خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / اتومبیل کتاب فاطر

اتومبیل کتاب فاطر

 احمد شاه بیگ ساکن شهرستان اشتهارد از استان البرز دارای مدرک فوق دیپلم زبان انگلیسی از مرکز تربیت معلم و همچنین دارای مدرک کارشناسی علوم کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی از واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد. در حال حاضر در آموزش و پرورش با ۲۳ سال سابقه در سمت دبیری زبان انگلیسی مشغول خدمت میباشد. عشق و علاقه وافرش به فعالیت در عرصه فرهنگی به ویژه در امر کتاب و کتابخوانی باعث شد تا علاوه بر تدریس پا را فراتر از رسالت معلمی خود گذاشته و در عرصه کتاب و کتابخوانی نیز فعالیت کند تا در رشته تحصیلی خود (علوم کتابداری ) نیز توانسته باشد خدمتی به قول خودش هر چند ناچیز به هموطنانش کرده باشد. تا اینکه طرح ” اتومبیل کتاب فاطر ” از جمله طرحهای خوب و بزرگی بود که با توکل به خداوند منان توانست با موفقیت کامل این طرح کاملآ فرهنگی را پیاده ساخته و به مرحله اجرا در آورد.همانگونه که از تصاویر مشخص است نام این طرح “” اتومبیل کتاب فاطر “” می باشد.

معرفی طرح :photo_2016-03-31_12-09-46

در واقع روال کار در طرح ” اتومبیل کتاب فاطر” تهیه منابع مورد نیاز و لازم ( کتابهای داستان کوتاه –آموزشی و حتی شنیداری چون سی دی و فیلم آموزشی ) که بیشتر این کتب نیز به زبان انگلیسی می باشد و اهداء آنها به بچه های روستا های شهرستان اشتهارد در استان البرز می باشد .قابل ذکر است که در اولویت قرار دادن اهداء کتب انگلیسی بجای کتب فارسی، تنوع و تازگی این منابع برای بچه ها ، عدم وجود فروشگاههای کتب خارجی و نبود امکان دسترسی بچه ها به این منابع و دهها دلایل دیگری که در این مبحث نمی گنجد … از جمله دلایلی بوده که اهداء کتب انگلیسی در اولویت قرار گرفته است .البته در مراسم اهداء کتاب آتی نصف به نصف کتابهای فارسی نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد .

اهداف :

هدف این طرح رساندن کتب و منابع مورد نیاز به دست بچه هائی است که در روستاهای دور افتاده قرار گرفته و دسترسی به این قبیل کتابها برای اکثرشان مقدور نمی باشد. همچنین از دیگر اهداف مهم این طرح باید به توسعه و گسترش فرهنگ اهداء کتاب در جامعه اشاره کرد تا اعمال این طرح الگوئی برای آیندگان ما باشد.

منابع مالی :

منابع مالی این طرح شخصی بوده و توسط اینجانب هزینه می گردد. که بیشتر از محل در آمد “موسسه شکوه فرهیختگان فاطر ” تهیه می گردد . این موسسه خصوصی ، آموزشگاه علمی آزاد بوده که موسس و مدیریت آن نیز توسط اینجانب می باشدکه در امر آموزش زبانهای خارجی فعال می باشد. برای اجرای این طرح تا کنون از هیچ نهاد و سازمانی کمک مالی و انسانی گرفته نشده است.

برنامه های آتی :

لازم به ذکر می باشد که سعی بر این می باشد که تا نهایت توان ای طرح کاملتر و وسیع تر گردد. چه بسا طرحهای کوچکی وجود دارند که پتانسیل تبدیل به یک طرح ملی و فرا ملی را داشته باشند.اینجانب نیزدر آینده نزدیک قطعا برنامه خوبی برای توسعه طرح فوق دارم .به این صورت که اهداء کتاب را علاوه بر روستاها به داخل شهر نیز گسترش خواهم داد.

به این منظور کارتهائی با نام ” طرح اتومبیل کتاب فاطر ” تدارک دیده شده است که در پشت هر کارت محل اهداء کتاب و ساعت دقیق اهداء نوشته شده است . انتخاب روز جمعه در داخل کارتها هم بیشتر بخاطر فراغت بچه ها بوده و اکثرآ آمادگی حضور در ایستگاههای کتاب را دارند. با این روش در سر ساعت مشخص شده اتومبیل کتاب در آدرس ثبت شده حاضر خواهد شد و کار اهداء اجرا خواهد شد. به این منظور در روزهای جمعه میتوانیم اهداء کتاب را در سه یا چهار ایستگاه برگزار کنیم. (ایستگاه ها در داخل کارت اهداء قابل مشاهده می باشند )

در مورد توزیع کارتهای اهداء کتاب نیز باید خاطر نشان کنم که سعی بر این است که این کارتها به مدارس تحویل داده شود و سپس توسط عوامل اجرائی مدرسه بین دانش آموزان توزیع شود حال اینکه اینکه این کارتها به کدام دانش آموزان داده شو خود نیاز به شور و مشورت و برگزاری جلسات با مدیران و معاونان مدارس دارد و امیدوارم به نتیجه منطقی و خوبی در این زمینه دست یابیم. در پایان لازم می دانم از همکاران خوب و مشتاق در امور فرهنگی “موسسه شکوه فرهیختگان فاطر” بخاطر کمک در اجرای این طرح خداپسندانه کمال تشکر را داشته باشم .چرا که قطعآ بدون یاری این همکاران خوبم کار اهداء کتاب عملی نخواهد شد .

 

گزارش ارسالی از : احمد شاه بیگ

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): احمد شاه بیگ
عنوان مقاله: اتومبیل کتاب فاطر
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3132
Download PDF

درباره ی احمد شاه بیگ

کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی از استان البرز - شهرستان اشتهارد

یک دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *