خانه / آرشیو / دوره پنجم (1398) / گپی با نخبگان جوان؛ مریم کرمی (رتبه سه کارشناسی ارشد ۹۷)

گپی با نخبگان جوان؛ مریم کرمی (رتبه سه کارشناسی ارشد ۹۷)

مصاحبه با سرکار خانم مریم کرمی

رتبه سه کنکور کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سال ۱۳۹۷

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی تهران

با عرض سلام و تبریک فراوان برای موفقیت شما در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۷. اسماعیلیان هستم و متشکرم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

مریم کرمی هستم. ترم اول کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی؛ ۲۳ ساله. اصالتاً کرمانشاهی هستم و در دزفول زندگی می‌کنم. مقطع کارشناسی را در دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با معدل ۱۷/۶۳ به اتمام رساندم.

آیا برای اولین بار در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردید؟

بله اولین بارم بود. به صورت آزمایشی شرکت نکرده بودم.

نحوه آشنایی شما با این رشته چطور بود؟

قبل از ورود شناختی نداشتم و بعد از اینکه وارد دانشگاه شدم و با اساتید رشته آشنا شدم، علاقه‌ام به وجود آمد. در اوایل ترم اول کارشناسی زیاد دوست نداشتم ولی بعد از ترم دو و سه دیگر نتوانستم کنارش بگذارم.

چه دلیلی برای ادامه تحصیل دارید؟

مطمئن بودم این رشته جای پیشرفت زیادی دارد و حتی اگر صاحب شغل هم نشوم باز هم به خاطر علاقه‌ام ادامه خواهم داد. خیلی رشته خوبی است. با هدف کسب رتبه دو رقمی در آزمون شرکت کردم.

کی شروع کردید و چطور مطالعه می‌کردید؟

از ۲۰ بهمن شروع کرده بودم. چون زمان کمی در اختیار داشتم مجبور بودم فشرده بخوانم تا جایی که به ۱۴ ساعت در روز هم رسید. نمی‌توانستم حاشیه بروم و مطالب اضافی بخوانم و فقط کتاب‌های اصلی را می‌خواندم. نحوه خواندنم این‌طور بوده که ابتدا مفهومی می‌خواندم و هر چیزی که خودم استنباط می‌کردم را خلاصه‌نویسی می‌کردم. از برگه‌های رنگی پشت چسب‌دار استفاده می‌کردم که خیلی مفید بودند؛ برای درس مرجع‌شناسی دفتر داشتم و برای درس زبان انگلیسی هم دفتر داشتم و مترادف‌ها را می‌نوشتم. اوایل مطالعه سرعتم کندتر بود ولی رفته رفته ذهنم بازتر می‌شد و سرعتم هم بیشتر می‌شد.

به کدام یک از درس‌ها بیشتر اهمیت می‌دادید؟ کدام درس را مطمئن بودید که خوب پاسخ می‌دهید؟

سعی می‌کردم همه آن‌ها را بخوانم. مجموعه‌سازی را بیشتر از همه درس‌ها قوی بودم همچنین مرجع‌شناسی. در هر درسی سعی می‌کردم یک یا دو کتاب بخوانم. اگر دوستان بتوانند در هر درسی بیشتر از این هم بخوانند خیلی خوب از پس کنکور برمی‌آیند. یک درس که باعث شد عقب بیافتم زبان انگلیسی بود که نمره‌ام در این درس منفی بود. زبان تخصصی را از بقیه دروس بیشتر دوست داشتم یعنی اکثر درس‌ها را دوست داشتم حتی مرجع‌شناسی را کامل خوانده بودم؛ دوست نداشتم درسی را نخوانده باقی بگذارم. بعضی از دوستانم را که بررسی می‌کردم متوجه می‌شدم درس زبان، آرشیو و آمار و روش تحقیق را رها کرده‌اند که این باعث می‌شد من جلوتر از بقیه باشم.

کنکور سال‌های قبل را تا سال ۱۳۸۶ جمع‌آوری کردم و مطالعه می‌کردم؛ نکاتشان را یادداشت می‌کردم؛ در بعضی موارد برای اینکه کامل متوجه بشوم در کتاب‌ها دنبال جای سؤالات می‌گشتم و کامل بررسی می‌کردم.

یک سری از درس‌ها را حتی برای بار سوم مرور می‌کردم و از خلاصه‌هایی که نوشته بودم نیز استفاده می‌کردم.

نوع مطالعه‌ام هم به این روش بود که ابتدا یک مبحث را کامل تمام می‌کردم سپس سراغ مبحث دیگری می‌رفتم. برنامه‌ریزی داشتم و برای مباحثی که عقب افتاده بودم زمانی برای جبران در نظر گرفته بودم.

در مورد منابع بگویید…

یک لطفی که اساتید ما کرده بودند این بود که برای هر درسی منابع اصلی را معرفی و تدریس کرده بودند و این خیلی کمک می‌کرد؛ به خاطر اینکه در زمان آماده شدن برای کنکور بیشتر احساس می‌کردیم مرور می‌کنیم تا یادگیری یک مبحث جدید.

در کدام درس احساس ضعف داشتید؟

درس مرجع‌شناسی فقط به خاطر حجم زیادی که دارد. در مورد زبان عمومی و تخصصی هم کتاب‌های خانم بنی‌اقبال را خوانده بودم ولی متأسفانه آزمونش خیلی سخت بود.

احساس یأس داشتید؟

ناامید بودم و فکر نمی‌کردم اصلاً مجاز بشوم ولی تلاشم را کردم. هرچه به آزمون نزدیک‌تر می‌شدیم خیلی می‌ترسیدم حتی دل رفتن به آزمون را هم نداشتم. ولی با تشویق پدر و مادرم و دلداری‌شان توانستم از پسش بربیایم.

تفریح داشتید؟

نه اصلاً. حتی تعطیلات عید هم درس خواندم. چون زمان محدود بود. توصیه می‌کنم داوطلبان حداقل شش ماه مانده شروع کنند تا فشار کمبود زمان رویشان نباشد.

به غیر از کتب درسی مطالعات غیر درسی هم داشتید؟

نه نداشتم. چون زمان محدودی داشتم.

چند روز مانده به آزمون را چطور سپری کردید؟

ده روز آخر برای لغات زبان بوده و مرور خلاصه‌هایم.

در مورد آزمون بگویید…

بعد از پایان آزمون فقط دعا می‌کردم مجاز بشوم. خیلی سخت بود؛ بعد از اینکه وضعیتم را با دوستانم مقایسه کردم فهمیدم از دوستانم بهتر پاسخ دادم. تقریباً از ۱۲۰ سؤال نزدیک به ۸۰ سؤال پاسخ صحیح داده بودم.

بالاترین درصد پاسخگویی‌تان مربوط به کدام درس بود؟

بالاترین درصد: آرشیو: ۸۰ درصد بوده.

اگر دانشگاه مورد نظرتان رو قبول نمی­‌شدید سال بعد دوباره کنکور می‌دادید؟

خیر؛ با سهمیه استعداد درخشان در دانشگاه رازی ادامه می‌دادم. چهار نفر گرفتند که مطمئناً می‌توانستم یکی از آن‌ها باشم.

اولویت‌های انتخاب رشته‌تان چطور بود؟

گرایش مدیریت اطلاعات را انتخاب کرده بودم و بعد علم‌سنجی. در مورد دانشگاه‌ها هم: دانشگاه علامه طباطبائی، تربیت مدرس، الزهرا.

چرا علامه؟

تحقیق کردم و فهمیدم که در حوزه علوم انسانی نسبت به سایر دانشگاه‌ها برتر هست.

چه عواملی در موفقیت شما تأثیرگذار بوده؟

علاقه خودم. تشویق‌های مادرم.

چه حسی نسبت به دانشگاه و رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دارید؟

من عاشق کتابداری هستم و به نظرم کتابداری شغلی مقدس است و همچنین شغل مورد علاقه من.

چه توصیه‌ای به داوطلبان دارید؟

هرکسی که ترم هفت یا هشت کارشناسی هست دیگر درس خواندن و قابلیت‌ها و بازده خودش رو خیلی خوب می‌شناسد؛ باید بسته به نوع درس خواندنش برنامه خاص خودش را بچیند. هایلایت و برچسب رنگی متفاوت برای هر مبحث خیلی کمکم کردند و برای طبقه‌بندی ذهن خیلی مفید‌ هستند و توصیه می‌کنم استفاده کنند، امیدشان را از دست ندهند و توکل به خدا کنند و دست از تلاش نکشند. زمان بیشتری برای درس خواندن بگذارند و زود شروع کنند تا خسته نشوند.

از لطفتان ممنونیم…

با آرزوی موفقیت تمامی دانشجویان در هر مقطعی از زندگی‌شان

کتابدار باشید و کتابدار بمانید.

 

مقایسه نفرات برتر آزمون کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سال ۱۳۹۷

 

رتبه اول

رتبه دوم

رتبه سوم

زمان شروع مطالعه؟

زبان: مهرماه

سایر: بهمن‌ماه

۱۰ بهمن

۲۰ بهمن

حذف کدام درس؟

علم‌سنجی/ مدیریت دانش

زبان و تا حدودی آمار و روش تحقیق

درس پاسخ داده نشده؟

علم‌سنجی/ مدیریت دانش

زبان

درس با نمره منفی

زبان

کدام دانشگاه رفتند؟ علت؟

تهران

رتبه علمی

شهید بهشتی

گروه خوب و اساتید قوی و جدی

علامه طباطبائی

در شاخه علوم انسانی برتر است

گرایش؟

مدیریت اطلاعات

مدیریت اطلاعات

مدیریت اطلاعات

اهل کجا؟

خراسان

خراسان

کرمانشاه

زمان و مکان مصاحبه: آذرماه ۱۳۹۷؛ دانشگاه علامه طباطبائی
مصاحبه‌کننده: فرید اسمعیل‌یان ملکی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرید اسمعیل یان ملکی
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ مریم کرمی (رتبه سه کارشناسی ارشد ۹۷)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10830
Download PDF

درباره ی فرید اسمعیل یان ملکی

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *