خانه / کارآفرینی / استارتاپ‌ها / معرفی شرکت آلتمتریک altmetric – کسب و کارهای مبتنی بر کتابداری

معرفی شرکت آلتمتریک altmetric – کسب و کارهای مبتنی بر کتابداری

سلسله معرفی شرکت‌ها، کسب‌وکارها و استارتاپ‌های حوزه‌ی علم اطلاعات، داده، کتابداری

این مقاله حدود ۶ سال گذشته در شرکت یابش ترجمه شد و در وبلاگ من موجود است و در اینجا در راستای معرفی کسب و کارهای مبتنی بر کابداری و علم اطلاعات، بازنشر می شود

Article level metrics

مرسوم ترین روش برای اندازه گیری ارزش (سطح ) یک مقاله استفاده از معیار “ضریب تأثیر-Impact Factor” می باشد. که میانگین ارجاعات  به مقالات اخیر ژورنال را اندازه گیری میکند و در اصل ارزش مقاله از روی سطح مجله محاسبه می شود. در حال حاضر روش های انتشار مقالات بسیار گسترده تر و متنوع تر شده اند ولی روش های مرسوم سنتی همزمان با روش انتشار پیشرفت نکرده اند. لذا در جامعه علمی میل به بدست آوردن روش های مناسبتری که بتواند با جزئیات بیشتری سطح عملکردی یک مقاله را بدست آورد دیده می شود.( با استفاده از article level metrics)

ما آنها را اسان کرده ایم

التمتریک معیارهای سطح مقاله و مکالمات آنلاین در مورد تحقیق را به نمایندگی ناشران ،موسسه ها و تامین کنندگان مالی جمع آوری میکند، تلفیقی از شاخص های آنلاین (علمی وغیر علمی) برای اندازه گیری شاخص و… دیجیتال. ما اینکار را با پیگیری، جمع آوری واندازه گیری اطلاعات زیادی که از مکانهایی که دانشمندان، طرفداران بیمار، خبرنگاران، پرستاران، مهندسان و گروه های اجتماعی (مانند بلاگ ها ، گوگل پلاس ،فیس بوک و بوردهای پیام وجلات وروزنامه های مرسوم ) بدست آمده اند، انجام میدهیم. التمتریک به ناشران ونویسندگان  اجازه می دهد که ببینند مردم درباره یک مقاله  علمی چه میگویند ومیتواند به انها بگوید  چه مقدار به یک مقاله در مقابل هم قطارنشان توجه شده است.

چگونه شاخص های سطح مقاله میتواند بر علم تاثیر بگذارد ؟

محققین، سرمایه گزاران و موسسات بطور فزاینده ای نگران تاثیر کارشان و بازگشت سرمایه شان هستند. روش سنتی شمردن تعداد استنادها برای اندازه گیری تاثیر، مقدار نه چندان کمی از تاثیر در جوامع گسترده تر از دست میدهد(یعنی مقدار زیادی از تأثیرگذاری مقاله به روش شمارش استنادی بدست نمی آید) . برای مثال: مقاله “بهداشت و سلامت عمومی در مورد روشی برای تشویق بیماران مبتلا به ایدز برای مصرف درست دارو” خود می تواند  نجات بخش جان باشد ولی ارجاعی دریافت نمی کند چون پرستارانی که ان را به کار میبندند، مقالات علمی نمی نویسند .

 دانشمندان به طرز فزایندهای در حال بحث آنلاین در مورد  مقالات هستند ولی بیشتر در سایت و شبکه های اجتماعی تا در سایت ناشران. برای نویسنده بسیار با ارزش است که بدانند هم قطاران و افراد در رشته های دیگر در مورد یکه مقاله چه می گویند. ولی تاکنون دست یابی به آن بسیار مشکل بوده است.

منبع این صفحه :
آرشیو وب ، وب سایت آلتمتریک دات کام

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: معرفی شرکت آلتمتریک altmetric – کسب و کارهای مبتنی بر کتابداری
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10584
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *