خانه / خواندنی ها / هفت فعالیتی که می‌توانید به‌طور رایگان در کنار مطالعۀ کتاب در کتابخانۀ محلی‌تان انجام دهید

هفت فعالیتی که می‌توانید به‌طور رایگان در کنار مطالعۀ کتاب در کتابخانۀ محلی‌تان انجام دهید

مقدمه مترجم

با توجه به تغییر ارزش‌ها و ساختارهای اجتماعی و بهره‌گیری طیف گسترده‌ای از اعضاء از خدمات جانبی ارائه شده توسط کتابخانه‌های عمومی می‌توان ادعا کرد که امروزه کارکرد غالب کتابخانه‌های عمومی به‌طور چشمگیری دچار تغییر و تحولات شده است. به‌عبارت‌دیگر نحوه استفاده اعضاء از کتابخانه عمومی تغییریافته است و کتابخانه عمومی به فضای گفت گو و مشاوره، فضایی برای یادگیری مهارت‌ها، تمرین و تماشا و … تبدیل شده‌اند که مراجعه‌کنندگان می‌توانند با سپری کردن ساعاتی در این فضاهای دلپذیر و انجام کارهای مدنظرشان احساس آرامش و لذت کنند. در متن ذیل به کارکردهای دیگر این دسته از مراکز نگاهی خواهیم داشت.

هفت فعالیتی که می‌توانید به‌طور رایگان در کنار مطالعۀ کتاب در کتابخانۀ محلی‌تان انجام دهید.

شما ممکن است فکر کنید که دیگر هیچ‌کس به کتابخانه نمی‌رود، اما زمانی که می‌­گوییم کتابخانه‌ها به‌طور مکرر مورد بازدید قرار می‌گیرند و مزایایِ فوق ­­العاده‌­ای را به‌طور رایگان در دسترس قرار می‌دهند به ما اعتماد کنید. همان‌طور که مگنس وسترگارد[۱] (مدیر یکی از کتابخانه‌های روسکیلد[۲] در دانمارک) در مقاله خود عنوان کرده است، کتابخانه‌های جدید اهداف بیشتری را نسبت به حصول اطمینان از محلِ امانت دادن کتاب‌ها به دست آورده‌­اند. این مکان تبدیل به یک مرکز اجتماعی شده است.

کتابخانه‌ها مجموعۀ کاملی از برنامه‌ها و خدمات را ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند علاقۀ خود را دنبال کنید و مهارتِ جدیدی را یاد بگیرید. در این مطلب قصد داریم برخی از جالب‌ترین کارهایی را که می‌توانید در کتابخانۀ محلی‌تان انجام دهید را مورد بررسی قرار دهیم.

۱. لذت بردن از یک مکان عمومی با دسترسی به وای فای برای انجام کار یا سرگرمی

آیا همیشه برای خرید یک قهوۀ اضافی به‌منظور گذراندن یک ساعت بیشتر در کافی‌شاپ محله‌­تان احساس معذب بودن می‌کنید؟ به‌جای آن به کتابخانۀ محله‌تان بروید. در آنجا فضاهای مختلفی برای انتخاب وجود دارد، ساکت یا شلوغ، بااتصال خوب وای فای، میزهای بزرگ، صندلی‌های راحت، تعداد زیادی کامپیوتر و کتابدارانی خوشحال برای کمک‌ به شما.

فراموش نشود که کتابخانه‌ها دائماً در حال تطبیق با زمان و توجه به نیازها و درخواست‌های شما هستند. قطعاً شما می‌توانید یک برنامه جذاب برای شرکت در آن پیدا کنید و یا اگر‌‌ نه، به‌راحتی می‌توانید با کتابداران صحبت کنید و ببینید که آیا می‌توانند برنامۀ مدنظر شما را به برنامه‌هایشان اضافه کنند.

۲. دسترسی رایگان به روزنامه‌ها و مجلات گران‌قیمت

آیا می‌خواهید به سه مقالۀ گذشته نشریه اکونومیست[۳]، هاروارد بیزینس ریویو[۴] و دیگر مجلات مهم به طور رایگان دست ‌یابید؟ برای دسترسی آزاد به مشهورترین مجلات و روزنامه‌ها به کتابخانۀ محلی‌تان بروید.

اکثر کتابخانه‌ها از انواع مختلف خدمات توزیع محتوا استفاده می‌کنند، برای مثال آر بی دیجیتال[۵] (زینیو[۶] سابق در کتابخانه‌ها) که به کاربران امکان می‌دهد به مجلات و روزنامه‌ها بر روی لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی‌های هوشمندِ خود دسترسی داشته باشند. به­‌علاوه، در مورد اکثر عناوین، کاربران نه‌ تنها فقط به آخرین شماره بلکه به شماره‌های سابق آن­‌ها نیز دسترسی می‌یابند.

۳. دسترسی رایگان به پایگاه‌های اطلاعاتی قابل‌اعتماد از سراسر دنیا

آیا نیاز دارید که به متون علمی دسترسی داشته باشید یا اینکه نه فقط از خواندن مقالات علمی لذت می‌برید اما یافتن یک منبع قابل‌اعتماد در اینترنت دشوار است؟ تمامی اطلاعات معتبر را نمی‌توان به‌صورت رایگان در وب‌سایت‌ها پیدا کرد و شما اغلب اوقات آن‌ها را در کتابخانۀ محلی‌تان که یک صفحه اختصاصی با یک فهرست فوق‌­العاده از ابزارهای جستجوی موجود به‌صورت رایگان و فقط برای کاربرانشان دارد، پیدا خواهید کرد.

وب‌سایت‌ها می‌توانند توسط هر شخصی بدون توجه به تخصصشان نوشته شوند، بنابراین حقایق موثق را از طریق یک منبع قابل‌اعتماد که حاوی اطلاعاتی از اساتید و متخصصان مربوطه است، کسب کنید. اکثر پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه‌ای می‌توانند از هر کامپیوتر شخصی که به اینترنت دسترسی دارد مورد جستجو قرار گیرند.

۴. گوش دادن به موسیقی و یا یادگیری آواز

کتابخانه‌ها مدت ‌زمان زیادی است که سی‌دی‌های فیزیکی، کاست و صفحات گرامافون را به کاربران خود ارائه می‌دهند؛ اما با توجه به اینکه خدمات پخش آنلاین در دنیای موسیقی در حال کسب جایگاه مهمی است، کتابخانه‌ها نیز به‌سرعت با این جریان وفق پیدا کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها این خدمات را به مجموعۀ خود اضافه کرده‌اند.

با نزدیک‌ترین کتابخانه به خودتان صحبت کنید و بپرسید که چگونه می‌توانید به کمک کارت عضویت کتابخانه و به‌صورت قانونی موسیقی مورد نظر خود را به صورت آنلاین گوش کنید و یا آن را دانلود کنید. به‌هرحال، بعضی از کتابخانه‌ها حتی کنسرت‌­ها، کلاس‌های آوازخوانی یا ریتم را هم به صورت رایگان ارائه می‌­دهند.

۵. تماشای آخرین فیلم‌ها به‌صورت آنلاین یا در محل کتابخانه

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در کتابخانۀ محلی‌تان به‌صورت رایگان فیلم تماشا کنید. کتابخانه‌ها مدتی است که در حال ارائۀ گزینه امانت دادن دی‌وی‌دی و پخش‌کننده‌های آن هستند. علاوه بر این، اگر شما فضای سینما را دوست دارید، بسیاری از کتابخانه‌ها هر چند وقت یک‌بار فیلم‌های قدیمی و جدید را پخش می‌کنند که در آنجا افراد می‌توانند برای تماشا و بحث در مورد فیلم‌ها دورهم جمع شوند.

کتابخانه‌ها همچنین به وسیلۀ حق عضویت کتابخانه‌ای شما امکان پخش آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را بر روی کامپیوترهای کتابخانه یا دستگاه‌های شخصی‌تان فراهم می‌کنند. برای انجام این کار، اکثر کتابخانه‌ها با سرویس‌های مختلف پخش آنلاین فیلم همچون کانوپی یا اُوردِرایو[۷] همکاری می‌کنند تا امکان دسترسی رایگان اعضای کتابخانه را به آرشیو بزرگی از فیلم‌ها فراهم کنند.

۶. گذراندن دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان

کتابخانه‌ها بیش از پیش با مؤسسات آموزشی آنلاین همکاری می‌کنند تا دوره‌های آموزشی آنلاین باکیفیت (و معمولاً گران‌قیمت!) را در کتابخانه به‌صورت رایگان ارائه دهند و این کار حتی یادگیری مهارت‌های جدید را برای شما آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، بیشتر سرویس‌های برگزارکننده دوره‌های آنلاین طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی اعم از برنامه‌نویسی تا شیمی، طراحی گرافیک یا زبان بدن را شامل می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما ساکن آمریکای شمالی هستید احتمالاً از طریق کتابخانه‌تان به «لیندا[۸]» به صورت کاملاً رایگان و بدون محدودیت دسترسی دارید. اگر از کلاس‌های آنلاینِ باکیفیت لذت می‌برید، به کتابخانه محلی‌تان بروید تا مطلع شوید که کدام دوره­‌های آموزشی آنلاین را ارائه می‌دهند تا از آن‌ها استفاده کنید.

۷. مشاوره گرفتن از متخصصین

کتابداران افرادی متخصص از رشته‌های مختلف هستند بنابراین، آن­ها می‌توانند این اطمینان را بدهند که کتابخانه­‌ها طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را فراهم می‌کنند. همچنین آن‌ها تشنۀ دانش هستند و دوست دارند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر برای تکالیف یا پیدا کردن شغل به کمک نیاز دارید و یا سؤالی عمومی دارید، پس نزدیک‌ترین کتابخانه را پیداکرده و پاسخ را در آنجا بیابید.

بیشتر کتابخانه‌ها دارای خدمات شهروندی هستند بنابراین اگر شما نیاز به مشاوره دارید یا در زمینۀ کارهای اداری کمک می‌خواهید، آن‌ها نمایندگانی از شهرداری محلی خواهند داشت که می‌توانند با دادن اطلاعات و راهنمایی در مورد مسائل مربوط به بیمه درمانی، گذرنامه، گواهینامۀ رانندگی و برگزاری مراسم ازدواج به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید در مورد مسائل خصوصی همانند مالیات، طلاق، نگهداری از کودک و غیره از آن‌ها کمک بگیرید.

فراموش نکنید: شما می‌توانید کتاب بخوانید و به یک باشگاه کتاب هم بپیوندید.

همه می‌دانند که خواندن کتاب‌ها به‌صورت رایگان کاری است که می‌توانید در کتابخانه انجام دهید. حتی با اینکه این مسئله ممکن است واضح باشد، اما هنوز هم ارزش یادآوری دارد که شما در کتابخانه می‌توانید علاوه بر کتابداران متخصصینی دیگر در زمینۀ کتاب‌ها را پیدا کنید تا شما را در تجربۀ خواندن‌تان راهنمایی کنند چراکه به‌ ­هر حال، کتابداران کتاب‌ها را دوست دارند.

آیا مایل به دیدن نسخه‌های مختلف یک کتاب هستید اما انجمن­‌های آنلاین به‌اندازه کافی واضح و مفید نیستند؟ شما می‌توانید در کتابخانه محلی‌تان به یک باشگاه کتاب بپیوندید و در مورد کتاب‌های جدید با طیف گسترده‌ای از افرادی که نمی‌شناسید (هنوز!) بحث کنید که این کار نقطه نظرات دیگری از کتاب­ها و غذای فکری بیشتری را برای شما فراهم خواهد کرد.

درنتیجه تا زمانی که عضو کتابخانه هستید، کتابخانه منبع بزرگی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده رایگان است. وقت آن است که به کتابخانۀ محلی‌تان (مرکز فرهنگی جامعه) سری بزنید و ببینید که چه فعالیت­‌های جالبی را امروز می‌توانید انجام دهید.

پانویس:
[۱].Mogens Vestergaard
[۲].Roskilde
[۳].Economist
[۴].Harvard Business Review
[۵]. RBdigital
[۶]. Zinio
[۷].Kanopy or Overdrive
[۸]. Lynda

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:

 ۷Activities You Can Do at Your Local Library for Free [Besides Reading Books]

مترجم: مهناز کریم زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهناز کریم زاده
عنوان مقاله: هفت فعالیتی که می‌توانید به‌طور رایگان در کنار مطالعۀ کتاب در کتابخانۀ محلی‌تان انجام دهید
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10099
Download PDF

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *