سلسله معرفی شرکتها، کسبوکارها و استارتاپهای حوزهی علم اطلاعات، داده، کتابداری
معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانهای بیبلیوتکا[۱]
مقدمه
با رشد فناوریها و لزوم حضور این عناصر ارزشمند در محیطهای اطلاعاتی همزمان شرکتها و مؤسساتی هم متولد شدند که با بهکارگیری این فناوریها و ارائهی خدمات جذاب و تسهیلکنندهی فرایندهای کتابخانهای میزان استفاده، رجوع و رفاه کاربران را در مراکز اطلاعاتی افزایش دادند به طوری که کاربران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با کمترین زحمت بتوانند از تمامی امکانات و خدمات مراکز دانش استفاده کنند. بیبلیوتکا یکی از این شرکتهای ارائهدهندهی خدمات کتابخانهای است که با امکانات خوب، جذاب و تسهیلگر زندگی اطلاعاتی افراد جامعه را لذتبخش کرده است. بهعنوان یک بازدیدکننده از خدمات این شرکت خیلی لذت بردم و آرزو کردم که کاش در ایران نیز در همین برهه از زمان (و نه دیرتر!) ما نیز از این امکانات استفاده میکردیم. در متن زیر یک معرفی کوتاه از برخی از خدمات این شرکت داریم. لازم به ذکر است بیبلیوتکا با سابقهای در حدود ۵۰ سال و با تلاشهای سوادآموزی، برنامههای جستجوی شغل، توسعه جوامع و موارد دیگر به کتابخانهها کمک کرده است تا بر روی نیازهای روز افزون و در حال رشد جوامع خود تمرکز کنند. راهحلهای فناورانهی این شرکت به کتابخانهها قدرت میدهد تا پیشنهادهای خود را دوباره معرفی کنند و افراد را به یادگیری مادامالعمر امروز و در آینده تشویق کند. این شرکت بنا بر گفتهی خود در همه قارههای اصلی دفاتری دارد و از طریق توزیعکنندگان اختصاصی از کتابخانهها در بیش از ۷۰ کشور پشتیبانی میکند. با بیش از ۳۰،۰۰۰ کتابخانه منحصربهفرد همکاری میکنند و به آنها کمک میکنند تا خدمات خود را تکامل بخشیده و با جوامع خود ارتباط برقرار کنند.
خدمات سلف سرویس
دامنه خدمات سلف سرویس کاربران را با تجربههای بصری و جذاب سرویسهای شخصی توانمند میکند. با راهحلهای سلف سرویس بصری که برای کاربران کتابخانه طراحی شده است نه تنها کاربران کتابخانه میتوانند به راحتی منابع امانتی خود را در ایستگاههای سلف سرویس امانت بگیرند، بازگردانند و تمدید کنند، بلکه میتوانند از رویدادها و برنامههای کتابخانه مطلع شوند، توصیهها و پیشنهادهای خواندنی را دریافت کنند و جریمه و دیگر هزینههای احتمالی (مانند هزینه عضویت یا هزینههای جانبی دیگر) را نیز پرداخت کنند. کاربران همچنین حتی میتوانند مواردی را از تلفنهای هوشمند خود امانت بگیرند، رسیدهای تعاملی دریافت کنند، از کارتهای چندین کتابخانه مجازی استفاده کنند و عناوین دیجیتالی را در برنامه شخصی خود و در برنامه کتابخانه ابری ببینند و از آنها آگاه شوند. این رویکرد واقعاً یکپارچه، تجربهای را که امروزه مورد انتظار کاربران است، ارائه میدهد.
اتصال سریع (بدون معطلی) بهترین تجربه کتابخانه را برای کاربران ارائه میدهد. نرمافزار خدمات سلف سرویس بصری بیبلیوتکا تجربهای جذاب را برای کاربران کتابخانه در هر سنی و با هر توانایی ارائه میدهد:
- امکان امانت، برگشت و تمدید اقلام و منابع در دست امانت توسط خود عضو.
- حضور در برنامهها و وقایع کتابخانه را هدایت کنید.
- تجربه سلف سرویس کتابخانه خود را با سهولت سفارشی کنید.
- تبلیغات را با استفاده از الگوهای آسان ایجاد کنید.
- مجموعه دیجیتالیتان را خودتان چک کنید.
این شرکت یک راهنما نیز برای کاربران و مراجعه کنندگان کتابخانه ارائه کرده است؛ که در آن تمام امکانات و مراحل مختلف دسترسی به خدمات را توضیح داده است. این کیوسک سلف سرویس که سلف چک هزار[۲] نامیده شده، میتواند زندگی کارکنان کتابخانه و کاربران را ساده کند. با ارائه ارگونومیکترین و کاربر پسندترین تجربه، برای به حداکثر رساندن فعالیتهای روزانه یک کتابخانه طراحی شده است و فعالیتها و برنامههای موجود در انجمن یا محیط دانشگاهی اعضا و مراجعه کنندگان را ارتقا میبخشد.
با استفاده از خدمات خودکار بازگشت کتابخانه و راهحلهای مرتبسازی بیبلیوتکا، منابع در دست امانت را سریعتر از گذشته به قفسه کتابخانه برگردانید. کتابهای کتابخانه باید در قفسهها باشد! بدون بازگشت و مرتبسازی خودکار، برگرداندن کتابهای برگشتی به داخل قفسه برای امانت گیرنده بعدی میتواند روزها طول بکشد. روند بازگشت کتابخانه را سادهتر کنید و بهرهوری را با فلکس ای. ام. اچ.[۳] به حداکثر برسانید، روزها را به ساعت تبدیل کنید و از دقایق لذت ببرید و در نتیجه خوانندگان و همچنین کارکنان خوشحالتر میشوند. با بازگرداندن کتاب به روش هوشمند، چندین مورد را به طور همزمان برگردانید و به سادگی منابع برگشتی خود را رها کرده و بروید، در حالی که فلکس ای. ام. اچ. بقیه کارها را انجام میدهد. این قابلیت اینگونه عمل میکند که پس از جدا کردن منابع، آنها را دوباره چک میکند، با اطمینان همهچیز را به خوبی مرتب میکند تا کارمندان بتوانند به سرعت دوباره قفسه را مرتب کنند و کتابها را در قفسهها قرار دهند.
فعالیت اُپن پلاس[۴]
اُپن پلاس یک سیستم جامع است که به کتابخانهها امکان ارائه ساعات انعطافپذیرتری را جهت ارائه خدمات میدهد و باعث میشود آنها در دسترس جامعه قرار بگیرند. این ایده برای تکمیل ساعات کارکنان کتابخانه طراحی شده است، اضافه کردن ساعات بیشتر باز بودن در صبح یا عصر یک برنامه سازگار و راحت برای جامعه شما ایجاد میکند و نیازهای کاربران مختلف را برآورده میکند. این برنامه میتواند به روشهای مختلفی برای برآورده کردن مدلهای مختلف خدمات کتابخانه اجرا شود و با سیستم کتابخانه شما ادغام و یکپارچه شود. این خدمت از گسترش دسترسی به کتابخانه کامل یا فقط بخشی از آن، تأمین منابع خودکاری کامل یا عمدتاً یک منطقه انتخابی، به کتابخانهها اجازه میدهد انعطافپذیری بیشتری برای دسترسی به بهترین شیوه جهت رفع نیاز جامعه و گسترش فضا و خدمات به آنها داشته باشند. فراهم آوردن دسترسی بیشتر به منابع ارزشمند خدمات سلف سرویس ساختمان کتابخانه، مجموعههای فیزیکی، رایانههای دسترسی عمومی، اینترنت بیسیم و پایگاههای داده تحقیقاتی منابعی هستند که کاربران میتوانند از هر ساعت از روز از آن بهرهمند شوند. دسترسی به کتابخانه خود را برای همه نوع کاربران تغییر دهید تا حداکثر تأثیر و بهرهوری را ایجاد کنید.
کتابخانه ابری[۵]
برنامه کتابخانه ابری فعالیت امانت کتابخانه را افزایش میدهد. کتابخانه ابری باعث میشود تجربه کلی خدمات سلف سرویس کتابخانه بهتر شود. با سه ماژول قدرتمند که از مدلهای خدمات و نیازهای جامعه پشتیبانی میکند، کتابخانهها میتوانند یک تجربه دیجیتالی بصری و جذاب را به کاربران ارائه دهند که یکپارچه فعالیتهای فیزیکی گردش کتابخانه را تکمیل میکند. کتابخانه ابری از قابلیتهای پرداخت موبایل، سیستم خودکار (خودپرداز) یکپارچه و محتواهای کتابهای الکترونیکی و گویا جهت ارائه خدمات استفاده میکند کاربران کتابخانه میتوانند با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود به راحتی منابع امانت بگیرند، یادآوریهایی را دریافت کنند، رسیدها را مدیریت کنند و از محتوای دیجیتالی جدید اطلاع پیدا کنند. کتابخانهها میتوانند یک تجربه کاربری بهبود یافته ارائه دهند که به تقویت امانات و گردش فیزیکی و دیجیتال منابع کمک میکند.
ریموت لاکر[۶]: تحویل گرفتن منابع بازگشتی از راه دور
این امکان از راه دور برای دسترسی کاربران به کتابخانه در هر کجا طراحی شده است. این خدمت به کاربران اجازه میدهد تا بتوانند منابع در دست امانت خود را هر ساعتی و در مکانهای مناسب در نظر گرفته شده در سرتاسر اجتماع به کتابخانه برگردانند. ریموت لاکر برای گسترش پوشش و دسترسی به کتابخانه، به کاربران یک خدمت سلف سرویس با استقرار باجههایی در مکانها و زمانهای مناسبتری را برای آنها فراهم میکند. این سیستم مدولار برای هر فضای کتابخانه یا جامعه قابل تنظیم است، همچنین در نظر بگیرید که بستههای گرافیکی چشمنواز که برای این کار استفاده میشود به گسترش برند کتابخانه شما کمک میکند. آیا مکان بعدی کتابخانه شما میتواند در فروشگاههای مواد غذایی، باشگاهها، پارکها، مراکز اجتماعات مردمی یا ایستگاه آتشنشانی باشد؟
سیستم امنیتی ردیابی
اگر کتابخانه شما سیستم (قفسه) باز است و اجازه میدهید همهی کاربران از همهی مکانها بازدید کنند این خدمت به کار شما میآید.
مزایای سیستمهای امنیتی ردیابی
- ضمن اجازه دسترسی کتابخانه به همه اعضا و مراجعه کنندگان، کمک میکند از مواد اطلاعاتی خود محافظت کنید.
- ردیابی امنیتی انعطافپذیر و جذاب برای هر فضای داخلی کتابخانه
- پیشرفتهترین فناوری امنیتی برای کتابخانهها
- دسترسی بهتر به وسیعترین راهرو امنیتی که در دسترس کتابخانهها است.
- گزینههای امنیتی رفید[۷]، ای. ام؛ و آر. اف.
ابزارهای کاربردی برای کارکنان کتابخانه
ابزارهای کارکنان کتابخانه برای حداکثر بهرهوری طراحی شدهاند تا بتوانید بر تعامل معنیدار با کاربران متمرکز شوید. با ابزارهای در دسترس این شرکت کارکنان کتابخانه میتوانند تجهیزات را پیکربندی کنید و گزارشهایی را از یک مکان مرکزی ایجاد کنید. سریع موجودی کتابخانه را چک کنید و مجموعهها و مخازن کتابخانه را مدیریت کنید. به راحتی به کاربران کتابخانه در فعالیتهای امانات و گردش منابع خود کمک کنید. در صورت تبدیل برچسبهای امنیتی از ای. ام.[۸] به رفید، برای مواد و منابع کتابخانه برنامهریزی کنید.
با رفید متحرک کتابدار میتواند سریع قفسه را جستجو کند، کتابها را در قفسه مرتب کند و به طور کلی به منابع کتابخانه اشراف داشته باشد و به آسانی آنها را مدیریت کند.
تدارکات و تجهیزات
منابع ما شامل:
- طیفی از برچسبهای رفید (برای کتاب و رسانه)
- برچسبهای رفید با ارزش بالا (برای لپتاپ و تبلت)
- موارد قفل چندرسانهای (برای استفاده با سیستمهای باز)
- جایگزینی کاغذ دریافت (برای همه فرایندهای امانت و خدمات سلف سرویس)
- استفاده از دستگاه متحرک دی. ال. ای[۹] (بارکدخوان)(این شرکت وبیناری در خصوص این دستگاه و مدیریت دادههای دیجیتال برگزار کرده است)
پانویس:
[۱].bibliotheca
[۲]. selfCheck 1000
[۳]. Flex AMH
[۴].open+
[۵]. cloudLibrary
[۶]. Rimote Locker
[۷]. Radio Frequency Identification: سامانههای رفید از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن دادهها بدون تماس بهرهگیری میکنند. با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانسهای رادیویی امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم مینماید. عملکرد رفید وابسته به دو دستگاه تگ و کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده مینمایند.
[۸]. ElectroMagnetic
[۹].ِDLA Mobile
برگرفته از https://www.bibliotheca.com/
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ثریا زنگنه |
عنوان مقاله: | معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانهای بیبلیوتکا |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۵ |
شماره مجله(Issue): | ۶ |
سال(Year): | ۱۳۹۸ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/10811 |