خانه / آرشیو / دوره پنجم (1398) / گپی با نخبگان جوان؛ حدیثه افضلی‌پور (رتبه سوم دکتری سال ۱۳۹۸ )

گپی با نخبگان جوان؛ حدیثه افضلی‌پور (رتبه سوم دکتری سال ۱۳۹۸ )

مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکور دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

حدیث افضلی‌پور رتبه سوم کنکور دکتری سال ۱۳۹۸

ممنون می‌شوم به طور کامل خود را معرفی کنید؟ (تاریخچه‌ای از خودتان شامل نام و نام خانوادگی، اهل کدام شهر، نام رشته و دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی، رتبه و محل قبولی امسال و همچنین سمت حرفه‌ای خود را عنوان کنید).

حدیث افضلی‌پور هستم در اصفهان متولد شدم مقطع کارشناسی را در رشته کتابداری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراندم و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه خوارزمی به پایان رساندم. در آزمون دکتری سال ۱۳۹۸ رتبه سوم را کسب کردم و در حال حاضر دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد هستم.

سال اولتان بود که در آزمون شرکت کردید یا تجربه دارید؟ چه سال (سال‌هایی) برای شرکت در کنکور دکتری اقدام کردید؟ در صورت عدم موفقیت در سال نخست چه انگیزه و اهدافی برای شرکت مجدد در این آزمون داشتید؟

اولین بار در سال ۱۳۹۶ در آزمون دکتری شرکت کردم که در آن سال به دلیل شاغل بودن و بدون هیچ‌گونه آمادگی و مطالعه فقط برای آشنایی با سطح آزمون دکتری و نحوه سؤالات آزمون در جلسه کنکور دکتری شرکت کردم که البته در همان سال رتبه ۶۹ را کسب کردم و با توجه به تراز نمره کسب شده، برای مصاحبه همه دانشگاه‌ها دعوت شدم. در مصاحبه همه دانشگاه‌ها، از دانشگاه شیراز که در آن سال اولین مصاحبه را اجرا کرد تا دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان آخرین دانشگاه شرکت کرده و در دوره شبانه همه دانشگاه‌ها نیز پذیرفته شدم؛ اما با توجه به اینکه بدون هیچ‌گونه مطالعه در این آزمون شرکت کرده بودم ترجیح دادم با مطالعه و برای محک خودم یک بار دیگر هم در آزمون دکتری شرکت کنم و با در نظر گرفتن کیفیت مصاحبه‌ها و گروه‌ها بسیار مشتاق بودم که در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شوم. در مورد دانشگاه فردوسی مشهد نیز بسیار تحقیق کردم از رزومه تک تک اساتید این دانشگاه گرفته تا دروسی که در مقطع دکتری ارائه می‌دهند، کسانی که قبلاً از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و حتی کیفیت دانشگاه از نظر امکانات آموزشی، فرهنگی، رفاهی و با اشتیاق بالا این دانشگاه را به عنوان دانشگاه هدف خود برای قبولی در آزمون بعدی برگزیدم.

دانشگاه فردوسی مشهد دو سال یک‌بار اقدام به پذیرش دانشجو دکتری می‌کرد، بنابراین من در آزمون سال ۱۳۹۷ شرکت نکردم و برای دومین بار در سال ۱۳۹۸ و البته با مطالعه کامل و تسلط بر منابع معرفی شده در آزمون دکتری شرکت کردم.

کلیات نحوه آزمون دکتری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ (روش، کیفیت و سطح منابع و سؤالات آزمون)

سؤالات آزمون دکتری هم بر پایه حفظیات داوطلب ارائه شده بود و هم برخی از سؤالات جنبه تحلیلی داشتند و از نظر درجه سؤالات نیز همان سه سطح آسان، متوسط و دشوار برای سؤالات در نظر گرفته شده بود. اگر بخواهم با آزمون کارشناسی ارشد مقایسه‌ای انجام دهم، منابع آزمون دکتری بسیار متفاوت از منابع آزمون کارشناسی ارشد است البته تعداد اندکی از سؤالات به پیش‌دانسته‌های قبلی داوطلب از مقاطع قبلی‌اش بازمی‌گردد ولی در مجموع اکثر سؤالات از منابع و مقالاتی که همیشه به عنوان منابع آزمون دکتری معرفی می‌شوند استخراج شده بود که به مراتب منابعی با سطح بالاتر و با رویکردی تحلیلی‌تر هستند.

نظرتان در مورد فرآیند مصاحبه دانشگاه‌های مختلف چیست؟ (سطح سؤالات و رفتار مصاحبه‌کنندگان و به طور کلی شرایط را چگونه ارزیابی کردید؟)

به نظر من دانشگاه‌های مختلف معیارها و اولویت‌های متفاوتی برای مصاحبه با داوطلبان داشتند که هرکدام منحصر به دانشگاه مربوطه بود و قابل قیاس با یکدیگر نیستند چراکه با توجه به اولویت‌های مورد انتظارشان از دانشجوی دکتری آینده سؤالاتشان متفاوت بود برای مثال در برخی دانشگاه‌ها تمرکز بیشتر بر روی هدفمندی پژوهش‌های انجام شده داوطلب در مقاطع مختلف تحصیلی‌اش بود و در دیگری تسلط بر زبان چه خواندن و چه صحبت کردن مطرح بود ولی در مجموع سطح مصاحبه در دانشگاه‌های مختلف را بسیار بالا می‌دانم و با تسلط کامل بر مفاهیم رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نیز بر کارهای علمی که خود داوطلب به انجام رسانیده، تسلط کامل بر زبان و هدفمند بودن برای ورود به مقطع دکتری در کنار داشتن مهارت مصاحبه در معرفی خود به عنوان یک داوطلب با انگیزه برای این مقطع تضمین‌کننده موفقیت داوطلب در مصاحبه خواهد بود.

فکر می‌کنید چه بخش‌هایی از رزومه شما در تصمیم‌گیری داوران در قبولی شما تأثیرگذار بوده است؟

همه بخش‌ها در کنار هم مؤثر بود از دانشگاه‌های مقاطع قبلی من گرفته تا مقالات، طرح تحقیقاتی، سطح و نمره زبان ارائه شده، هدف از ورود به مقطع دکتری و ارائه موضوعات برای حوزه فعالیت علمی خود در این مقطع و انگیزه و اشتیاقی که من را به عنوان یک داوطلب با انگیزه معرفی می‌کرد نیز بی‌تأثیر نبود.

فعالیت‌های عملی و حرفه‌ای شما در حرفه کتابداری تا به حال شامل چه کارهایی بوده است؟

در سال‌های پایانی مقطع کارشناسی کتابدار یک کتابخانه عمومی بودم که با پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از این سِمت خارج شدم ولی بیشتر به عنوان همکار پژوهش در طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری داشتم.

خاطره خود را از اینکه از کودکی چه اتفاقاتی افتاد تا الآن به اینجا رسیده‌اید؟ و آیا اصلاً فکر می‌کردید یک روزی در این موضوع کاندیدای دکتری شوید؟

از ویژگی‌های شخصیتی که از کودکی تا به امروز در مراحل مختلف زندگی‌ام یاریگر من بوده و خانواده، آشنایان و دوستان من همیشه به آن اذعان دارند اراده قوی است که همیشه برای رسیدن به اهداف مختلفم در پیش می‌گیرم. البته من هم مانند بسیاری از دانشجویان بدون شناخت قبلی وارد این رشته شدم و با شناخت بیشتر رشته و قابلیت‌های مختلفی که با ورود به آن کسب کردم به این رشته علاقه‌مند شدم و مطمئناً از همان مقطع کارشناسی به دکتری به عنوان یکی از اهداف بلندمدت خود در این رشته فکر می‌کردم که بخشی از مقاله‌ها و طرح تحقیقاتی حاصل تلاش من در مقطع کارشناسی است که با دورنمایی برای ورود به مقطع دکتری انجام شده است.

بهترین خاطره و تلخ‌ترین خاطره شما از مصاحبه‌های دانشگاه‌ها؟

مصاحبه‌ها بیشتر برای من جنبه کسب تجربه و آشنایی با دوستان و اساتید موفقی که در رشته ما شناخته شده هستند داشت که همه این‌ها را می‌توان به عنوان بهترین خاطرات من از مصاحبه‌ها دانست و شاید بعضاً بی‌نظمی برخی دانشگاه‌ها در سازمان‌دهی داوطلبان برای مصاحبه را می‌توانم به عنوان یک خاطره تلخ از مصاحبه نام ببرم ولی در مجموع خاطرات شیرین مصاحبه‌ها بیش از خاطرات تلخ آن است.

اگر بخواهید در جامعه عمومی کاری برای شناخت اهمیت رشته و حرفه انجام دهید چه ایده‌ای را پیاده‌سازی می‌کنید؟

سعی می‌کنم با تکیه بر قابلیت‌های نظری و عملی رشته، نگاه متفاوتی در جامعه نسبت به معرفی و نیاز به این رشته در زمینه‌های کاربردی و موردنیاز آن در جامعه ایجاد نمایم نه اینکه به این رشته به عنوان دنباله‌روی برخی رشته‌ها نگریسته شود.

توصیه شما به دوستانی که مطالب شما را می‌خوانند اعم از دانشجویان مقاطع پائین‌تر، فارغ‌التحصیلان و حرفه‌مندان چیست؟

توصیه من به دوستان دانشجو، فارغ‌التحصیل و حرفه‌مند این است که با درک بهتر رشته و عمیق شدن بیشتر در آن و بالا بردن مهارت‌های کسب شده در هر راهی قوی‌تر وارد شوند و با هدفمند بودن تفاوت‌ خود را نسبت به دیگران و رشته‌های دیگر بارزتر نمایند.

اگر نیاز است نکته پایانی خاصی بیان کنید که در سؤالات ذکر نشد خوشحال می‌شویم پذیرا باشیم.

در پایان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای همه کسانی که پا در این عرصه گذاشته‌اند دارم و امیدوارم صحبت‌های من بتواند برای دانشجویان آتی مفید و امیدبخش باشد.

با تشکر از همراهی شما

هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲.۰

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ حدیثه افضلی‌پور (رتبه سوم دکتری سال ۱۳۹۸ )
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10911
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *