفاوتی تقسیم شده است منطقه اصلی، جایی است که دو پرینتر سه بعدی قرار داده شده، همراه با چرخ خیاطی، دستگاه برش، منطقه عمومی هنر، و وسایل الکترونیکی، شبیه ماکی ماکیز و اجزا تکه های کوچک. 

idea-studio-room3D printer in actionپرینتر سه بعدی

همچنین یک آشپرخانه با تمام امکانات وجود دارد! بخاطر اینکه فضایی خاص سلامت نداشتیم این فضا ایجاد شد اما بدان معنا نبود که بخواهیم از این فضا برای تهیه غذا یا فروش آن (شبیه مرباجات، سس سالسا، یا شبیه آن) استفاده کنیم ولی می توانیم به عنوان فضایی برای برگزاری جلسات غیر رسمی – و نه فقط برای غذا خوری – از آن استفاده کنیم. من از این فضا برای تهیه کاغذ در طول مراسم بازگشایی استفاده کردم.

2یک اتاق دیگر که مانند خانه ای است با قلم های لیزری و حکاکی هم ایجاد شد. بخاطر وجود این دو ابزار که صدای بلندی داشتند، اتاق خاصی برای آنها تهیه شد. اکنون دقیقا تنها دو نفر هستند که می توانند با این ابزارها کار کنند اما شما می توانید و اجازه دارید که هر کاری را در آنجا انجام دهید.

idea-studio-visitorsهمانطور که شما می توانید ببینید، فضا زیبا است. طراحی داخلی آن توسط کلر و تیمش طراحی و اجرا شده است. ما بسیار خوشبخت و مفتخریم به داشتن اینچنین فضای هیجان انگیزی که می تواند توسط هر فردی که ساکن ویسکانسین باشد مورد استفاده قرار گیرد، همچنین ما امیدواریم شما سفری به فوند دولاک داشته باشید تا آن را از نزدیک ببینید. 

 

منبع:

این مطلب ترجمه مطلبی با این عنوان است: The Idea Studio at Fond du Lac Public Library

مترجم: لیا عرفانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): لیا عرفانی
عنوان مقاله: “استودیوی ایده” در کتابخانه عمومی فوند دولاک
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6258
Download PDF

درباره ی لیا عرفانی

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کارمند کانون پرورش فکری شاغل در واحد کانون زبان ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *